Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T lähettää savumerkkejä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T lähettää savumerkkejä.

    Kun auto seisoo vähintään n. 12h, niin käynnistettäessä tulee patoputkesta reippaampi sinertävähkö pilvi. Näin ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. Kuukausi sitten savupilviä saattoi tulla joka aamu, mutta nyt oli kahden viikon savuton jakso kunnes tänään taas savua tuli jonkin verran. Starttien välillä auto yleensä on seissyt sen 12-48h. Savua tulee startin jälkeen ehkä parikymmentä sekuntia ja viimeiset savut lähtevät liikkeelle viimeistään ensimmäisessä kiihdytyksessä. Muulloin savua ei tule vaikka miten antaisi monoa tms.

    Wanhoja aiheita keskustelusta lukeneena tulin itse siihen tulokseen, että vika olisi venttiilinvarren kumeissa. No ajoin auton merkkipajan pihaan ja kävin seuraavana päivänä starttaamassa ja koeajolla korjaamon hepun kanssa. Aikansa reviteltyään veikkasi turboa, koska savutusta ei ilmennyt enää startin jälkeen. Tämän jälkeen turbon öljynkierto tarkastettiin (jokin öljyn paluuputki tms. irroittamalla ja starttaamalla?), joka oli kuuleman mukaan ihan normaali. Venttiilinvarren kumit kuulemma on melko harvinainen vika eikä suoralta kädeltä ainakaan niitä itse veikannut.

    Olisiko tekniikasta minua enemmän tietävillä tietoa tai edes veikkauksia viasta? Öljyä auto ei ole syönyt yhtään, joten iso vuoto ei liene kyseessä. Jotain kautta se öljy ilmeisesti joskus kuitenkin hakeutuu palotilaan, kun savua tulee. Voiko ahtimessa olla jokin vuoto, mikä näkyy vasta kun sen nykäisee irti? Vai pitäisikö suosiolla yrittää noita venttiilinvarren kumeja. Onnistuuko tuohon AEB-koneeseen kumien vaihto kantta irroittamatta oikeilla työkaluilla (=korjaamolla)?

    #2
    Kaverilla samantyyppinen vika samoilla oireilla... menossa lähiaikoina venttiilinohjurienkumien vaihtoon.

    Comment


    • #3
      Epäilisin venttiilinvarren kumeja, oireet on ainakin samat. Turbon puolella jos olisi vika
      niin savuttaisi aina kiihdyttäessä.

      Comment


      • #4
        Uskaltaako kukaan veikata hintaa kumien vaihdolle? Ja onko tietoa onnistuuko homma kantta irroittamatta? Kummastuttaa vaan tuo kun savua ei tule kuin joskus startissa. Kuulemma pitäisi savuttaa myös reippaamman ajon jälkeen jos venttiilinvarren kumit valskaavat.

        Comment


          #5
          Se vaan tuo katalysaattori on sellanen härveli, joka kuumana syö öljyn pölläytykset tehokkaasti. Niin ja älä veikkaile, vaan kysy asiantuntijalta http://www.lmsracing.fi/

          Comment


          • #6
            No pistinpä puljuun sähköpostia ja kysäsin. Luulisi tosin jos se kovasti pölläyttelee että öljyäkin kuluisi. Söi sitten katti ne savut tai ei.

            Comment


            • #7
              Ei ollut lmsracingillä sopivia laitteita kuulemma kumien vaihtoon kantta irroittamatta. Löytyyköhän Tampereen lähistöltä korjaamoa jossa tuo onnistuisi? Pitääkö sitä vaan pirauttaa Laakkoselle..

              Comment


              • #8
                Kaivanpa vanhan esiin ja kyselen lisää. Yllä olevat oireet katosivat kokonaan talven ajaksi. Liekö mobilit niin jäykät talvella, että ei sitten auton seistessä vuoda sinne minne kesällä? Kevään tultua oireetkin palasivat. Auto ei tosiaan syö öljyä yhtään, mutta reippaan sinisen pilven lähettää aina välillä startatessa.

                Olen nyt käynyt töissä vajaan 40km päässä, josta pääosa on 100 - 120km/h rajotusta. Joka kerta töistä kotiin lähtiessä audi pölläyttää reippaan pilven, mutta kotoota lähtiessä ei savua tule. Ennen työpaikkaa on 60km/h alue pari kilometriä ja kotio tullessa puolestaa on ehkä 3km 50km/h aluetta jossa parit liikennevalot.

                Onko kellään diagnoosia mihin perustuu tuo savutus töistä kotiin lähtiessä, mutta toiste päin ei savua tule? Voiko turbo ylipäätään aiheuttaa moista savutusta, joka ilmenee noin 3 sekuntia startin jälkeen? Mahtaako se turbo tyhjäkäynnillä pyöriä ainakaan niin kovaa että ehtisi tuossa ajassa puskemaan öljyt palotilaan ja putkesta ulos? Jääkö siis jäljelle vain nuo venttiilinvarren kumit? Ei huvittaisi turhaan mitään vaihdella varsinkin kun vika ei millään muotoa ajoa haittaa. Kyllä vika olisi silti tarkoitus korjata kun vaan saisi sen vaan paikallistettua.

                Entäs onko kellään vielä(kään) tietoa remontin hinnasta ja/tai pajaa Tampereen lähimaastossa, missä remontin voisi teettää kantta irrottelematta?

                Comment


                  #9
                  Kaverilla Saab 9-3 2.0t.

                  Oireet täysin samanlaiset, eli startatessa monesti päästää maailmalle savut, joskus kestää muutamia sekunteja tuo savutus ja ihan reilu öljyn hajukin tulee kun käy tuota savupilveä haistelemassa.
                  Ongelma on diagnosoitu ja siitä on varmasti paljonkin juttua saabclubin forumilla.

                  Ongelma on juurikin turbossa, eli turbo vuodattaa muutaman tipan öljyä pakoputkeen, hengittää jostain välistä sitä öljyä snadisti mutta kun turbo lämpenee yhtään haviää oireet kokonaan, eli esim. lämpimänä käynnistäessä ei savua eikä hajua tule.

                  Tuosta kyseisestä autosta on tiputettu öljypohjat ja turbot yms. kertaalleen irti mm. tuon vian diagnosoinnin yhteydessä.

                  Mutta yhtä kaikki, asiasta ei kannata huolestua niin pitkään kun auto vain pölläyttää käynnistettäessä eikä ala sen kummemmin syömään öljyä. Uskoisin että tuossa omassa yksilössäsi on juurikin sama "vika". Ja niin pitkään kun tehot on tallella eikä mitään järisyttävämpiä ääniä ilmene en ainakaan itse sen kummemmin huolestuisi asiasta.

                  Comment


                  • #10
                    Miten se savu voi ilmetä kylmällä koneella heti käynnistyksen jälkeen jos öljy vuotaa pakoputkeen? Eilen tuo kyllä savutteli kotootakin lähtiessä. Joku merkitys tolla moottorietieajolla kuitenkin lienee, kun sen jälkeen ei tarvi seisottaa autoa kuin vaikka 2h ja tuloksena siniset savut. Kaupunkipyörityksen jälkeen en muista että olisi pahemmin tarvinnut savuja haistella.

                    Ei tuota savua tosiaan muulloin tule yhtään.. Ainakaan niin että näkyisi/haistaisi. Mutta jos käynnistyksessä savut tulee, niin sitä riittää ihan kunnon pilveksi ensimmäiselle 200 - 300m matkalle. Ei tuohon taida 100% varmuutta saada muuta kuin roplaamalla. Tuntuu sekä audi- että saab-forumilla olevan tuota turbo- ja venttiilinkumivikaa ja oireet ovat kokolailla samanlaisia molemmissa.

                    Comment


                    • #11
                      Samaa vikaa täälläkin eli A4 savuttaa. Ominaisuus vaivannut pyöreästi noin kuukauden.

                      Savutus esiintyy ns. kylmänä startatessa joitain minuutteja eli kun auto on seissyt esimerkiksi yön yli. Tyhjäkäynnillä savuttaa vähän ja kierroksia annettaessa enemmän.

                      Lämpimänä startatessa ei ainakaan vielä ole savuttanut. Kovissa kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa ei myöskään savuta.

                      Öljyt, Mobilit, noin 7tkm ajetut. Kokeilin muuten huvikseni STP Stop Smoke -öljynlisäainetta ja viikon ajan auto ei savuttanut.

                      Tänään kysyin muutamasta paikasta venttiilienvarsien kumien vaihtoa ja AD-korjaamolla arvio oli työlle vähän reilut 5h ja 230e. Samoin töin olisi ilmeisesti järkevää vaihtaa nokkaketju ja kiristin, kun ne tuntuvat myös pitävän vähän epäilyttävää "rilisevää" ääntä? Auton mittarilukema on jo 275tkm, joten olisiko nyt hyvä sauma sitten tarkistuttaa enemmänkin paikkoja?

                      Mistä laadukkaat osat edullisimmin?

                      Comment


                        #12
                        Miten se savu voi ilmetä kylmällä koneella heti käynnistyksen jälkeen jos öljy vuotaa pakoputkeen? Eilen tuo kyllä savutteli kotootakin lähtiessä. Joku merkitys tolla moottorietieajolla kuitenkin lienee, kun sen jälkeen ei tarvi seisottaa autoa kuin vaikka 2h ja tuloksena siniset savut. Kaupunkipyörityksen jälkeen en muista että olisi pahemmin tarvinnut savuja haistella.
                        Moro!

                        Käsittääkseni siis turbo viilentyessään päästää tuota öljyä muutamat tipat putken puolelle.
                        Mutta tosiaan en mikään asiantuntija asiassa ole, tulipa vain todettua että tuonkin takia voi savua tulla. Kaverilla ei kyllä tule mitään useita satoja metrejä vaan puhutaan juurikin muutamista sekunteista käynnistyksen jälkeen.

                        Comment


                          #13
                          Veikkaisin itsekkin turboa, meinaan kokemusta on.
                          Meikämannella kun auto saattoi seistä muutaman tunnin, niin aikamoiset pöllytykset tuli putkesta ja silloin ahdin veteli jo viimeisiä joten kannattaa zeggaa tuokin puoli kuntoon.

                          Comment


                          • #14
                            Juu itsekään en tosiaan mikään ex pertti ole ja siksi neuvoja vähän kaipailinkin. Vähän mietityttää osaako tuota turpoa itse irrotella ja kuinka iso homma se on? Edelleen silti mietityttää:

                            1) Voiko turbo puhaltaa heti käynnistyksen jälkeen öljyä palotilaan niin nopeasti että 2s päästä startista tulee jo sinistä savua? Riittääkö siinä hönkää niin paljon tyhjäkäynnilläkin? Eikös sen pitäs puskee sit tavara ic:n + letkujen läpi kuitenkin melko matka?

                            2) Jos öljyä vuotaa pakoputkeen, niin kuinka nopeasti se puolestaan tulee savuna ulos? Ei se putkikaan varmaan ihan parissa sekunnissa niin kuumaks luulis lämpenevän.

                            Tuo venttiilinvarren kumien vaihtotyö ei onneks kuullosta ihan julmetun kalliilta. Mutta ei tietenkään viitsisi turhaan sitäkään teettää. Jos puolestaan turbon osaisinkin irrottaa, niin en tiedä osaisinko sille mitään diagnoosia itse tehdä ellei siitä nyt löydy joku kauhee halkeama kyljestä :). Auto on kuitenkin nyt päivittäisessä ajossa, niin ei viitsisi moneksi päiväksi laittaa telakalle.

                            Comment


                              #15
                              1) Voiko turbo puhaltaa heti käynnistyksen jälkeen öljyä palotilaan niin nopeasti että 2s päästä startista tulee jo sinistä savua? Riittääkö siinä hönkää niin paljon tyhjäkäynnilläkin? Eikös sen pitäs puskee sit tavara ic:n + letkujen läpi kuitenkin melko matka?
                              Ei se turbo sitä öljyään moottoriin puhalla vaan turbon pakopuolelle jossa ne pakokaasut ovat riittävän kuumia heti käynnistyksestä että savuilmiö on mahdollinen. Ja eikä se turbo sitä öljyä itseasiassa puhalla vaan auton öljypumppu joka tirskauttaa täydet paineet turbolle ja vuotaa siitä sitten pakopuolelle ennenkuin ehtii kissaa sanoa.

                              JOS nyt turbon saisit irti niin riippuen kilometreistä se olis sama käyttää sitten huollossa jos haaveissa ei ole vaihtaa viriturboo tilalle. Huolto harvemmin menee hukkaan.

                              Comment


                              • #16
                                Ok selvensi kummasti :). Pitääpä ihmetellä tuota turboa joku viikonloppu kun saan puhuttua laina-auton jostain. Kilometrejä on (ainakin mittarissa ja huoltokirjassa) 130tkm ja rapiat. Taitaa noiden turbojen(kin) ikä kuitenkin riippua enemmän käytöstä kun kilometreistä? Vakioturbossa ajattelin pysyä kuitenkin.

                                Pitääpä sit ilmotella jos/kun jotain saa joskus selville. Jos vaikka on muitakin saman ongelman kanssa pähkäileviä.

                                Comment


                                • #17
                                  Onkohan turbo vetelemässä viimeisiään, kun a4 1.8t -02 alkaa lämpimänä savuttamaan sinistä hyvin pahanhajuista pakokaasua muutaman sekunnin päästä, kun auton jättää käymään tyhjäkäyntiä? Myös turbo vingahtelee vähän sekä ajossa että paikallaan kierroksia nostettaessa, aiemmassa -97 a4 1.8t:ssa ei vinkunut yhtään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos tämä mun kommentti nyt ketään palvelee, mutta käsitykseni mukaan ko. turbo on tarkka moottorin lämpötilasta, eli kylmänä, alle 70 astetta ei saa kuormittaa, ja toisaalta jos/kun on ajanut kovaa kuumalla moottorilla, tulee autoa tyhjäkäyttää muutama minuutti ennen sammuttamista, jotta lämpölaajeneminen saadaan kuriin, ja turbo kestämään mahdollisimman pitkään.
                                    Näitä vinkkejä noudattamalla omani 1.8.t jo 172tkm veivattuna, käy ja kukkuu tuoltakin osin,-

                                    Comment


                                      #19
                                      trallalaalaakso, juuri näin.
                                      Nykyautossa kylläkin tuo tyhjäkäyntijuttu ei ole niin kriittistä kuin vanhemmissa, en nyt suoralta kädeltä osaa sanoa miten audin kanssa on, jatkaako öljypumppu hommiaan hetken vielä koneen sammuttamisen jälkeen.

                                      Ja kyllä turbo vinkua saa, tai oikeastaan sen pitääkin vinkua...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Protoni: Oletko ehtinyt tutkia johtuuko savuttaminen ahtimesta vai jostain muusta (venttiilin varsien tiivisteet)?

                                        SR kirjoitti: "...Ja eikä se turbo sitä öljyä itseasiassa puhalla vaan auton öljypumppu joka tirskauttaa täydet paineet turbolle ja vuotaa siitä sitten pakopuolelle ennenkuin ehtii kissaa sanoa."

                                        Pystyykö ahtimen öljynkierron jotenkin estämään muutaman kylmästartin ajaksi? Pitäisi ihan vaan hetken käynnissä. Tappaako tuo ahtimen?

                                        Comment


                                        • #21
                                          no ei se ainakaa hyvää tee

                                          Comment


                                          • #22
                                            Okei, eli ei sitten estetä öljynkiertoa.

                                            Voiko venttiilien varsien tiivisteiden (kumien) kuntoa tarkistaa silmämääräisesti ilman niiden purkamista kokonaan pois?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aika vaikeaa taitaa olla. Ehkä jos pääsisi jollain tikulla tökkimään venttiilinjousen välistä että miten kovaksi kumit ovat menneet. Tätä ennen pitäis irroittaa nokat ja paininkupit joten sama jo vaihtaa ne kumit.

                                              Edit. Ja tais olla nuo venttiilit niin syvälläkin kannessa että ei juuri jousia irroittamatta pääse kumeihin käsiksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No niin, nyt olisi vaihdettu venttiilien varsien kumit ja samoilla lämpimillä nokkaketju ja kiristin sekä tietenkin siinä ohessa nokkien stefat sekä muita tiivisteitä. Myös tulpat sekä öljyt ja suodatin vaihdettiin. Saa nähdä vieläkö jatkuu savumerkit kylmäkäynnistysten yhteydessä. Sen näkee varmaankin vasta useampien tuhansien kilometrien jälkeen, kun öljyt ovat menettäneet hieman ominaisuuksiaan. Toivottavasti savutus on historiaa, sillä tämä huolto oli yllättävän arvokas jo pelkkien töiden osalta: 540?.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Halvathan nuo työt on vielä olleet homman määrään nähden :) Mulle arvelivat pelkän nokkaketjun vahdon töiksi 800e Käyttöautolla :) Halapaa. Paikallinen bosch car service lupasi 650 eurolla tehdä. Lienee jo sanomattakin selvää että vaihdoin itse sitten sen ketjun...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Olihan tuo sitten ilmeisesti halpaa kuin saippua : ) Sama paikka teki jakopääremontin suurinpiirtein puoleen hintaan verrattuna VAG-merkkikorjaamoon.

                                                    Nokkaketjun ja kiristimen vaihto ei mielestäni kovinkaan paljon muuttanut moottorista tulevia ääniä. Yhä tietyllä kierrosalueella kuuluu eräänlainen "rallatus" nokkaketjun, ääni nyt on vain hieman vaimeampi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itse en ole vielä tutkinut asiaa sen paremmin. Savutusta tapahtuu ehkä kerran viikossa kun töistä lähtee kotiin. Työmatka taittuu moottoritietä pitkin, joten sillä lienee jotain merkitystä kun ei muulloin savuta. Lisäksi noin minuutin jälkikäyttäminen ennen sammutusta on harventanut noita savutuksia entisestään. Silti edelleen tulee välillä. Pitäisi käyttää leimalla tällä viikolla niin näkee mitä päästöt sanoo. Hassua että tuon öljynvaihtovälin (n. 10tkm) voi silti ajaa ilman että öljyn pinta oikeastaan yhtään tippuu. Paljon stä öljyä ei siis mihinkään karkaa, mutta tarpeeks että savupilven saa välillä aikaan.

                                                      Mietin tässä aluksi tuon turbon irroittamista kun tästä työt loppuvat. Siinä olevan halkeaman ilmeisesti pystyy paikallistamaan ja toisaalta jos se on ehjä, niin luulisi sitten vian olevan venttiilinvarren kumeissa. Kuinkahan iso homma tuo turbon irroittaminen tosta koneesta on? Onnistuuko se "tavikseltakin" vai vaatiiko se jotain isompaa säätöä? Mitähän rojua tosta pitää ylipäätään irrottaa edestä että pääsee sinne solmuun käsiks ja saa sen sieltä vielä irtikin?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jep. Eipä tuota savutusilmiötä tarvinnut odotellakaan. Sama savutus jatkuu. Mitäs ahtimia tuon vakion tilalle menikään "heittämällä"?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Täällä savuttaa myös B5 1.8 T aeb. Siinä on uusi ahdin Vanhalla ahtimella antoi savut kiihdyttäessä.Tyjäkäyntiä käydessä ja sitten kierroksia pöläyttää sinisen savun.Olen vaivautunut edelliseen Audin venttiiliohjurikumit ja savuttaminen loppui.Nyt kysyin Pörhöllä hintaa vaihdolla hintaa. Työ hinta 500-600 euroa. Kumit alkuperäiset maksaa 205 eur. Kalliiksi tulee.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X