Kun auto seisoo vähintään n. 12h, niin käynnistettäessä tulee patoputkesta reippaampi sinertävähkö pilvi. Näin ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. Kuukausi sitten savupilviä saattoi tulla joka aamu, mutta nyt oli kahden viikon savuton jakso kunnes tänään taas savua tuli jonkin verran. Starttien välillä auto yleensä on seissyt sen 12-48h. Savua tulee startin jälkeen ehkä parikymmentä sekuntia ja viimeiset savut lähtevät liikkeelle viimeistään ensimmäisessä kiihdytyksessä. Muulloin savua ei tule vaikka miten antaisi monoa tms.
Wanhoja aiheita keskustelusta lukeneena tulin itse siihen tulokseen, että vika olisi venttiilinvarren kumeissa. No ajoin auton merkkipajan pihaan ja kävin seuraavana päivänä starttaamassa ja koeajolla korjaamon hepun kanssa. Aikansa reviteltyään veikkasi turboa, koska savutusta ei ilmennyt enää startin jälkeen. Tämän jälkeen turbon öljynkierto tarkastettiin (jokin öljyn paluuputki tms. irroittamalla ja starttaamalla?), joka oli kuuleman mukaan ihan normaali. Venttiilinvarren kumit kuulemma on melko harvinainen vika eikä suoralta kädeltä ainakaan niitä itse veikannut.
Olisiko tekniikasta minua enemmän tietävillä tietoa tai edes veikkauksia viasta? Öljyä auto ei ole syönyt yhtään, joten iso vuoto ei liene kyseessä. Jotain kautta se öljy ilmeisesti joskus kuitenkin hakeutuu palotilaan, kun savua tulee. Voiko ahtimessa olla jokin vuoto, mikä näkyy vasta kun sen nykäisee irti? Vai pitäisikö suosiolla yrittää noita venttiilinvarren kumeja. Onnistuuko tuohon AEB-koneeseen kumien vaihto kantta irroittamatta oikeilla työkaluilla (=korjaamolla)?
Wanhoja aiheita keskustelusta lukeneena tulin itse siihen tulokseen, että vika olisi venttiilinvarren kumeissa. No ajoin auton merkkipajan pihaan ja kävin seuraavana päivänä starttaamassa ja koeajolla korjaamon hepun kanssa. Aikansa reviteltyään veikkasi turboa, koska savutusta ei ilmennyt enää startin jälkeen. Tämän jälkeen turbon öljynkierto tarkastettiin (jokin öljyn paluuputki tms. irroittamalla ja starttaamalla?), joka oli kuuleman mukaan ihan normaali. Venttiilinvarren kumit kuulemma on melko harvinainen vika eikä suoralta kädeltä ainakaan niitä itse veikannut.
Olisiko tekniikasta minua enemmän tietävillä tietoa tai edes veikkauksia viasta? Öljyä auto ei ole syönyt yhtään, joten iso vuoto ei liene kyseessä. Jotain kautta se öljy ilmeisesti joskus kuitenkin hakeutuu palotilaan, kun savua tulee. Voiko ahtimessa olla jokin vuoto, mikä näkyy vasta kun sen nykäisee irti? Vai pitäisikö suosiolla yrittää noita venttiilinvarren kumeja. Onnistuuko tuohon AEB-koneeseen kumien vaihto kantta irroittamatta oikeilla työkaluilla (=korjaamolla)?
Comment