Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynvaihdosta

    Mitä porukoilla on tullut kustantamaan perus suodattimen ja öljynvaihto.
    Kävin perjantaina paikallisessa "pika"huollossa ja sanoivat, että öljynvaihtoon
    täytyy varata aika (pikahuoltoon?). No tänään oli aika varattuna
    ja homma meni ihan hyvin. Lasku vain jäi hieman mietityttämään.
    -työ 28,00 eeroa varmaan ihan ok puolen tunnin hommasta
    -suodatin 18,00 eeroa sekin varmaan ihan kohtuullinen merkkiliikehinta
    -suodattimen jätehuoltomaksu 2,52 eeroa
    -öljy Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ....102,60 eeroa.
    mistään ei käy ilmi paljonko tuota litkua koneeseen on pantu.
    Ei kai sitä kutoskoneeseenkaan tynnyrikaupalla mene vai
    onko tuo öljy tosiaankin tuon hintaista. Öljynvaihto
    kokonaisuudessaan mummonmarkoissa siis maksoi melkein 900 markkaa (150 eeroa)

    #2
    Itse maksoin 57 egee kesällä 5-turbon ölpän vaihdosta. Työt, filsu, kaikki. Käyppä vähän kyseleen??

    Comment


    • #3
      Tuohon 2.8 koneeseen menee 5l öljyä. Itsellä maksoi öljynvaihto+suodatin+hiukan öljyn lisäystä perään 70e. Niin ja öljynä Shell helix ultra (Mobil-Exxon jenkkituoteille jyrkkä EI).
      Sama hinta ollut sekä paikallisessa (Kuusankoski) Osaset-liikkeen huollossa että ihan öljynvaihtoon erikoistuneessa firmassa.

      EDIT: Niin ja pikahuoltoon aika? Mikäs siitä tekee PIKAhuollon jos aikaa joutuu varailemaan. Itse olen aina öljynvaihtoon päässyt heti.

      Comment


        #4
        Mobil 0w40, suodatin, vaihto n. 100?

        Comment


        • #5
          Vuosihuollon yhteydessä " hoviasentajallani": Ostin öljyt ( 5 l Castrol Magnatec) tarvikeliikkeestä 47,80 ? ja suodattimen merkkiliikkeestä hintaan 8,60 ?. Vaihto meni muuhun vuosihuollon piikkiin.
          Timoa on hieman "vedätetty":) ellei kyseessä ole ollut "pitkäikäinen öljy/suodatin?

          Comment


            #6
            Melko kallis öljynvaihto mielestäni.

            Itselläni öljynvaihtokulut: Orkkisfilsu stockalta 8,6e ja lähimarketista Mobil 1 5W-50 4+1l 37e eli yhteensä n. 46e osiin. Tuohon jos laskisi 0,5 h töitä a' 70e/h, niin eipä siitä siltikään tulisi, kuin n. 80e. Toki tuo ESP vormula on kalliimpaa, kuin perus rallivormula, muttei se nyt 2x kalliimpaa saisi kuitenkaan olla. Myös tuo filsun hinta hämmästyttää verrattuna oman auton filsun hintaan.

            Comment


            • #7
              Kyllä se filtteri (078115561J) maksaa albumin mukaan 18 ? "tiskillä". Käytän itse samaa filsua omassa koslossa. Öljyt 6.5 l Castrol RS 0-40w (à 9 ?), proppu 1.80 ? - oma työ, 78.30 ? helahoito 15000km välein. Ostan aina kahta vaihtoa varten kamat - 3 x 4 litraa + 1 litran pönikkä, niin ei jää hukkaa, kun ei tuo tunnu millään syövän öljyä että pitäisi lisäillä vaihtovälillä (-;

              Comment


                #8
                No en yhtään epäile, etteikö filsu maksaisi marmotiskillä sen 18e. Ihmetyttää vaan, kun toinen filsu on yli tuplaten halvempi samaisella tiskillä.

                Miksiköhän nuo öljykannut muuten on tyypillisesti 4l vetoisia? Ärsyttää, kun öljynvaihtoa varten pitää ostaa yksi 4l peruskannu ja sen lisäksi 1l lisäpurkki, joka on suhteellisesti paljon kalliimpi. Turhaa muovijätettäkin tulee 1l pikkupurkista aivan suotta. Aika harvaan autoon toi 4l öljyä kuitenkaan riittää. 5l öljykannu olisi paljon sopivamman kokoinen. Voihan sitä öljyä tietysti ostaa 2 x 4l kannut öljynvaihtoa varten, muttei kuitenkaan viitsi pitää ylijäänyttä öljyä hyllyssä hapantumassa seuraavaa vaihtoa odotellessa.

                Comment


                • #9
                  Näihin veekutosiin on ihan hyvä ostaa se 2x4l niin on sitten tallissa öljyä mitä lisäillä vähän väliä :)

                  Comment


                    #10
                    Mutkun vitoskoneet ei syö öljyä :)

                    Comment


                      #11
                      Eikös jotain ole pielessä jos öljyä pitää lisäillä vähän väliä.

                      Comment


                      • #12
                        Näihin veekutosiin on ihan hyvä ostaa se 2x4l niin on sitten tallissa öljyä mitä lisäillä vähän väliä :)
                        Sarkasmia

                        Comment


                        • #13
                          Varmaan tuo volyymituotteen eli 4l öljykannun hinta on painettu niin alas, että kauppa käy varmasti. Kun sitten kuitenkin tarvitaa se puoli litraa lisää, pakotetaan asiakas ostamaan litran astia, jossa on suhteessa paljon kovemmat katteet.

                          Tosin, jos pysyttelee yhdessä merkissä, saa tuosta yhdestä pullosta kahden öljynvaihdon lisäykset, -ellei kone kuluta öljyä- ja litran pulloa on helpompi kaiken varalta kuljettaa mukana.

                          Pitäisikin käydä öljynvaihdossa ja taidan teettää samalla Forté -käsittelyn, joka sisältää ruiskun ja moottorin puhdistuksen sekä suodattimien ja öljynvaihdoin. 250tkm voisi olla suolihuuhtelulle sopiva virstanpylväs.

                          Comment


                          • #14
                            Castrolilla tais olla jotain moottoriölppää 5L astiassa? En ole kyllä koskaan ostanut...Shelliä ja Nestettä kuluttelen pääasiassa.

                            Keskimäärin öljynvaihdon kustannusrakenne on mulla näin:

                            Subaru: suodatin alle 7?, öljy 4L 25-28?, oma työ 0?, olut 0.33L 1?.
                            Nissan: suodatin n. 15?, öljy n. 8L yht 10-30? (riippuu mitä öljyä laitan, 10W-30 vai 15W-40 vai 5W-40), oma työ 0?, olut 0.33L 1?.
                            Audi: suodatin jotain 38?, öljyä n. 8L yht vajaat 60? (täyssynt.)...ja ne oluet.
                            Muut talon VAG-autot: suodatin 5? + öljy 4L.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään sitten kävin suorittamassa vertailevaa tutkimusta. Kävelin paikallisen VAG putkan
                              huoltotiskille ja kysyin öljynvaihdon hintaa tuolle V6:lle. Kaveri katsoi koneelta ja sanoi 130 eeroa
                              mutta se on hinta Mobil 1 0W-40 öljyn kanssa. Sitä ei kuulemma enää ole ja se on korvattu tällä
                              Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljyllä jonka litrahinta on noin 18 eeroa (huh huh). Koneeseen sitä menee noin 5,5 litraa. Mulla pistettiin ylämerkkiin asti joten litroja kai tuli jotain 5,7 josta hinta 102,60.
                              Seuraavalla kerralla tietää että perus öljynvaihto tapahtuu varmasti jossakin muualla kuin Turun VV-Autossa. Pitää käydä huoltiksella katsomassa mitä litran tai neljän litran tonkka tuota ESP:tä
                              maksaa. Sitä on kuulemma ollut ainakin VV-Auton naapurissa M-Plussalla saatavissa.

                              Comment


                                #16
                                Karkeana arviona sanottakoon että Huoltikselta saat tarjouksesta neljänlitran purkin about samalla hintaa kun merkkihuollosta litran. Näin meillä :)

                                Comment


                                • #17
                                  Ja yleensä vielä paikallisesta hyvinvarustellusta supermarketista huoltistakin halvemmalla. Tosin en tiedä myydäänkö juuri tuota ESP:tä marketeissa.

                                  Comment


                                    #18
                                    ...Ja joskus vielä pienehköistä varaosaputkista vielä markettiakin halvemmalla. Esim VAG tiskin 18EUR / L vs. varaosaputkan 14.9 EUR / L.

                                    Comment


                                      #19
                                      Sitte voidaanki arvuutella, pistetäänkö sinne sitä öljyä mitä on luvattu. Milläs sen tietää kun se on jo koneessa.

                                      Öljyt nyt pystyy vaihtaan onneks itte.

                                      Comment


                                        #20
                                        Omasta pikkumotista eräs Lappeenrantalainen autoasentaja älähti kovaan sävyyn että öljynä pitäisi käyttää 1.8 20v koneessa mobil 1 5w40 eikä 5w50 mitä olin tottunut käyttämään, ja jota ovat ad:lla, vianorilla ja bosch car servicellä sinne laittaneet aiemminkin.
                                        Empä tiedä mitä tosta sitten pitäisi ajatella, kai se sillä 5w50:lläkin toimii ok :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pikahuollossa laittoivat hanasta tai sellaisesta Mobilin letkukelassa olevasta pistoolista öljyt
                                          koneeseen ja siinä oli teksti ESP. Vieressä oli toinen pistooli jossa oli teksti 0W-40. Muista letkuista tuli peräöljyt, pakkasnesteet ym. itse seisoin "vieressä" koko tapahtuman ajan. Pikahuollon palvelu
                                          oli kyllä aivan ensiluokkaista. Luettiin vikakoodit samalla kun nollattiin tuo oljynvaihdon muistutus
                                          mittaristosta ja tutkiskeltiin pyörien ripustusten kuntoja.
                                          Hintaan tuo huollon kaveri ei varmaan juurikaan pysty itse vaikuttamaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mitäs hyötyä on laittaa tietoon kalleimmat öljyt koneeseen? Onko tossa ESP:ssä jotain erikoista?

                                            Eikai tohon 2.8:iin sen kummosempia öljyjä tarvita kuin 4.2:een? Täyssynteettinen 5w40 tai jopa 10w30 on mitä tohon ehdotetaan. Riippuu missä lämpötiloissa autolla ajetaan. 0w:t on jo sellasta litkua, että ihme jos pysyy 10v vanhas konees.

                                            Tietenki jos merkkiputka haluaa pitää premium maineensa niin sinne kaadetaan vaikka sulaa kultaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              5w40 on hydraulisille nostajille kait sopivampi öljy. Ei oo ihan niin jäykkää lämpimänä kuin 5w50, joten pitäisi toimia paremmin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko näin ettei Mobil1 0W40 enää ole, keväällä 2005 ainaski laskun mukaan oli laitettu.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X