Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Naksuva ääni NG:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Naksuva ääni NG:ssä

    Mikähän mahtaa olla tuommoinen neksahtelevä ääni NG koneen ilmamäärämittarin/ruiskupaketin kohdalta? Tyhjäkäynnillä kuuluu tosi selvästi kun avaa konepellin, ja pelti kiinnikin sen voi kuulla. Lähes säännöllinen naks naks ääni, kuuluu vajaan sekunnin välein. Ja minun korvat tosiaan paikansivat äänen siihen akun etupuolelle.

  • #2
    Oliskohan ISV, eli semmonen hopeinen putkilo, johon tulee yks liitin persuksiin ja pari letkua kiinni. Se ohjaa ilmaa kaasuläpän ohi imusarjaan. Semmonen voi pitää semmosta lievää naksutusta.

    Comment


    • #3
      Tarkemmin kun ajatellaan, niin se voisi kyllä olla ISV. Tyhjäkäyntikin jää välillä aika korkeaksi. Ja se naksunta on mielestäni aika äänekästä. Pitänee puhdistella se ISV. Olisiko jollain kuvaa, missä se tarkalleen sijaitsee coupen moottoritilassa? Onko se juurikin siinä akun ja koneen "välissä" vai siellä määräjakajan vieressä?

      Comment


      • #4
        Itellä tuli mieleen ensin bensahöyrysolenoidi, mutta se on muistaakseni ng:ssä lähellä sitä pönttöä siellä syylärin takana about. Sininen murkula.

        ISV on NG:ssä imusarjan alla koneen etupäässä.

        Comment


        • #5
          ISV:n ei periaatteessa pitäisi naksua kovin voimakkaasti. Se enempikin värisee ja se pitää enempikin sellaista "hurisevaa" ääntä. Äänen kuulee selvästi, kun avaa konepellin ja kytkee virran päälle, muttei käynnistä konetta. Laitetta ohjataan aika kiivastaajuisella, amplitudiltaan "aaltoilevalla" jännitteellä, joka aiheuttaa vekottimen värinän. Saattaa se tietysti naksahdellakin, solenoidityyppinen laite kun on. Voi olla, että jos ISV on likainen tms. ja sen mäntä ei pääse ihan vapaasti liikkumaan niin naksuttelua voi kuulua. Tyhjäkäyntikierrosten jääminen korkealle kyllä viittaa ISV:n suuntaan. Ota ISV:stä kiinni naksunnan ilmetessä, jos vempain naksuu, niin sen pitäisi kädellä tuntea.

          Vanhemmissa koneissa ISV:tä ohjataan jollain relehässäkällä, joka myös saattaa vähän naksua. Muistelen kuitenkin, että NG:ssä ISV:n ohjaus tulee ECU:lta ja aksuvia releitä ei olisi, en kyllä ole ihan varma siitä.

          Koneen kylmäkäynnistyssuutin voi myöskin naksua. Sen kytkeytyessä päälle/pois päältä, kuuluu aika voimakas naksahdus. Se ei kuitenkaan pitäisi naksuttaa säännöllisesti. En tiedä missä kohtaa se on NG:n imusarjassa, mutta sen löytää helposti, kun venttiilille menee yksi bensaletku. Sille voi myös tehdä kosketustestin jos epäilee sen naksuttelevan.

          Comment

          Working...
          X