Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbovoimaa coupeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Turbovoimaa coupeen

    Olen suunnitellut turbon asentamista oman coupeni 2.3 10 venaseen koneeseen.
    Nyt kysynkin mielipiteitä onko järkevää rakentaa se tuohon nykyiseen koneeseen vai etsiä jostain 10 venanen turbokone ja vaihtaa se kokonaan autoon? Onko koneissa millaisia eroja ja käyvätkö heittämällä toistensa tilalle? Vaatiiko autoon isompia jarruja yms. muutostöitä ja mitä muuta huomioitavaa tuollaisessa projektissa on?

    #2
    Verrokiksi pitäisi käydä 2.0 20v NM 160hv jossa samat jarrut kuin NG:ssä. (edit: josko siis 10v kone = MC 165hv)

    10v-koneiden kanssa joutut vauhtipyöräjumppaan ja vakiopakosarjalla repsikan raidetanko ei mahdu olemaan. Muuten heittohomma kiinnitysten puolesta.

    Onko autosi vähäpäästöinen? Vaikuttaa radikaalisti turbokoneen valintaan ja voi tulla mutinoita vaihteistosta, koska luovuttajamoottorin vaihteisto ei käy ja sillä on laskettu vähäpäästöisyyden päästöt/km. Kannattaa selvittää hyvin.

    Comment


      #3
      valmis turbokone sähköineen jostain. 20v:täkin vois ajatella...

      Jarruhommat ja muut on ihan sama ahdatko tuon vai vaihdatko koneen, pitää olla mallisarjantehokkain alusta+jarrut.

      /edit: niin siis typ89 vai typ85?

      Comment


      • #4
        Onkos tuota NM-konetta muuten ollut 9-kymppi sedanissa? Ihan mielenkiinnosta vaan, että olisko sedanissa suunnilleen samanlainen projekti..

        Comment


          #5
          Onpa hyvinkin.

          Comment


            #6
            Auto ei ole vähäpäästöinen. Kyllähän siinä oli katti kun Saksata tuli, mut siitä ei merkitty mitään rekisteriotteeseen ja niinpä se on ollut jo kaksi vuotta poissa.

            Comment


            • #7
              Sori kun lainaan topiccia, mutta kerroppas Porkkis miten se onnistuu käyttämällä vertailumoottorina 160hv mallia? Jos siis esim. MC on 165 heppainen. Eikös tuossa 2.3 20v koneessa ole jokunen heppa vielä enemmän, ja sitä tulisi siis käyttää?

              Comment


                #8
                Tästä on harrastajapiireissä kolmea tulkintaa. Ikävä kyllä katsastusasemilla taitaa olla samoin.
                1. Valitaan malli x ja siihen +20% päälle
                2. Valitaan malli x, josta tehokkaampi malli y, jos menee himpankaan yli x niin verrattava y
                3. Mallisarjan tehokkain

                Suosittelen aina kysymään asemalta, jossa aikoo muutoskatsastuksen hoitaa.

                Comment


                • #9
                  No tulikos tuo 160 heppainen 2.0 samaan aikaan markkinoille kun 2.3 20v?

                  Comment


                    #10
                    Ei sillä ole väliä tässä tapauksessa vaikka taisi tulla. Mallisarjan alusta loppuun lienee se aika mikä on merkitsevä.

                    Comment


                    • #11
                      Taitaa vaan olla tuo 20v alustan vaihtaminen kohtalaisen iso urakka. Niissä kun eroavaisuuksia taisi olla loppujenlopuksi kohtalaisen paljon?

                      Comment


                        #12
                        2.0 alusta on ihan normaali ja vastaa 2.3 10v:tä, mutta 2.3 20v alustassa on erilaiset tukivarret, g60 jarrut, paksumpi vakaaja, järeämmät etulaakerit ja vetarit ja se on aina ns sporttialusta eli jämäkämmät iskarit ja jouset.

                        Comment


                        • #13
                          Jos laakerit on jämäkämmät, niin se tarkoittanee että tolpatkin menee vaihtoon?

                          Comment


                            #14
                            Niin vanhoissa eri tolpat ja uudemmissa joissa tolppa ja olka-akseli on eri palaa vaihtuu vain olka-akseli.

                            Comment


                            • #15
                              Onkos takapäässä sitten eroja? Ei tuo nyt niin älyttömältä prosessilta kuulosta, kuin oon kuvitellut.

                              Comment


                                #16
                                Takana ei ole eroa kuin jousissa ja iskareissa vetotapaan katsomatta. Quattroissa noin 90-vuoden puolivälistä alkaen sporttijousituksen kanssa on vakaaja, mutta vanhemmissa ei missään.

                                Ainiin ja ABS pitää olla. Ainiin ja jos puuttuu niin kaverilla kaupan :)

                                Comment


                                • #17
                                  Enstalvena ois tarkoitus purkaa vähän rakennusintoa kun jää mullakin tää 9-kymppi uuden auton tieltä, ikäänkuin tallin perälle lojumaan. Tuo konversio MC koneeseen on pyörinyt itselläkin mielessä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin tosiaan, siis tuo suuremman tehon katsastaminen menee aina siten, että verrataan mallisarjassa tehoiltaan vastaavaan autoon. Jos vertailumoottorin teho ylitetään, verrataan mallisarjassa taas seuraavaan. Jos sitten käytetään vertailussa mallisarjan tehokkainta, sen teho voidaan ylittää max 20%. Tämän tiedon sain aikanaan itse, kun tein erään tekniikanvaihdon (ei Audi).

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin vanhoissa eri tolpat ja uudemmissa joissa tolppa ja olka-akseli on eri palaa vaihtuu vain olka-akseli
                                      Ovatko täystolpat ja tolppa+olka-akseli paketit vaihtokelpoisia keskenään (jos nyt ei huomioida tuota yhtä mallia missä on isompi laakeri)? Ainakin mitä ETKA:sta katselin niin ainoastaan kallistuksenvakain tulee eri lailla kiinni tässä tolppa+olka-akseli yhdistelmässä vanhaan verrattuna.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ymmärsinkö oikein, että tuon mc koneen vaihto vaatisi abs jarrujen asentamisen myös coupeen? Onko muita järkeviä konevaihtoehtoja tuossa teholuokassa/vähäisillä muutostöillä?

                                        Comment


                                          #21
                                          uussa, no se riippuu nyt siitä tulkinnasta mitä ylempänä keskusteltiin. Kysy konttorilta käykö vertaus 160hv 2.0 20v malliin jossa samat jarrut ja muu alusta kuin sinulla.

                                          peipo, ovat vaihtokelpoisia ja vakaajan koiranluu voi jatkossakin olla alatukivarressa vaikka ei kovin järkevä ratkaisu olekaan. Kahdessa mallissa muuten on isompi laakeri ja toinen niistä on s2 ja toinen tuo 20v 2.3. On huomattavan paljon huoltoystävällisempi konstruktio, mutta ei maksane vaivaa ellei ole päivityksiä tekemässä tai pyöränlaakerit jo vainaat ja tuollaiset olisi tiedossa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ok kiitti Petri. Niinhän mikseipä se vakaaja voisi olla entisellä paikallaan. Olen juuri iskarin yläpään kumeja vaihtamassa ja olisi huomattavasti helpompi projekti kaksiosaisella tolpalla. Nykyiset tolpat on aika pahasti paikoin ruosteessa, pitää katsoa saako niistä edes iskaria irti jne. Jos ei niin voi olla tolppien vaihto ajankohtainen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hieman aihetta sivuten, tietääkö porkkis, onko NM ja KV koneessa samat jarrut?

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitäis oleman ihan täsmälleen samat. En tarkastanut, mutta niitä kun ei tosiaan niin hirveän monia erilaisia ole.

                                                Sinänsä aivan alimittaiset jos autolla aikoo vaikka radalla käydä...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X