Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Seosmittarin seilailu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seosmittarin seilailu?

    Laitoin nyt tuommoisen autogaugen seosmittarin kiinni ja auto näyttää käyvän tosi rikkaalla kun kiihdyttää nätistikkin.. En tiedä kuuluuko tasakaasulla ajettaessa mittarin seilata aivan laihalta rikkaan rajalle? Eihän sen noin laajasti varmaan kuulu korjata.. Ja samanlailla seilaa tyhjäkäynnilläkin.. Olisko lamda taas paskaksi menossa, tarvike lamda ja noin 4kk vanha. Aika asiallinen mittari muuten on, asteikko on 50mv tarkkuudella eli 20 ledinen..

  • #2
    Itsellä seilaa samalla tavalla vaikka on eri lambda-anturi kuin ruiskun ohjauksella. Ilmeisesti toi on sitä lambda korjausta.

    Comment


      #3
      Kyllä sen kuuluu seilata, lambdasäädön mukana. Perinteinen lambdahan ei tiedä seoksesta käytännössä mitään muuta kuin että onko rikkaalla vai laihalla, aseikon ääripäät ovat siis hyvinkin viitteellisiä todellisen seoksen suhteen.
      Jos tarkkoja seostietoja haluat niin sitten laajakaistalambda kehiin. Esim. tällainen on varsin edukas vaihtoehto: http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=823

      Comment


      • #4
        On muuten ärsyttävä kun kokoajan vilisee pimeässä nuo valot... Mitä mieltä olette tuosta rikkaalle menemisestä? eli se menee pari kolme pykälää rikkaalle kun kiihdyttää(taisi 5 olla maksimi tuossa mittarissa).. Auttaisiko tähän esim. säädettävä bensanpaineen säädin? Muutenkin varmaan olisi hyvä bensanpaineet tarkistaa kaiken varalta.. Seokset ei taida olla aivan kohdillaan, eikös turbovehkeessä pitäisi olla 11.5:1 seos maksimitehoja ajatellen. Mutta tuon mittarin mukaan ne on enemmän eli 12.5:1. Jännittteenä ajateltuna 0,85V

        Normaali lambda

        Seossuhde Jännite
        1.02 15.0:1 250mV
        0.99 14.5:1 375mV
        0.95 14.0:1 500mv
        0.92 13.5:1 625mV
        0.88 13.0:1 750mV
        0.85 12.5:1 875mV
        0.82 12.0:1 1000mV

        Comment


          #5
          no sehän se sen säädön idea just on, se sääääätää sitä, ja jos muutat jotain niin se vaan säätää sitä enemmän, toki sillä joku 10% maksimi säätö on jolle sekään enään mitään voi.

          Helpoiten korjaat sen ottamalla mittarilta sähköt pois.

          Comment


          • #6
            Mutta ei varmaan pahitteeksi olis vaikka bensanpaineita muutella, kun on noita muutoksia tehty nyt autoon jonkin verran.. Varmaan huomaa kiihdytyksissä milloin seos olisi suunnilleen kohdillaan. Pysyis siinä optimalin ja rikkaan rajalla niin hyvä.. Varmasti paras olisi käyttää säädettävänä penkissä se niin saisi samalla jotain suuntaa tehoista ja saattaisi tuo bensansyönti vähän vähentyä..

            Comment


            • #7
              Eikös tuo 11.5:1 kuulosta jo.. aika paksulta?

              Comment


                #8
                11.5 todellakin on melkoisen paksua. 12-12,5 itsellä ainakin riittänyt hienosti, jos enempi soppaa ni vähempi voimaa.

                Comment


                • #9
                  Eihän sinäänsä siinä paksussa seoksessa ongelmaa ole, jos sytkä sytyttää seoksen. Männänrenkaat tosin saa kovasti "herkkua" kun bensa huuhtelee öljyfilmin pois sylintereistä. Olikohan se turvallinen raja jossain vähän alle 13.0:1 suhteessa?

                  Comment


                    #10
                    Asia tulikin jo rivien välissä ilmi, mutta 11.5:1 on rikkaampi seos (enemmän?) kuin 12.5:1. Ja kyllä mun makuun tuo 12.5 kuulostaa ihan normaalilta. Sinne ainakin coupea säädin ja veto sen kun parani.

                    Comment

                    Working...
                    X