Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0E ALT 20V välinokkaketju poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.0E ALT 20V välinokkaketju poikki

    02- 186tkm, hihnahommat ja öljyt (ei longlaif)hoidettu ajallaan... niin nokkien väliketju venakopasta läpi, muutama venttiili mutkalla...jne.
    ketjupyörät kuluneet ,ketjupoikki ja kiristimen alalaahain ollut jonkun aikaa kannen öljytilassa palasina. pieni siraus silloin tällöin kylmäkäynnistyksessä. Nyt on vika ajettu ulos. No aina oppii.
    Jos kellään on pako- ja imunokka-akselia hyvällä rattailla ja muovista venttiilkoppaa myytävänä. Saisko linkkiä tai vinkkiä?

    Onko teille tuttu juttu, tuleehan se tekniikka tutuksi näinkin...

    #2
    Ei hirmusen usein kyllä katki asti nokkien välinen ketju mene. On ainakin tällä foorumilla vähemmän tuttu juttu tuollainen tuho.

    Nimimerkillä dona vois olla joutavia osia tuohon. Kysäisepä häneltä.
    Tuossa koneessa on erilainen nokkien ajoitussysteemi kuin esim 1.8T, joten osatkin ovat aika pitkälti ALT-uniikkeja.

    Comment


    • #3
      jees, jos ois tiennyt... kannattaa tarkistella ne ketjuohjurit. ottelen vastauksia ja osa vinkkejä
      Rautsi

      Comment


      • #4
        Tämän langan kaiveleminen arkistosta nostatti hieman kylmiä väreitä selkäpiissä.

        Itselläni ongelma on seuraavanlainen: usein käynnistäessä autoa kuuluu ehkä noin sekunnin pituinen ulahdus / vinkaisu moottorista, jolle en tähän mennessä ole onnistunut löytämään tai keksimään mitään varmaa syytä. Arvauksia toki on.

        Välinokkaketju ei liene virallinen termi tälle aloittajan viestissä mainitulle osalle, joten mikähän se mahtaisi olla? Täytyy kaivella auton huoltohistoria ac:ltä läpi kunhan saa tuon osan "virallisen" nimen tietoon ja tutkittua muita mahdollisia vaihtoehtoja. Jakohihna omasta on vaihdettu n. 20tkm sitten, joten siitä ääni tuskin ainakaan kuuluu.

        Comment


        • #5
          Onhan tuo välinokkaketju aika osuva nimi, koska kyseessä on nokka-akselien välinen ketju.

          Vinkaisu saattaa tulla moniurahihnasta. Startin jälkeinen rapina tulee juuri tuosta välinokkaketjusta, koska kiristimestä on seisonnan aikana hävinnyt öljyt.

          Mulla on myös tuo ALT-kone, jolla ajettu 250 tkm. Ei ole rapissut startissa ennekuin olin 1kk ulkomailla ja auto seisoi sen ajan. Sen jälkeen alkoi rapista, mutta rapina hävisi noin parin viikon sisällä.

          Edit: Tässä on kuva tuosta ALTin kiristimestä ja ketjusta.
          http://www.ebay.de/itm/Kettenspanner...oAAOSwv0tVML4y
          Viimeksi muokannut kari.rautio; 14.1.2016, 22:30. Perustelu: lisätty kuvalinkki

          Comment


          • #6
            Jos räplähtää sekunnin-pari kylmäkäynnistyksen yhteydessä, niin ketjuhan se yleensä on. Kiristin orkkisosana 210€ - 250€ (joko Tepolta tai merkkarilta) Ebaystä tai tarvikkeena varmaan halvempi. Ketju 90€ - 120€, tarvikkeena edullisempi. Kiristin näyttää varsin kohtuuhintaiselta orkkiksena, siinä en ehkä lähtis säästämään. Ite tilasin jenkeistä Europapartsilta 1.8T:hen jonkun halpiskiristimen, eikä se tainnut kauaa pelata kunnolla. Tuohon turbokoneeseen se kiristin maksaa muistaakseni 600€ uutena.

            Räjäytyskuva tuosta ketjuhässäkästä löyty täältä:
            http://www.partsbase.org/audi/audi-a...mshaft-valves/

            Ja kun Teposta puhutaan, niin osanumerolla pääset etsimään hintatietoja täältä:
            http://www.speed-autoteile.fi

            Kiristin: 06B109217B
            Ketju: 058109229B
            Samalla menee vaihtoon tietysti venttiilikopan tiivistesarja, mutta se nyt ei taida montaa kymppiä tarvikkeena maksaa. Oulun Tarviketorilta sai biturboon tarvikeosana ihan Victor Reinzin tiivistesarjaa.

            EDIT: Toveri Rautio näemmä ehtikin vastata ensin, mutta kuten mainitsin, niin tuo tarvikekiristin ei tosiaan tainnut kauaa kestää, ehkä 20 - 30tkm kun alkoi räplätellä uudestaan. Kilsoista en mene takuuseen, kun ehdin auton myydä. Uusi omistaja foorumilla siitä räplätyksestä taisi mainita.

            Comment


            • #7
              No niin, ja kiitokset arvon herroille vastauksista. Näillä lisätiedoilla pääseekin jo hyvin ongelman diagnosoinnin kanssa alkuun. Ainoa mikä jäi mieltä vaivaamaan on tuo kun mainitsitte viesteissänne tuosta raplatuksesta, niin tässä tapauksessa kyseessä tosiaan ulahdus eikä mikään ratina tai vastaava. Vähän sama kuin polttaisit autolla kumia, samanlainen ulina, mutta ehkä hieman korkeampi. Vinkaisu / ulahdus varmaan lähimpänä totuutta... Meneeköhän liian pilkun viilaamiseksi. :) Ääni siis kuuluu juuri sen aikaa kun pitää avainta käännettynä ääriasentoon (tulee ehkä hetken viiveellä) ja häviää samoin tein siitä pois vapauttaessa.

              Näillä tiedoilla uskoisin ongelman löytyvän moniurahihnasta tai sen kiristyksestä. Pitääpä ruveta huomenna vaivaamaan JT:tä asian suhteen ja tiedustella onko miten tavallinen toimenpide tälle moottorille ollut noiden vaihtelu ja mitä kaikkea osaa pitää ruveta hamstraamaan... Eiköhän se mene seuraavaan huoltoon jossa olis tarkoitus vetää samalla huohotinjärjestelmää uusiksi. Vai onko tuo moniurahihnan mahdollinen löysyys tai kuluneisuus merkittävä ongelma, ts. onko näin pienellä oireilulla vielä merkitystä?

              Comment

              Working...
              X