Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.5 TDI tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.5 TDI tärinä

    Morjensta kaikille!

    Eli nyt ilmeni ensimmäinen huolta aiheuttava vika. Tuli mieleen, että kokeillaampa moottoritiellä, miten se audi kulkee 6 vaihteella reilun 3000 kierroksen kohdilla. Kiihdytin hyvin tasaisesti, kun yhtäkkiä hieman vajaan 3000 kierroksen kohdalla (~160km/h) alkoi tärinä joka vahvistui nopeasti. Tärinä tuntui ratissa ja koko korissa. Löysäsin kaasun ja tärniä loppui lähes heti.
    Kokeilin uudestaan, kun ajattelin, että oliko tiessä jotain epätasaisuutta, mutta kyllä sama tilanne toistui. Nyt hieman huolestuttaa. Harvemmin kyllä tulee tuollaisia nopeuksia ajettua, mutta onko kyse jostain päätään pilkottavasta vakavammasta viasta? Kiitos kaikille vastauksista jo valmiiksi!

  • #2
    Olisko renkaat epätasapainossa tai sitten jokin väljä nivel?
    Jos alkaa vain tietyllä nopeudella.Onko kolinoita?

    Comment


    • #3
      Kolinoita ei kuulu. Olen repinyt ja heilutellut sivuttain ja pystyttäin eturenkaita eikä väljyyttä tunnu. Renkaatkin on tasapainotettu n. 3 viikkoa sitten eikä tärinöitä tunnu lainkaan muissa nopeuksissa. Jarrulevyt ovat vaihdon tarpeessa etupäässä, mutta jarrua en kyllä painanut tuossa tilanteessa.
      Voiko johtua vaihteistosta tai jostain muusta? Ei tosiaan tunnu muulla kuin kutos vaihteella tuossa 3000 kiekan kohdalla. Tosiaan todennäköisinhän on, että jossain on väljyyttä.

      Comment


      • #4
        Siis vain 6 vaihteella?
        Ei vitosella?Tosin kierrokset varmasti jossain ylempänä tuolloin mutta silti.
        Jos näin sitä saakin varmaan etsiä sitä vikaa.
        Kuulostaa mielenkiintoiselta.

        Comment


          #5
          Kokeile vielä vitosvaihteella ja revität sitä alkaen ehkä noin 2300 kierroksesta aina hieman yli 3000 kierrokseen. Jos jyrisee, niin kyseessä on surullisen kuuluisa kaksoismassa vauhtipyörä.

          Comment


          • #6
            Kokeilen tuota vitosvaihdetta vielä. Esimerkiksi 3. ja 4. vaihteella ei tunnu mitään tuolla 2000-3500 kiekan välillä. Onko nopeudella mitään tekemistä vauhtipyörän pyörimisnopeuden kanssa? Ilmeisesti ei, mutta varmistetaan kuiten :)
            Nyt lähdetään ajeleen äkäslompoloa kohti, niin katotaan kuin käy...

            Comment


              #7
              Ei olisi ensimmäinen kerta, joka vastaan tulee, kun renkaiden tasapainostus ei ota onnistuakseen liikkeeltä. Itseltäni taannoin vaati rengasliikkeen vaihdon kahden tasapainotusyrityksen jälkeen, ennen kuin homma alkoi toimia.

              Comment


              • #8
                Reissu meni hyvin. Kokeilin vielä vitosella sinne reiluun 3000, mutta mitään erikoista ei tuntunut. Joten ilmeisesti vika on tasapainoituksessa. Ei muuta kuin valittamaan...

                Comment


                • #9
                  Unohtunut vastata tähän syy. Alapallonivel lähes irti. Auton seisoessa paikallaa ei välystä huomannut laisinkaan. Vasta, kun nosti auton ylös.

                  Comment

                  Working...
                  X