Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paha ääni vaihdelaatikosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Eikös kytkimen työsylinterin jousi paina käpälää ja siten painelaakeria kokoajan asetelmaa vasten?
    Eikös siellä pitäisi olla pieni välys välissä, ettei painelaakeri laahaa koko ajan paineasetelmaa vasten? No ehkä noitakin on erilaisia rakenteita.

    Edit: Eikäku, eihän se paineasetelma pyöritä painelaakeria kytkin ylhäällä lainkaan, kun akseli ja asetelma pyörivät samaa nopeutta muulloin paitsi silloin, kun kytkintä painetaan...

    Kytkimen silmälaakeri voi myös ääntää, mutta yleensä sekin pitää kohinaa vain kytkintä painettaessa.

    Jos auto pitää sellaista nopeuden mukaan taajuutta muuttavaa kohisevaa ääntä, niin yleensä se tulee voimansiirron laakereista. Pyörän laakerit muuttavat taajuutta samalla tavalla, mutta niiden ääni on yleensä selvästi erilainen - vaikea kuvailla ja pyöränlaakerien ääni usein muuttuu hiukan rattia käännettäessä.

    Yksi paikka mikä vielä kannattaisi tarkistaa ennen askin avaamista on kardaanin tukilaakeri.
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 22.1.2013, 21:03.

    Comment


    • #32
      Sekin on ollut mielessä tähän päivään saakka, koska oireet ennen äänen alkamista oli voimansiirron värinä.

      Mutta tänään nosturilla ääni kuului niin selvästi laatikon kohdalta, että ei jaksa uskoa tukilaakeriin.

      Toki sitä voisi ensi alkuun aloittaa tukilaakerin vaihdolla, koska ei sekään varmaan uutta vastaava enää ole...

      Pyöränlaakeritkin tutkittiin ja sen ääni on tavallaan tuttu, koska B5:sta sellainen aikanaan meni.

      Comment


        #33
        Eikäku, eihän se paineasetelma pyöritä painelaakeria kytkin ylhäällä lainkaan, kun akseli ja asetelma pyörivät samaa nopeutta muulloin paitsi silloin, kun kytkintä painetaan...
        Eipä ole laakeri akselissa kiinni.

        Comment


          #34
          Ei olekaan, mutta mikäli käpälästä ei tule siihen ulkoista kuormitusta kytkimen ollessa ylhäällä, niin eikö se laakeri pyöri vapaasti akselin mukana?

          Jotenkin turhalta laakerin pyörittämiseltä tuntuisi painelaakerin pyöritys suhteessa akseliin silloin, kun kytkintä ei paineta.

          Saatan kyllä olla väärässäkin, nyt ei ole käsillä kytkimen osia.
          Viimeksi muokannut Ilkka L; 23.1.2013, 21:38.

          Comment


            #35
            Toinen puoli laakerista on kiinni kytkinhaarukassa, ja toinen puoli "laahaa" paineasetelmaan. Eli ei se "vapaana" pyöri koskaan. Ja ainahan se pyörii suhteessa akseliin koska toinen puoli on kiinni kiinteässä osassa (kytkinhaarukassa).

            Comment


            • #36
              Tulipa tosta omasta tapauksesta mieleen, että eihän? siellä kardaani edes pyöri silloin kun kaikkien pyörien ollessa ilmassa pyörittää vaikka vaan toista eturengasta.
              Ja kahina kuului silti.

              Joten tukilaakerin voi sulkea pois.

              Mitähän kaikkea siellä mahtaa tuossa tapauksessa pyöriä...?

              Comment


                #37
                Hommaa Aki jostain ehjä samanlainen laatikko. Todennäköisesti ajan kanssa diilin katsomalla (esim ebay tai yksityiseltä purkuautosta, ei purkamolta) löydät laatikon max 500 eurolla. Kaikki vaihteiston sisälle maksaa paljon ja siihen päälle vielä vaiva tai työpalkka. Herkästi menee kannattamattomaksi.

                Comment


                  #38
                  Tai Bildelsbasenista.

                  Comment


                  • #39
                    Joo, sekin on tässä ollu harkinnassa.

                    Sen verran tsekkasin Suomen purkamon hintoja, että se ei tosiaan ainakaan kannata.

                    Varmaankin todennäköisyys uudelle laatikkorikolle käytetyssäkin on pieni, toivon ainakin näin.

                    Comment


                      #40
                      Itse tilasin lootan ruotsista, hyvä tuli ja on kestänyt.

                      Comment


                      • #41
                        Täällä on ollu monesti puhetta, että nää eri 01E-laatikot on yhteensopivia keskenään, kunhan vain perävälitys on sama. Ilmeisesti kuitenkin joissain malleissa on pumppu vaihteistoöljyn kierrättämistä varten. Tietääkö joku missä laatikoissa tää pumppu on? Onko kaikkien S-mallien laatikoissa? Onko kaikissa bensa-laatikoissa sama 4.11 perävälitys?

                        Itekki oon katellu varaosalaatikkoa tähän S6:een, mutta tuntuu olevan noin 1000 euroa ilmaa S6:n laatikoissa verrattuna S4:n.

                        Comment


                        • #42
                          Kattelin Bildelsbasenista tarjontaa ja olihan siellä hitosti enemmän laatikkoja tarjolla kuin Suomessa mutta siitä suuresta tarjonnasta vain kaksi samalla koodilla kuin mulla ja ei niissäkään hintaa.

                          Kunnostettujakin oli vuoden takuulla mutta ei hintaa.

                          Seuraava homma on selvitellä mitkä laatikot tuohon käy, kai siihen ny pitäis Audista laatikko käydä kun se käsittääkseni on 01A, huoltokirjan tarrassa EFC.

                          "Hieman" tieto noista laatikoista mulla puutteellinen. Jos on 01A, niin ei kait ne kuoreltaan sentään välttämättä aina samat ole?

                          E: Näemmä ainakin C5:ssä on tuolla EFC koodilla laatikkoa tarjolla.
                          Viimeksi muokannut A6tonen; 25.1.2013, 08:23.

                          Comment


                            #43
                            Pieniä eroja on kuorissakin aikojen saatossa, mutta aika pieniä. Perävälityksen varmistamalla ja suunnilleen samanikäisestä autosta luovuttajaa katsomalla olet aika vahvalla pohjalla. Erilaisia vetolaippoja myös on, mutta ne voi nypätä vanhasta.

                            Comment


                            • #44
                              Tietääkös joku mikä ero bensavehkeen ja dieselin kytkimessä?

                              Levy on saman kokoinen, sen ainoastaan tiedän.

                              Olis vaan tuossa sopivaan hintaan tarjolla marmorilta ostettu iskemätön paketti (asetelma, painelaakeri, levy) mutta on dieseliin.

                              Comment


                                #45
                                No noilla lähtötiedoilla ei varmasti kukaan. Varaosanumerot tai moottorikoodi ?

                                Comment


                                • #46
                                  Eh, sori :)

                                  Myytävä paketti:
                                  038 198 141 EX
                                  Sis. asetelma, painelaakeri, kytkin 240mm
                                  Moottorit AVB, AWX, AVF, BGW

                                  Ja tuohon mun autoon mietin, eli AMX Passat 3BG.

                                  Comment


                                    #47
                                    Dieselin paketti on automaattisäätöinen (SAC) ja ainakin Sachs ilmoittaa että vaihdettava pakettina. Bensassa taas ihan perinteinen kytkin johon saatavana kaikki komponentit erikseen. Fyysisistä eroavaisuuksista ei tietoa.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut TDIq; 15.3.2013, 14:06.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ok, jospa joku osaisi sanoa varmasti.

                                      Toki misterautossa myydään LUKin pakettia tällä hetkellä 264e ja Sachsia 343e.
                                      Mitä merkkiä lie alkuperäinen? Tuo bongaamani myynnissä oleva olisi 240e ja marmorihintaa sillä olis yli 500e.

                                      Jos joku tietää vielä halvempia paikkoja, niin saa vinkata.

                                      Comment


                                        #49
                                        Luk tai Sachs lukee yleensä alkuperäisen kyljessä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Laatikko

                                          Moi.
                                          Mullaki ääntää manuaali vaihelaatikko 5v a4 b5 1.8 moottori.. vähän aikaa sitten vaihdettu kytkin ja painelaakerit jne mutta semmosta kohinaa kokoajan kuuluu ajaessa myöskin kun painaa kytkintä pohjaan tai vauhti laskee ääni pienenee.. Onko vikana sitten vaihdelaatikon laakerit? eli laatikko vaihtoon?

                                          Comment


                                          • #51
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ersus+laatikko

                                            Pinionin laakeri siellä huutaa, eli kohisee ja ujeltaa.
                                            Viimeksi muokannut kapaz; 21.4.2013, 12:57.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Eli laatikko pöydälle? Osaatko sanoo yhtää minkä hintanen remppa?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Hinnasta tiedä, kun oon antanu ujeltaa sen muutaman vuoden, mutta tosissaan osathan, siis laakerit ei maksa paljonmitään, mutta se työaika maksaa. Mulle oli arvio jotta vähintään sen 8 tuntia, jos riittääkään.
                                                (pro etc.. tuo vaijerihässäkkä)

                                                Jos oikein pahasti ottaa, niin vaihtoehtona uus laatikko vaikka ruotsin purkaamoilta, mutta ajelehan nyt ensin ja laita vaikka radiota kovemmalle, niin ei syö miestä;)).

                                                Mie koputan puuta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Joo parempi varmaa antaa vaan kohista... vanha auto muutenkin niin hyövää alkaa korjaamaan :D kiitos vastauksista!

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    A2 1.4 manuaalivaihteisto rahisee. Rahina kuuluu, kun painaa kaasua. Se kuuluu myös, kun alamäessä päästää kaasun. Kaikilla vaihteilla. Öljyt on tarkistettu.

                                                    Kukakohan tällaisen korjaisi (Helsingin seudulla)? Tai mistä löytäisi vaihto-osan? Varaosahaku löytää 5 kpl, eri tyyppejä: GRZ, EYX, EWQ, FCU (Onkohan muitakin olemassa?). Mikäköhän minulla on?
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 26.1.2021, 20:03. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Bensa-yksnelosten kanssa käytetty näitä laatikoita, lienee keskenään ristiin vaihtokelpoisia?
                                                      AUA 75HP 16V: EYX, FCU, FDM, FVT
                                                      BBY (suorasytkäkone) 75HP 16V: FCU, FDM, FVT
                                                      Rahinan lähde voi olla pääakselin laakerointi.
                                                      Hae ensialkuun RVSää motonetistä ja kokeile auttaako yhtään, ei ole kallis kokeilu.
                                                      https://www.motonet.fi/fi/tuote/6061...ston-kasittely

                                                      Multa saattais jossain vaiheessa vapautua tuommonen laatikko, ehkä, jos saan volkkarin laatikon sopimaan.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kiitos vinkistä. Mistäköhän reiästä se RVS sinne pitäisi laittaa, ja mitä kautta siihen pääsee käsiksi?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Laatikon öljyntäyttöreiästä (laatikon kyljessä ylempänä oleva kuusiokolokantainen) ja keulaa siis ilmaan.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kristallipalloja kaivataan… elikkä 2014 vuosmallin a3 2.0tdi quattro 6 lovisella manuaalilla tekee seuraavaa. Tyhjäkäynnillä paikallaan kun polkee kytkintä niin ylöspäin tultaessa pitää rahinaa ja nostaa kierroksia. tyhjäkäynti n. 800 rinkiä ja poljinta nostaessa nousee kierrokset n.900 kierrokseen ja ajaessa 1-2-3 vaihteilla jos yhtään nopeampia vaihtoja tekee niin kolahtaa joku kytkimen noustessa. Rahallahan tästäkin selviää mutta jos joku kohtalotoveri löytyy ja osaa valaista että mikä tätä aiheuttaa vai laitetaanko kaikki rojut uusiks laatikkoon?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X