Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic ei vaihda neloselle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tiptronic ei vaihda neloselle

    Olisiko kenelläkään tietoa missä voisi olla vika kun 6v Tiptronic ei suostu vaihtamaan neloselle? Neloselta heittää aina takaisin kolmoselle (myös käsin vaihtaessa). Jos yrittää kiihdyttää yli 80km/h:n, niin alkaa vaihtelemaan vaihteita miten sattuu ja P, R, N, D, S -valot palavat punaisena. Mitään vikaa vaihtesiton toiminnassa en aiemmin huomannut. Seuraavat vikakoodit tulee myös nollauksen jälkeen:

    001923 - Shift Monitoring: 3-4 Shift
    P0783 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00110001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 191677 km
    Time Indication: 0
    Date: 2012.09.06
    Time: 17:52:55

    001845 - Gear 5: Incorrect Ratio
    P0735 - 000 - -
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01110000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 191706 km
    Time Indication: 0
    Date: 2012.09.07
    Time: 14:17:25

    001833 - Gear 6: Incorrect Gear Ratio
    P0729 - 000 - -
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01110000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 40
    Mileage: 191706 km
    Time Indication: 0
    Date: 2012.09.07
    Time: 14:17:25

  • #2
    Itse ongelmaan mulla ei ole antaa mitään vihjettä mutta haulla "Incorrect Gear Ratio" löytyy jotain aiempaa keskustelua: http://www.audiclub.fi/audifinns/sea...tio&do=process

    Comment


      #3
      Öljyn ei pitäisi olla vähissä kun laatikko on täysin kuiva päältäpäin ja sähkövikakin alkaa näyttämään epätodennäköisemmältä, joten ei taida olla itse korjattavissa. Kävin yhdessä automaattilaatikoita huoltavassa liikkeessä ja karkea hinta-arvio oli 4000e.

      Lähetin sitten kuvauksen oireista ja vikakoodeista Recrolle ja sain vastauksen: "It is typical mechanical problem on ZF6HP19A transmissions - input drum "E" broken (works in 4,5,6 gears) and transmission should rebuild. Rebuild price is 1800 Eur include on car labour. Rebuild time 1,5 days. Warranty 100 000 km or 24 months".

      Latvian reissu alkaa näyttämään todennäköiseltä. Pystyyhän tuolla kuitenkin ajamaan kolmosella noin 80km/h ja Tallinnasta tulee matkaa "vain" 300km.

      Comment


        #4
        Se voi olla myös ihan lämpötila-antureista johtuva vika. Ei olisi ensimmäinen kerta.

        Väärä anturitieto johtaa yllättäviin asioihin ja juuri 3-4 välin seilaaminen voi johtua myös siitä. On ainakin paljon halvempi ensin vaihtaa ne muutamat lämpötila-anturit ja sitten jatkaa kalliimmilla korjauksilla.

        Comment


          #5
          Onko tuossa 6HP19-laatikossa lämpötila-antureita mihin pääsee ulkokautta käsiksi kun ohjain (Mechatronic) on laatikon sisällä? Ainakaan altapäin katselemalla ja etkasta en mitään antureita löytänyt.

          Comment


            #6
            Muistikuvat vähän jo pätkii, mutta ongelma voi juontua myös ja varsinkin moottorinkin antureista. Niitä on muistaakseni noin 3 kpl. Tai sitten vaihteistoa ohjaavia antureita on "moottorissa" eikä vain laatikossa, sijaintipaikat löytyy varmaan Etkasta.
            Viimeksi muokannut Jukuri; 16.9.2012, 19:25.

            Comment


              #7
              Tässä kävi sitten niin että jonkun aikaa kolmosella ajeltua veto loppui kokonaan. Auto oli sitten yhdellä automaattilaatikoihin erikoistuneella pajalla vajaan viikon verran, minä aikana saatiin luettua vikakoodit ja todettua että laatikko pitää aukaista. Silloin kun auto vielä liikkui omin voimin niin eräs toinen paja arveli että laatikon joutunee aukaisemaan. Päätin sitten viedä auton trailerilla Recrolle; sunnuntaina Tallinnan kautta Cesisiin, maanantai-aamuna auto Recrolle, tiistaina puolen päivän aikaan oli valmista ja tiistai-iltana ehti vielä kotiin. Trailerin kanssa Tallinnan ja Cesisin väli kesti n. 4,5h kun Latvian puolella tiet olivat surkeassa kunnossa.

              Se rumpuhan siellä oli antautunut ja kun kysyin onko öljynvaihdon puute voinut aiheuttaa tuon, oli vastaus että tuo on laatikon heikoin lenkki ja tuo 6HP19 –laatikko on vähän alimitoitettu 3.0TDI:lle. Moottorinohjaussoftan optimointi tietysti pahentaa tilannetta...

              Comment


              • #8
                omassa 130 tkm ajetussa 3.0tdissä on lievää ongelmaa vaihteen lukittumisen kanssa. Varsinki 3->4 väli tuntuu olevan ongelmallisin. Ongelma esiintyy varsinkin silloin mennään kierros alueella 2-3 tuhatta ja vääntöä reilusti käytössä. Joskus tuntuu että kun survasee kaasua niin vasta siellä 3 tuhannen jälkeen alkaa tapahtua kiihtymistä sitä ennen vain luistaa ja lämmittää laatikon öljyjä. Onko laatikko tosiaan noin alimitoitettu että se ei oikein pelaa 3.0tdi;n kanssa? Toki moottoria on hieman optimoitu. Vai onko kyse mahdollisesti jostain orastavasta viasta laatikossa?

                Comment


                • #9
                  http://www.motor-talk.de/forum/zf-au...-t2426707.html
                  Jos tuolla höpinät pitää paikkansa, niin aika tarkkaan on väännönkeston puolesta nämä laatikot mitoitettu.

                  Comment


                  • #10
                    Recro kutsuu

                    Itsellä antautui tipistä pakki, aika totaalisesti. Liikkuu taaksepäin n. 2cm ja sitten loppuu veto. Eteenpäin kaikki vaihteet käytössä.
                    Oireili jo pari kk. sitten esim. ylimääräisillä kolinoilla, mutta resetoinnilla auttoi viime viikkoon asti.
                    Tulevalla viikolla tiistaina Recrolle rebuildiin.
                    Pelkkää positiivistä lukenut firmasta, joten aikalailla luottavaisin mielin matkaan. Ei oikein kiinnostanut lähteä esim. Vantaan Erik.auton tyyliseen arvauskeskus/rahat pois meininkiin. Powermatic olisi ehkä homman hoitanutkin, mutta hintansa puolesta ei oikeen napannut. 3-3,5 rahaa heti kättelyssä arvio.
                    Laitan palautetta tänne operaatiosta, kun palailen.

                    P.S
                    Tarkoitus olisi käyttää luurin GoogleMapsia navigointiin reissussa,
                    onko kellään käryä kuinka järjettömiä määriä dataa käyttää tolla tripillä?

                    Comment


                    • #11
                      Eipä tuolla navigaattoria paljon tarvita, korkeintaan Tallinnasta ulospääsyyn.
                      Muuten onkin sitten simppeli ajaa.
                      Jos ajat Limbazin läpi, niin siellä tuntui tie olevan erityisen surkeassa kunnossa, kun vajaa kuukausi sitten Recrolta palailin kotiinpäin...
                      Ja kyllä. Pelkkää plussaa täältäkin. Kerro Andrikselle terveisiä ;)

                      Comment


                      • #12
                        Oukkei

                        Joo, Limbazin kautta ajattelin vetästä.
                        Oliko kuinka räjähtänyt pätkä? Kai se sentään on päällystetty koko matkalta?
                        Ok, aika selkeähän toi reitti on, joten navilla ei paljoa varmaankaan käyttöä. Opasteita ilmeisesti riittävästi risteyspaikoissa?
                        Viedään terveisiä, tosin tähän saakka asioinut Raimondsin kanssa mailitse.

                        Comment


                        • #13
                          On se päällystetty ja paikoin jopa ihan OK kunnossa.
                          Muutamassa kohdassa on kyllä niin mukulaista, että 235/35-19 rengastuksella täytyy katsoa aika tarkasti mistä ajaa. Varsinaisia isoja reikiä tiessä ei ole kuin muutamia.
                          Opasteet on ihan hyvät ja johdonmukaiset, niillä pärjää ihan hyvin.
                          Jos ja kun töyssyistä tai kuopista varoitetaan, sitä kannattaa uskoa ;)

                          Comment


                            #14
                            Tallinnasta kannattaa lähteä heti nelostietä, eikä seurata Pärnun opasteita jotka kierrättää idästä ja 11-tien kautta. Limbazin kautta on helppoa löytää Cesisiin, mutta tie on aika muhkuraista. Loppumatkasta on navista apua että löytää hotellin / Recron. Raimonds kertoi että jos on ilman traileria liikkeellä niin kannattaa ajaa Riikan kautta kun on isompaa tietä ja voi ajaa 120-150km/h... Tuskinpa ne kuitenkaan niin hyviä teitä ovat että kannattaisi kiertää, ellei halua vierailla myös Riikassa. Oli nimittäin se Via Balticakin heti Latvian puolella aika huonossa kunnossa (tosi syvät urat). Nelostie on Viron puolella hyvässä kunnossa.

                            Comment


                            • #15
                              No niin, Recron reissu tuli tehtyä ja nyt voi taas hymyillä :)
                              Lähdin liikenteeseen 6.11 aamulaivalla Tallinnaan ja palasin eilen illalla 8.11 Helsinkiin.
                              Tosiaan erittäin hyvä tie Virosta aina Latvian rajalle saakka, siitä eteenpäin jonkun verran huononi pinta, mutta ihan ok kuitenkin.
                              Käännyin vahingossa ekasta Limbaziin johtavasta risteyksestä (P12) ja huomasin aika nopeesti, että ei helv...muuttui reikäiseksi hiekkabaanaksi. No, takasin E67:lle ja keulaa etelämmäksi ja P11 Limbazi toimikin jo...tosin paikoin oli aika rynkytystä. Kunnon iskaritesti. Luntakin oli kuulemma tullut viikko sitten 24cm, mutta oli melkein kaikki sulanut jo pois.
                              Niin joo, hieman aikaisemmin E67:lla Latvian puolella Policija-setä tervehti minua iloisesti radarcontrol-pistoolia heilutellen ja kirjoitti A4-kokoa olevan tervetuloilmoituksen, tosin maksullisen sellaisen.
                              Eli, ei kannata ajella 120-150 kmh....
                              Kyllä oli navillakin käyttöä loppuosuudella, että löytyi Cesis ja määränpää. Tuolla kun eivät oikeen Lontoota osaa jengi jutella, jos esim. käyt kyselemässä reittiohjeita tms.
                              Muuten homma toimi kuin Sveitsiläinen kello.
                              ZF 5HP19 toimii taas kuin unelma. Hmmm..tälläkin palstalla on aina vannottu Esso LT punaisten öljyjen ainutlaatuisuuteen, mutta ainakin omassa "uudessa" askissa on DuraDriven litkut Recron toimesta laitettu.
                              Varmastikin ko. firma tietää, mitä noissa kannattaa käyttää.
                              Tässä nyt tuliaisjuomia maistellessa totean vain,
                              Kiitos Recro ja Cesis.

                              Comment


                              • #16
                                Oikeastaan Cesiksessä vasta itsellekin tuli mieleen navi ja sekin vain muutaman yksisuuntaisen kadun vuoksi. Vaihtoehtoisia reittejä on sen verran monta, että tavalla tai toisella sinne päätyy kutakuinkin helposti.
                                Mulle kanssa laittoivat samat liemet omaan askiin ja vaihtotarvekyselyyn vastasin, että ensimmäisen 200tkm jälkeen sitten voi olla hyvä vaihtaa. Eli jonkin sortin ikiöljy on kyseessä, eipähän tarvitse oman omistukseni aikana koskaan enää miettiä tuotakaan asiaa. Autoa en ole myymässä, pari vuotta ainakin meinasin vielä pitää...

                                Comment


                                • #17
                                  Juuri näin.
                                  Itsekin ihmettelin takuupaprua tsekatessani, litkunvaihto seuraavaksi 200-250 tkm kohdalla....autohan on jo paalissa noissa km määrissä.
                                  Ainakin seuraavat 2-3 vuotta meinaan itse ajella vanhalla työjuhdalla, johon tän vuoden puolella on pakostikin joutunut massia panostamaan ihan huolella.
                                  Nokkahilut keväällä ja nyt askin remppaa+ kaikkea muuta kuluvaa, tosin mittarissa vasta 228 tkm, joten sormet ja varpaat ristissä, että nyt ARJ moottorikoodin omaava vihreä "raketti"...heh..futaa.
                                  On käsittämätöntä, että äijät duunaa noissa aikarajoissa autot kondikseen, kun suomaalaisessa pajoissa menee pelkästään viikko vaan ihmetellessä tyyliin..."joo paskana toi lodju on, jotain tarttis tehdä tyyliin"....voi vidu!
                                  Ei voi muuta kun suositella rahan-ja ajan säästöä kaikille palstan lukijoille jotka kärsivät askin probleemista, enemmän kuin suositeltavaa, käynti ko. pajassa kannattaa. Viikonloppua kaikille.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nostetaanpas vanhaa ketjua..

                                    Eli tänään auto päätti että enää ei vaihdeta kolmoselta neloselle.
                                    Kiihdytin rauhallisesti liikennevalojen jälkeen ja yhtäkkiä auto vaihtoi vaihteen pahasti töksähtäen, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Luin sitten himassa vikakoodit ja sieltä löytyi seuraava:
                                    001923 - Shift Monitoring
                                    P0783 - 001 - 3-4 Shift

                                    Muita koodeja ei ole, ja vaihde kyllä vaihtuu jos ajaa todella nätisti.
                                    Jos ajaa normaalisti varomatta niin hakkaa kolmosella vaikka rajoittimelle asti.
                                    Auto on -06 A6 3.0TDI Tiptronic

                                    Nyt onkin sitten muutama kysymys:
                                    Mistä kannattaisi lähteä vianselvityksessä liikkeelle? Ilmeisesti jotain anturivikoja on ainakin ollut. Mitä antureita ja missä sijaitsevat?
                                    Voiko autolla ajaa?
                                    Täytyykö hoitaa laatikko Latvian pojille?

                                    Kiitos etukäteen pikaisesta avusta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Käy lomalla latviassa pääset helpoimmalla.
                                      Ja kulut luultavasti yhä pienemmät kuin muualla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toisessa topicissa omista täysin vastaavista ongelmista 3 => 4 vaihdossa kirjoittelinkin. Samat taisi olla myös vikakoodit. Piti lähteä tänään Recrolle, mutta auto antautui jo viime tiistaina tien varteen. Pamautti koloselta ja tasavauhdissa lopullisesti vapaalle. Itse vika ehti olla huomattavissa muutaman viikon ja vaihto toimi manuaalimoodissa suht hyvin. Eli vaikka kuinka varovasti ajelee, niin voi se tien varteen jättää.

                                        Recrolla irtolaatikon täysremontti ei ole oleellisesti edullisempi kuin esim. Siekkisellä, eli kumpikin 2500€ tietämillä. Mutta Recrolla laatikon irroitukset ja kiinnitykset olis maksanu vain 150€ lisää, täällä Suomessa samat asennustyöt ja rahdit noin 1500€.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noni eli itsellä samoja ongelmia laatikon kanssa kuin muilla: eli ei vaihtanut 3-4 ja vikakoodina "P0783 3-4 Shift Malfunction". Laatikko pelas muuten täysin ongelmitta, heitti vikatilaan kun ei saanut vaihdettua vaihdetta. Mutta kun olin tulossa vikakoodien luetuttamasta nii vaihde hyppäs kolmoselta vapaalle viimeisen kerran ja siihen loppui diudin matka, sen jälkeen vaihteisto ei reagoinut mitenkään vaihdekeppiin, mutta vaiheisto ei mennyt vikatilaan. En ole saanut luettu tän hetkisiä vikakoodeja.

                                          Vaihteisto ei ole missään vaiheessa pitänyt mekaanisesti hajoavaa ääntä. Muuta huomioitavaa 450tkm ajettu ja +600nm. Tässä nyt pohdin alanko laittamaan "paljon" ajettuun ja semi vanhaan autoon uutta vaihteistoa...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hei, tämä on varmaan sitten sama kohtalo kuin itselläkin (asiasta eri kejussa), 430tkm mittarissa tosin. Ei oikein meinaa löytyä vastaavaa edullista autoa tilalle, joten houkuttelee laatikon kuntoon laitattaminen, olisi ainakin se sitten jatkossa kunnossa. Arveluttaa alkaa käyttämään vastaavaa rahaa myöskään paria vuotta uudempaan vastaavaan autoon vaikka vähemmillä kilometreillä, jos sitten siitäkin laatikko porsii..
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 5.3.2019, 17:14. Perustelu: Linkki korjattu.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X