Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kasikympin lämmöt / flekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kasikympin lämmöt / flekti

    Eli siis kuinka korkeella kasikympissä kuuluu lämpöjen olla että flekti lähtee pyöriin? Tänään katoin mittaria ja huomasin että lämmöt oli 120astetta mittarin mukaan ja flekti ei sanonu mitään. Oli kiva sit jäädä melkein tunniks jäähdytteleen moottoria että uskalsi lähtee ajeleen kotio päin..

  • #2
    Oliko moottori oikeasta niin kuuma? Noissa on paljon mittaristovikoja..

    Comment


    • #3
      Kyllä se mun mielestä ainakin 100asteiselta tuntu.. Normaalisti ollu ajossa n. 90astetta mittarin mukaan.

      Comment


        #4
        95 astetta.

        Comment


        • #5
          95 astetta.
          Mistähän vois johtua et se ei lähe pyöriin? Tosiaan vajaan tunnin jäähdyttelin moottoria pelti auki ja sisältä lämmöt täysillä (faijan mukaan auttaa lämpöjen pitäminen täysillä), mutta kun lähin sit taas liikkeelle ja kohti kotia niin varmaan reilun kilometrin jälkeen mittari pomppas taas 90asteesta 120:iin.

          Comment


            #6
            Tuollaisessa tilanteessa voi kääntää sisälämmöt täysille, sisäflektin täysille ja lähteä huoletta ajamaan. Sitten kun lämpö alkaa tasoittua, voi kabiinin lämmitystä vähentää. Syylärin flektin toki kuuluisi surahtaa käyntiin edellä mainitussa lämmössä.

            E: tarkista mittariston juotokset, sekä lämpötila-anturi moottorin päästä. Jos mittari näyttää oikein, mutta kone kerää normiajossa edelleen lämpöjä 120 astetta, on jossain jotain muutakin vikaa kuin pelkkä syylärin flekti.

            Comment


            • #7
              Pitää huomenna mennä noi tarkistaan.. Tosiaan mulla on kortti ollu alle viikon nii näistä sen pahemmin tiiä.. :)

              Comment


              • #8
                Siis tunnin pidit autoa joutokäynnillä ja lämpöt laskivat tuona aikana?

                Comment


                • #9
                  Ei se kokoajan käynnissä ollu, välillä oli pakko sammuttaa kun bensamittarikin siinä millinverran punasen yläpuolella.. Mut pelti auki ja näin, mietin et kun on viilee ilta nii se siitä viilenis nopeesti mut eipä siinä paljoo lämmöt laskenu.

                  Comment


                    #10
                    Matalat kierrokset ja riittävä ajonopeus ovat paras jäähdyttäjä, jos vain vedenkierto toimii. Ajoviima puhaltaa aika tuiskulla sinne syyläriin. Itse asiassa koko flekti on nimenomaan vain paikoillaan seisomista tai hiljaista ajonopeutta varten.

                    Sisätilan lämppäri on ihan samanlainen syyläri, jossa flektin virtaa ajaa puhallin. Ainoastaan pienempi kuin mitä siellä keulalla. Siksi siis lämmöt ja puhallus täysille auttaa.

                    Comment


                    • #11
                      No hyvä tietää.. Tiiän jatkossa miten toimia :) Pitää kattoo huomenna et jos nousee viä noin korkeelle lämmöt nii sit tallille tsekkaan tilanne faijan kans.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin tossa ajamassa pienen lenkin ja kattelin niitä lämpöjä. Aika nopeesti nousi melkein 100asteeseen, mutta kun vähän aikaa ajo sisätilanlämmitys täysillä nii rupes laskeen. Sitten lämmöt pyörikin taas niissä normaaleissa 80-90 asteessa missä aiemmin. Mikä ton lämmön nousun voi aiheuttaa?

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaa mitata käyntilämpötila jollain luotettavalla tavalla, esim. infrapunamittarilla.

                          Sen jälkeen kannattaa mitata missä lämpötilassa flektinanturi toimii, vanhemmiten noissa vastus ilmeisesti kasvaa jolloin käyntiinlähtö lämpötila ryömii hiljalleen korkeammalle.

                          Itsellä oli samankaltaisia ongelmia ja flektinanturin vaihdolla korjautui. Tässä kohtaa pitää tosin sanoa että piti sitten vaihtaa koko syyläri kun flektinanturi pyöri tyhjää syylärissä.

                          Comment


                          • #14
                            Ei flektin ajossa tarvitse käynnistyä, tällaisilla keleillä ainakaan, niin en usko, että anturissa vika olisi. Onko tuo sitten termarivika, jos lämmityslaitteen puhaltimella saa kuitenkin lämpöjä kuriin. Selittäisi flektinkin toimimattomuuden, kun eikös sen anturi ole jäähdyttimessä.

                            Comment


                            • #15
                              Itekki tota termaria mietin..

                              Comment


                              • #16
                                Asiasta poiketen. Ajoin vuoden armeijassa MTLB-V panssarivaunua ja siinä kun nousi lämmöt niin piti pistää pienempää vaihdetta pesään ja ajella isommilla kierroksilla, jolloin hihnat ja sitä kautta tuuletin pyöri nopeammin. En tiedä sitten kuinka hyvää tuo tekee sammuttaa auto 120 asteisena?

                                Comment


                                • #17
                                  Nii en tiiä.. Eilisen jälkeen auto rupes täristään tyhjäkäynnillä paljon enemmän kun aikasemmin. Ottaa siis vähemmän kierroksia kun ennen (alle 1000rpm ja ennen vähän yli 1000).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jaa siis tyhjäkäynti kierroksista puhut? Nythän se näyttäis toimivan siis? Ei tyhjäkäyntikierrokset mun mielestä +1000rpm ole. Noin 700-800 aika normaalit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu niistä. Tosin voisko sillä olla jotain osaa tai arpaa asiaan että auto oli seissy n. 4 vuotta kun sen ostin? Ja viime viikolla otettiin taas tieliikenteeseen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No varmaankin. Vaihdappa öljyt, ajat perkeleen kovaa ajoa niillä ja vaihdat muutaman satkun päästä uudestaan ne ja tulpat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Flektin anturista oli toinen johto poikki, laitoin sen johdon kuntoon ja käytin auton lämpöseks, mutta ei vieläkään mitään. Ja bensamittarikin kusettaa vähän. Oli viisari viä punasen yläpuolella ja bensa loppu..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei siinä bensamittarin kohdalla satu olemaan mittaristossa sellaista ikäänkuin katkaistua tappia, sillä voi nimittäin kalibroida mittarivirheen.

                                            Tai ainakin mulla oli 80, b3 mallissa. Hankala selittää, mutta semmonen jämätappi, muuten niikuin mittarivalojen ja kellon säätimessä.

                                            Bensamittari muutenkin noiden vakiovika.

                                            Comment


                                              #23
                                              No siis syylarin anturin liittimestä voit kokeilla, että toimiiko flekti edes hyppylangalla, jos ei, niin sitten releiden kimppuun, kun ne on vaihdettu, niin uudestaan anturilta testiä, jos ei edelleenkään inahda, niin anturi vainaa.

                                              Jos ei anturinkaan vaihdon jälkeen lähde pelittämään, niin sitten on flektin moottorin tunnit täynnä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taitaa siinä mittarin kohalla semmonen tappi ollakki.. Pitää käydä pihassa kattomassa :)
                                                Ja siis se anturi joka on kiinni siinä tuulettimessa? siitä se johto oli irti.

                                                Edit: Joo kyllähä siä se tappi löyty mistä voi sitä mittaria säädellä.
                                                Viimeksi muokannut Janne__; 12.9.2012, 20:17.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyl se anturi johtoineen on ns "alavesiletkussa" ku käskyttää ropellia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikä se sit on mikä on siinä propellissa kiinni?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Siinnähä o sit ropillin omat sähköt ja toki vaparissa konehuoneen lämpöanturi (taitaa myös olla ahdetuissa, jälkijäähypumpun anturin lisäksi), minkä perusteella sitten myös ohjailee flektiä päälle, vaikka ei olisi virrat päällä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juujuu. Pitää se toinen anturi viä tsekata huomenna.. Mutta edelleen mietityttää et miks noi lämmöt nousee noin ylos? Voisko vika löytyä siitä termostaatista?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuon ikäinen pikkukoppa nostaa jo ihan a) ilmanohjaimien puutteesta b) muuten vaan käynnistymättömästä flektistä. Flekti kun on siellä ties missä koneen vierellä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pitää koittaa saada se flekti pyöriin jos se sit ei lämmöt nouse ihan noin ylös..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X