Eli siis kuinka korkeella kasikympissä kuuluu lämpöjen olla että flekti lähtee pyöriin? Tänään katoin mittaria ja huomasin että lämmöt oli 120astetta mittarin mukaan ja flekti ei sanonu mitään. Oli kiva sit jäädä melkein tunniks jäähdytteleen moottoria että uskalsi lähtee ajeleen kotio päin..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kasikympin lämmöt / flekti
Collapse
X
-
95 astetta.
Comment
-
Tuollaisessa tilanteessa voi kääntää sisälämmöt täysille, sisäflektin täysille ja lähteä huoletta ajamaan. Sitten kun lämpö alkaa tasoittua, voi kabiinin lämmitystä vähentää. Syylärin flektin toki kuuluisi surahtaa käyntiin edellä mainitussa lämmössä.
E: tarkista mittariston juotokset, sekä lämpötila-anturi moottorin päästä. Jos mittari näyttää oikein, mutta kone kerää normiajossa edelleen lämpöjä 120 astetta, on jossain jotain muutakin vikaa kuin pelkkä syylärin flekti.
Comment
-
Matalat kierrokset ja riittävä ajonopeus ovat paras jäähdyttäjä, jos vain vedenkierto toimii. Ajoviima puhaltaa aika tuiskulla sinne syyläriin. Itse asiassa koko flekti on nimenomaan vain paikoillaan seisomista tai hiljaista ajonopeutta varten.
Sisätilan lämppäri on ihan samanlainen syyläri, jossa flektin virtaa ajaa puhallin. Ainoastaan pienempi kuin mitä siellä keulalla. Siksi siis lämmöt ja puhallus täysille auttaa.
Comment
-
Kävin tossa ajamassa pienen lenkin ja kattelin niitä lämpöjä. Aika nopeesti nousi melkein 100asteeseen, mutta kun vähän aikaa ajo sisätilanlämmitys täysillä nii rupes laskeen. Sitten lämmöt pyörikin taas niissä normaaleissa 80-90 asteessa missä aiemmin. Mikä ton lämmön nousun voi aiheuttaa?
Comment
-
Kannattaa mitata käyntilämpötila jollain luotettavalla tavalla, esim. infrapunamittarilla.
Sen jälkeen kannattaa mitata missä lämpötilassa flektinanturi toimii, vanhemmiten noissa vastus ilmeisesti kasvaa jolloin käyntiinlähtö lämpötila ryömii hiljalleen korkeammalle.
Itsellä oli samankaltaisia ongelmia ja flektinanturin vaihdolla korjautui. Tässä kohtaa pitää tosin sanoa että piti sitten vaihtaa koko syyläri kun flektinanturi pyöri tyhjää syylärissä.
Comment
-
Ei flektin ajossa tarvitse käynnistyä, tällaisilla keleillä ainakaan, niin en usko, että anturissa vika olisi. Onko tuo sitten termarivika, jos lämmityslaitteen puhaltimella saa kuitenkin lämpöjä kuriin. Selittäisi flektinkin toimimattomuuden, kun eikös sen anturi ole jäähdyttimessä.
Comment
-
Asiasta poiketen. Ajoin vuoden armeijassa MTLB-V panssarivaunua ja siinä kun nousi lämmöt niin piti pistää pienempää vaihdetta pesään ja ajella isommilla kierroksilla, jolloin hihnat ja sitä kautta tuuletin pyöri nopeammin. En tiedä sitten kuinka hyvää tuo tekee sammuttaa auto 120 asteisena?
Comment
-
Jaa siis tyhjäkäynti kierroksista puhut? Nythän se näyttäis toimivan siis? Ei tyhjäkäyntikierrokset mun mielestä +1000rpm ole. Noin 700-800 aika normaalit.
Comment
-
No varmaankin. Vaihdappa öljyt, ajat perkeleen kovaa ajoa niillä ja vaihdat muutaman satkun päästä uudestaan ne ja tulpat.
Comment
-
Ei siinä bensamittarin kohdalla satu olemaan mittaristossa sellaista ikäänkuin katkaistua tappia, sillä voi nimittäin kalibroida mittarivirheen.
Tai ainakin mulla oli 80, b3 mallissa. Hankala selittää, mutta semmonen jämätappi, muuten niikuin mittarivalojen ja kellon säätimessä.
Bensamittari muutenkin noiden vakiovika.
Comment
-
No siis syylarin anturin liittimestä voit kokeilla, että toimiiko flekti edes hyppylangalla, jos ei, niin sitten releiden kimppuun, kun ne on vaihdettu, niin uudestaan anturilta testiä, jos ei edelleenkään inahda, niin anturi vainaa.
Jos ei anturinkaan vaihdon jälkeen lähde pelittämään, niin sitten on flektin moottorin tunnit täynnä.
Comment
-
Comment