Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AUDI 100 2.0 -86 Tyhjäkäynti suurella..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AUDI 100 2.0 -86 Tyhjäkäynti suurella..

    Voi vehnärievä! Tohon mun Lötköön on tullu outo vika..siinä jää tyhjäkäynti suurelle n.1400rpm vaikka moottori on lämmin.

    Olen vaihtanut -tulpat, vj.kannen ja pyörijän sekä putsannut/vaihtanut sen lisäilmaluistin-siinä on muuten metka homma , kun nyppäsee johdon irti niin kierrokset palautuu normaaliksi n.900rpm.

    Olisikin simppeli homma jos vika olisi siinä lisäilmaluistissa-mutta kun olen kokeillu kolmea eri luistia ja -aina on sama vika päällä...onko jossa in joku "aivolaatikko" mihin se lisäilmaluistin sähköjohto menee?

    Vai estsinkö nyt vikaa väärästä paikasta? Joku väitti jopa että jokin lämpöanturi taikka ilmamäärämittari on sökönä????

    Auttkkee nyt miestä ylämäessä.........

    #2
    Ko autossa lienee vielä se vdo:n tyhjäkäynninsäädin ja sille on tosiaan aivoloota, mutta eiköhän se vika ole siinä lämpöanturissa. Taitaa tavata olla se alaspäin sojottava siinä ylävesiletkulla. Koitapa repiä niitä irti niin selviää mikä vaikuttaa käytökseen ja se uusintaan. Ei liene sairaan kallis.

    Comment


    • #3
      GT -Passatin KV -moottorista kosahti kerran ylävesiletkun liitoksen alla oleva anturi. Kone lähti kylmänä hyvin käyntiin ja kävi tasaisesti, kunnes vesi hiukan lämpeni, jolloin tyhjäkäyntikierrokset tippuvat viiteensataan.
      Kun anturista nappaa johdon irti, pitäisi tyhjäkäynnin vajota.

      Comment


      • #4
        Eikös se ole 2.0 satkussa muistaaksein kannentakapäässä se lämpöaikakytkin?
        Ja toinen anturi on ylävesiletkun luona(nääs lämpömittarin anturi), No olkoo miten vaan niin nyppäsin molemmissta johdot irti- kone kävi yhtä raisusti-muuta merkittävää ei aiheutunut kuin että lämpömittari laski nollaan...laitoin johdot takaisin.
        Semmonen homma että kun nappaa lisäilmaventtiilin johdon irti niin silloin kierrokset muuttuu normaaliksi= jossai on ny ilmeisesti sähkövika=venttiili ei aukee tai ei sulkeudu?
        Rele?Sulake?Ohjausboxi? äääääh....täytyy taas huamenna koppuloida, mutta mitä? siinäpä onkin mainio kymysys.

        Comment


          #5
          Ja toista anturiako ei ylävesiletkun laipassa muka ollut?

          Comment


            #6
            Lämpöaikakytkin on siinä lohkon kyljessä olevassa kylmäkäyntisäätimessä. Tuo säädin on sellainen tupakkiaskin kokoinen mokkula, johon tulee sähköpiuha ja mahdollisesti myös alipaineletku.

            Comment


            • #7
              JOO..nyt on selvinnyt että ongelma johtuu siitä että virta ei kulje oikein lisäilmaventtiilille...hmm..seuraavaksi vaihdan sitte sen lämpöaikakytkimen tai teen "jomppajohdon" sisään katkaisimineen.
              Jaa niin onkos se lämpöaikakytkin lohkonkyljessä oleva suorakaiteenmuotoinen loota semmonen mihin tulee kaks bensaletkua ,yksi alipaineletku ja sähköpistoke?

              Comment


                #8
                Lohkossa oleva anturi, johon menevät alipaineletkut, säätää alipaineen kulkua alipainekellolle, joka sijaitsee siinä puolan vieressä. Kello säätää rikastusta päälle tai pois. Löytyy seuraamalla alipaineletkua. Muistaakseeni menee siistä puolan vierestä olevasta alipainekellosta lohkon anturiin (tai siis venttiiliin), josta jatkuu kohti virranjakajaa.
                kuva1,kuva2

                Kylmäkäynnistyksen aikakytkin on sitten asia erikseen. Ei nyt ajatus jotenkin leikkaa, joten en sotke enempää. Täytyy käydä ensin vilkaisemassa miten ne johdot ja anturit nyt menivätkään.

                Jaa, jos vaikka innostuisi jälleen etsimään itsekin epätoivoisesti vikaa tuon lisäilmansäätimen (tyhjäkäynninsäädin) itsepäiseen toimintaan. Nostaa kierroksia itsekseen kaasun asennosta riippumatta, lukuunottamatta kaasu kokonaan pois eli tyhjäkäynnillä.

                Comment


                • #9
                  Jos nostaa kierroksia itsekseen niin silloin on kyllä jossain alipainevuoto esim .kalvo rikki jostain rasiasta, näin olen ymmärtänyt tutkittuani ´hommaa..mulla vuotaa ainakin läpi sieltä bensapaine säätimeltä.

                  Comment


                    #10
                    Taisin jossain Wanhuksessani kokeilla sellaistakin, että se tyhjäkäynnin säätö mötikkä kytkettiin kokonaan sähköistä irti. Kannattaa kokeilla, josko omasi toimisi.

                    Saabeissa vastaavan tapainen mötikkä on korjattu pätkällä muvi/kumi letkua, jossa on ihan pieni reikä, toimii kai jollain tavalla.

                    Nämä ei ainakaan maksa mitään, toimintatakuuta ei oo.

                    Comment


                      #11
                      Saattaapi olla, että sotkin kylmäkäyntisäätimessä olevan kaksoimetalliliuskan siihen moottorin lämpöaikakytkimeen. Olikohan se kuitenkin niin, että ne eivät ole samat osat. Ei pysty muistamaan enään, kun ei ole aikoihin ollut tarvetta roplata k-jettiä. Pahoittelen mahdollisesti aiheuttamaani sekaannusta.

                      Comment


                        #12
                        Tyhjäkäynnin säätimen irti nappaamalla tyhjäkäynti vajoaa aivan liian alas, mutta ei nosta itsekseen kierroksia. Eli vika on 100% varmuudella tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksessa. Onko bensanpainesäädin sitten yhteydessä tyhjäkäynnin säätöön? Epäilen, mutta voihan senkin yrittää toki tarkastaa.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm.. ainakin se termostaatti kopan alapuoleinen anturi vaikuttaa tyhjäkäyntiä tasaavasti-madaltavasti jos sen johdon nappaan irti omasta biilistäni!

                          Comment

                          Working...
                          X