Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t, 2.0TFSI ja 3.0TDI vikaherkkyys ja huollon helppous

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t, 2.0TFSI ja 3.0TDI vikaherkkyys ja huollon helppous

    Moro

    Hakusessa olisi nyt pitkän ajan unelman täyttymys; Audi quattroon siirtyminen. Korimalli A4 ja hintaluokka rajoituksena taidetaan pitäytyä B6-B7 korimalleissa.

    Oikean moottorin valinta tuottaa ongelmia. Turbokone sen on oltava, mutta mikä? Luotettavuus on käyttöautossa tärkeää ja liikaan roplaamiseen ei aikaa ole. Huollot tulen pääasiassa tekemään itse. Perä ja vaihteisto öljyt menee kyllä marmorin kautta pajalle vaihdettavaksi, mutta muuten olisi tarkoitus itse huoltaa. VCDS (aka Vag-Com) löytyy henkilökohtaisesta varustuksesta. Manuaali aski ihan luotettavuus syistä.

    Asiaan. Bensa ja diesel ovat molemmat vaihtoehtoina. Työajo on hyvin vaihtelevaa, enkä osaa sanoa, onko se kahden kuukauden päästä jyväskylä-tampere-vantaa ajoa, vai paikallispyöritystä yhdessä kaupungissa. Arviot kilometreistä vaihtelee 20-40tkm riippuen tilanteesta. Suurempi kuluerä on auton seisotus/korjaus vian takia, kuin polttoaine.

    Vaihtoehtoina 1.8T, 2.0TFSI ja 3.0TDI. 2.0 diesel on pois suljettu vikaherkkyyden takia. Kiinnostavin olisi tuo iso diesel, mutta millainen se on huoltaa itse? 1.9TDI ja 2.5TDI jääneet hieman pois mietinnästä, kun noita ei tahdo saada alle 150tkm ajettuina enään mistään.

    Kokemuksia vikaherkkyydestä ja huoltotoimenpiteistä olisi hyvä saada. 1.8T on ilmeisimmin kaikista yksinkertaisin huoltaa, mutta tuossa motissa eniten häiritsee alamittaiseksi jäävä vääntö verrattuna esim. nykyiseen dieselpannuun. 2.0TFSI oli loistava ajettava, mutta ilmeisesti kaikista vikaherkin kolmikosta.

    Mutta millaisia vikoja näissi tyypillisesti ilmenee ja millä kilometreillä on vitutuskäyrä noussut kovempaa kuin RS-mallin kierrosneula? Entä onko jokin moottoreista erityisen monimutkainen tai vaikea huoltaa itse. Onko esim. V6TDI ahtaan konetilan takia vaikea käsitellä osien vaihdon suhteen?

  • #2
    Itsellä ollut BGB koneinen 2.0tfsi quattro kohta neljä vuotta ja 80tkm. Erittäin tyytyväinen kulkineeseen. Rikkoontumisen takia vaihdettu puolat (takuuseen), bypass (kalvo repeytyi) sekä jäähdytykseen liittyvä anturi (en muista tarkemmin). Mitään muita teknisiä ongelmia ei ole ollut. Öljyjä vaihdellut 10tkm välein ja nokka-akselin seuraajan vaihdoin ennakoivana toimenpiteenä. Xenon polttimoiden vaihto hieman työläämpi projekti (vaatii vähän purkutoimia puskurin kanssa tai konehuoneessa pientä raivausta).

    Lastutettuna ominaisuuksiltaan hyvin dieselmäinen, eli vääntöä riittää.
    Kulutus taajamassa siinä 9 litran paikkeilla, maantiellä pääseekin sitten jo 7 litran nurkille jos malttaa. Kaupungissa soppaa tietenkin maistuu enemmän ja talvi on ihan oma lukunsa.

    Yksilöitä tietenkin erilaisia mutta jos nyt pitäisi vaihtaa, niin vaihtaisin samanlaiseen vähemmän ajettuun. Sen verran tyytyväinen ollut.
    Viimeksi muokannut dheskimo; 3.9.2012, 22:22. Perustelu: lisäys.

    Comment


      #3
      Lähtökohtaisesti kaikki laitteet muuttuvat vikaherkemmiksi jossain vaiheessa elinkaartaan. 1.8T-koneet lienevät varsin luotettavia ainakin 200tkm asti, kunhan öljyt on vaihdettu riittävän usein (ts. öljysihti ei tukossa) ja muutenkin pidetty järkevästi. Toki tuollakin välillä on varmasti vaihdettu sytytyspuolat ja luultavasti myös MAF, Bypass, N75, lambda jne. Ja jos ei ole, niin eivät ne kunnossa ole vaan odottavat vaihtoa - eivät vaan vakioautossa välttämättä tuo oireita niin esiin. Kulutusosia.

      200-300tkm välillä edellisten lisäksi voi varautua ahtimen vaihtoon, kaksoismassa voi olla varsin finaalissa, laturin vapaakytkin jumissa, nokkaketjun kiristin rallattaa, huohotusputket tukossa, jne. pientä. Sinänsä nuo ovat perustekniikkaa, mutta toki tuollainen voi koetella hermoja jos vikoja tulee jatkuvasti.

      Jos itse olisin 1.8T-koneista ostamassa, niin se olisi melkein max. 170tkm ajettu, tai sitten reilusti kilsoja mutta kaikki mahdollinen vaihdettu. Pahin mahdollinen vikapommi on ~250tkm ajettu (noita on nyt nettiauto väärällään), jolle ei ole pakollisten lisäksi tehty juuri mitään. Jos vielä omistaja kertoo auton olleen huoleton, voi olla varma että remppaa on edessä (btdt).

      Comment


      • #4
        Nostetaas tätä vähän pinnalle. Itellä ois ihan liipasimella tommonen 2005 vuoden A4 2.0TFSIq 252tkm ajeltuna. Huoltokirja oli kattava perushuoltojen osalta muttei mitään ihmeempää ylimäärästä ollut laitettu. Mitäs kaikkea tollaseen voisi olettaa joutuvan laittaa (dumon postaukseen vedoten)? Auton hinta on kyllä kohdallaan ja vanhasta hyvityskin kohtuullinen. Lähinnä paljonkohan kannattanee varata takataskuun huoltoja varten?

        Comment


          #5
          Nokkien välisen ketjun kiristin, korkeapainepumpun paininkuppi, huohotinventtiili, by-pass venttiili, nyt ainakin tulis mieleen

          Comment


          • #6
            A4 B6 1.8T-kattilaan tuo nokkaketjun kiristin kustantaa sitten marmorilta rapiat 600€ ja todnäk menee vaihtoon 200tkm kieppeillä. Näin ainakin itsellä. Tosin säästin 400€ ja tilasin rojut jenkeistä. Sieltä tuli ketju, kiristin ja tiivisteet rahteineen, tulleineen ja ALVeineen kustantamaan yhteensä 350€.

            Listaampas hieman alle, mitä tuolle autolle piti vajaan parin vuoden ja 40tkm aikana tehdä:

            - Öljypohjan imusihti, vaihto ~800€ Pörhöllä
            - Nokkaketju ja kiristin, osat ja vaihto ~600€
            - Jakohihna + kiristin, moniurahihna + kiristin ja vesipumppu ~600€
            - Etutukivarret, osat ja vaihto ~200-250€
            Lisäksi tietysti perus öljynvaihdot jne.

            Maffia tai muita antureita / venttiileitä / sytkäpuolia ei siis tarvinnut vaihtaa. Ennen auton hankintaa oli Ruotsissa tehty iso huolto, jossa vaihdettu iskareita, polttimoita, jakopää jne. Jos auto ei olis menny vaihtoon, uusintalistalla olis ollu myös lisää niveliä, jarrut, etuikkunoiden kanssa remppaa. Eli kulutusosia jonkin verran. Omat kilsat siis olivat välillä 180tkm - 220tkm.

            Kaikenkaikkiaan silti paras auto mitä oon omistanut. Ainut kerta, kun jätti tienpäälle, oli kun imusihti meni tukkoon ja öljynpaineet hävisi. Kaikenkaikkiaan luotettava ja mukava auto, q-kirjain takasi ajonautinnon myös talvella. Tekniikka sen verran tunnettua, että netistä löytyy korjausoppaita yms. vaikka kuinka paljon, joten apua huoltamiseen kyllä riittää.

            Comment


            • #7
              A4

              Moi
              Jos varmimman haluat, niin 1,9tdi ja quattrona. Omistanut nyt kaksi b6 , eli aloitin 1,9 ja sen jälkeen 1,8t q, jossa sitten on perusosanvaihtoa riittänyt. Molemilla ajoin/olen ajanut n. 50tkm ja kaikki pisteet 1.9tdi koneelle. N.230-240tkm kohdalla molempiin ilmastoinnin kompura, joka on aika hinnakas :-( Molemmat varmaan ihan perus jees. TP

              Comment


              • #8
                Itse ajelin joskus B6 1.9TDI (96kw) Quattrolla ~205-245tkm.
                Ainut pakollinen huolto/korjaus/tms. toimenpide oli tarvikkeena hankittujen kumimattojen vaihto kankaisiin.
                Sen lisäksi toki normi öljyhuollot jne.
                Tuossa ei ollut myöskään mitään tietoja isommista remonteista olemassa.

                ko. B6:sta ennen ajelin 190-230tkm 1.9TDI (110kw) Golf IV 4Motionilla ja siinä olikin vikaa jo ihan toisella tavalla. Toinen alapallo inan kolisi niin vaihdoin molemmat, näiden lisäksi toki normihuollot.

                Comment


                • #9
                  Auto vaihtui syyskuussa, kun yllättäen tuli aivan loistoyksilö vastaan. 2.0TFSI q tiptronic tuli alle noissa kaupoissa ja luotettava 1.9TDI etuveto vaihtui näin huomattavasti enemmän huoltoa tulevaisuudessa tarvitsevaan peliin.

                  Tiedossa on tosiaan 1.9TDI:n luotettavuus (aka 120-245tkm sellaisella ajelleena). Kaikkea ei vain voi saada ja noita ei alle 200tkm ajettuna löydä mistään. Tai jos löytyykin, niin hinta on samaa luokkaa kuin tuosta uudemmasta 120tkm ajetusta bensa quattrosta maksamani. Noita quattroja tuli pari vuotta kierrettyä ja etsittyä. Joko niissä vain oli hinta tajuton, myyjä haluton tai autossa oli jotain muuta pielessä. Monissa 200k ajetuissa tahtoi takapuskuri tai takalokarit olla joskus luisun jälkeen penkkaa nähneitä yms.

                  Autosta meni samointein imusihti varmuudeksi vaihtoon (ei ollut vanha kyllä mitenkään erityisen paha kun sen käsiin sai) ja muutenkin autoa täytyy jo sen tekniikan takia pitää melko hyvänä ja ennakoivilla huolloilla. Öljyn vaihdot olleet tähän mennessä 20k välein ja itse tulen vaihtamaan 15tkm välein. Vaihteistoöljyt menevät vaihtoon ensi kesänä jne. Puolat vaihdettiin myös kaikki kamppanja huoltona.

                  On tuo 200hv ja muhkea vääntö vain tuossa bensakoneessa niin mahtava ja quattro upea ajaa näin liukkailla. Valinta kulki aikalailla siten, että 1.8T ei tarjoa luotettavuuden suhteen paljoakaan etuja, mutta väännössä kyseinen kone on huomattavasti vajavaisempi. Dieselin käyttökustannukset taas eivät enään nykypuulla ole niin mairitteleva, että olisin 3.0TDI:tä erityisesti himaloinut. Kaikenkaikkiaan kaupan ratkaisi kuitenkin upea yksilö, joka tuli vastaan. Hyvin pidetty ja hyvillä varusteilla.

                  Kiitokset kaikille kommentoijille.

                  Comment


                    #10
                    Onnittelut uudesta kulkupelistä. :) 2.0TFSIn muhkeasta väännöstä olen eri mieltä ;)

                    B6sien hinnat taitaa tällä hetkelläkin olla liian korkeita koko malliin nähden niin B7 kyllä taatusti järkevämpi sijoitus. Saa muutenkin uudempaa tekniikkaa kun B7 on alla.

                    Itellä tuolla 3.0TDIllä tulee huomattavasti edukkaampia kilometrejä kun lastutetulla 1.8T:llä joka imee 98sia kuin vettä vaan. Bonuksena vielä ihan eri teholuokka.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                      Itellä tuolla 3.0TDIllä tulee huomattavasti edukkaampia kilometrejä kun lastutetulla 1.8T:llä joka imee 98sia kuin vettä vaan. Bonuksena vielä ihan eri teholuokka.
                      Onhan tossa A5:ssä kertaluokkaa uudemmat 3.0tdi:t kuin B7:ssa mikä vähän vääristää kulutusvertailua kun nuo mainitaan peräkkäisissä lauseissa. :) Manuaalien kulutukset 6.6L/100km vs 7.6L/100km.

                      Comment

                      Working...
                      X