Moro
Hakusessa olisi nyt pitkän ajan unelman täyttymys; Audi quattroon siirtyminen. Korimalli A4 ja hintaluokka rajoituksena taidetaan pitäytyä B6-B7 korimalleissa.
Oikean moottorin valinta tuottaa ongelmia. Turbokone sen on oltava, mutta mikä? Luotettavuus on käyttöautossa tärkeää ja liikaan roplaamiseen ei aikaa ole. Huollot tulen pääasiassa tekemään itse. Perä ja vaihteisto öljyt menee kyllä marmorin kautta pajalle vaihdettavaksi, mutta muuten olisi tarkoitus itse huoltaa. VCDS (aka Vag-Com) löytyy henkilökohtaisesta varustuksesta. Manuaali aski ihan luotettavuus syistä.
Asiaan. Bensa ja diesel ovat molemmat vaihtoehtoina. Työajo on hyvin vaihtelevaa, enkä osaa sanoa, onko se kahden kuukauden päästä jyväskylä-tampere-vantaa ajoa, vai paikallispyöritystä yhdessä kaupungissa. Arviot kilometreistä vaihtelee 20-40tkm riippuen tilanteesta. Suurempi kuluerä on auton seisotus/korjaus vian takia, kuin polttoaine.
Vaihtoehtoina 1.8T, 2.0TFSI ja 3.0TDI. 2.0 diesel on pois suljettu vikaherkkyyden takia. Kiinnostavin olisi tuo iso diesel, mutta millainen se on huoltaa itse? 1.9TDI ja 2.5TDI jääneet hieman pois mietinnästä, kun noita ei tahdo saada alle 150tkm ajettuina enään mistään.
Kokemuksia vikaherkkyydestä ja huoltotoimenpiteistä olisi hyvä saada. 1.8T on ilmeisimmin kaikista yksinkertaisin huoltaa, mutta tuossa motissa eniten häiritsee alamittaiseksi jäävä vääntö verrattuna esim. nykyiseen dieselpannuun. 2.0TFSI oli loistava ajettava, mutta ilmeisesti kaikista vikaherkin kolmikosta.
Mutta millaisia vikoja näissi tyypillisesti ilmenee ja millä kilometreillä on vitutuskäyrä noussut kovempaa kuin RS-mallin kierrosneula? Entä onko jokin moottoreista erityisen monimutkainen tai vaikea huoltaa itse. Onko esim. V6TDI ahtaan konetilan takia vaikea käsitellä osien vaihdon suhteen?
Hakusessa olisi nyt pitkän ajan unelman täyttymys; Audi quattroon siirtyminen. Korimalli A4 ja hintaluokka rajoituksena taidetaan pitäytyä B6-B7 korimalleissa.
Oikean moottorin valinta tuottaa ongelmia. Turbokone sen on oltava, mutta mikä? Luotettavuus on käyttöautossa tärkeää ja liikaan roplaamiseen ei aikaa ole. Huollot tulen pääasiassa tekemään itse. Perä ja vaihteisto öljyt menee kyllä marmorin kautta pajalle vaihdettavaksi, mutta muuten olisi tarkoitus itse huoltaa. VCDS (aka Vag-Com) löytyy henkilökohtaisesta varustuksesta. Manuaali aski ihan luotettavuus syistä.
Asiaan. Bensa ja diesel ovat molemmat vaihtoehtoina. Työajo on hyvin vaihtelevaa, enkä osaa sanoa, onko se kahden kuukauden päästä jyväskylä-tampere-vantaa ajoa, vai paikallispyöritystä yhdessä kaupungissa. Arviot kilometreistä vaihtelee 20-40tkm riippuen tilanteesta. Suurempi kuluerä on auton seisotus/korjaus vian takia, kuin polttoaine.
Vaihtoehtoina 1.8T, 2.0TFSI ja 3.0TDI. 2.0 diesel on pois suljettu vikaherkkyyden takia. Kiinnostavin olisi tuo iso diesel, mutta millainen se on huoltaa itse? 1.9TDI ja 2.5TDI jääneet hieman pois mietinnästä, kun noita ei tahdo saada alle 150tkm ajettuina enään mistään.
Kokemuksia vikaherkkyydestä ja huoltotoimenpiteistä olisi hyvä saada. 1.8T on ilmeisimmin kaikista yksinkertaisin huoltaa, mutta tuossa motissa eniten häiritsee alamittaiseksi jäävä vääntö verrattuna esim. nykyiseen dieselpannuun. 2.0TFSI oli loistava ajettava, mutta ilmeisesti kaikista vikaherkin kolmikosta.
Mutta millaisia vikoja näissi tyypillisesti ilmenee ja millä kilometreillä on vitutuskäyrä noussut kovempaa kuin RS-mallin kierrosneula? Entä onko jokin moottoreista erityisen monimutkainen tai vaikea huoltaa itse. Onko esim. V6TDI ahtaan konetilan takia vaikea käsitellä osien vaihdon suhteen?
Comment