Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilman Maffia voi ajaa...?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ilman Maffia voi ajaa...?

...ainakin tuo keksintö toimii aivan eri tavalla (paremmin) kun ottaa Maf piuhan irti. onko tuo nyt sitten varma vihje nimenomaan sen sensorin viallisuudesta, vai onko vielä jotain muita signaalihäikkä mahdollisuuksia?
    taidn joka tapauksessa hakea uuden sensorin (108 ?vaihtosana) VV:ltä

Totuuden jäljillä taidat olla.

Comment

Totuus on vain mielentila! :-.)

Comment

Ja nyt on uusi Maffi paikallaan ja autoilu on paljon kivempaa! Käynti pehmeni, ja vetää paremmin pintakaasulla (huomattava ero!). Uskalatisinko suositella kaikille veto yms. ongelmien kanssa painiville V6 kuljettajille:..?
        Vielä on pientä pulmaa liikkeellelähdöissä. Kun nostaa jalaan jarrulta , auto lähtee ryömimään ihan nätisti (eli momentinmuunnin toimii? automaatti), mutta kun painaa väj
        hän kaasua, niin ei vedäkään ihan odotetusti. kun saadaan vauhti kolmeenkymppiin , niin siitä eteenpäin kaikki on ihan kunnossa.
        TEORIA: tuo Throttle Position Sensor ohjaa momentinmuuntimen lukkoa. Jos se on pois säädöistään, voinee aiheuttaa tuollaista. Koetan saada VAG-Com apua tuo kaasupolkimen uudestaan adaptointiin ja täytyy myös tarkentaa ihan nuo mekaaniset jutut tuolla kaasutusyksikössä, ja jotenkin selvittää tuon sensorin toiminta...
        en vielä luovuta, tämänpäiväinen oli jo iso askel oikeaan suuntaan:-9

Comment

No niin, tein sitten ASLE:n ohjeiden mukaan seuraavaan:
          (Throttle Position Sensorin tarkistus)

‒ → Connect multimeter between contacts 1 and 2 to measure resistance.
          ‒ Specification: 1.5 ... 2.6 kω
          ‒ Connect multimeter between contacts 2 and 3 to measure resistance.
          ‒ Specification: 0.75 ... 1.3 kω
          ‒ Slowly move the throttle valve lever to full throttle position.
          ‒ Specification: Increasing resistance up to max. 3.6 kω

tuo boldattu kohta sitten mätti! Kun kaasu lähestyy maksimia , niin jossain vaiheessa (1/4 ehkä pohjasta) nuo arvot putoaa rajusti. Nousee nätisti tuonne 1.8 tasolle , mutta putoaa sitten alle 1 heti kohta (pitäisi siis jatkaa nousua 3.6 saakka).
          Eli olen ilmeisesti diagnosoinut (ITSE, lapsen ilo onnistumisesta!) huonon kaasuun vastaavuuden syyn...? Vai onko vielä jollain näkemystä aiheesta?
          Eli tuossa keksinnössä oli siis rikki sekä MAF, että nyt tuo. Maf vaikuttaa eniten moottorinohjaukseen pintakaasulla, kun taas TPS on tärkeä signaali voimakkaammassa kiihdytyksessä. Maffin vaihto auttoi paljon pintakaasulla ajoon, mutta täyskiihdytys on edelleen vaisumpi ja tapahtuu viipeellä.

If a specification is not met:

‒ Replace throttle valve potentiometer.

Eli näin täytyy sitten vaan tehdä....? :-( arvatenkin kallista...

Taustaa aiheeseen edellä kehutusta dokumentista:

"Acceleration Enrichment Acceleration enrichment is primarily determined by the mass airflow sensor. The throttle sensor also increases injector pulse on-time at wide open throttle, which actually occurs at about 3/4 throttle and higher.
          Besides the actual reading from the mass airflow sensor, the rate the airflow and throttle position signals change affects enrichment. A slow increase will enrich the mixture slightly: a rapid signal increase will enrich the mixture much faster. This faster enrichment provides the additional fuel flow necessary to prevent a sag during initial acceleration. "
          ja automaattilaatikon kanssa tuo TPS sensori vaikuttaa vaihtohetkeen yms.

Voiko tuollaista sensoria
          (oikeasti se siis on kai vaan potentiometri) korjata....?

Ja pahoittelen jos mun jauhannat näistä jo jotain uuvuttaa...

Comment

Patentilla voi toki yrittää vaihtaa pelkän potikan uuteen vastaavaan. Tosin en nyt muista kuinka yhteen paistettu paketti oli kyseessä. Itse potikkaa tuskin pystyy korjaamaan. Toki voi yrittää CRC-ränkkäys-kaavaa, mutta tuskinpa auttaa.

Täytyy Golfin vastaava puoli käydä lävitse, sillä tyhjäkäynti jälleen jää kaasulta otettaessa sinne 1500-2000kier. ennen kuin itse tykkää sitten säätyä kohdilleen. Keväällä avasin, putsasin ja sopeutin jo kaasuläpän, jolla tyhjäkäynti koko kesän pysyikin kunnossa. Nyt tosin huomaa tyhjäkäynnin ylös jäämisen lisäksi myös moottorijarrutuksessa epäloogisuuksia (välillä potkaisee, välillä toimii ok ja välillä kytkee syötön päälle jo n. 2000kierroksen kohdalla). Ja kyllähän se kone tyhjäkäynnillä sittenkin ravistaa sykleittäin. Saas nähdä mitä menee uusiksi: MAF, lambda, kaasuläppä sekä lämpötila-anturit vaiko kaikki...:( Pelkkään imuvuotoonkaan en enää usko.

Täytyy tutkia tuota Golfin kaasuläpän kokoonpanoa tarkemmin viikonloppuna. (tai voisihan sitä viikonlopun toki viettää mökilläkin...)

Comment

mulla on tollanen potikka ylimääräsenä jos tarve vaatii.

Comment

Jos tarkoitit tuota mikä liittyy tuohon mun juttuun niin olen kiinnostunut. laitoin YV:n

Comment

Voiko tuollaista sensoria (oikeasti se siis on kai vaan potentiometri) korjata....?
                  Ainakin Mitsu-foorumilla "Esku" on turinoinut, että tarvittaessa TPS:n potikan voi uudistaa, vaikka se olisi valettu epoksiin. Mikäli uuden palikan hinta huimaa päätä, kannattaa ottaa tuohon kaveriin yhteyttä.

Comment

uuden palikan hinta huimaa, (280? VV:llä) mutta onneksi on saannilla kohtuullisempi käytetty. Ajattelin tosiaan sitten myöhemmin selvitellä ; ihan vaan kostoksi, tuon vanhan korjaamista. Joten iso kiitos vinkistä! Tuo osa on ilm. luonteeltaan hieman sellainen kuluva....

Comment

Working...