Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 abz vuotaa öljyä, hyviä vinkkejä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4.2 abz vuotaa öljyä, hyviä vinkkejä?

    Rippikouluikäinen A8 on ruvennut merkkaan reviiriään, ja lapsiteknisistä syistä öljyvuodon paikantaminen on osoittautunut aika haasteelliseksi (lue: ei niin kauheasti remonttiaikaa). Repsikan puolelta tippuu maahan asti. Öljynputsarin kotelo oli ensimmäinen havaintopaikka juoksevalle kullalle. Jarruspray pesu, pikku lenkki ja uusi ihmettely. Pakosarjan alemmat kierrevaarnat märkänä ja etumaisessa tippa. Perinteisen nokka-akselin korkin tsekkasin, ja (mielestäni) se oli kuiva. Tietty -96 mosa on kauttaaltaan jonnin moisen öljy-shitta-pöly kerroksen peittämä ja siten inasen hankaloittaa peilillä ja taskulampulla suoritettavaa epätoivoista tutkimusta...

    En muista juuri öljyn käryä haistelleeni, joten ihan suoraan pakoputkille öljy ei päädy. Paitsi jokusen putsispray purkin jälkeen huuhtoutunut töhnä. Omia ajatuksia (pelonsekaisia sellaisia) on kansipahvi, mutta kannen/sylinterin rakennetta paremmin tuntematta, ei ainakaan öljyt ja jähdytysnesteet ole sekasin menneet. Seuraavaksi tuli mieleen huohotinhässäkkä. Pääsiskö se vuotaan koneen päältä kansien välistä öljyä niin, että se manifestoituisi tuonne pakosarjan alapuolelle? Vai noinko se on kansi haljennut... Prkl.

    Ei kai auta muu kuin jatkaa metsästystä. Pitäis vissiin koko konehuone pestä, mutta se vasta hirvittääkin. Kovin montaa positiivista kokemusta en ole siitä hommasta kuullut, negatiivisia kylläkin.

    #2
    Repsikan puolella on öljykello, josta mun oma alko merkata reviiriä. Alottaisin siitä.
    Ite en edes huomannut vuotua vasta kun maantiellä koneesta loppu öljy ja sytty öljynpainevalo.
    Sama kello tai paineanturi petti A6:stakin. Parin kympin juttu merkkitiskiltä haettuna.

    Comment


      #3
      Mä oon korjannut yhden reippaasti vuotavan 32-venasen, josta tuli kannen välistä repsikan etukulmasta. Toinen potentiaalinen paikka siellä sunnalla on jakokotelon ja kannen välinen tiiviste. Nokkastefathan on jakokopassa ja kopat tiivistetty venttiilikoneiston tilaan silikonirenkailla.

      Ei ollut vedet ja öljyt sekaisin vain ainoastaan mittava vuoto ulos.

      Itse varmistelin tuota vuotoa niin että pesin painepesurilla lähietäisyydeltä sen kannen etunurkan seudun ihan puhtaaksi ja sitten käynnistelemään ja katsomaan mistä alkaa kastumaan. Aika selvä homma oli loppujen lopuksi.

      Remontti ei ollut niin valtaisa kuin voisi kuvitella, mutta onhan siinä toki hommaa monelle päivälle.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia hyvistä vastauksista. Kerkesinkin jo tekeen lopullisen diagnoosin: Kyllä se oli juurikin tuo öljykello. Varsin viheliäinen kaveri. Ajoviima/flektin puhuri nakkaa näemmä kuuman ja notkean öljyn aika hyvästi ylöspäinkin tuosta kellolta. Kertaalleen jo ohitin kellon tarkkailun, kun ei pesun jälkeen tyhjäkäynnillä ruvennut tallissa tiputtaan, mutta harhauttavasti jonnekkin ylemmäs roiskunut ja jumiutunut öljy alkoi tippuun noista pakosarjan vaarnoista. Muutamana päivänä lutannut aika hyvästi tuota koneen poskea, ja tänään annoin kunnolla runtua ja jo prkl rupes öljyä pukkaan kellolta. Onneks en kerennyt pineline + kuuma vesi metodilla konetta kokonaan peseen. Noin vanhaa konetta kun ei viittis ihan huvikseen vetellä uittaa. Justaan sen verran on noita sähköliittimiä.

        Noh, löytyihän tässä samalla muutama muukin epäkohta, kansien välinen huohotusletku oli muuttunut ajan saatossa purukumiksi, ja sitämyöten puhki öljykorkin päästä (ainakin). Ei tainnut olla orkkis letku. Ihan kiva fiilis, kun kurkkas siitä letkun holkista öljykorkin suuntaan. Ihan jonnin moinen muhju ja jotenkin mutu fiiliksellä, että hiukan liian lähellä nokka-akseleita...

        Toisena löytönä oli jaa-pikkasen-hapettunut sähköliitos. Repsikan renkaan takana tulee ilmeisesti akulta sormen vahvunen sähkö onnettomaan muoviboxiin, jonka aika oli haperruttanut kans liki tuhkaks. Liitoksesta kaali jatkaa laturin suuntaa. Komeassa turkoosissa töhnässä oli ja vahvasti. Tuon putsaus ja eristäminenkin on siis edessä.

        Jonnin verran kylmäs tuo öljyvuoto siinäkin mielessä, että ite pari vuotta sitten fiksasin tuosta lauhdutin/suodatin-klöntin ja lohkon välistä pahamaineisen muoviputken pätkän joka varsin mielellään suoltaa jäähdytysnesteet pihalle, ja jos öljy olis tullut jostain siltä sektorilta, niin kyllä olis syönyt miestä taas sitä tetristä pyöritellä, että saa sen palikan pois rungon välistä.

        Comment


        • #5
          Tuolla mm. sen A8 öljykellon vuodon korjaus kuvitettuna ja tehtynä. Löytyy muitakin vinkkejä:

          http://www.freewebs.com/ltooz/98audia8.htm#421989509

          Comment


          • #6
            Öljyvuotoa täälläkin... Eli -98 A8 4.2 ABZ tiputtelee Hieman öljyä ja jäähdytinnestettä. Alkukesästä auto on ollu edellisen omistajan toimesta merkkiliikkeessä korjattavana öljyvuodon takia. Silloin autoon vaihdettu kuittien mukaan nokka-akselin tiivisterenkaat (hall-anturin puolimmaiset, moottorintakapuolella olevat), öljynpainekatkaisin ja lisäksi on todettu venttiilikopan tiivisteissä hieman vuotoa, jolle ei ilmeisesti tehty mitään. Epäilystä on ollut myös vuodosta öljynlauhduttimen tiivisteistä. Edellinen omistaja säikähti ilmeisesti 1200€ laskua sen verran että kaikkia vuotoja ei korjattu.

            Nyt auto on tallissani keula levällään. Tarkoitus on vaihtaa jakoremmi+vesipumppu ja samalla öljynlauhduttimen tiivisteet+muoviputki. Öljy+jäähdytinneste vuotokin pitäisi saada loppumaan. Nyt on kammettu öljynlauhdutin irti, mutta vaikutta siltä ettei se ole ainut vuotokohta. Muoviputki oli katki lauhduttimen päästä ja sen tiiviste hiukan kärsinyt.Se 8 mallinen tiiviste vaikutti suht ehjältä. Öljynlauhduttime takapuoli oli paksun öljy mähmän peitossa ja myös oikean puolen jakoremmin suojakotelon sisäpuoli oli öljyinen ja laturi myös. Venttiilikopan tiivisteen alareuna näyttää kuitenkin suht kuivalta, joku vuotaa mutta mikä?

            Koneen vasen puoli näyttää kuiten kosteammalta pakosarjasta alaspäin, tai oikeastaan venttiilikopan takakulmakin on hieman kostea. Kaikki kuskinpuolen ja koneen takaosan putket+letkun ovat öljyllä kuorruteettuja. Täälläkin jokin vuotaa... Mahdollisia voutokohtia on varmaan useita. Mitähän vaihtoehtoja lähtis ensin sulkemaan pois? Venttiilikopan tiivisteen vaihtaminen tuskin pelkästään riittää. Onko moottorin takana/kuskinpuolella jotakin mahdollisia vuotavia öljyputkia? Öljyvuoto on kuitenkin suht maltillista, en ole joutunut n.4000km ojossa lisäämään vielä kertaakaan öljyä, mutta on sitä öljytikunkin mukaan hieman häipynyt ja maahan tippunut pieni läikkä.

            Löytyiskö Kokkolan seudulta ketään foorumilaista kuka olisi paininut V8 koneen voutojen kanssa? Olis kiva saada paikanpäällä arviota joltain asiantuntialta. Saa ottaa yhteyttä yksityisvestillä.
            Viimeksi muokannut Pearl; 2.12.2012, 14:37.

            Comment


            • #7
              Kannentiivisteet alkavat vuotamaan öljyä ulospäin.Vasen taka ja oikea etukulmasta.

              Comment


              • #8
                Vahvasti vaikuttaa, että kansipahvit vuotaa kun pakosarjan aluset kerran märkänä.
                Omaan kasiin(AEC) tuli tehtyä "syyshuoltoa" juuri sen takia kun pahvit vuoti. Eikä kuvasta jää vuotokohta epäselväksi.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut okkim; 1.5.2013, 23:14. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                Comment


                • #9
                  Ei ollu kuitenkaan jäähdytinneste öljyistä. Eikö nesteiden kuuluisi sekoittua? Ei taida olla mikään ihan pikku homma tuo kansipahvin uusiminen?

                  Comment


                    #10
                    Eikö nesteiden kuuluisi sekoittua?
                    Ei välttämättä, riippuu täysin siitä mistä kohtaa kansipahvi on pettänyt. Vastaan on tullut tapauksia joissa ölpät tulee ulos kannen välistä, jäähdytysneste ja öljy sekoittuu sekä jäähdytysneste tulee pakoputkesta ulos

                    Comment


                    • #11
                      Ihmettelin jakohihnan löysyyttä vesipumpun rullan kohdalta. Tuntui siltä että hihna on niin löysä/venynyt että se ei kunnolla pyörittäisi vesipumppua. Eikö sen hihnan kuuluisi olla kuitenkin suht kireä? Olisko mahdollisesti kansipahvi palanu heikon nesteenkierros seurauksena?

                      Comment


                      • #12
                        Tippaakaan ei minun tapauksessa hävittänyt nestettä, eikä tehnyt ylimääräistä painetta paisariin. Mittava öljyvuoto vain ulospäin.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä nuo kansipahvit menee ihan vanhuuttaan.Alkaa vuotamaan kulmista öljynpaluukanavan kohdalta.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja SampoT Näytä viesti
                            Tippaakaan ei minun tapauksessa hävittänyt nestettä, eikä tehnyt ylimääräistä painetta paisariin. Mittava öljyvuoto vain ulospäin.
                            Nestettä on kyllä hävinnyt reilu litra tässä 4000km aikana, osa ainakin on tippunu maahan.

                            Comment


                            • #15
                              Mitä suunilleen kustantaa kansipahvit ja varmaan siinä jotain muutakin joutuu laittaa?

                              Comment


                              • #16
                                Victor Reinz yläpään tiivistesarja maksoi mulle 200€.
                                Kannattaa ehdottomasti oikasuttaa kannet ja teettää samalla tarvittavat kansityöt.

                                Ps. Jäi muuten peltiset pakosarjan tiivisteet ylimääräisiksi(ei kuulu sarjaan) 30€+kulut, jos tarvetta.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut okkim; 1.5.2013, 23:15. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                Comment


                                • #17
                                  Kokositko kannen vanhoilla pulteilla? Paljonko kansityöt yleensä kustantaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pultit pitää vaihtaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pearl Näytä viesti
                                      Kokositko kannen vanhoilla pulteilla? Paljonko kansityöt yleensä kustantaa?
                                      Pelkkä kansien oikaisu olisi maksanut mulle reilut 300€, mutta kun jouduttiin vaihtamaan ohjureita ja nostimia niin tonnihan se sinne pyörähti. Tosiaan uusilla pulteilla kasaan, niin kuin hartsi mainitsi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos vastauksista. Voi tätä vitutuksen määrää... Ei kai siinä auta ku alkaa purkamaan konetta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pelkkä kansien oikaisu olisi maksanut mulle reilut 300€
                                          No jo on hinnat kuopion suunnalla, täällä saa tuohon hintaa kahden kannen plaanauksen sekä venavarren kumien vaihdon..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo tuo reilu 300€ sisältää kahden kannen oikaisun ja kumien vaihdon sekä nokkien irroituksen/kasauksen.
                                            Hinta pompsahti kun jouduttiin vaihtamaan toiseen kanteen kaikki ohjurit ja nostajat, toiseen muutamia ohjureita nostimia.
                                            Joskus hihna katkennut(Virossa), vaihdettu vain vääntyneet venat ja muuten kasattu lievästi vaurioituneilla osilla jotka nyt uusittiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Dodih, johan kuulostaa järkevämmältä. Luulin jo hetken että pk-seudulla olis jokin halpaa :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Liittyen "Ottaa päähän" -ketjun kirjoitukseeni:
                                                Käytin A8:n (AQF) 2 viikkoa sitten öljynvaihdossa. Nyt alkuviikosta huomasin auton merkkaavan parkkipaikkaa moottoriöljyllä siten, että päivän aikana apukuskin puolelle etuakselin kohdalle valuu parin kämmenen kokoinen läntti.
                                                Käytin tänään aamulla auton tarkistettavana öljyhuollon tehneessä liikkeessä, ja heidän tuomionsa oli että vuoto ei johdu öljynvaihdosta: Moottorin ja öljypohjan välinen tiiviste on heidän mukaansa märkä, sekä moottorin ja vaihteiston välinen tiiviste on myös märkä.
                                                Taustana vielä kerron, että venttiilikoppien tiivisteet on vaihdettu keväällä 2012.

                                                Haluaisin hyviä ehdotuksia vian aiheuttajaksi. - Itselläni tulee ensiksi mieleen vuotokohtia näkemättä:
                                                - Moottoriöljyn ylitäyttö
                                                - Jäätynyt huohotin
                                                - Hajonnut öljykello

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaikea sanoa mistä vuotaa.Nuo moottorit tuppaa alkamaan vuotaa vähän joka puolelta ajanmittaa.
                                                  Öljynpaineanturi voi hyvinkin olla,mutta ei luulisi vuotavan niin paljon että lätäkköä tekisi.
                                                  Siellä on kaksi öljypohjan tiivistettä.
                                                  Kannentiivisteet voi myös vuotaa.
                                                  Kampiakselin ,nokkien tiivisteet.
                                                  Etukopan tiivistee.
                                                  Moottorin ja vaihteiston välissä ei ole tiivistettä joten se ei voi vuotaa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nyt pääsin vihdosta viimein katsomaan A8:n öljyvuodon paikkaa: Kaksi eri aluetta oli märkinä, eli moottorin ja vaihdelaatikon välinen alue, sekä oikean vetoakselin lähtö etuperän kupeessa.

                                                    Uskaltaako arvon valamiehet arvuutella, onko kyseessä yksi vuotopaikka + roiskunut öljy, vai kaksi erillistä vuotoa?
                                                    Toinen kysymys: Onko kellään hyviä korjausvinkkejä?

                                                    Kuvia aiheesta:
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Oikea venttiilikopan tiiviste tai öljynsuodatin/jalka.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Venttiilikopan tiivisteet on vaihdettu huhtikuussa 2012. Lisäksi lohko vetoakselin yläpuolella oli täysin kuiva, joten en äkkiseltään usko vuotokohdaksi venttiilikopan tiivisteitä.
                                                        Vuoto alkoi AudiCenter Espoossa suoritetun öljyhuollon jälkeen (moottoriöljy+suodatin, sekä vaihteistoöljyn tarkistus+lisäys), joten suodattimen jalka voisi olla potentiaalinen vikapaikka. - Tosin Audicenter kommentoi reklamaation jälkeen autoa "vilkaistuaan", että vuoto on moottorin kaksiosaisen öljypohjan tiivisteestä.

                                                        Oma mielipiteeni kallistuisi muuten vetoakselin läpivientiin, mutta öljy on mielestäni moottori-, eikä automaatti/peräöljyä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kävin aamulla viemässä auton alle puhtaan paperiarkin ja tarkistin äsken tuloksen: Paperiin oli tippunut vajaan kämmenenkokoinen läntti kirkasta, hieman rusehtavaa öljyä, joka mielestäni haisi peräöljylle.

                                                          Voisiko vian alku ja juuri olla etuperässä moottorin tilalta? - Tällöin etuperän öljyt voisivat vuotaa stefojen läpi sekä vetoakselin laipasta maahan, että momentinmuuntimen koteloon? (Vertaa linkin mukainen ongelma.)

                                                          Edit: Omalta sivustoltamme löytyi parempi ketju. Jatkakaamme tuolla.
                                                          Viimeksi muokannut kvande; 2.5.2013, 12:40. Perustelu: Linkitetty osavampi viestiketju.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Täällä ois kanssa yksi vuotava A8:n kansipahvi.
                                                            Mites kun täällä pelotellaan että jakoa ei saa mitenkäään kohilleen jos hihnan käyttää irti? Onko se jotain avaruustiedettä, vai onko siihen tarvittava työkalu niin mahottoman kallis? Ja nokkienlukitustyökalusta onko siitä mitään iloa jos toisen kannesta joutuu irti käyttämään?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X