Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 -99, koneen etuosan hihna irti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 -99, koneen etuosan hihna irti

    Eilen piti lähteä kavereiden kanssa mökillä käymään, mutta alkumatkasta alkoi oireet. Ohjaustehostin hävisi + auto valitti akun varauksesta. Pysäytin, ja avasin pellin -> moottorin etuosassa oleva hihna, joka pyörittää aika pirun montaa eri osaa (ainaki siis laturia, tehostinta, flektiä..) oli irti. Ei kuitenkaan poikki, vaan irti.

    Koitettiin siinä tien päällä sitä saada paikoilleen, mutta ei siinä tullut mitään järkevää aikaiseksi. En ole 100% varma, mutta MAHDOLLISESTI jokin osa oli irti, kun alunperin nostin hihnaa vähän ylöspäin. Mielestäni siis näin jonkun metallinkirkkaan osan vilahtavan, jonka jälkeen se hävisi johonkin moottorin uumemiin.. En ole kuitenkaan varma tästä.

    Threadin tarkoituksena on lähinnä kysellä, että mitäköhän tuollaisen uuden hihnan + paikalleen laitto noin suunnilleen liikkeissä maksaa? Ja onko mahdollista, että hihna oli niin kulunut, että se oli sen takia hypännyt pois paikoiltaan? Vai onko sieltä sitten jokin osa oikeasti tipahtanut irti.. Onko näissä ns. hihnan kiristäjää erikseen, vai kiristyykö hihna täysin noiden eri puolien ympärille?

    #2
    Oletan että kone on 2.4 V6? Veikkaisin että moniurahihnan kiristin on hajonnut. Se näkyy tässä kuvassa vasemmassa reunassa laturin päällä.

    En muista miten paljon kutosessa on keulan ja koneen välissä rakoa, mutta tuurilla sinne saa vaihdettua kiristimen laittamatta keulaa huoltoasentoon. Jos taas ei mahdu, niin puskuri pois ja keulapala hieman eteenpäin. Ei kait se mahdottomia maksa, kun ei siihen tuntia kauempaa kulu.

    Comment


    • #3
      omaan ainakin sai vaihdettua kiristimen ja hihnan kun otti ilmastoinnin tuulettimen pois.

      Comment


      • #4
        Kone on tosiaan 2.4L V6. Tarkoitatko kiristimellä tuota pientä (kuvan mukaan arvioiden ~3-4cm läpimitaltaan) olevaa tappia?

        Tuli googlaillessa vastaan tälläinen:

        http://www.ebay.co.uk/itm/Audi-A6-C5...-/260832595702

        Tästä tuli mieleen tuo rikkonainen kiristin.

        Comment


          #5
          Tuo on vesipumppu, jakohihna pyörittää sitä.

          Moniurahihnan kiristin sisältää rullan joka on vivun päässä.

          http://www.google.fi/search?tbm=isch...0&bih=416#i=11

          Comment


            #6
            Kuvasta näkee miten hihnan kuuluu kiemurrella, kiristin on se kun painaa hihnaa "selkäpuolelta". Kuva 2.8:sta 2.4 ei varmaan eroa näiltä osin.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Jeps, kiitoksia kaikille avusta. Tuo viimeisen kuva viimeistään selkensi asian, näyttäisi todella ihan samallalailla menevän tuossa omassakin autossa.

              Tuo kiristin se tosiaan oli, joka oli murtunut irti. Näin päivänvalossa osui alkuperäiset epäilykset oikeiksi, eli "jokin osa" sieltä oli irronut, joka oli sitten pudonnut flektin alapuolelle. Ei kuitenkaan tuota silloin iltahämärässä nähnyt, mutta tänään päivänvalossa se möllötti aika selkeenä siellä :)

              Kuva vielä:



              Onneksi eräs isäpuolen melkein naapuri pitää harrastepajaa, ja tunnisti ongelman heti... On kuulemma saksantuontiautoissa vähän tyyppivika, kun laturi rasittaa kiristintä vähän liikaa tjsp. Tilaa uuden osan ja laittaa paikoilleen. Samalla tuli pyydettyä häntä tarkistamaan mikä mahtaa mättää, kun vasemmalla kuuluu outoa kolinaa kun ajaa töyssyissä, ja selkisi, että eturenkaan joku vakaajista oli täysin irti... :)

              Noh toivottavasti auto pääsee tien päälle suht pian, täytyy nyt työmatkat kulkea MP:llä.. Seuraavaksi pitäisikin jatkaa selvittelyä siitä, mikä polttaa sulakkeen 14 aina, kun autoon istuu ja vähän "hyppii" penkillä.. Kuskin penkin alta katsoin jo johdot, eikä osunut silmään mitään erikoista, mikä oikosulun aiheuttaisi. Mutta tämä on jo uutta aihetta, mahdollisesti täytyy uusi ketju avata tästä jossain vaiheessa.

              Comment


                #8
                Mikäs siinä tuontiautossa tuota kiristintä rasittaa? Natsimenneisyys? :)

                Comment


                  #9
                  Hyvä että vika selvisi. Mutta hieman kyllä naurattaa tuo "saksantuonti" :) Samat laturit niihin "suomi-autoihinkin" on tungettu.

                  Comment


                  • #10
                    Don't shoot the messenger!

                    Jotain laturiin viittaavaa, joka aiheuttaisi hihnalle kiristintä rasittavia vetoja/nopeuden vaihteluja/mitälie. Tämän tarkemmin en osaa selittää, enkä todellakaan tiedä, onko mitään perää näillä puheilla. Mutta eipä ole tärkeätä nyt enää :)

                    Comment


                      #11
                      Tuossa on ihan normaali laturi, ei mitään yksisuuntalaakeria joka päästäisi laturin pyörimään vapaasti toiseen suuntaan. Ja ihan sama laturi siellä tosiaan laitetaan kaikkiin malleihin :)

                      Eli voit sanoa sinne remonttireiskalle tuollaiset terveiset :)

                      Comment

                      Working...
                      X