Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 NF kuoli yllättäen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ44 NF kuoli yllättäen.

    Noniin, uusi tuttavuus alla eikä KE-Jetronic ole kovinkaan tuttu laite entuudestaan. Haulla yritin etsiä vastaavankaltaisia ongelmia koskevia aiheita mutta eipä niitä oikein löytynyt. Potilas on 100q -87.

    Ongelma on seuraavanlainen:
    Auton käynnistyminen on kaiken aikaa ollut lämpötilasta riippumatta hieman pitkällä vieterillä, (2-3sek pyöritys) ja on tuntunut että alkuun kävisi vain neljällä. Kaasua hipaistessa ja kierrosten nousessa yli 1000rpm on käynti tasaantunut. Polttoainepumppu (joka virrat päälle kääntäessä tekee painetta) on myöskin ollut aika kovaääninen, sen on kuullut todella selvästi sekä ulos että sisälle.

    Kuitenkin muuten toiminta on ollut ihan sievää eikä mitään nykimisiä ym. vastaavaa ole esiintynyt.

    Nyt kuitenkin liikenteeseen lähtiessä auto käynnistyi hieman tavallista vaivalloisemmin, mutta jäi kuitenkin käymään pienellä avustuksella. Pihalta tielle kääntyessä pienen kanttarin yli, auto sammui eikä ole sen jälkeen suostunut käynnistymään. Pyörittää iloisesti ja virrat kääntäessä pumppu surisee sen 1-2sek, kuten tähänkin asti. Mutta ei vaan käynnisty.

    -Liittimiä konehuoneesta auottu ja kontaktit todettu puhtaiksi
    -Kipinää tulee mielestäni ihan hyvin
    -Määräjakajan tulobanjoa avaamalla polttoainetta suihkuaa sumuna
    -Sulakkeita tarkisteltu eikä rikkinäisiä havaittu
    -Jakajan kansi ja pyörijä eivät ole ihan uudenveroisia mutta toimivan näköisiä

    Löytyisikö mitään vinkkejä ja temppuja jolla autoa voisi vielä diagnosoida tai jopa saattaa käyntikuntoiseksi? Taloyhtiön parkkipaikalla ei ole mahdollista tehdä isompaa remonttia, ja pienetkin vihjeet olisivat avuksi. Kiitos.

  • #2
    :(

    Kyllähän sen toimimaan saa, kuhan vähän opiskelee K-jetin sielunelämää. Mekaaninen värkkihän se vain on...


    Ekaksi nyt varmaan kannattaa kokeilla toisella bensapumpulla jos kerran vanha elämöi kovaäänisesti. Voihan olla, ettei bensapumppu vaan enää jaksa antaa tarpeeksi painetta, eikä suuttimet aukea. Haiseeko bensa kun yrittää sahata?

    Suuttimet voivat olla väsähtäneet ja painevaraaja parhaat päivänsä nähnyt. Tutun 100 quattrossa joutuu sahaamaan startissa ja bensapumppu huutaa kurjuuttaan, joten voi sullakin olla niinkin simppeli (toivottavasti) se vika. Jos ei muuten vian löytäminen onnistu, niin viet auton jonnekin järjestelmäpaineen mittaukseen niin voi alkaa selvitä paremmin vian laatu. Oma auto on ainakin käynyt alppilan autohuollossa ruiskun säädössä, joten siellä pitäisi olla asiantuntemusta asian suhteen.

    Perehtyneemmät K-jet gurut jatkakoon neuvojen antamista!

    Comment


      #3
      Se voipi pumpun sihti olla tukossa, jonka vuoksi pumppu metelöi, toisaalta ihan "ehjä"kin pumppu voi parkua kuin palosireeni.
      Toisaalta kesä ei ole ollut ihan Sahara kuiva ja erinäisiä autoja on jäänyt taipaleelle johtuen osin kosteuden aiheuttamista ongelmista.
      Jostain syystä kuitenkin uskoisin ihmetteleväni samaa ongelmaa, Tosin sinulla taitaa olla KE III

      Comment


        #4
        Artolla on vaijereita ruuvailtu määräjakajan läppään ja teippailtu uusia ylimääräisiä läppiä imukanavistoon, joten ei, ette paini samojen ongelmien kanssa :) Talvisin on lämpötilan sahaessa joka vuosi auton laitteissa 10x nämä kosteudet kondensoituneena, joten ei mene senkään piikkiin mikään.

        Comment


          #5
          Ekana kävisin läpi kaikki imupuolen vuodot ja se että määräjakajan läppä on keskellä reikäänsä, eikä takeltele. Kannattaa henkisesti varautua hapertuneisiin letkuihin ja ohivuotaviin suutinten o-renkaisiin.

          Suuttimet ulos, jos niiden historia ei ole tiedossa. 5 kpl kirkkaita pet-pulloja, suutin jokaisen ja starttaa kaverin avustuksella sen verran että saat nähtyä onko suuttimien sumukuvioissa eroja ja jääkö joka pulloon suurinpiirtein saman verran bensiiniä.

          Comment


          • #6
            Mielestäni, bensa tuoksui, mutta vain kevyesti vaikka starttaili akun tyhjäksi asti. Vihje siitä ettei tule suuttimista läpi asti --> liian vähän b-painetta?

            Määräjakajan läppä = se iso lautanen? Käsikopelolla putsarinkopan kautta tunnustelleena ei mitään pykälää liikkeessä ja liikkuminen kevyttä.

            Imuvuodot menee tsekkilistalle, vaikkei mitään niistä vihjaavaa oiretta ole mielestäni ollut. Noin viikko ennen tapahtumaa vaihdoin autoon moottoriöljyt ja suodattimet konehuoneesta. Hienosti toimi sen jälkeen melkein 1000km kunnes yhtäkkiä död.

            Bensapumppu on varsin miehekkään ääntelynsä vuoksi ollut kärkipäässä tsekattavista asioista, pitää kaivaa ylös ja tsekata, ja yrittää mitata paineet. Jos tuon nyt eka saisi käymään edes jotenkuten niin sen pystyisi siirtämään parempaan paikkaan huoltotoimia varten.

            Mitenkäs tuo painevaraaja, se näyttää varsin huonokuntoiselta, mitä seuraa jos sen ohittaa?

            Comment


            • #7
              Pienen tauon jälkeen, on autoa tutkittu vaihtelevalla menestyksellä, edelleen samassa jamassa.

              Ajoneuvo saatu sisätiloihin, ja tänään tuli kaivettua ykkössuutin esille ja todettua ettei ainakaan siitä suuttimesta tule ollenkaan polttoainetta missään tilanteessa. Eikä varmaan muistakaan, sillä kävisihän se jotenkuten neljällä.

              Määräjakajan löysätystä tulobanjosta tulee suihkuamalla kun kääntää virrat päälle ja pumppu surahtaa. Määräjakajasta ulospäin ei tule mitään. Irroitin bensalinjan määräjakajasta, starttia sekä kaasupolkimella avustaen että ilman, ei niin mitään. Kipinää tulee ladatulla akulla ja hetki sitten uusituilla tulpilla erittäin hyvin.

              Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi? Itsellä ideat alkaa olemaan käytetty.

              Comment


              • #8
                Bensapumppu. Ei näin uusiin vanhoihin autoihin vielä isompaa vikaa voi tulla. Tai voi, mutta hyvin hyvin epätodennäköistä. Mittaa järjestelmäpaine.
                Kun innolla etsit vikaa, niin älä sitten vaan mene määränjakajaa avaamaan!

                Comment


                  #9
                  Siis bensapumppu huutamaan ja kädellä nostit määräjakajan läppää, eikä milloinkaan tullut suuttimesta yhtään mitään?

                  Comment


                  • #10
                    Näin en menetellyt, vaan starttasin autoa kuten normaalistikin. Olin siinä uskossa että startilla pyörittäessä pitäisi tulla edes jotain pihalle suuttimista. Täytyy testata uusiksi pumppu jatkuvassa virrassa ja kokeilla läpän nostoa. Kiitos.

                    Comment


                      #11
                      Tulee mieleen oman satkun leviäminen muutaman vuoden takaa.
                      Tuossa linkki keskusteluun jota silloin käytiin aiheesta. Oireet melkein identtiset. Silloin syynä porsinut bensapumppu ja hypännyt jako. Toivottavasti sinä selviät ilman kansiremppaa kuten itselle kävi. Tuo bensapumppu on hieman sotkuinen mutta helppo vaihtaa.

                      Tosiaan määrä jakajan läppää täytyy nostaa jotta ainetta alkaa tulla suuttimille. Aivan kuten Jasso tuossa aikaisemmin sanoikin.

                      Comment


                      • #12
                        Jos haitarikumi paikoillaan starttaa, niin pitäisihän bensaa silloinkin suihkuta suuttimista. Ei sillä, että jasson ohjeessa vikaa olisi.

                        Comment


                        • #13
                          Veikkaus: Bensapumpun tuotto ei yksinkertaisesti riitä, ruikkii kyllä hyvin letku irti, mutta paineenalaisena ei jaksa työntää.
                          että nämä 10V bensa-vitoset ovat vapaasti pyöriviä
                          , onko näin? (tuo siis lainattu linkistä)

                          Comment


                            #14
                            Tuo vapaasti pyörivyys jäi itseäkin ihmetyttämään. Olin itsekin luullut että nuo olisivat vapaasti pyöriviä, mutta silti siellä oli venttiili mutkalla kun kansi otettiin pois. En kyllä muista oliko männässä jälkeä todisteena osumasta, seeti ainakin oli osumaton.

                            Comment


                            • #15
                              Testailtu lisää. Hyppyjohto nastojen 30 ja 87 väliin ja käsin läppää nostamalla polttoainetta tuli kuin tulikin, ihan nätin oloisena sumuna ja suutin "soi" kun läppä oli nostettu ylös asti.

                              Havaintoina myös bensapumpun rele joka oli pohjastaan yhden nastan ympäriltä hieman tummunut, pitänee lisätä ostoslistalle ja kokeilla onko vaikutusta. Jotenkin tuntui siltä että bensapumppu ei startatessa pyörisi riittävästi. Aiemmin se on auton ollessa käynnissä pitänyt lähes samaa ääntä kuin esipaineistuksen tehdessään, ja nyt en releen ollessa paikallaan startatessa enää kuullutkaan ääntä niin selkeästi, jos ollenkaan.

                              Comment


                                #16
                                Kokeile startata tuolla hyppyjohdolla. Syötä bensaa koneeseen väkisin vaikka tuota läppää nostamalla ja kokeile sitten.

                                Miten kipinä on tarkisettu ?

                                Comment


                                • #17
                                  Kipinä on tarkastettu ihan perinteisellä toimenpiteellä, tulppa pois kannesta ja starttausta. Myös irtotulpalla missä oli kärkiväliä varmaan 5mm ja vielä teki valokaaren.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Case closed - jakohihnasta puuttuu kaikki hampaat.

                                    Helppoa tässä kohti viisastella että olis pitäny ekana tarkastaa se hihna. Ei jotenkin tullut mieleenkään että siellä vois vika piillä, kun ei mitään siihen viittaavaa oiretta ollut, ei outoja ääniä tms. ja edellinen omistaja oli hihnan kuitenkin vaihtanut ihan äskettäin.

                                    Oliko nää koneet nyt sitten vapaasti pyöriviä vai ei, maksaneeko vaivaa kokeilla uudella hihnalla vai purkaako suoraan kansi pois? On meinaan ihan jonkin verran myllyä pyöritelty diagnosoidessa.

                                    Katsotaan jos tarinaan tulee jatkoa, saattaapa olla että jätän tallin nurkalle homehtumaan, odottamaan motivaatiota ja toisaalta kuuntelen myös tarjouksia :)

                                    Comment


                                      #19
                                      kun ei mitään siihen viittaavaa oiretta ollut, ei outoja ääniä tms.
                                      Tuo antaisi minusta aika hyvin osviittaa siitä, että uutta remmiä vain kehiin ja kokeilemaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Henkiin heräsi uudella hihnalla. Ei vaurioita, tuntui että käytös ehkä jopa parani hieman. Vannoutuneena 4-syl miehenä tuli kampuran stefaksi ensin laitettua sama stefa kuin nokassa, onneksi virhe tuli huomattua ennen kun ehdin enempää kasailla keulaa. Enää murheena tehostimen pumppu, kun sen saa uusittua/tiivistettyä niin sitten saa mun puolesta q-kelit alkaa.

                                        Kiitos neuvojille.

                                        Tohon pumpun tiivistämiseen ei itsellä oo riittävää työkaluarsenaalia, joten jos joku harrastajakollega haluis homman suorittaa(toki korvausta vastaan), tai omaa ylimääräisen ehjän pumpun niin mua voi lähestyä vaikka yksityisviestillä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X