Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viallisen vetonivelen paikannus? C5 A6 Q

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Viallisen vetonivelen paikannus? C5 A6 Q

    Potilas olisi C5 A6 4.2 quattro, joka tänään aiheutti pienimuotoisen "kukkarosta kylmää"-kohtauksen.

    Oire: voimakkaammin, esimerkiksi ylämäkeen kiihdytettäessä alkaa "roklottamaan" ja ei vedä, kunnes kaasua keventämällä pienen pamauksen säestämänä veto palautuu. Ensimmäinen reaktio oli porsimassa oleva tippi, mutta ensisäikähdyksen jälkeen totesin sen vaihtavan kuten pitääkin.
    Suuremmassa nopeudessa antaa painaa kaasuakin enemmän, eikä luista, eli askivika voidaan unohtaa.
    Avustajan kera katsoin, ettei yksikään vetoakseli pyöri tyhjää -> sisäpää antaa periksi?
    Nyt pitäisikin vain sitten löytää se oikea ja varmistaa, ettei se ole vain luiskahtanut pois paikoiltaan. Autoon nimittäin asennettiin tänään vetokoukku, jolloin luonnollisesti sitä on nostettu nelipistenosturilla.

    Yksi ulompi vetonivel on ollut jo "todo"-listalla ja tämä akseli onkin suurin ennakkosuosikki näissä arpajaisissa...

    Kertokaas viisaimmat miten tämä olisi fiksuinta tehdä ja vieläpä parkkipaikalla tunkkihommina?
    Erään sortin haasteen aiheuttaa tuo, että autolla voi ajaa, kunhan ei paina "liikaa" kaasua. En usko, että ihan käsivoimin saa tarpeeksi runtua nivelille...
    Viimeksi muokannut jarituru; 8.8.2012, 10:03.

  • #2
    Aika erikoiselta kuulostaa.
    Kun sanot että auto ei vedä, niin tarkoitatko että ei nouse kierroksille, vai että kierrokset nousee mutta auto ei kiihdy?
    Jos auto ei nouse kierroksille, eli jonku hankaa vastaan, niin veikkaisin ennemminkin jarruvikaa. Joku irtonainen kiilautuu levyn väliin tms.

    Comment


      #3
      Käsikopelolla kyllä löytää syyllisen, varmasti kolisee kun poikittain/ pitkittäin akselia heiluttaa.

      Comment


      • #4
        Siis moottori ottaa kierroksia ihan normaalisti, mutta liiallinen kaasunpainallus aiheuttaa voiman karkaamisen jonnekin, eli veto loppuu ja kierrokset nousee rutinan/roklotuksen säestämänä.
        Jyrkkäänkin ylämäkeen pystyy ajamaan, mutta tuon epämiellyttävän äänen säestämänä ja kierrokset luisten. Tuossa tilanteessa kun päästää kaasun, niin kierrosten laskiessa nappaa vedon takaisin päälle pienen pamauksen kera ja sitten varovasti kaasuttamalla veto pysyy päällä normaalisti.
        En uskaltanut kokeilla survaista kaasua kovemmassa nopeudessa, koska nuo äänet eivät ole kovinkaan miellyttäviä.

        Yksi ulommista nivelistä on vaihtokunnossa ja ollut jo vaihtolistalla hetken aikaa, suojakumi oli hajonnut talven aikana ja se havaittiin vasta kun nivel alkoi ääntämään kiihdytettäessä samalla kun rattia on käännetty. Nyt tuota raklatusta ei muuten kuulu lainkaan, mikä on myös outoa.
        Luonnollisesti oletin, että tämä nivel olisi nyt antautunut ja yllätyinkin, ettei kyseinen vetari pyörinyt tyhjää.

        Edit - Turbiini muuten lukittuu ihan normaalisti ja ei aukea mitenkään epänormaalisti. Sitä epäilin heti ensimmäisenä, mutta tuo ääni ja muuten aivan normaali toiminta ei sovi tähän yhtälöön.
        Viimeksi muokannut jarituru; 8.8.2012, 10:00. Perustelu: Edit - turbiinimaininta

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
          Käsikopelolla kyllä löytää syyllisen, varmasti kolisee kun poikittain/ pitkittäin akselia heiluttaa.
          Kuinka paljon saa liikkua suunnassa vaihteisto - pyörä?
          Eteen-taakse-liikkeessä ei varmastikaan saa olla lainkaan välystä?
          Pyörityksessä luonnollisesti vähän?

          Comment


            #6
            Menee niin perstuntumalla itellä noi, etten osaa antaa mittoja. Mutta uskoisin että huomaat eron ehjän ja viallisen välillä.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia. Pitää huomenissa tunkata nurkka kerrallaan ylös ja vatkata vetareita oikein urakalla...

              Comment


              • #8
                http://jhmotorsports.com/shop/catalo...tsufhvlllk3j43

                Sori, en osaa lyhentää linkkiä.

                Tuoltahan siis saisi ilmeisen edullisesti koko akselin.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
                  http://jhmotorsports.com/shop/catalo...tsufhvlllk3j43

                  Sori, en osaa lyhentää linkkiä.

                  Tuoltahan siis saisi ilmeisen edullisesti koko akselin.
                  Eipä tuo pitkä linkki ollut. On kyllä edullinen, kiitos linkistä.
                  Nyt vaan pitäisi löytää missä se vika on.
                  Kardaaniakaan ei voine poissulkea, spoorit sielläkin päissä on?

                  Edit - tässä videossa ajassa 1:30 samankaltainen tilanne, eli veto karkaa johonkin. Hellästi yrittämällä palautuu takaisin.
                  Viimeksi muokannut jarituru; 3.8.2012, 20:15. Perustelu: Edit - videopätkä lisätty

                  Comment


                  • #10
                    Vika 99% todennäköisyydellä paikannettu oikean etupyörän vetoakselin sisempään ja ulompaan niveleen.
                    Sisemmässä nivelessä 1-2mm välystä jokaiseen suuntaan ja kolahtelee.
                    Ulompi nivel olikin tämä vaihtolistalla ollut ja välystä siinäkin.

                    Lukaisin varmuuden vuoksi vikakoodit laatikostakin, mutta kuolinviestit loistivat poissaolollaan.
                    Eikun vetoakselikaupoille mars.

                    Comment


                    • #11
                      Jos päädyt tilaamaan tuolta JH Motorsportilta, niin muista raportoida tänne osien laadusta yms. Itekkin olen harkinnut tilausta tuolta.

                      Comment


                      • #12
                        Itse olen muutaman JHM:n akselin toimittanut. MOlemmissa raportoitiin olevan vikaa mutta taitavat olla vieläkin autojen alla. Se että oliko vika asennuksissa ei vielä auennut mulle.

                        Comment


                        • #13
                          Voisikos joku ystävällinen sielu auttaa ja varmistaa, että olen onnistunut tonkimaan oikean OE-numeron: 4B3407272H ?
                          Tämän pitäisi siis olla Audi A6 Avant 4.2 quattro ARS-padalla ja ECF-laatikolla?
                          PR-koodi T7S näyttäisi olevan myös listalla.

                          Tuolta rapakon takaa tulee aika suolaiset toimituskulut ja ynnä muut maksut, että pitänee metsästää nyt ainakin aluksi lähempää...

                          Comment


                          • #14
                            Kuulostaa kyllä minun korvaani kalliimmalta vialta kuin vetoakseli. Ettei olisi vaihteiston kytkentäholkki joka hyppii yli kovassa vedossa, tämähän ei vaikuta vaihteiden toimintaan vaan välittää voiman kun valitsin siirretään vapaalta "D"-lle. Veikkaan että vetonivel jos antaa periksi niin veto ei palaudu löysäämällä vaan ainoastaan vaihtamalla viallinen nivel.

                            Comment


                            • #15
                              Kerropas Tero lisää. Mistä ko. osa löytyy ja onko jotain tapaa testata toiminta?

                              Edit:
                              Tilannehan on se, että ko. vika ilmeni mystisesti kotimatkalla, kun hain auton firmalta x vetokoukun asennuksesta.
                              Ikinä aikaisemmin ei ole ollut mitään oireita.
                              Onko tuo mahdollista rikkoa kytkemällä vauhdista vaihde päälle tai survomalla kaasua ennenkuin pykälä on sisällä?
                              Toinen juttu on vielä se, että kyseisessä firmassa mainittiin vetonivelen suojakumista.
                              Olisiko jotain tapahtunut ja sitten tutkivat vetoakselit?

                              Edit2:
                              Vikakoodit:
                              17117 - Gear 3 Incorrect Ratio
                              P0733 - 35-10 - - - Intermittent
                              17116 - Gear 2 Incorrect Ratio
                              P0732 - 35-00 - -

                              Eipä tarvitse arpoa enää vetoakseleita.
                              Nyt tuhannen taalan kysymys: voiko kierrokset päällä vaihteen valinta rikkoa askin noin? Jokin muu tapa saada tuo aikaiseksi?
                              Kyseinen laatikko ei ole koskaan, toistan, ei koskaan vaihtanut mitenkään epämääräisesti tai päästänyt yhtäkään ääntä.
                              Täydellinen huuhtelu tehtiin keväällä, jolloin laatikon läpi ajettin 18L öljyä ja puhdistettiin siis oikein kunnolla suodittimineen päivineen tietenkin - ihan huoltona, mitään oireita ei ollut. Kyseinen automaattihuolto koeajoi auton ennen ja jälkeen huuhtelun, todeten sen ollen täysin kunnossa sekä ennen että jälkeen.
                              Eikä murheita olekaan ollut ennen perjantaita, joten jotain on täytynyt pakostikin mennä pieleen koukun asentaneen firman puolesta.
                              Mä pääsin varvistelemalla melkein kotiin asti, kunnes tuli jyrkempi ylämäki vastaan ja tarvittiin vähän enemmän vääntöä taakse...
                              Viimeksi muokannut jarituru; 6.8.2012, 22:08. Perustelu: Lisäystä

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä ritariässä-käännös rikkoo laatikon tai kuten kuvailit jos vaihde kytketään kun auto liikkuu tai on kierroksia koneessa. Tällä foorumilla on enemmänkin juttua tiptronicista.

                                Comment


                                • #17
                                  Häiritsevästihän tuossa syy-yhteys nostaa päätään koukkufirmaa kohtaan. Mutta muistetaanpa, että oma laatikko antautui "lähes" täysin yllättäen kun lähdin normaalisti ja rauhallisesti liikkeelle. "Lähes" siksi, että 5 min ennen hajoamista tunsin pienen nykäisyn, jonka ajattelin johtuneen lumitöyssystä tms. Input drumhan mulla halkesi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Reissu Cesikseen Latviaan tehty ja jälleen kerran Recro hoiti homman kotiin. Kelitkin oli varsin mukavat, noin 15-19 astetta lämmintä ja auringonpaistetta. Mutta itse asiaan:
                                    Input drum oli halki, eli juurikin tuo perinteinen vika.
                                    Eivät voineet osoittaa, että olisi johtuva käyttövirheestä.
                                    Tuo on heikko lenkki joka porsii muutenkin ja tuo käyttövirhe on sitten vaan se piste i:n päälle, joka on mahdollisesti sen halkaissut tällä kertaa.
                                    Mulla on hajonneet osat mukana ja meinasin eräältä erikoisliikkeeltä vielä kysellä toista mielipidettä.
                                    Eniten tässä ärsyttää se, että se ei ikinä oireillut eniten porsimistaan millään tavalla ja nyt täysin korjattuna käyttäytyy juuri samalla tavalla kuin ennenkin. Nytkyjä, ääniä yms ei koskaan ole esiintynyt, edes pieniä. Kun olisi edes itsellä ajossa porsinut, niin ei potuttaisi sitten lainkaan, koska olisin silloin sen itse saanut rikki. Katsotaan mikä on toinen mielipide asiaan ja sen perusteella sitten mietin lähdenkö hakemaan korvauksia ko. firmalta.

                                    No, nyt se on taas ehjä ja takuuta 12kk ilman kilometrirajoitusta.
                                    Kukkaro on noin 2400€ + perheen lomamatkakulut kevyempi, pitää laskeskella jossain vaiheessa mikä oli kokonaiskustannus auton osalta. Auton saaminen Cesikseen oli vähän järjestelyjuttu.
                                    Se vietiin rahtina Tallinnaan, josta se jatkoi trailerilla matkaa Cesikseen. Itse olin samassa laivassa perheen kanssa toisella Audilla ja seurattiin kuljetusta koko matka.
                                    Korjattuna sitten kahdella autolla takaisin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X