Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viileä, kostea ilma - moottori iloisempi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Viileä, kostea ilma - moottori iloisempi?

    Onko kukaan muu huomannut, että viileällä ja kostella säällä auton suorituskyky olisi parempi? Syynä ehkäpä happirikas ilma..?

  • #2
    Niinhän se on ja ahtoilmakaan ei nouse niin kuumaksi.

    Comment


    • #3
      Syynähän on tiheämpi ilma, jolloin on enemmän happea ilmatilavuusyksikköä kohden.
      Vesi taas laajenee höyrystyessään kutakuinkin 1700 kertaiseksi.

      Comment


      • #4
        Tästä on keskusteltu ennenkin, nyt en vaan heti löydä tuota jutustelua.

        Kostealla kelillä ilma on usein kohtuu viileätä, MUTTA ilmassa oleva kosteus tavallaan syö tilaa ilman hapelta ja moottoriteho ei ole välttämättä yhtään sen suurempi sadekelillä.

        Moottoritehon kannalta kaikkein paras on kylmä ja erittäin kuiva pakkasilma.

        Comment


        • #5
          Saman huomasin jo aikoinaan mopoikäisenä aamukasteessa mopoillessa. Selvitin aikoinaan asian ja homman nimi ei ole se pelkkä viileys itsessään, vaan kosteus. Kun ilma on kosteaa, niin se palamisen yhteydessä laajenee enemmän kuin kuiva ilma. Tästä seuraa tehon lisäys. Saman saa hallitusti aikaiseksi kuivillakin ilmoilla, jos käyttää imusarjassa vesisuutinta (vaaditaan toki EMS-tukea moiselle). Kuivakin kylmä ilma vaikuttaa toki vastaavalla tavalla, eli kylmä ilma laajenee enemmän kuin lämpimämpi.
          Viimeksi muokannut jammi; 3.8.2012, 11:48.

          Comment


          • #6
            En ole nykyisellä kalustolla moista huomannut, mutta kuten edellä mainittiin, mopolla joskus tuli tällainen ilmiö havaittua -samoin vanhalla kaasutinmottorisella Corollalla.

            Comment


            • #7
              Kyllä tuo ilmiö on ainakin 2.0tdi portterilla huomattu.

              Comment


              • #8
                Eipä tuota tosiaan huomaa lähes pelkästään MAFin varassa menevässä autossa. Sehän mittaa vain massaa. Sitten kun ohjelmisto on vaihdettu voi eroa jo tullakkin.

                Comment


                  #9
                  Olen huomannut saman ilmiön. Tai sitten persedyno on herkempi märällä.

                  Comment


                  • #10
                    Ero lähes vakion tsutsukipeeveen penkissä oli kyllä todella huomattava. Yhdelläkään autolla en ole vastaavaa havaintoa tehnyt.

                    Comment


                    • #11
                      Tuohan nyt selittyy ihan sillä että tuollainen zuki-zukin moottorin viritysaste on huomattavasti korkeampi kuin "tavallisen" henkilöauton moottorin. Puhumattakaan siitä että vertaillaan 2- ja 4- tahtimoottoreita keskenään.

                      Comment

                      Working...
                      X