Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Räpeltävä ääni kun ahdot yli 0.6bar

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Räpeltävä ääni kun ahdot yli 0.6bar

    Elikkäs A4 AEB pitää lämpimänä melko äänekästä räpellyksen ja rouskeen sekaista ääntä kun ahdot nousee tarpeeksi. Ääni ei ole kierroksista riippuvainen vaan ainoastaan ahdoista. Voiko vuotava pakosarja aiheuttaa moista? Jos ei niin mikä?

    #2
    Voisi hyvinkin olla. Turbo-pakosarja ja turbo-outlet liitokset kun tarkastaa niin tietää taas enemmän. Miksei myös pakosarjan kiinnitys kanteenkin samalla.

    Comment


    • #3
      Täytyypi panna liitoskohdat syyniin. Pakosarjan kiristysmomenteista tietoa?

      Comment


      • #4
        Täytys omasta irrotella tuo pakosarja ja tarkistaa lohkeamien varalta, sekä vaihtaa tiiviste kun pitää edelleen kylmällä koneella siritystä...

        Onko noista mennyt pinnapultteja poikki kun on irroteltu pakosarjaa? Eli kannattaako ostaa uusia tilalle varuiks... Ja jotain millä saa poikki menneen irti.. Mitä kannattaa ottaa huomioon muuta? Momentteja pakosarjan kiristykseen? Riittääkö kun irroittaa pakosarjan turbon laipalta vai tarviiko koko turbo ottaa käteen?

        Kyseessä siis aeb kone.

        Comment


          #5
          Ei mulla mennyt poikki kun irroitin pakosarjan, mutta kiristäessä meni poikki. Eli varaa suosiolla uudet pultit. Jos oikein muistan niin M8x50mm on hyvän kokoiset pultit.
          Viimeksi muokannut Metsässä; 8.9.2012, 08:30. Perustelu: ei se pultin kanta ole kierteen koko....

          Comment


          • #6
            Joo vois hakee uudet pinnapultit kun vaan sais ehjänä irti.. Täytyy sit marssia mallin kanssa hakeen uusia, luulis noita ihan autovaraosaliikkeistä saavan?

            Comment


            • #7
              Ahdoista puheen ollen, miksi ihmeessä tuossa omassa AEBissa ahdot nousevat 5. vaihteella kaasu pohjassa kiihdyttäessä ensin hetkeksi about 1 bariin ja sitten melkein heti laskevat jonnekin 0,6-0,8 tienoille? Vaihdoin tämän vuoksi jo vakion "MAF->turbo" -imuputken tilalle Forgen silikonisen (+ paremmat klemmarit), mutta eihän se auttanut, vaikka onhan se vakiota parempi. Voiko kyse olla viallisesta N75:stä, vai mistä?

              EDIT: Imuputkea vaihtaessa testasin turbon akselin väljyyden, ei sivuttaisväljyyttä, mutta ihan normaalin verran pitkittäisväljyyttä (jonka öljypaine pystyy vielä hoitamaan).

              EDIT2:
              http://www.audiforums.com/forum/audi...e-worth-63359/
              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ZOT5mgHw1yA"]http://www.youtube.com/watch?v=ZOT5mgHw1yA[/ame]

              Ainakin joissain audeissa (ehkei b5 a4:ssä, mutta vanhahan tuo alkaa olemaan) tuo imuputki menee joidenkin mukaan lyttyyn jo vakiotehoilla (itsellä lastu). Ei siis mikään turha ostos, varsinkin kun sai 10% alennuksella. =D Eikä tuossa forgessa ole sitä haitaria, joka vain häiritsee ilmavirtauksia. Ja eihän sitä tiedä, jos joskus alkaisi viritellä enemmän. Silloin parempi kuin OEM on hyvä olla jo etukäteen. ;-D
              Meniköhän tuon välyksen laskeminen sitten sekaisin pitkittäisen ja poikittaisen suhteen, jaa-a. Jos se ahtoja ottaa, ei savuta eikä pidä mitään outoja kolinoita, niin ei kai siinä sitten mitään vikaa ole...
              Viimeksi muokannut Jurgen; 26.8.2012, 19:26.

              Comment


              • #8
                Vaihdoit sitten ahdettuun moottoriin varonvuoksi sen lähes ainoan letkun joka on siellä paineettomalla puolella. Ei ihme ettei suurta muutosta tapahtunut.
                Todennäköisesti tuo on ihan ohjelmallinen "ongelma" eli kuuluu asiaan. Näillä avaimenperänkokoisilla ahtimilla ei kuitenkaan kuuhun mennä.

                Alkuperäiselle kysyjälle. Katkenneen pultin irroittamiseen on yhtämonta keinoa kuin irroittajaakin. Helpoimmillaan pääset lukkopihdeillä vääntämään katkenneen jämän pois ja pahimmillaan saat koneistamoon viedä koko kannen, jossa poraavat ja laitettavaksi helicoilit tilalle. Jotain tältä väliltä on sopivan mutterin hitsaaminen pultin jämään tai vaikkapa vastakierretapin kanssa yrittäminen.

                Comment


                • #9
                  Meniköhän pitkittäis ja poikittais -välykset vaan sekaisin -toivottavasti... ja meinasin myös kanssa ihmetellä logiikkaa tuon imuputken vaihdon kanssa.

                  Comment


                  • #10
                    Täytys omasta irrotella tuo pakosarja ja tarkistaa lohkeamien varalta, sekä vaihtaa tiiviste kun pitää edelleen kylmällä koneella siritystä...

                    Onko noista mennyt pinnapultteja poikki kun on irroteltu pakosarjaa? Eli kannattaako ostaa uusia tilalle varuiks... Ja jotain millä saa poikki menneen irti.. Mitä kannattaa ottaa huomioon muuta? Momentteja pakosarjan kiristykseen? Riittääkö kun irroittaa pakosarjan turbon laipalta vai tarviiko koko turbo ottaa käteen?

                    Kyseessä siis aeb kone.
                    Oli sitten muutama mutteri aikalailla löysällä pakosarjalta, kiristelin ne ja kappas sirinät loppu siihen :D pienestä se on joskus kiinni...

                    En sit tiedä olisko tiiviste antanut periksi välistä vai onko löystynyt näin n.16v aikana muuten vaan :o Kai ne pinnapultitkin tietty venyy ajan saatossa..

                    Saa nyt nähdä vaikuttaako tuo kasvaneeseen kulutukseen, eikös se ole ihan mahdollista kun on hörppinyt ilmaa pakosarjalta ennen lambdaa...?

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                      M13x50mm on hyvän kokoiset pultit.
                      M13 kokoiset pakosarjan pultit on kyllä aika järeät ;)

                      Comment


                      • #12
                        Ja aikalailla harvinainen kokokin saattaa olla, ei heti tuu mieleen missä olis M13 kierre... Tais olla M8 kierre pakosarjalla.

                        Comment


                        • #13
                          Palataanpas aiheeseen.. Eli pakosarjan ja ahtimen pultteja ja muttereita kiristelty ja kyllähän noista osa oli löysällä (sormin pyöriteltävissä). Toimenpiteestä tosin ei äänen kannalta hyötyä ollut. Onko pakosarjan tiiviste voinut ottaa siipeensä kun on ollut löysällä? Vai kannattaako suosiolla ruveta repimään venttiilikoppaa auki ja tarkistaa nokkien/keinujen kunto.

                          Comment


                            #14
                            Kyllähän se on voinu palaa jos pakosarja on löysällä ollu.

                            Comment


                            • #15
                              kokeile niin että kaveri tukkii pakoputkea ja kuuntele muuttuukö ääni voimakkaammaksi, jos muuttuu niin eiköhän se vuotokohtakin ala hahmottumaan paremmin.

                              Comment


                              • #16
                                Starttisprayta suihkuttelet potentiaaliseen vuotokohtaan. Jos moottori hörähtää, niin tiedät mistä vuotaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Sitä starttispraytä ei sitten kannata suihkutella sinne kuuman pakosarjan päälle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hitsi vieköön, ei tullut ajatelluksi. =D Toimisiko saippuavesi paremmin tuohon? Siis mielellään kylmään pakosarjaan, tulee kyllä kupla, jos vuotaa. Kuumaa vasten kuplii varmaan muutenkin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Putkea tukittu, ei ainakaan korvakuulolla kuulunut mitään.. Tänään huomasin että ahtopaineissa esiintyy pientä (alle 0.1bar) seilausta kun räpeltäminen alkaa, muuten paineet pysyy tasaisena. Olisko kuitenkin hukkaportissa jotain feelua? Voiko pitää moista meteliä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaisiko laittaa youtubeen tms. video tuosta ääntelystä? Tai nettiin muuten vain äänitiedosto tms.? Ehkä on helpompi diagnosoida siten. Vastaako se ääni esim tätä:
                                        [ame="http://www.youtube.com/watch?v=-hF_qKx7uXw"]http://www.youtube.com/watch?v=-hF_qKx7uXw[/ame]

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aika hankalaa on tuon äänihomman tekeminen kun räpellys alkaa vasta 0.60bar paikkeilla. Tarvis toisin sanoen tehdä penkissä tuo video. Ajaessa ääni kuuluu kabiiniin vaimeasti, mutta etulasit auki kuuluu selvästi. Eli jos ikkunat auki tuota koitan tehdä, niin kohina aika kova..

                                          Ei vastaa videon "ulinaa" mulla. Ääni on vähän kuin epäsymmetrinen polkupyörän räpätin. Eli siis jugurttipurkin pala pinnojen välissä, mutta epäsymmetrisenä äänenä.. Olikohan varmasti tarpeeksi epäselvästi selitetty.. :)

                                          Edit. Löysin ääntä tallentavan mp3 soittimen kaapista ja koitan sen viritellä pellin alle ajon ajaksi jos vaikka sais mekkalat nauhalle..

                                          Edit 2. Ei onnistu tallennus, kohisee liikaa.. Löytyykö lähistöltä kiinnostunutta kuuntelijaa niin ei tarvis mennä penkkiin tekemään tota?
                                          Viimeksi muokannut Lare86; 9.9.2012, 18:12.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                                            M13 kokoiset pakosarjan pultit on kyllä aika järeät ;)
                                            Öööh, oho... Hieman on mennyt aamulla pultin kannat ja kierteet sekaisin, nyt on kyllä päänaukominen sallitua sekä aiheellista :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eikö löydy kuuntelijoita mekkalalle?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Täälläkin olis vähän samanlaista ongelmaa.
                                                Eli rauhallisesti kun kiihdyttää ja ahdot ei nouse yli 0,6barin niin ei mitään ongelmaa. Sen jälkeen alkaa ääntämään ilmeisesti pakosarjalta tai turbolta ja yleensä putkessa pamahtaa, ihan kuin laskisi kipinä läpi putkistoon.


                                                Autona siis sama AEB ja lastutettu.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ettei olisi puola- tai tulppaongelma? Ahtovuotokin voi aiheuttaa moista, oletko koeponnistanut?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tänään sitten rupesi käymään kolmella pytyllä ja vaihdettiin tulpat ja yksi puola. Nyt pelittää taas.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X