Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bit kolisee, savuttaa ja ei pyöri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bit kolisee, savuttaa ja ei pyöri

    Mikähän v...u mahto mennä vikaan?
    Vaihoin jakoremmin kaikkine hilppeineen ja kaikki merkit on kohillaan edelleen, mut käynnistin, niin armoton kolina ja savutus, eikä tahdo pyöriä kunnolla.

    Käviköhän tässä nyt niin, kun kampiakselin pulttia otin pois ja pidin putkipihdeillä kiinni hammaspyörästä ja pitkällä vääntimellä väänsin pulttia, että mäntä olisi vastannut venttiiliin samalla?

    Oli nimittäin hammaspyörä kulunut sen verran että meni vaihtoon.

    Onkohan nyt kumminkin niin, että venttiilit meni solmuun? vaikka pyörittelin kyllä käsin monta kierrosta varmistaakseni, että merkit täsmää. Eikä tuntunut ahistavan. Saatte uskoo että ahistaa, siinäpä meni viimesetkin kesäloma suunnitelmat!

  • #2
    Siis käytit lukitusrautaa ja lukituspulttia,jolla jako kohdalleen. Sen jälkeen pyörittelit käsin, eikä osunut muhinkään?

    Jos ei pyöri kunnolla ei muuta kun venakopat pois ja tutklmaan :( !

    Comment


    • #3
      No enhän tietenkää käyttänyt mitään erikoistyökaluja :(
      Enkä irrottanu nokkapyöriä, vaan siellä oli valmiit merkit joihin ne jätin.
      Samoin kampiakselin hihnapyörässä on merkki ja kaikki täsmää.

      Kuinkas hiton tarkka se on tuon uuden hihnan takia?

      Muokataas vähän: Lisää vitutusta, aloin ottaa sitten öljyjä pois koneesta, raotin roppua ja mitäs sieltä tuleekaan? Nesteet??? Siis mitä on tapahtunu?
      Viimeksi muokannut a.d.e; 25.7.2012, 13:51. Perustelu: lisäys

      Comment


      • #4
        Ei auta kuin avata se.

        Hihnan vaihtohan näissä v-koneissa periaatteena se että kone säädetään hihnalle sopivaksi lukitsemalla ja rattaita löysäämällä. Silloin jako on juuri oikea eikä melkein. Myös kiristys ei muuta jakoa tai jos vanha hihna on jo alunperin mennyt ajan myötä vikaan ja merkitkin olisi jo väärässä kohti.

        Pahalta kuulostaa sun kuvaus..

        Comment


        • #5
          Siellä oli merkit jo ennestään, jotka joku on sinne tehnyt ja ne natsas ja natsaa edelleen.

          Sen verran tuossa selvyyttä tuli, että kalliiks tämä joka tapauksessa tuli.
          Nimittäin kakkosen tulppa aivan sökö, joka veti myös kannesta kierteet mukanaan.

          Comment


          • #6
            Jos ei lukitse V koneisen audin kampuraa ja nokkia paikalleen, on virhe jo tapahtunut... niillä vanhoilla merkeillä mitään tee.

            Comment


            • #7
              Aivan. Monta kertaa olen nähnyt käsin tehdyt merkit, ja jako on ollut perseellään.

              Ja on aika riskialtista avata kuningaspultti ilman kampuran lukitusta kunnon työkalulla.

              Comment


              • #8
                Käsin tehdyt merkit on aivan yhtä tarkat ku ne lukitus työkalut. Miettikää nyt pari kertaa venyykö se hihna muka vanhetessaan? Kädetön asentaja se on joka ei saa tussimerkeillä jakoa kohalleen audin v6 koneessa.

                Comment


                • #9
                  No eipä vaan näytä olevan. Käytännössä joka kerta jako on ollut pielessä kun siellä on ollut käsin merkityt viivat.

                  Vaikka on oikeat työkalutkin, niin jakoon voi tulla pieni heitto jos ei tarkista sitä oikein.

                  Comment


                  • #10
                    Niin ku sanoin kädetön asentaja jos on niin menee varmasti pieleen.

                    Comment


                      #11
                      Käsin tehdyt merkit on aivan yhtä tarkat ku ne lukitus työkalut.
                      :D Kaiken voi mokata, mutta ihan oikeesti. Tarkat merkit kun tekee ja kohdistaa niiden mukaan , niin eihän se tuokaan moottori voi seota uudesta hihnasta. Tai sitten on väärä hihna.

                      Comment


                      • #12
                        No teenpä tästä ensi kerralla pienimuotoisen tutkimuksen, ja palaan asiaan.

                        Comment


                        • #13
                          Olin pitkään samassa uskossa, että omat merkit ja paikalleen vaan. Kun lopulta homman tein oikeilla työkaluilla ymmärsin, että pieleen olis menny. Kahdella kiristimellä kampuran saa kiristettyä ihan mihin kohtaan vaan. Se ei osu "hampaallen", kuten esim. vitosmoottorissa.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Audiforums.com lainaus:

                            Cam sprocket, or cam gear as I called it, in sense is held tight to the cam shaft with friction. End of the cam shaft is slightly tapered and once the 24mm bolt is tightened, it seats the sprockets. Anyways, between the bolt and the sprocket is a metal plate where the lockbar pins into. The plate is connected to the cam with a notch and there is only one way for the plate to go into.

                            So how the tensioning of the timing belt works is this. You loosen the 24 mm bolts to provide a little slack on the plates where the lockbar pins into. This provides a little bit of gap and allows you to pull the cam sprockets loose. Cams are still stationary, but the sprockets are now free to turn. Once you replace the belt, you can now tension the belt and the tension on the belt is uniform across the whole belt, because the sprockets are free to spin. If you don't loosen the sprockets, because the timing belt is toothed, only place where there is proper tension is between the bank 1 sprocket and the tensioner itself. Meaning through out the other parts of the belt, there is no tension. So once the motor starts and the tension equlizes through out, you have a chance of cams spinning out of sequence with the crank.

                            Comment


                            • #15
                              Bentley Publisherin ohjeet : nokka-akselin jako/hammashihnan vaihto 2,7 biturbo:
                              http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/B5...eplacement.pdf

                              Comment


                              • #16
                                Kampiakselissa oleva kolo on lukitustapin reijässä kohillaan, kuin myös nokissa olevat kolot on nokkapukkien nuolien kohdalla.

                                Homma alkoi siitä kun koneesta alkoi kuulua epämääräistä lievää nakutusta, ja kun aloin purkamaan jakopäätä, niin huomasin remmistä puuttuvan jo hampaita peräkkäin jopa 8kpl ja se oli helvetin löysällä.

                                Mut jako oli pysynyt kohillaan.

                                Onko nyt kumminkin käynyt niin, että remmin löysyys on tehnyt tuhojaan?

                                Mutta miksi noin äkkiseltään katsottuna vain kakkospyttyyn, koska nyt kansi on irti ja vain kakkosen venttiilit on paskana, joista keskimmäinen imu on poikki ja lautanen halki.

                                Toinen puolikas löyty, mut toinen on sukeltanu männän läpi.

                                Ja vielä kaiken lisäks, kakkosen sylinteriseinämässä on halkeama.

                                Joten en edelleenkään usko, että jako olisi ollut niin pahasti pielessä josta tämä johtuu.

                                "Käviköhän tässä nyt niin, kun kampiakselin pulttia otin pois ja pidin putkipihdeillä kiinni hammaspyörästä ja pitkällä vääntimellä väänsin pulttia, että mäntä olisi vastannut venttiiliin samalla?"

                                Tuokin on pois sulettu arvaus.
                                Viimeksi muokannut a.d.e; 1.8.2012, 15:00. Perustelu: lisäys

                                Comment

                                Working...
                                X