Sen jälkeen kun olet lisännyt öljyt sinne ja pistät auton käyntiin niin on heti lisättävä lisää öljyä muuten turbiinille käy heikosti ja jos englanti taipuu niin tässä tarkat ohjeet: http://www.audipages.com/Tech_Articl...servicing.html
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8:n laatikon öljynvaihto
Collapse
X
-
Audipagesin ohjeet on edelleen 5 vaihteisen Tipin, ei 4 vaihteisen.
Turbiini ei ota itseensä varmastikkaan heti, koska tuolta laatikosta tulee vain pieni osa ulos kerralla.
Jos haluaa enemmän vaihtaa öljyjä pitää se tehdä muutamaan kertaan.
Huuhtelun tietysti vois tehdä öljynlauduttimen letkuista varmaan, mutta onko kukaan moista tehnyt?
Comment
-
-
Nyt on auto pukeilla ja teen ite tuon öljyn ja sudin vaihdon. Samalla vaihdan sen kardanin takastefan.
Mitenköhän tässä nyt käy kun ei mitenkään ole mahdollista lämmittää öljyä 40-asteeseen? Ja senkö takia tota Vag-Commia olisi tarvittu vai? Ja mihin suuntaan se pitää olla 35-astetta kallellaan täytettäessä? Keula ylhäälläkö?
Saas nähdä miten tässäkin käy...
Comment
-
Ei sitä ennakkoon tarttekkaan lämmittää.
Täytön jälkeen auto käyntiin ja Keppi joka lovella hetken aikaa. Samalla se laatikon öljy lämpeää ja kun se on noin 40 asteista niin tarkistus ja öljyjen tarkistus/täyttö. Vag-comilla tuon lämpötilan näkee. Eikä tuo öljyn määrä niin paljoa kasva lämmetessä, että se isoja ongelmia aiheuttaisi.
Öljyä tarkistettaessa tai lisättäessä auton pitää käydä, koska muuten sieltä laatikosta tulee öljyt pihalle.
Sitä en muista, että pitikös olla P vai N päällä vai oliko sillä väliä. Ite laittaisin N:lle.
Itse en siis ole tehnyt tuota vaan faija ja 5v lootalle.
Jos vaihdon jälkeen laatikko luistaa tai muuten pelaa oudosti, niin öljyjen määrän tarkistus. Kerran kun tuon on harjotellut, niin ajelee muutaman sata kilsaa tai tuhannen ja vaihtaa toisen kerran sitten kun öljyt on sekaantunut.Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.7.2010, 10:13.
Comment
-
Öljyt, suti ja takastefa vaihdettu. Eipä siinä ihmeempiä ilmeisesti ollut.
Öljypohjaa en saanut useasta yrityksesta huolmatta keploteltua downpaippien välistä, joten suodatin piti käsikopelolla ruuvata pienestä välistä. Onnistui kuitenkin. Se perkeleen kallis ö-pohjan tiiviste jäi vaihtamatta. Ei sillä että vanhassa jotain vikaa olisi ollut, mutta kun tostakin tuli maksettua.
Täyttöä varten hommasin sellasen litran kokoisen "kehittimen" näköisen pumpun. Öljyä sain menemään kaula ylhäällä koneen käydessä vajaan litran enempi mitä pois tuli, eli vajaa 5ltr.
Kilometrejä ei vielä paljoa ole, mutta testaillaan.
Comment
-
Itsellä myös A8 CML-laatikosta öljyt ja suodin vaihtoon. Tarvikkeet jo kontissa ja nosturi omasta takaa.
Voisiko joku asiaan perehtynyt lyödä faktoja tiskiin prosessiin liittyen, täällä kun näyttää taas olevan ristiriitaisia ohjeita. Tarkoitan tuota 35%(35 astetta?) kulmaa.
-Pitääkö sitä autoa kallistaa vai ei? Ja jos täytyy, pitääkö täytön jälkeen pyörityksen ajaksi sulkea täyttöproppu ja laskea auto vaakaan, ja taas nostaa lopputäytön ajaksi?
-Myös kyssäri öljyistä. Tilasin Tepolta ja tuli Febin tavaraa, siis samaa mitä Motonet myy. Onko kokemuksia? Tuttu väitti ettei tod.näk. toimi toivotulla tavalla.
Ei mutuja, kiitos. Varmaankin hyödyllistä muillekin selventää asia.
Comment
-
-Pitääkö sitä autoa kallistaa vai ei? Ja jos täytyy, pitääkö täytön jälkeen pyörityksen ajaksi sulkea täyttöproppu ja laskea auto vaakaan, ja taas nostaa lopputäytön ajaksi?
-Myös kyssäri öljyistä. Tilasin Tepolta ja tuli Febin tavaraa, siis samaa mitä Motonet myy. Onko kokemuksia? Tuttu väitti ettei tod.näk. toimi toivotulla tavalla.
Comment
-
Okei, keulaa siis ei nosteta, piste?
Ja tuossa 4-vaihteisessa pitää auto saada 35% kulmaan täyttövaiheessa ja öljyn lämpötila joku 40 astetta jos muistan oikeen. Vähä tylsä tehdä jos ei ole nosturia.Täyttöä varten hommasin sellasen litran kokoisen "kehittimen" näköisen pumpun. Öljyä sain menemään kaula ylhäällä koneen käydessä vajaan litran enempi mitä pois tuli, eli vajaa 5ltr.
En tosiaan tuominnut Febin litkuja "vääriksi" kun ei ole kokemusta eikä tietoa itsellä, ajattelin vaan varmistaa asian kun tuttu väitti ettei ole oikeaa, kai oletti että väärää kun ei ole volkkarin tai audin logoa etiketissä ;)
Kiitos vastauksista! Ei muuta kuin pakoputkiston tiivisteitä ja pultteja metsästämään. Uusi pakoputki(alkup.) odottaa asennusta. Nyt saa samalla vaivalla nuo vaihdeöljyt ja -suotimen, ehkä myös kardaanin nivelet sekä tukilaakerin uusittua.
Comment
-
Febin öljyt tuli mullekin Tepolta. Jotenkin on tässä nyt Audin omistuksen aikana alkanut tuntua että aika moni pitää näitä vanhoja vehkeitä jonain ihme hienomekaniikan taidon-näytteinä. Öljyt sisään ja sillä siisti. Pääasia on että täytät öljyt moottorin käydessä jollon turbiini täyttyy kokonaan.
Mulla ainakin on toiminut hyvin tuolla proseduurilla jolla itse tein. Ei ole tullut ulos ja varmasti on kovaa sikaa saanut.
Comment
-
No niin, nyt on CML -laatikon öljyt vaihdettu!!! Kiitos Tepolle osista ja öljyistä.
On uskomatonta miten voi uudet öljyt(ja oikea määrä) muuttaa auton aivan täysin. Ulos tuli tasan 3,5L pikimustaa kärähtäneelle haisevaa litkua, uutta Febiä tilalle 4,25L, eli ilmeisesti myös liian vähäinen määrä eliksiiriä sai vaihteiston ylläpitämään känkkäränkkä-käytöstä.
Ja kun viimein sain uuden pakoputken asennettua vanhan seulan tilalle, on ajonautinto taattu. Vanha putki resonoi kabiinissakin niin että korviin sattui ja kolmevuotias tytärkin aina valitti "komaa meteviä". Auto on kuin olis juuri tehtaalta rullannut.
Comment
-
Täytyypi vielä kertaalleen(tai kaksi) pyöräyttää uudet liemet soseuttajaan. Hifistely ei ole koskaan ketään vahingoittanut. Sitäpaitsi auto tykkää että sitä hellitään. :)
Ennen öljynvaihtoa vaihteisto luistatti tarpeettoman paljon ja turbiinin lukitus antoi odottaa itseään. Kun lopulta lukkiutui, se tapahtui voimakkaan rykäisyn saattelemana, kylmänä toisinaan niin että niskat notkahti ja kahvit läikkyi pahvimukin kannen aukosta. Muutenkin veto tuntui kuin olisi kuoleentunut kuminauha voimansiirron tilalla.
Jonkin verran kokonaisuuden kohentumiseen ehkä vaikuttaa myös uudet terveet moottoriöljyt ja varsinkin uusi tiivis pakoputki.
Nyt auto liikkuu paljon vaivattomammin ihan pintakaasulla, puhumattakkaan pehmeistä vaihteiden vaihdoista. Nyt turbiinin lukkiutumisen vielä tunnen joissain tilanteissa, mutta vaimo ei huomaa, eli vaihteisto toimii sivistyneesti.
Comment
-
Tulipa vaihdettua tuohon CML / 4HP24A -lootaan öljyt. Tai siis se kolme litraa mitä sieltä tuli kerralla ulos, ilman pidempää valutusta.
Öljyillä oli ajettu noin 60tkm ja oli kyllä jo melko tummaa. Eli ehdottomasti kannattaa vaihtaa ajallaan. Ajattelin vielä pari tuollaista "osavaihtoa" tehdä kun noita öljypurkkeja (Febiä Motonetista) sen verran on.
Ja prosessihan on juurikin niin helppo kuin jo ennenkin todettu >>
Tyhjennystulppa irti, öljyt astiaan, tulppa kiinni (uusi alumiinitiivisterengas 20x14mm), täyttötulppa auki ja uutta öljyä pari litraa sisään mitä menee.
Moottori käyntiin ja samantien lisää öljyä sisään. Itse käytin 0.5l "öljynvaihtopuristinta", näppärä ja monikäyttöinen vehje.
Vaihteiden läpikäyntiä muutaman kerran ja vaihteistoöljyn lämmitys noin 35 asteeseen. Jos täyttöaukosta valuu hiljalleen öljyä tässä vaiheessa, tulppa kiinni (alumiinitiiviste 30x24mm). Muuten lisätään sen verran että on aukon tasalla.
Ja siinä se. Vaihteiston resetointi kannattaa tehdä tietysti että oppii tavoille (kaasu pohjaan , sytytysvirta päälle, pidä 30 sekuntia. Älä starttaa! : )
Comment
Comment