Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n laatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:n laatikon öljynvaihto

    Taas kerran öljynvaihdosta aiheutuu toimintaongelmia laatikolle.

    Miten mulle aina käy näin?
    Autohan on merkkihuollossa suodattimen ja öljyjen vaihdossa. Laatikko vaihtaa ihan ok jahka sen saa liikkeelle. Liikkeelle se lähtee vain noin 2000 kiekan voimin.

    Epäilevät, että laatikossa ei olis tarpeeksi öljyä ja aamulla tarkistavat sen. Miten joku 0.5l tms vois muka vaikuttaa tolleen? Mitähän siellä oikeesti on tapahtunu.
    Pistivät sinne kuitenkin sitä Shellin Dexronia. Voiskohan se olla tosiaan syynä tohon toimimattomuuteen?
    Lasku öljyjen ja suodattimen vaihdosta tullee olemaan luokkaa järkyttävä tollaaseen hommaa. Hitto kun ei tälläsestä tuppukylästä löydy muka toista huoltoa joka tollasen osais tehdä kunnolla.

    Noh sain koeajoon uuden A6 3.0tdi Quattron, kun auto jäi sinne. Täytyy todeta samaan hengevetoo, ettei tuonkaan laatikko aivan huomaamaton kyllä ole. Menohaluja on ihan mukavasti, mutta jotenkin siitä puuttuu jotain.

    #2
    Eikös neliloviseen tiptronikkiin (CML) pitäisi laittaa "kultalientä" ei dextronia? Väärä öljy ja vähäinenkin väärä määrä niin varmasti alkaa temppuilemaan. Huono liikkeellelähtö nimenomaan viittaisi öljyyn ja sen määrään ja viskositeettiin liittyvään ongelmaan momentinmuuntimessa.

    Voisiko laatikko olla "oppinut" vanhoille öljyille ja sen takia käyttäytyy oudosti? Akunkenkä hetkeksi irti niin laatikko unohtaa adaptaatiot.

    Comment


    • #3
      Sen verta kommentoin, että noita Shellin litkuja ei pitäisi kyllä laittaa mihinkään autoon. Niin monet laatikot tykännyt kyttyrää Shelleistä

      Comment


      • #4
        Toivottavasti merkkihuollossa osaavat tehdä asioita (vähä epäilyttää). Väärät öljyt siellä on munkin mielestä, mutta kun olivat kysyneet siitä niin voi kuulemma olla vakio Dexronitkin.

        Eri mies laitto öljyt laatikkoon, kuin olis sieltä ottanu ulos..
        Tietenki mulla oli se lyhytkaulanen suodatin, eli siitäkin pääsivät rokottamaan vag-hinnan sitten :P

        Hitto saavat kyllä vaihtaa kohta sinne keltasta kultaa, makso mitä makso, kunhan rupee pelaamaan.
        Jotain sellasta huonolla ruotsilla ymmärsin, että laatikko olis voinu tulla hulluksi. Tiedä mitä se sitten tarkottaa. Toimi se kun sinne sen vein joten vähän mua pännii kun ehkä siedettävästä laskusta tulee nyt jotain aivan muuta.

        Comment


        • #5
          Huhhuh, onneks oli vain öljymäärästä kiinni. Nyt vaihtaa taas oikeen pehmeesti.
          Laskua tosin tuli 400 euroa, mutta suurimpana tiiviste ja suodatin.

          Sovittu 2h aika piti vaikka auto oli siellä 13-20 pe ja tänään vielä jonkun aikaa. Kaveri oli soitettu vielä ylitöihin kattoon tota.

          Noh, kunhan toimii niin ei väliä. Eipä tartte vähään aikaa vaihtaa, tuskin mun enään tarttee vaihdattaa.

          Comment


          • #6
            Tässä nähdään nyt se toinen puoli siitä merkkiliikkeiden hinnoittelusta että kun mennään tehtaan tuntilistojen mukaan niin todellinen voi sitten olla mitä tahansa. Nyt näin päin eli asiakkaalle edulliseen suuntaan.

            Comment


            • #7
              täältä seikkaperäiset ohjeet seuraavaa A8 öljynvaihtoa varten:
              http://www.audipages.com/marketplace/index.html
              jos et ole vielä tutustunut...

              Comment


              • #8
                Tuolta löytyy ohjeet 5v-tiptroniciin, ei 4v. Vähän eri homma, kun 5v:ssä ei tartte tiputtaa putkia pois kuten 4v:n kohdalla.

                Ja tuossa 4-vaihteisessa pitää auto saada 35% kulmaan täyttövaiheessa ja öljyn lämpötila joku 40 astetta jos muistan oikeen. Vähä tylsä tehdä jos ei ole nosturia.

                Tokihan noita itse vaihtas, ja se olikin tarkoitus, mutta kun alkusi tarjosivat vaihdon 1,5h taksalla ja omat osat niin en jaksanu vaivautua. Noh osat oli väärät ja pääsivät rokottaan. En tajua kyllä miksi sen tiivisteen pitää maksaa 80 euroa.

                Comment


                • #9
                  selvä homma. sorry. En lukenut niin tarkkaan, kun ei ole samanlainen auto. kuulostaa kohtuu mielenkiintoiselta projektilta noin ylipäänsä.....:-)
                  sellaista olen suunnitellut/haaveillut, että nykyinen vaimolle ja itselle A8, mutta siinä olisi kai jo aika järjetön ja kallis ylläpitää kombinaatio

                  Comment


                  • #10
                    Osta toi mun oma :)

                    Comment


                    • #11
                      Vaihdoin juuri lauantaina omaan 4-v laatikkoon öljyt, vanhoilla oli melkein 50tkm takana, tosin vaihtomäärä on 3,5L ja vetää 5,5L.

                      Tuohon laatikkoon kuuluu juuri se kultaliemi, vanha oli ihan keltaista vielä, ja magneettissa ei paljoa tavaraa, mutta suodattimen runko oli mustan töhnän peitossa.

                      Vaihteet on muistettava käydä läpi ennen öljymäärän tarkistusta, jotta venttiilit täyttyy. Kumitiivistettä en tällä kertaa vaihtanut, kun vanha oli vain reilun vuoden ikäinen ja ihan ok-kunnossa.

                      Öljyt saa tässä mukavasti konehuoneen kautta valutettua pitkällä muoviletkulla. Itse käytän öljynvaihtoputkiloa, jossa on kuminen mäntä. Käytän sitä ihan suppilona, jonka saa roikkumaan konepellin lukkoon valutuksen ajaksi. Täytyy sitä täytellä muutama kerta, mutta sen voi jättää siihen koko operaation ajaksi ja poistaa vasta tarkistuksen jälkeen ja muistaa laittaa myös täyttötulppa paikalleen.

                      Hintaa itse tehtynä ei hirvesti kerry, suodatin reilun kympin, öljyt n. 35. Tarvitaan Vag-com.

                      Comment


                      • #12
                        Siis pelkkä öljynvaihto on tässä A8:n CML-laatikossakin ihan helppo. Työtä aiheuttaa suodatimen vaihto. 3.5l menee kerralla ja koko tilavuus taitaa olla 8l luokkaa.

                        Comment


                        • #13
                          Mihin se Vag-com tarvitaan

                          Comment


                          • #14
                            Arvatenkin lämpötilan tarkkailuun ainakin. Jos on liian kuumaa öljy, sinne ei saa tarpeeksi ja liian kylmää niin menee liikaa. Melko tarkka laitos.

                            Comment


                            • #15
                              Eikös siihen käy IR tai pintalämpömittari

                              Comment


                                #16
                                Jaa että suodattimessa piti olla lyhyt kaula ? Kummallista minullakin on CML laatikko ja tilasin siihen halvalla suodattimen JN -Trading.ista Turusta p. 02-2534606. Olisko ollut 20e

                                No tietenkin tuossa oli se pitkäkaulainen jota ei löytynyt muutenkun merkkihuollon kautta Ruotsista (80e) Tietääkseni kaikissa quatro malleissa on pitkä imuputki. Vajaavetoisissa lyhyt.

                                Eikös Petri sinullakin ole neliveto ??

                                Comment


                                • #17
                                  Eiku se piti olla pitkäkaulanen versio. Mulla oli tuo lyhyt itsellä ja JN:ltä hankittu.

                                  Ja tietenkin käy ir tms millä saa lämpötilan mitattua. Sillälailla ne merkkihuollossakin nuo tekevät, eli IR:ää käyttivät.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin vähän arvelinkin siitä Vag- commista, merkkiliikkeessä sanottiin ettei voi itse vaihtaa öljyjä koska täytyy laittaa piuhan nokkaan ja kun tiedustelin suodattimesta: vastaus ei siellä ole suodatinta. Minäpä ajelin JN:lle ostin suodattimen koska tiesin lootassa suodattimen lymyilevän ja tiivisteen 40? sitten VAG tiskille ja öljyä 7 litraa A 17? ja eikun vaihtamaan lämmön mittasin IR mittarilla. Ihan mielenkiintoinen projekti, siis loota oli 5v tiptr.

                                    Comment


                                    • #19
                                      7 litraa öljyä? Taisit vaihtaa kaikki sitten. Mites tyhjäsit laatikon öljystä kun eihän tuostakaan saa kerralla kuin osan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Öljyä meni 5,5 litraa

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikai nyt kertavaihdolla kuitenkaan noin paljoa? 01V-laatikkoihin ei kertavaihdolla mene kuin 2.5-3l vaikka ottaisi koko öljypohjan pois?

                                          "Oikea" tapahan näissä olisi laittaa ne 3 litraa sisään, pyöräyttää sekaisin loppujen kanssa ja vaihtaa taas toiset 3 litraa. Onpahan sitten ainankin vähän tuoreemmat litkut sisässä. Noin omaani on myös huoltokirjan mukaan saksassa audilla tehty 60tkm välein vaikka koko öljyn vaihto ei kuulu mihinkään ohjelmaan. Onhan se "Lifetime" litku...just joo!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Petri, et kai Audista oo tarpeekses saanu? Katselin vaan nettiautoo eilen ja näin vaan viininpunaisen A8:n.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No joo, myynnissähän se on.
                                              Jos vaikka sais joskus myytyä, niin tiedä mihinkä vaihtais. 2.7BT olis ajatuksissa tilalle.

                                              Harmi kun ei saa Audi merkkisiä polkupyöriä, kuten Mersulta saa :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Petri: Eikun vaan pyöräkaupoille. :) On varmaan jopa halvin tapa hankkia itselleen uusi RS.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä sitä öljyä meni 5,5 litraa ja sit tuli ylivuoto putkesta, pohja oli pois suodattimen vaihdon takia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jaa vai niitä saa, mistä mahtaa löytyä hinnat? Varmaan vois vaihtaa tuon A8:n suoraan uuteen RS:ään ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      tollainen pyörä on myynnissä/esillä herttoniemen VV autossa (varaosamyyjien takana) . Hintaa jotain 3000?. En tiedä onko se paljon/vähän /sopivasti moisesta....

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Petri: Toi sun A8 huutelee houkuttavasti... Ota pienenpi vaiva vaihdossa...:-)? Ei vaiskaan, ei kyllä taida hellaosasto taipua, mutta A8 on kyllä mun kohtalo tulevaisuudessa...
                                                        Auto jossa on substanssia....

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olisko jollakin linkittää tähän linkki tai selostus seikkaperäisestä öljyn ja suodattimen vaihdosta '94 4.2i A8:n CML 4v laatikkoon?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Linkkiä tuolle en ole löytänyt, mutta ei se paha homma ole. Suurin murhe ainakin itsellä oli, kun catit piti irroittaa ja ainakin tässä tapauksessa pultit piti katkoa, kun ei muuten saanut irti. Öljypohja mahtuu tulemaan "puoliväkisin" pois ainoastaan oikean catin irroittamallakin.
                                                            Eli yksinkertaistettuna seuraavasti. Auto "ylös". Catit irti. Pohjatulppa auki (6mm kuusiokolo). Öljypohja irti (6 kpl pultteja 10 mm 1/4" hylsä, jatko ja räikkä). Suodatin irti (2 kpl pultteja muistaakseni 25 torx). Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
                                                            Öljy laatikkoon laitetaan öljypohjan etureunassa olevasta tropusta (22 mm avainväli) Itse laitoin öljyn n. 1 m mittaisella letkulla ja suppilolla konehuoneen puolelta. Sinne menee aluksi n. 2,5 litraa, jonka jälkeen auto käyntiin, vaihteet ensin parikertaa läpi jonka jälkeen keppi p-asentoon ja loppu öljyn lisäys (n. 1,5 litraa pitäisi vielä mennä) Öljynpinnan pitää olla täyttötropun alareunan tasolla koneen ollessa "haalea" (=ei kuuma, mutta ei kylmäkään)
                                                            Noin se itsellä suurinpiirtein meni

                                                            Comment

                                                            Working...