Etsiskelin tuossa haulla noista tulpista asiaa mutta ei oikeen löytynyt mitään mistä olisi ollut hyötyä. Eli millaisia tulppia muut on käyttäny jos tehot pyörii hieman tuossa 200 hp. yläpuolella?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sytytystulpista
Collapse
X
-
-
Audien eri tulpat?
Eli siis, onko tuolla nyt suurtakin eroa ostaako normi tulpat tuohon mun audi 200:seen vai esim. RS2:sen tulpat?
Hinta ainakin eroaa hyvin mutta onko siitä muuta hyötyä kuin saattaa ehkä kestää vähän kauemmin. Eli onko järkeä investoida +5/kpl enemmän RS2 tulppiin?
Comment
-
Eikös Audi 200 20v:n alkuperäinen tulppa on sama kuin RS2:ssa eli Boschin F5DP0R "Platin"? Omassa 220v:ssa olen käyttänyt vain alkuperäisiä tulppia ja ovat toimineet hyvin. Itse ajattelen niin että jos tehdas on todennut nuo tulpat toimivaksi myös täyskaasuvedossa niin miksipä yrittää korvata ne toisenlaisilla. Mutta jos joku täällä on testannut halvempaa tulppaa autolla, jossa on vakio sytytys (eli esim. 220v:ssä jakaja) ja todennut halvemman tulpan toimivan vähintään yhtä hyvin kuin F5DP0R niin silloin voisin minäkin kokeilla halvempia tulppia.
Comment
-
Mielestäni kannattaa käyttää sitä tulppaa mikä on valmistajakin määritellyt. Kuitenkin erot yleensä on lähinnä kärkien määrissä ja tulpan lämpöarvosta, mikä tarkoittaa miten lämpimänä tulpan pitää käydä, että se toimii parhaiten. Lämmöntuotto taas on moottorikohtainen. Toki, jos jotain virityksiä tekee moottoriin niin sitten on omillaan. Se että vaikuttaako vaikka etanolin käyttö miten tuohon niin en tiedä.. juolahti vain mieleen tässä juuri.
Comment
-
Aijaa, en tiennytkään että tossa on samanlaiset. Kattelin vaan kun aikas tummat tulpat, eikä erottanu mitään tekstejä, niin laitoin juurikin nuo F5DP0R x 5 tilaukseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viestiEi liene kovinkaa suuri rasite jos pitää vaihtaa 60tkm välein :)
Comment
-
99% tapauksista kun tulpan sisukalut korkkaa, on syynä ylikiristys tai raju nakutus.
Tämä tulppajuttu tuppaa oleen uskonasia. Kaikilla eri merkeillä toimii eri merkin tulpat ja parhaimmillaan vielä eri kylänosissa toimii vain joku tietty merkki, mutta 200metrin päässä se sitten ei taas toimi. Kaikki NGK/Bosch/Beru/yms isot ensiasennusmerkit kuitenkin on mun uskon mukaan hyviä, ja kokemuksen mukaan tekniikassa tai tulpan arvoissa jotain vikaa jos ei toimi.
Comment
-
Liian löysälläkin oleva tulppa voi tuhota itsensä, ylikuumenee kun jäähdytys johtumalla kanteen ei toimi. Kuinkahan moni näistä maailmalla hajonneista dporeista on ollut hieman epämääräisellä säädöllä tai säätövaihessa olleissa koneissa? Varsinkin etanolilla saa ajettua liian isoilla ennakoilla sylintereihin sellaiset lämpökuormat, että mikä tahansa osa voi pettää ilman varoitusta. Yleensähän sulakkeena toimii kyllä jokin muu kuin tulpat, mutta kuitenkin...
Minulla söi moottori sisäänajossa öljyä läpi päästäneestä sylinteristä f5dporista reunaelektrodin ihan 3B:n vakio-ohjelmallakin, saattoi olla paljon tuuria ettei mennyt muutakin. Tai sitten ohjelma oli vaan riittävän mieto ja täyskaasuponnistukset loppui siihen ensimmäisen tai toisen vedonpätkäisyn jälkeen.
Comment
-
Voipi olla et mullakin vaikutti öljyn palaminen tulppien kestoon myös, vaikkei nakua esiintynytkään. Mutta esim. Briteissä JNL-racingin äijällä oli vissiin hajonnu neljä asiakkaalle rakennettua konetta siihen kun emalit oli irronnut P0R:sta. Sillä itelläkin oli kuumissa tulpissa pystynyt pyörittelemään käsin sitä emalia siinä kierteen sisällä. On nyt siirtynyt NGK:n tulppiin eikä ongelmia oo esiintynyt enää.
Comment
-
Perusvehkeissä olen käyttänyt Boschin, NGK:n ja Denson kynttilöitä ja kaikki ovat toimineet kuten pitääkin. Lämpöarvo kannattaa toki katsoa, että on sama kuin entisessä. Monikärki- ja iridium-tulppiakin olen kokeillut, mutta ainakaan persdynoon ei näillä ole ollut vaikutusta.
Sisällään on tyhmää karsastaa osia vain siksi, että niitä myy esim. Motonet vaikka merkki on täysin sama kuin viereisessä "alkuperäisosia" myyvässä liikkeessä. Jokainen tietysti maksaa mistä haluaa, mutta itse en ole noita premium-lisiä marmorille jaellut vain Audi/VW leimojen takia.
Comment
-
Hämärä muistikuva kertoo, että JNL-racingin hiippari valitteli joskus myös sitä, että venttiilinvarren kumit tahtoo sulaa ensimmäisessä täysvedossa elleivät ole tiettyä merkkiä/laatua. Kuulosti vähän vaan sille, että aika lämpimänä käy koneet sielläkin. Kyseinen heppu tekee paljon ja hyviäkin moottoreita, mutta kaikkia juttuja ei kannata ihan suodattamatta niellä.
Comment
-
S6 C7 tulpat
Olisiko kenelläkään tietoa tuommoisen laitteen tulpista ja varsinkin kestävistä sellaisista. Minulla on ko laite, joka on varustettuna ABT Power paketilla ja tuntuu olevan halukas pureksimaan noita kynttilöitä. Nyt vähän reilu 20 tkm ajetut tulpat ja jo kaksi rikki. Eli jos tuohon löytäisi jotkut paremmat, niin olisin tiedosta enemmän kuin tyytyväinen.
Comment
Comment