Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Syylärin nesteet katoaa ässästä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Syylärin nesteet katoaa ässästä?

    Nesteet katooa johonkin, mutta en tiä mihin?!? Vuotoja en ole löytänyt, mutta sitä häviää suhteellisen paljon... Vajaa kuukaus ja n. litra..
    Eihän vaan kansi pahvi?! Talvella ton vuotamisen näkis kyllä paremmin...
    Kummatkin jäähdyttäjät vaihdettu uusiin

    #2
    Vuotopaikkoja on vielä paljon jäljellä :)

    Voit ottaa melko rauhallisesti. Seuraa silti tilannetta.

    Comment


    • #3
      Jos kansipahvissa olis vikaa niin eikös merkkejä olisi muitakin? Eli pakoputkesta tulis "usvaa" (älä sekoita normaaliin vesihöyryyn kylmäkäynnistyksen jälkeen), jäähdytysneste tummuu, paisuntasäiliöön tulee pakokaasukuplia, öljytikussa valkoista vaahtoa, lämpötilat heittelee... Jäähdytysjärjestelmän paineen voi mittauttaakin korjaamolla. Vuotopaikkoja on PALJON, itse taistelin oman Audin kanssa pitkään vuotojen kanssa. Syylari, lämppärin kenno, ilmausventtiili siellä sadevesikaukalossa ja yksi letku meni vaihtoon. Joku löysä klemmarikin voi tuon aiheuttaa. Kokeile hakua, mm. minä kirjottelin nuista omista murheista aikanaan.

      Huoli pois ja tarkkaile tilannetta.

      Comment


      • #4
        Jos jäähyt on vaihdettu uusiin, on ensimmäisten tarkistusten joukossa juuri niiden kaikki liitokset, jotka on jouduttu remontissa avaamaan.

        Audin muovipäätyisillä kennoilla on muuten paha tapa vuotaa esimerkiksi yläreunasta (saumasta), silloin kun lämmöt nousee ja järjestelmä paineistuu kunnolla. Näkyy yleensä hiuksenhienona vesihöyrynä kun pannu on kuuma ja käynnissä.

        Häipyykö nestettä enemmän kaupunkiajossa kuin maantiellä?

        Comment


          #5
          Ässällä on vielä ne turbon jäähdytysputket - paluuputken välissä olevan letkunpätkän joutui aikoinaan vaihtamaan - se on siellä hydrauliikkapumpun alla piilossa... Tuon ikäisellä autolla ei ole mikään ihme, kun sellainen paikka alkaa pikkuhiljaa vuotaa (ihan samaa tapahtui aikoinaan 200:ssakin).

          Itsellään on nyt iso jäähdytin vaihdettu ja jäänyt on jo alusta asti tiedossa oleva pikkujäähdyttimen vuoto - saapi nähdä, miten tuon kanssa toimitaan.

          Comment


          • #6
            GM:n 4.3L V6:ssa käynnistäessä jätti yhdeltä pytyltä muutaman kipinän väliin ennenkuin käynti tasoittui. Nesteitten seassa ei ollut ylimääräistä, jäähdytinnestettä kului jonkin verran. Vika vahvistui kannentiivisteviaksi mitattaessa HC-arvo jäähdytysjärjestelmästä eli pakokaasutesterillä. HC-arvo oli vain vähän normaalia korjaamoilmaa korkeampi. Tuntui luotettavalle testille ja hinta (testin :-)) halpa.

            Comment


              #7
              Miten tuollainen mittaus tehdään?

              Comment


                #8
                Itsellään on nyt iso jäähdytin vaihdettu ja jäänyt on jo alusta asti tiedossa oleva pikkujäähdyttimen vuoto - saapi nähdä, miten tuon kanssa toimitaan.
                Jäähy hyllylle ja tulpat letkuihin. Saattaa kesällä nurkkapyörityksessä käydä vähän lämpimämpänä mutta ei haittaa tahtia.

                Comment


                • #9
                  Normaali huoltamolla käytössä olevalla pakokaasutesterillä otettiin pulikka letkun päästä pois ja mitattiin pelkällä letkulla paisuntasäiliöstä. Mitään muuta vippaskonstia ei tehty. Tarkoitus ei tietenkään ole ryystää sitä jäähdytinnestettä testerin läpi vaan mitata HC-arvot siitä säiliön ilmasta. Testaus kesti n. 10min.

                  Comment


                    #10
                    Mulla vuoti ässä kannen takaosasta, sieltä oli sellainen muovinen lähtö lämppärinkennolle murtunut/syöpynyt puhki. Kesti kans oman aikansa hoksata, minne vesi katosi. Korjasin vanhan, kun aattelin, että maksaa uus maltaita. Alle kympin osa tais olla kun seuraavan kerran merkkiliikkeessä käydessäni kysyin... tein itse, säästin=)

                    Comment


                      #11
                      Kokeile ehjällä painekorkilla. Tuppaavat vanhemiten päästämään sitä kautta nesteet pihalle.

                      Comment


                      • #12
                        Mittauta korjaamolla:
                        1. Korkin paineventtiili. Täytyy avautua muistaakseni n. 1.2 barin paikkeilla. Kikkailemalla voinee mitata itsekin vaikka huoltoasemalla = ilmaista.
                        2. Jäähdytysjärjestelmän paine paisuntasäiliöstä. Oisko oikea paine n.1 bar? Tietävät korjaamolla.

                        Nämä on varmaan viisaimmat keinot näin alkuun, sillä uusi korkki maksaa n.20? ja pitää taas ajaa jännityksessä viikkokausia. Tietysti jos kaverin kans vaihtaa korkkeja päikseen niin näkee, siirtyykö vika korkin mukana. Mutta minä en olisi huolestunut jos öljyt pysyy öljyn näköisinä, nesteet kirkkaina, lämpötilat normaalina eikä auto savuta mielettömästi. Tämän ikäisissä autoissa voi esim. kumiletku olla jo niin haurastunut että klemmarin alta alkaa kuplia nestettä niinku mulla kävi. Tarkasta myös lämmityslaitteen kennolta lähtevät muoviputket, se on oikea tyyppivika että ne murtuu reilun kymmenen vuoden iässä vaikka itse kenno olisikin ehjä.

                        Comment


                        • #13
                          Pitääpä käydä tosa paikallisella kennopisteellä testaamassa koko hässäkkä...
                          Ensteks ajattelin, että ilmaukseni ei ollut riittävä (alipaineella), mutta ei sitä ihan noin paljon tarvii kuitenkaa lisätä...
                          Kiitos tähän mennessä!

                          Comment


                            #14
                            Onko äskakkosen moottorissa se sähköinen lisävesipumppu jälkijäähdytystä (?) varten?

                            Mulla oli murtunut sen pumpun painepuolelta se muovinen letkuliitin, joka siis vuosi kone lämpimänä (systeemi paineisena) pikkuhijaa nesteitä pihalle. Kun sitä konehuonetta kylmänä tutki, niin eihän siellä tietysti mitään vuotoja näkynyt ja kuumana se neste haihtui melkein saman tien kun sitä tuli ulos. Vahingossa löysin vian kun kiristelin klemmareita ja jäi tuo liitin sitten kokonaan käteen. Täysin kovettunut koko keksintö! Meni aivan päreiksi, kun vähän kopautti letkuavaimella...

                            Comment


                              #15
                              Sama keksintö on kakkosessakin ja taitaa olla useimmissa 10v turboissakin.

                              Tuttu juttu tuo Juhan kuvailema tilanne. Voii mitä hapeeroa.

                              Comment


                                #16
                                Audin muovipäätyisillä kennoilla on muuten paha tapa vuotaa esimerkiksi yläreunasta (saumasta), silloin kun lämmöt nousee ja järjestelmä paineistuu kunnolla. Näkyy yleensä hiuksenhienona vesihöyrynä kun pannu on kuuma ja käynnissä.
                                Jep sama vika omassa autossa. Kannattaako asialle tehdä mitään, eli toisin sanoen ostaa uusi jäähdytin?

                                Comment


                                • #17
                                  Talvellahan se ei yleensä vuoda, koska moottorilämpö on lähes aina tarpeeksi alhaalla. Mutta vaihtaahan se kannattaa, jos nestettä menee reilusti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Volkkareissa ja Audeissahan on yleistä että kun jäähdyttäjä hajoaa niin se alkaa vuotaa nuista muovipäädyistään. Omaan Audiini jouduin vaihtamaan jäähdyttäjän juuri tuosta syystä ja sama juttu on havaittu mm. kakkoskoppasissa golffeissa ja muissa VAGeissa.

                                    Kai tuo vesihöyry vielä menee mutta kannattaa seurata tilanneta? Olisko tuo vesihöyryjuttu sitten alku isommalle vuodolle?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Uusi syyläri kun tilattiin tarvikkeena niin se oli muuten metalli päädyillä...

                                      Comment


                                        #20
                                        Metallipäätyisiä ei taida olla oikein kuin Nissens ja hmm. No varovasti sanottuna älä odota sille hirveän pitkää ikää niin pettymys on pienempi. Kaverilla kesti pari vuotta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitäis yrittää sunnuntaina putsata konehuoneesta vanhat jäähdytystesteen roiskimisjäljet pois (ennen syylärin vaihtoa kun flekti oli niitä heitellyt minne sattui). Sen jälkeen olis vähän parempi jatkaa tätä etsivän hommaa - kun sen jälkeen alkaa tulla uusia roiskejälkiä, niin voi alkaa tuntua todennäköiseltä se sähköpumpun lahoamisjuttu...

                                          Comment


                                            #22
                                            ***kele aluksi alkoi tuntea itsesi ihan Fox Mulderiksi - kun avasi konepellin, niin ei siellä ollut enää roiskeen roisketta missään, ihan kun joku olisi käynyt yöllä pyyhkimässä ne pois.

                                            Samalla kun sen jälkeen lähti "kaupunkikierrokselle" ja sitten parkkihallissa avasi taas konepellin, niin tietenkin oli taas roiskeita ilmestynyt.

                                            Niiden paikkoja tutkimalla alkaa jäädä kaksi epäilyksen kohdetta - paisuntasäiliön korkki ja sitten säiliö itse.

                                            Korkki on täysin uusi - eli voi mahdollisesti kokeilla vanhaa korkkia. Toisaalta voisi kyllä sen säiliönkin vaihtaa, kun on niitä ennenkin nähty lahoilemassa eikä uusi maksa edes mahdottoman paljon...

                                            Comment


                                              #23
                                              No taas kerran liippas aika läheltä - eli se on todellakin se hiton sähköinen kiertopumppu. Kuumassa konehuoneessa näki, kun melkein suhisi sieltä rungon "saumasta".

                                              Näyttää siltä, että huomenaamulla kipin kapin Motonettiin sitä Transporterin pumppua hakemaan porkkiksen vihjeen mukaan

                                              Että pitääkin olla niin, että pulju avataan vasta yhdeksältä ja sinne pääsy kestää autottomana ikuisuuden...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alko nyt pakkasille vuotamaan syyläri alhaalta keskeltä ;(

                                                Osoisko joku kertoa / kehtaisko varaosa numeron ja mistä halvimmillaan sais? Uus saman tien varmaan kannattaa vaihtaa.. Ja mitä kannattaa muuta katsoa samalla jos alkaa keulaa purkamaan?

                                                ja auto siis S4 C4 -92 ja ilmastointi on.. jos sillä on jotain väliä.. Koivuselta jo kattelin niin kahta eri kokoista kennoa tarjolla ja hinta eroa on..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Manuaali laatikolla: 4A0 121 251 A
                                                  Automaatti laatikolla: 4A0 121 251 C

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    en tiijä, mutta eiköhän tuon tarvikkeena saa hiukka edukkaammin...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Siis jos halvimmalla haluat päästä, niin silloin yksi vaihtoehto on Nissens (laadusta voi olla montaa mieltä), jota saa mm. marmoritiskiltä varsin kilpailukykyiseen hintaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noh, mitä muistan ni 50 € on hinta ero orkkiksen ja nissenssin välillä...

                                                        edit: No joo, nykynen hinta orkkikselle on 296€, mut varmaan saa tingittyy...
                                                        Ton nissensin sain 200€ (nr. 60442)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          tuo on orginellin hinta on varaosatiskiltä vai laakkoselta?

                                                          manuaali on auto.. eli onko tässä se halvempi ja pienempi kenno vai haaveilenko..? :) ei ole vielä joutanut mittaamaan kennon kokoa.. Koivusella varaosa oli muistaakseni 227e jos pienemmällä kennolla selviää tästä..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            En tiedä kennon koosta, mutta automaatin syylärissä on ilmeisesti laatkon öljynlauhdutin samassa paketissa.
                                                            tuo on orginellin hinta on varaosatiskiltä vai laakkoselta?
                                                            Laakkosen hinta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X