joo uuni tuore tatech 5 jossa on yllämainitut ominaisuudet..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorinohjausyksikkö: joku muu softa tai eri yksikkö?
Collapse
X
-
takapihan tarzan
-
Se idea miksi haluaisin vaihtaa toisen ecun omaan autoon (lähinnä siis bolt-on tyyppinen, jota voi lähteä itse muokkaamaan eteenpäin) on tuolla moottorinohjauksen puolella. Esim. sähköinen bypass tai blow off (ehkä mekaanin suoja pitäisi varmuuden vuoksi laittaa), jonka kaveri toimii wastegate säätö (vaatii varsin nopean ahtopainemittauksen kylläkin). Tämän kun yhdistää vaihteiden vaihtoon niin uskoisin, että ahtopaineen alenemaa voisi kompensoida jonkin verran.
Näyttää kuitenkin siltä, että näiden ecujen vakio-ominaisuuksien päälle ei paljoa saa itse lisättyä toiminnallisuutta. Pitäisi saada koko softa ennen kuin pääsisi oikeasti siihen tilanteeseen että voisi tehdä muutoksia ohjaukseen.
Jos ecu ei ohjaa ilmastointilaitteen pumppua niin onko tietoa minkä yksikön vastuulla se on?
Kerrotko lisää tuosta tatechista eli löytyykö valmiiksi tehdyt mapit S4:lle vai teittekö itse ne?
Katsustukseen löytyy yksi näppärä ratkaisu: ODB emulointi. Ei taida löytyä vielä markkinoilta, mutta eipä ole kovin vaikea tuollaista kyhätä kasaan. Ehkä ei ihan lain ja sääntöjen mukainen :-)
Comment
-
Tuo 2.7bt moottori ei ole mulle tuttu, mutta tämän ketjun luettuani tulee väkisin mieleen että nyt metsästetään vikaa aivan väärillä aseilla. Perusominaisuudet on jo väkisin koneeseen luotu ihan perusraudan puolesta (puristus-suhde, nokat, jne.), eikä vain softan puolesta. Alkuperäiseen ecuun on varmasti onnistuttu luomaan normaalin käytön kannalta parhaat parametrit joka ajotilanteeseen.
Jos ajatellaan että tavoitteena on huomattavasti parempi kaasuunvastaavuus kuin vakiona, niin suurimmat vaikuttajat löytyvät juurikin raudan puolelta. Jos aftermarket-ruiskulla ja antureita vaihtamalla hakee nopeampaa reagointia, sekä muuttaa säätöjä vaikkapa lähemmäs nakutusrajaa tai rikastaa tietyt alueet sopivasti nopeamman ahtopaineen ja kaasuvasteen toivossa, niin se on kuin kärpäsen paska valtameressä.
Kyllä tuntuu hullulta että vaihdetaan boxi kokonaan ja lähdetään kasaamaan parametrejä aivan nollatilanteesta, vakio moottoriin. Miksi? Sä et saa siitä toimivampaa konetta tekemälläkään, ja väitän että ennenkuin toimivuus ja säädöt on lähelläkään alkuperäistä, sulla on hermot ja bensarahat loppu.
Comment
-
Olen samaa mieltä ettei vakiokoneeseen kannata alkaa ohjainyksikköä vaihtamaan. Sitten kun on vaihdettu turbot, putkisto, suuttimet, MAF (tai jätetty pois) ym oleellisesti moottoria muuttavaa palikkaa niin voi alkaa miettimään jotain toista ECUa.
Tuota vakioboksin uudelleenohjelmointia kun ei tarvitse montaa kertaa tehdä että se maksaa jo jonkun "after-market" purkin verran. Ja sitten pääsee itse harrastamaan :)
Comment
-
Onko todella niin, että moottorin käyttäytymistä ei voi saada moottorinohjausta (softaa) muuttamalla vaan vaaditaan myös komponenttien muuttamista?
Jos näin on niin miten virilastu voi sitten vaikuttaa moottorin luonteeseen, kuten aiemmin on tässä threadissa kerrottu. Eikö tässä ole aika iso ristiriita?
Näyttää myöskin siltä, että koko ajan on oletus että nostaisin tehoja koneesta heti alusta alkaen. Kuten aiemmin kirjoitin niin tarkoitus on parantaa moottorin käyttäytymistä mm. vaihteenvaihdon yhteydessä. Virittäminen tulee vasta myöhemmin ellei tosiaankin ole pakko vaihtaa komponentteja että moottorin toimintaa voidaan parantaa. Joitakin komponentteja on pakko vaihtaa, että ahtopaineen ohjausta voidaan parantaa, mutta turbon, putkiston jne. vaihto tulee eteen vasta paljon myöhemmin.
Comment
-
takapihan tarzan
Tämä projekti on kehitystyötä tulevaan tatech plug&play kittiin, elikkä esim. vakio ecun takaisin kytkemiseen menee näppärältä kaverilta n.45sek valmiiksi tehdyt mapit tulevat näillänäkymin mukaan.. mutta niitähän ei voi tehdä jokaiselle moottorille yksilöllisesti.. "eihän lääkärikään anna reseptiä ennekuin on nähnyt potilasta"
Comment
-
Onko todella niin, että moottorin käyttäytymistä ei voi saada moottorinohjausta (softaa) muuttamalla vaan vaaditaan myös komponenttien muuttamista?
Jos näin on niin miten virilastu voi sitten vaikuttaa moottorin luonteeseen, kuten aiemmin on tässä threadissa kerrottu. Eikö tässä ole aika iso ristiriita?
Näyttää myöskin siltä, että koko ajan on oletus että nostaisin tehoja koneesta heti alusta alkaen. Kuten aiemmin kirjoitin niin tarkoitus on parantaa moottorin käyttäytymistä mm. vaihteenvaihdon yhteydessä. Virittäminen tulee vasta myöhemmin ellei tosiaankin ole pakko vaihtaa komponentteja että moottorin toimintaa voidaan parantaa. Joitakin komponentteja on pakko vaihtaa, että ahtopaineen ohjausta voidaan parantaa, mutta turbon, putkiston jne. vaihto tulee eteen vasta paljon myöhemmin.
Pääsääntöisesti lastut nostavat ahtopainetta ja lisäävät vastaavat polttoaine- ja sytkäparametrit sekaan. Ainahan vakioboxit on optimoitu toimimaan monen herran palvelijana, kuten esimerkiksi turvamarginaalien ja polttoainetalouden orjana. Näistä sitten lastutettaessa tingitään.
En mä sitä tarkoita että olet ryhtymässä hullun hommaan, vaan kannattaa muistaa ne realiteettit myös. Esimerkiksi kylmäkäynnistyksen viimeistely on ainakin vuoden työ: tarvitsethan kaikki vuoden olosuhteet käyttöösi, jotta voit luoda niille sopivat parametrit. Pelkästään niiden funktioiden hyvä toimivuus mitä sulla nyt on koneessa, ei tule itsestään. Sun pitää ratkoa ne itse uudelleen.
Ja kun ajatellaan että autonvalmistajalla on aika monta tekijää miettimässä noita asioita, ja aika monta testialustaa, niin heidän keräämänsä datan määrä on hieman eri atmosfäärissä kuin yhden moottorin ja testaajan havainnot ovat.
Mä sanoisin että: kokeile. Pieni pioneerityö saattaisi ehkä murtaa joitain uskomuksien muurejakin, mutta kannattaa myös varautua tarvittaessa palaamaan orkkis-ympäristöön.
Comment
-
Aivan. Kyllä sitä voi muuttaa softalla, mutta ei ehkä ole järkeä alkaa tekemään sitä uudella ECUlla ja softalla. Jos on ihan varma että moottorin kokoonpano pysyy tiettynä, niin silloin itse näkisin parhaaksi vaihtoehdoksi vain softapäivityksen.
Mutta jos on vähän säätäjän vikaa, ja on taipumus vaihtaa osaa viikoittain (no sillointällöin ainakin) niin ehkä tuo säädettävä ECU puoltaa jo paikkaansa. Itseä ainakin kiinnostaa sellainen aika pirusti! Siinä on sekin kiva puoli että ei tarvitse olla yhden miehen "armoilla" joka pystyy säätämään auton. Itse voi ruuvata niin paljon kuin jaksaa eikä se maksa mitään. Minua ainakin voisi helposti jäädä kaivertamaan että tulikohan ne kaikki alueet nyt optimiin siellä dynossa? Helppoa se ei varmaankaan ole, mutta entä sitten ;)
Comment
-
Talven tatech:n kans taistelleena voin sanoa, että hermoja välillä kysyy...
Se on kiva lähtä pakkas aamuina (jos ei oo ollu lämppärissä) jännäkakka lahkeessa starttaileen autoa riittävän ajoissa, että kerkeis viel töihinki:) mut onneks alkaa pikku hiljaa ongelmat ratkeamaan ja voi alkaa ottaan koneessa olevaa tehoreserviä käyttöön.;)
Itse en nähnyt mitään järkeä alkaa teettään softaa alkuperäiseen boxiin ja lähtä sit päivitteleen sitä johonki etelään jokaisen muutoksen jälkeen.Nyt on lähin säätöpaikka alle kilsan päässä.
Comment
-
Harrastusmielessä ei parempaa työkalua ole moottorin sielunelämän opetteluun kuin ohjelmoitava ecu. MUTTA pitää pitää mielessä että siellä n+n muuttujaa jotka vaikuttavat n*n asiaan ja jos tyhjästä alkaa rakentamaan sellaiseenkin moottoriin kuin S4:n 2.7tt ohjelmaa niin monta kertaa pitää kokeilla ja monesti viimeisen viilauksen ollessa kysymyksessä voi tulla kalliita "OHO" lausahduksia ENNENKUIN ollaan edes lähelläkään samoja perusominaisuuksia kuin tehtaan eculla.
En minäkään tiedä oikeasti mitään mutta "käsittääkseni" persdynolla virittäminen vielä yleensä aika pieleen, vai mitä Jarkko...?
Comment
-
Jep. Persdyno sanoo menevän kovempaa, ku meteli kasvaa.
Autotune säätää polttoainekartat kohdilleen pakokaasuanalysaattorin avuin. Siis lukee tavoite AFR-taulua, korjaa seosta päästäkseen siihen ja kirjoittaa tuloksen kartalle ko. kuormapisteeseen.
Sytkän säätöön ei taida kunnon autotuneja olla: dynamometri ja nakukuulokkeet ovat tarpeen. Vaikka teho tuleekin bensasta niin oikeassa paikassa pari astetta ennakkoa tekee prosentteja lisää tuotettuun tehoon.
Comment
-
Olen samaa mieltä kanssanne asiasta. Tämän vuoksi vaaitumus on ehdottomasti se, että uuden ecun mukana tulee perusasetukset (mapit jne.) valmiina. Tämä on se pohja mistä voi itse alkaa puuhastelemaan omia säätöjä, muutoksia jne. kun taito karttuu moottorista sekä kun osia alkaa vaihtelemaan.
Jos pitää lähteä ns. tyhjästä liikenteeseen niin siihen en ala. Tiedän työni puolesta mikä määrä testaamista liittyy moottoreiden säätöparametrien löytämiseen ja asettamiseen että mun vapaa-aika ei tähän riitä (eikä kyllä taitokaan lähteä nollilta). Vaikka aika riittäisi niin tarvittavat labratason laitteet puuttuvat.
Jos tatechilta tulee myyntiin ecu, jossa on valmiina adapterit vakioliittimille (eli vaihto vanhaan onnistuu käden käänteessä) sekä softa + konfiguraatio, joka toimii suoraan (en tarkoita viimeisen päälle viilattua konfiguraatiota mun moottorille, mutta about vastaava mitä nyt on ecussa) niin silloin olen kiinnostunut ja valmis euroja tähän tuhlaamaan. Tämä antaa mahdollisuuden säätämiseen vakiopaloilla, kokeilla uusia ideoita (ecun softan sallimissa rajoissa ellei siihen voi vaikuttaa) sekä pikku hiljaa vaihtaa palikkaa ja siten parantaa moottorin toimintaa. Kiinnostaisi kovasti testata ionisaatiomittausta, mutta tämän liittäminen moottorinohjauksen osaksi voikin olla sitten mahdoton tehtävä ilman softamuutoksia.
Automaattinen säätö toimii joissakin asioissa ok, mutta kovin pitkälle sillä ei pääse. Siinä on myös tosi paljon riskejä olemassa (PID räjähtää käsille, säätö on tilanne kohtainen mitä moottorissa on vaikea toistaa johtuen ympäristöstä jne.). Jos olisi sähköisesti ohjattava ruiskutus suoraan palotilaan, sylinteripaine tai ionisaatio mittaus jne. niin silloin pystyisi softallisesti koko ajan säätämään optimaalista ruiskutusta ja sytytyksen ajoitusta per sylinteri. Tämä vaan ei perus-eculla onnistu - tuskin after market ecuillakaan ihan heti..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pajumutta about vastaava mitä nyt on ecussa
Harraste/voimistelupeliin yleismallinruisku ehdottomasti.
Käyttöautoon ei, jos ei ole hyvin paljon aikaa sitä harrastaa.
Comment
-
Jälkiasennus-ruiskut on silloin hyviä, kun ollaan kokeilemassa eri setuppia esimerkiksi turbon, suuttimien, sylinterikannen, nokka-akselin jne. suhteen. Silloin on hyvä saada muutettua parametreja lennosta, ja ylipäänsä on mahdollista tehdä itse ne asetukset jokaiseen moottori-generaatioon.
Motronic on hyvä, ja se kannattaa heivata vasta kun on oikeasti pakko. Siinä on kuitenkin niin paljon konekohtaista mietintää takana, ja paljon huomioituja ajo-, olosuhde- ja kuormitustilanteita. niitä ei saa aikaan vain pikkusen siirtelemällä polttoainepylväitä aftermarket ruiskun kartalla.
Sitä minäkin tässä olen ajatellut, että onkohan tässä projektissa nyt tullut mietittyä kaikki asiat tarkoin? Todennnäköisesti aftermarket-ruiskun kanssa käy siten, että huomaat lopulta että "siis eikai tää tämmönen ole?". Ne on todellisuudessa tavis-katukäyttöön todella köyhiä matolaatikoita.
Comment
-
takapihan tarzan
asiaa voi tarkasella monelta kantilta, mitä haetaan. Tehoa haettaessa... yksi on motronicin yhteensopivuus eri suuttimien kanssa taitaa olla isoimmat mahd. bosch 440 ja niilläkin kuulemma tyhjäkäynnin kanssa ongelmia.. toinen motronicin ominaisuus pakolämpöjen ylhäällä pidosta päästöjen takia... uuden map anturin yhteensopivuus korkeilla paineilla? säätökerta kustannus n.1000e/kerta.. ym. ym. ym. mitä säätöihin tulee niin itse luotan ammattilaisiin! tehoa haettaessa motronicissa on myös monta miinusta..
Comment
-
Millään jälleenmyyjällä ei riitä resurssit tehdä valmiiksi mitään lähimaillakaan tuon motronicin tasoista "perus säätöä", josta voisit itse helposti lähteä jatkamaan.
Ei se lastuttaminenkaan kovin edullista puuhaa ole jos 1000?/kerta on uusien säätöjen tekeminen. Ennen kuin kannattaa virilastua laittaa niin on pikku pakko tehdä ensin perusmuutokset (putket, coolerit jne.) ja vasta sitten custom lastu eculle. After market ecussa olisi tämä mahdollisuus, että voisi tehdä pala kerrallan, mutta..
Comment
-
Osaisko joku hieman neuvoa ohjelmoitavan yksikön hienosäädössä?Laitteena on Motec M800 ja esimerkiksi sellaiset asiat askarruttavat, kuin lämpötilan vaikutus ennakoihin. Nesteen ja imuilman ollessa kylmää, tuleeko lisätä bensaa ja ennakkoa, jotta saavutettaisiin pidempi paloaika? Missä suhteessa niitä tulee lisätä verrattuna lämpimänä toimivaan setuppiin?
Sitten ongelmana on kulmikas käyttäytyminen pienillä kierroksilla ja pienellä kaasun aukeamalla. Esimerkiksi kun ajellaan hissukseen ja välillä käy moottorijarrulla ja sitten palataan ajo-asentoon. Katselin, että lambda-arvo käy hoikalla kun läppä avataan, mutta se kai käy aina hetkellisesti. Tätä ongelmaa olen yrittänyt parantaa rikastamalla karttaa tuolla alueella ja pientä parannusta on havaittavissa, mutta ei merkittävää. Kartat on muutenkin hierottu siten,ettei piikkejä tai isoja eroja ole lähekkäin.
Olisko sähkökaasun liian nopea reagointi syynä?
Käyntiin joutuu myös mielestäni sahaamaan liian kauan. Starttaa noin 2 sekunnin starttauksella, mutta haluaisin sen lähtevän kuin merssu. Olen yrittänyt ennakkoa ja bensan määrää muuttaa suuntaan ja toiseen ilman menestystä. Olisko mahdollista, että Motecissa on ominaisuutena tuo pitkä startti, siksi että se aina tarvii sync ja ref signaalit ennenkuin herää?
Comment
-
Oon huomannut että noin 10C imulämpöä sietää 1 asteen sytkäennakkoa lisää/pois. Jos sulla on kesäkuumalla tehty säädöt, ei tarvitse kuin tarkastaa että ei laita liian agressiivisesti lisää. Voit myös säätää pakkasilla korjauskartalta lähelle nakurajaa ja linearisoida välin. Toiminee hyvin välilämmöilläkin. Voit myös olla lisäämättä ennakoita kesäsetuppiin, mutta siinähä jää hevosia laitumelle :)
Bensaa kylmänä moottorilämmön mukaan sen verran että käy hyvin :)
Korjauskäyrä luultavasti ei tule olemaan kovin lineaarinen vaan jossain vaiheessa sitä tosiaan pitää kaataa sinne tosissaan.
Sytkään ei ole pakko puuttua kylmärikastuksen kannalta, mutta voit kokeilla vähän suuntaan ja toiseen. Vähän lisää kylmälle koneelle voi olla hyvä idea, mutta käytäntö kertoo.
Varmasti vaatii synkkaussignaalin ennenkuin osaa tehdä mitään.
Tuohon yhteen juttuun ei tule mieleen kuin kiihdytyspumppuefektien ronkkiminen.
Lisäksi talvikaudella mappiruisku saattaa hyvinkin vaatia lisäbensaa imulämmön mukaan normaalikäyttöön. Riippuu täysin kuinka hyvin purkki osaa laskea paineesta ja lämpötilasta ilmamäärää.
Comment
-
Ecusta tarvii puukottaa käynnistyksenesto pois käytöstä. Muutahan se ei moottorin johtosarjan ulkopuolelta käyntiinsä tarvitse. En tiedä minkälainen pakoputkisto tuollaiseen tulee mutta etulambdat nyt olisi hyvä pitää käytössä että säilyy edes jotenkuten tehot ja polttoainetalous (lol joku veneily ja bensankulutus, tiedetään). Kaasuläppäkin on sähköinen joten jollain lailla kaasupolkimen asentoanturi varmaan tarvisi saada toimimaan kaasukahvan kanssa, tai miten kaasun annostelun sitten toteuttaakaan. OBD-porttia ei varsinaisesti tarvita koneen käyntiin mutta sen kyllä johdottaisin setuppiin mukaan, vaikka ihan vaan jatkoa ajatellen.
Comment
Comment