Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorinohjausyksikkö: joku muu softa tai eri yksikkö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorinohjausyksikkö: joku muu softa tai eri yksikkö?

    Yritin etsiä searchillä, mutta eipä näyttänyt löytyvän, joten pistetään uusi threadi.

    Mahtaako näihin Boschin ohjainyksiköihin löytyä täysin uutta softaa (ei pelkät mapit), joka toimisi paremmin? Tuntuu jotenkin hitaanpuoleiselta tuo reagointi moottorissa tapahtuviin muutoksiin.

    Markkinoillahan on ns. drop-in-replacement yksiköitä (Hestek, Nira jne.), jotka tarjoavat parempaa suorituskykyä toiminnan osalta sekä tietysti mahdollisuuden itse säätää mappeja. Niran tuote vaikutti varsin lupaavalta ja n. 1500? hintaan se ei ole edes kauhean kallis. Tosin näissä taitaa olla vähän ongelmia mm. ilmastoinnin ohjauksen suhteen. Onko kellään kokemusta muista kuin vakio-ohjausyksiköistä?

    DIY kitit ei oikein iske.

  • #2
    Eikö todellakaan kellään ole kokemusta muista moottorinohjausyksiköistä tai softista kuin mitä vakiona on?

    Comment


    • #3
      Aloitetaanpa alusta:
      - Mitä muutoksia olet koneeseen tehnyt?
      - Mikä softa käytössä?
      - Ongelmien laatu?

      Yleisesti ottaen motroniciin tehdyt softat ovat aina vain jollekin tietylle paketille tehtyjä. Jos vaihdat esim. ahtimen, IC:n, suuttimet tai jotakin muuta vastaavaa niin seurauksena on karttojen uudelleen tekeminen

      Ohjelmoitavia ruiskuja on useita ja monen hintaisia. Sinun tapauksessa unohtaisin heti alkuunsa ainakin Hestecin. Mahdollisia vaihtoehtoja esim Autronic, Tatech ja Motec.

      Yksi mikä on hyvä pitää mielessä on katsastuksen OBD-testi.

      Comment


      • #4
        Aloitetaanpa alusta:
        - Mitä muutoksia olet koneeseen tehnyt?
        - Mikä softa käytössä?
        - Ongelmien laatu?

        Yleisesti ottaen motroniciin tehdyt softat ovat aina vain jollekin tietylle paketille tehtyjä. Jos vaihdat esim. ahtimen, IC:n, suuttimet tai jotakin muuta vastaavaa niin seurauksena on karttojen uudelleen tekeminen

        Ohjelmoitavia ruiskuja on useita ja monen hintaisia. Sinun tapauksessa unohtaisin heti alkuunsa ainakin Hestecin. Mahdollisia vaihtoehtoja esim Autronic, Tatech ja Motec.

        Yksi mikä on hyvä pitää mielessä on katsastuksen OBD-testi.
        Muutoksia en ole vielä tehnyt. Bypass valvet lienevät ensimmäisten vaihdettavien joukossa. Softana on siis vakio.

        Ongelmia: ahtopaineiden liian nopea katoaminen (joko vuoto, bypassien kyky, softa..), hitanpuoleinen reagointi kaasuun (ahtimien koko tietysti vaikuttaa tähän, mutta silti), ympäristöolosuhteiden huomioonottaminen seoksissa (esim. hapen määrä).

        Mikäs Hestecissä on vikana?

        Perustoiminnallisuudet kuten OBD ja ilmastoinninohjaus pitää toki löytyä. Niran paketti on tässä kohdin aika hyvä (ilmastoinnin suhteen en ole ihan varma). Heiltä löytyy myös valmiit perusmapit.

        Autronicia joskus katsoinkin, mutta vaikea sanoa mitään pelkkien sivujen perusteella. Ainakaan S4:lle ei löydy suoraan replacement boksia.

        Tatech vaikutti mielenkiintoiselta vaan ei siinäkään ole valmiita paketteja ässälle. Itse raudasta on myöskin melko vähän tietoa. Ilmeisesti ohjaussoftasta ei tule lähdekoodia - no, se nyt ei iso juttu ole.

        Motec vaikutti erittäinkin lupaavalta. Tätä voisi käyttää mahdollisesti jopa suoraan ilman muutoksia (adapterit nykyisille liittimille tosin tarvitaan) anturointiin. Onko tästä tietoa? OBD ei näyttänyt olevan listalla. Ilmastoinnin saa toimimaan, koska purkissa näyttää olevan useampi vapaa output, jota voi ohjata.

        Comment


        • #5
          Suosittelen aluksi seuraavia toimenpiteitä:
          - vikakoodien luku, onko kaikki purkin mielestä ok?
          - Järjestelmän painetesti, luultavasti vuoto tai useampi jossakin
          - By-passien kunno tarkastus, josko sisukset ovat riekaleina
          - kun kaikki tiivistä ja kunnossa niin laadukas virisofta purkkiin esim. APR, MTM, Revo tms.

          Ohjelmoitavaan siirtyminen mielestäni täysin turhaa ja rahan tuhlausta niin kauan kun muu rauta vakiota.

          Comment


          • #6
            Mahtaako näihin Boschin ohjainyksiköihin löytyä täysin uutta softaa (ei pelkät mapit), joka toimisi paremmin? Tuntuu jotenkin hitaanpuoleiselta tuo reagointi moottorissa tapahtuviin muutoksiin.
            Vika on jossain ihan muualla kuin softassa. Jos tarkoitus ei ole vähän väliä muuttaa moottoria, ohjelmoitava ruisku on aivan turha. Jos tekee moottoriin jonkun muutoksen tai vaan haluaa ottaa kaikki irti, Karalan Mika tekee kyllä motronickiin uuden softan. Jos välttämättä kuitenkin haluaa vaihtaa ohjelmoitavaan systeemiin, niin softa tuskin on ongelma, kyllä joku sen osaa siihen tehdä.

            Comment


            • #7
              Itseäkin kyllä kiinnostaisi tuollainen Motec tai vastaava purkki jota voisi itse säätää.

              RS246.com sivuilla joku on maininnut laittaneensa sen omaan autoonsa. Motec asennettu.

              Auton oma diagnostiikkahan siinä menee, mutta kaipa noissa on hyvä omat diagnostiikat?

              Mitään hajua noista vehkeistä ei ole, tänne voisikin enemmän noista vastaavista (plug and play?) purkeista kertoa...

              Comment


              • #8
                Vikakoodit ovat loistaneet poissaolollaan. Vähään aikaan en tosin ole nyt lukenut niitä, mutta "ongelma" on ollut myös silloin kun viimeksi luin. Diagnostiikka mitä vakioyksikkö tarjoaa ei ole kovinkaan kattava, joten jo pelkästään se on softan tai yksikön vaihdon arvoinen.

                Painetestiä en ole tehnyt: ei ole laitteita eikä oikein paikkaakaan. Kuka tämän voisi tehdä - mielellään Vaasan alueella?

                By-pass venttiilien kunnosta ei ole tietoa. Eivät ne ihan pilalla voi olla, koska silloinhan ahtopaineet karkaisivat eikä tehoa olisi alkuunkaan. Nämä on tarkoitus vaihtaa kunnollisiin (suosituksia?).

                Virisoftat: onko näissä jotain muutakin kuin uudet mapit? APR:llä on käsittääkseni muutakin, koska siinä voi vaihtaa eri mappia vakionopeudensäätimestä.

                Voi ehkä tuntua oudolta siirtyä käyttämään ohjelmoitavaa yksikköä, mutta tässä on muutama syy miksi sellainen mielestäni on järkevää:
                • Kunnollinen diagnostiikka (mm. anturien jännite/virta tasot, nopea dataloggaus)
                  Mappien säätö (olettaen, että vakio tai lähes vakiomapit saa alkuun pohjaksi)
                  Ambient tietojen parempi hyödyntäminen (uusia antureita)
                  Nopeampi ja monipuolisempi moottorinohjaus (esim. parempi PID-säätimien reagointi, vaihdekohtaiset säädöt, jännitteen kompensoinnit jne.)


                Mikäli nykyiseen ohjausyksikköön saa paremman softan (+uudet mapit) niin se on enemmän kuin varteenotettava vaihtoehto (helppo ottaa käyttöön, OBD tuki, kaikki olemassa olevat toiminnallisuudet toimivat ilman muutoksia jne.).

                Comment


                • #9
                  Diagnostiikka ei ole lähelläkään orginaaliauton luokkaa.
                  Noi ohjelmoitavat ruiskut kun on pääosin suunniteltu kilpakäyttöön, niin siellä ei ole ehkä kaikistä tärkein informaatio se että kuljettajan penkin käsinojassa on kärpäsen paskaa.
                  Tiedonkeruu sitten on pääosin parempi kuin motronikeissa.

                  Comment


                  • #10
                    Tiedonkeruun voi sanoa toimivan paremmin jälkiasenteisilla ohjausyksiköillä silloin, kun kaikki anturit on vaihdettu (lue pitää vaihtaa) tarkempiin ja täydellisesti boksin kanssa toimiviin.

                    Kokemuksesta voin sanoa, että mikäli haluaa siirtyä kolmannen osapuolen ohjausyksiköihin, erinäiset ongelmat ovat osa päivärutiineja - ainakin alussa. Tämän ei kuitenkaan luulisi olevan mikään uutinen vähänkin viritykseen perehtyneille.

                    Comment


                    • #11
                      Tutkin hieman tarkemmin tuota Niran vaihtoehtoa ja se jäi pois - vain 5 sylinteriä. Harmi, koska niillä on valmiita adaptereita olemassa oleviin johdotuksiin.

                      Onko todellakin niin, että perusanturointi on sen verran kehnoa että vasta ne vaihdettaessa saa hyötyä uudesta boxista. Jos näin on niin tämä vesittää kyllä mun ajatukset boksin vaihdosta..

                      Ongelmilta tuskin voi välttyä alkuun, mutta ei suuria murheita pitäisi olla mikäli löytyy tällaisia replacement paketteja (tosin näyttää siltä, että näitä ei pahemmin tunnu löytyvän Audille).

                      Ehkä joudun "tyytymään" vakio boxiin, mutta toisella softalla. Näitähän löytyy vaikka millä mitalla. Sellainen firma kuin Upsolute tekee erittäin halpaa tuotetta, mutta siinä on käsittääkseni muutettu vain mapit. Kokemusta tästä?

                      Kaipaisin lisää infoa näistä muista virisoftista eli onko jokin näistä firmoista yhteistyössä Audin tai VAG konsernin kanssa ja yhdessä kehittävät tuota softaa paremmaksi? Hieman epäilen (kokemuksesta), että moottoriohjausyksikön softaa noin vain muutettaisiin jonkin firman toimesta toisenlaiseksi ilman valmistajan mittavaa supporttia.

                      Comment


                      • #12
                        Tossa keskustelussa on tosta upsoluten lastusta S4:ssa. Ite ainakin miettisin kaks kertaa ennen kuin sellaisen laittaisin...

                        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ght=upsolut%2A

                        Kaipaisin lisää infoa näistä muista virisoftista eli onko jokin näistä firmoista yhteistyössä Audin tai VAG konsernin kanssa ja yhdessä kehittävät tuota softaa paremmaksi?
                        Muistasin lukeneeni, et ainakin MTM:llä olis tehtaan tuki takana kehitystyössä.

                        Comment


                        • #13
                          Melkosta perse-edellä puuhunkiipeämistä on jos ensimmäisenä viritystoimenpiteenä yritetään vaihtaa ecua toiseen.
                          Noitten aftermarket ruiskujen kanssa homma on kuitenkin enemmän ja vähemmän säätämistä ja hermojen kiristelyä.
                          Orkkis ruisku + lastu niin ihan sama on lopputulos tehojen kannalta (niitä kai tässä yritetään maksimoida) sillä erolla että kaikki orginaali herkut ja vikamuistyt yms toimii edelleen.
                          ymmärtäisin tilanteen silloin kun ois pakosarjaa kuuleria ahdinta suutinta turboa nokkaa jne jne että silloin harkitsisi aftermarket ruiskua ja sitäkin vasta silloin jos motronikkiä ei kukaan saisi kunnolla toimimaan.

                          Comment


                          • #14
                            Mahtaako näihin Boschin ohjainyksiköihin löytyä täysin uutta softaa (ei pelkät mapit), joka toimisi paremmin?
                            Jotenkin tuosta ihan ensimmäisestä viestistä päättelen että moottorissa on jotain vikaa tai anturivika tai jotain jos ei toimi hyvin. Ettäkö vakiosofta toimii jotenkin huonosti? Kaikesta ei tule vikakoodia.

                            Comment


                            • #15
                              Melkosta perse-edellä puuhunkiipeämistä on jos ensimmäisenä viritystoimenpiteenä yritetään vaihtaa ecua toiseen. Noitten aftermarket ruiskujen kanssa homma on kuitenkin enemmän ja vähemmän säätämistä ja hermojen kiristelyä.
                              Orkkis ruisku + lastu niin ihan sama on lopputulos tehojen kannalta (niitä kai tässä yritetään maksimoida) sillä erolla että kaikki orginaali herkut ja vikamuistyt yms toimii edelleen.
                              ymmärtäisin tilanteen silloin kun ois pakosarjaa kuuleria ahdinta suutinta turboa nokkaa jne jne että silloin harkitsisi aftermarket ruiskua ja sitäkin vasta silloin jos motronikkiä ei kukaan saisi kunnolla toimimaan.
                              En kyllä kirjoittanut virittämisestä mitään (ehkä ymmärsin suorituskyvyn toiminnan kannalta täksi). Virittäminen toki tulee eteen jossain vaiheessa, mutta ensin haluaisin moottorin mm. reagoivan nopeammin kaasun painallukseen.

                              Vakio-osat + lastu antaa lisää tehoa ja vääntöä, mutta antaako se muuta? Sitä olen yrittänyt selvitellä, mutta kellään ei tunnu olevan vastausta tähän. Mapit on yksi asia, mutta pelkät mapit eivät muuta esim. moottorin reagointia nopeammaksi.

                              Mutta tuo toinen yksikkö ei näytä olevan vaihtoehto muutamasta syystä:
                              -OBD tukea ei näytä löytyvän
                              -kunnon toiminta saadaan vasta anturointi vaihtamalla
                              -suoria replacement boxeja ei näytä löytyvän ässälle (nämä mahdollistaisi nopean boxin vaihdon katsastusta varten)

                              Petri, koneessa voi olla vikaa - en ole varma - ehkä tuo käyttäytyminen kuuluu tuon moottorin luonteeseen. Tämän vuoksi kyselin jo aiemmin standardi testin perään minkä mukaan olisi mahdollista tehdä toistettavat testit ja ottaa tiedot talteen esim. VAG-COM:lla ja verrata trendejä varmasti toimivaan autoon. Yksi jamppa teki pohjat wikipediaan, mutta siihen se on jäänyt.

                              Comment


                              • #16
                                Tuosta anturien vaihdon tarpeellisuudesta ohjelmoitavan kanssa olisin vahvasti eri mieltä. Ne kun pitää olla järjestelmälle softaan määritettävissä.

                                Laadukas virilastu pitää sisällään paljon muutakin kuin pelkät peruskartat, noin on tilanne vain halpisroskan suhteen. Myös kaasunvastaavuus muuttunee. Siihen liittyen kysymys: Mihin tuota vertaat, vapariin?
                                Koita päästä koeajolle jollakin toimivalla laatulastutetulla tai hae testisofta.

                                Vaikkei vikakoodeja olekaan niin suosittelen tekemään painetestin, se on lahjomaton.

                                Comment


                                • #17
                                  Ahdetussa moottorissa tavallisesti on viivettä, viallisessa vielä enemmän.

                                  Niin ja kyllä ne "mapit" vaikuttaa ihan tasan varmasti siihen luonteeseen. Aika harva virisoftatalo taitaa itse koodiin kajota ellei sen verran että tekijänoikeudellisesti se on eri kuin original ja näinollen myytävissä laillisesti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Teppo: Vertaan tilanteeseen kun ostin auton, edelliseen autoon (A4 1,8t MTM lastu) ja vähän aikaa testaamaani Renault Megane Sport (2,0t - 225hv). Meganen moottoria nyt ei voi verrata suoraan missään tapauksessa - liian paljon eroa moottorin iässä ja tekniikassa. Meganen moottori, vaikka onkin turbo, vastasi kaasuun välittömästi ilman viiveitä ja matalilta kierroksilta, mutta yläkierroksilla loppui sitten puhti eli viittaisi pieneen turboon.

                                    Edellinen 1,8t reagoi aika tavalla samoin kuin nykyinenkin, mutta vaihteenvaihdon yhteydessä ahtopaineet tuntuivat olevan paremmin tallella. Tämä viittaa joko vuotoon putkistossa, by-passien hitauteen tai sitten vain odotan enemmän moottorilta.

                                    Haluaisin testata ihan vakio S4:sta, joka on varmasti kunnossa. Siitä testistä saisi enemmän irti. Lastutettu on muutenkin erilainen, joten vertailu ei olisi enää mielekäs.

                                    Petri: Vaikuttaa toki luonteeseen, mutta ilman softan muutosta (ohjauksen muutosta) voiko se vaikuttaa esim. viiveisiin? Softan muutokset vaativat kyllä erittäin taitavan porukan (ja paljon aikaa) reverse-engineeraamaan binaarin järkeväksi lähdekoodiksi, joten en ihan heti usko softamuutoksiin ilman valmistajan tukea. Mappien muuttaminen on helpompi homma.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kolmannen osapuolen ecun säätäminen on ikuinen työmaa. Tyypillisempiä ongelmia ovat tyhjäkäynnin heilunta, kylmä/lämmin käynnistykset ja erinäiset nytkähdykset mitä erikoisemmissa ajotilanteissa. Niiden löytäminen ja korjaaminen ei onnistu päivässä parissa edes ammattilaisen käsissä, nimittäin kaikkia olosuhteita ei millään voi saada esiin.

                                      Mitä tulee parempien antureiden mukanaan tuomaan parempaan tiedonkeruuseen, on varmaa, että alkuperäistä paremmin sijoitetut ja alkuperäistä nopeammin reagoivat anturit tuottavat paremman tuloksen. Koska tuo on tarpeellista, sitä en tiedä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vielä kerran, bypass tai ahtovuoto huudettu. Ex. 2.7bt:ssäni hajonneet venat aiheuttivat juuri huonoa vastaavuutta ts. ahtopaine nousi hitaasti. Saman tekee pienehkö ahtovuotokin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitä tulee parempien antureiden mukanaan tuomaan parempaan tiedonkeruuseen, on varmaa, että alkuperäistä paremmin sijoitetut ja alkuperäistä nopeammin reagoivat anturit tuottavat paremman tuloksen.
                                          Moottorinohjaukselle suunniteltujen tiettyjen (lämpö-) anturien käyttö on suositeltavaa myös siksi, että anturin tulon sovitus elektroniikassa on tehty juuri kyseistä anturia varten. Joissakin jälkiasennus-ecuissa noita tuloja pystyy softallisesti skaalaamaan joissakin rajoissa, mutta mikäli anturi ei käytä sisääntulon ADC:n skaalaa riittävän laajalti, voi resoluutio jäädä käyttötarpeeseen nähden riittämättömäksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tein vähän testejä VAG-COM:lla (kun ei parempaa ole saatavilla - trendaus on luokkaa 2-3 samplea/sekunti) ja vaikuttaa siltä, että ahtovuotoja ei ole. Mutta bypass-venttiilit eivät toimi mielestäni optimaalisesti. Melko hidas kierrostennosto saa aikaan silloin tällöin outoa ahtopaineen käyttäytymistä: paine saattaa nousta referenssiä suuremmaksi tai se ei nouse.

                                            Lisäksi bypassit eivät avaudu kuten pitäisi - vaihteenvaihdossa näkyy selkeitä ahtopainepiikkejä (ei toki aina - silloin tällöin). Referenssi on selkeästi alle sen mitä mitattu paine on.


                                            Kuvassa näkyy ahtopainepiikki kaasunpäästön jälkeen. Vakioahtopaineella tämä ei ole ongelma - kovemmilla voi hajottaa paineputkia.


                                            Kuvassa näkyy kuinka ahtopaine kasvaa ennen referenssiä nopeammin. Tämän saa aikaan hitaalla kaasunpainamisella (ahtopainetta tarvitaan hieman enemmän koko ajan). Lisäksi piikki on varsin voimakas lopussa.


                                            Niin ikään erikoista ahtopaineen käyttäytymistä lopussa kun kaasua ei päästetäkkään kokonaan ja nopeasti vaan hitaasti jolloin alipaine ei olekaan niin voimakas. Jos oikein olen ymmärtänyt niin nimenomaan kalvoventtiileillä on tätä ongelmaa (toki mäntäversiollakin varmasti on jos siinä on likaa tai muuten vain jumittaa).


                                            Vähän lisää toisesta testistä.


                                            Tästä teho ja vääntökuvasta voi myös nähdä bypassin käyttäytymistä. Ensimmäinen veto on 1500 rpm:stä rajottimeen. Epäilen, että venttiilin sulkeutuminen ei tapahdu kunnolla, koska vääntökäyrä on melko loiva. Veto ei myöskään ollut "puhdas" vaan välillä tapahtui selkeä piristyminen - aivan kuin paineet olisivat nousseet selkeästi. Jälkimmäisessä vedossa kierrokset olivat alussa 2400 rpm ja siitä veto rajottimeen. Ero oli perstuntumalla melko suuri ja kuten käyrästäkin näkee niin vääntökäyrän jyrkkyys alussa vahvistaa tuntumaa. Maksimivääntö myöskin saavutetaan ainoastaan jälkimmäisellä vedolla kuten myös hieman suurempi teho (~213kW - ei lastutettu).

                                            Kyselin BSR:ltä tarkempia tietoja mitä niiden chip tuning sisältää eli onko kyseessä mappien säätö ainoastaan vai tehdäänkö myös funktionaalisia muutoksia ohjaussoftaan. BSR tekee ainoastaan mappien säätöä. MTM:ltä kysyin samaa, mutta en ole saanut vastausta. 99% todennäköisyydellä näin on kaikkien chip tuning firmojen kanssa elleivät ole erittäin tiiviissä yhteistyössä VAG konsernin kanssa. Joillakin firmoilla on mahdollista vaihtaa mappeja lennosta, mutta tämä toiminnallisuus voidaan "hackata" melko helposti, joten se ei mielestäni ole funktionaalisuuden muuttamista vaan pieni laajennus toimintaan.

                                            Mitä tulee antureiden mittauksen suhteen niin on selvää, että hardis pitää suunnitella siten, että anturin dynamiikka (mA tai mV) tulee mahdollisimman hyvin hyötykäytettyä. Voisin kuvitella, että motronic käyttää enemmänkin halpoja ja ehkä jopa hitaita AD muuntimia, koska niillä saadaan riittävä tarkkuus ja nopeus aikaan ja ovat halpoja. Massatuotteilla on pakko käyttää hintaoptimointia mikä nyt on ihan selvä asia. Kolmansien osapuolien tekemillä laitteilla ei tätä rasitetta ole, koska 50? lisähinta ei ole merkityksellinen lopputuotteessa, mutta sillä saa huomattavasti parempaa elektroniikka. Tuolla extra hinnalla saadaan helposti toteutettua laajempi sähköinen dynamiikka (esim. 0..5V -> 0..10V) ilman resoluution käytännön heikkenemistä (esim. 20bit ADC, 50kHz sample rate). Lisäksi CPU tehoa ja RAMia ja ROMia näistä kolmansien osapuolten laitteista löytyy helposti enemmän.

                                            Tutkin hieman lisää näitä kolmansien osapuolien moduleita ja valitettavasti NIRA jää ainakin ulkopuolelle, koska heillä on ainoastaan 5-sylinterisiin saakka tuki. Motech on mielenkiintoinen ja itseasiassa tapaankin heidän edustajia ensi viikolla muissa merkeissä, mutta pitää yrittää jossain vaiheessa ehtiä keskustelemaan autopuolestakin :-)


                                            Vielä näistä nk. after market ohjainyksiköistä. Mikäli näiden toimintaan pystyy vaikuttamaan konfiguroimalla niitä tai muulla tavoin niin väittäisin, että saisi merkittävää parannusta moottorin toimintaan, jos bypass ja wastegate olisivat softalla säädettäviä. Erityisesti näiden yhteisohjauksella saa parannettua load steppejä kuten vaihteenvaihto.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minähän en mittään mistään tiedä ja viisaammat korjatkoot, mutta kun katsoo esim. tätä:



                                              Ja jos tässä oli kysymys hitaasta kaasunpäästämisestä, niin tuo yliahto referenssiin nähden ei kyllä todellakaan johdu mistään bypasseistä, tuossahan kierroksen nousee vielä (kaasuläppä on auki) siinä vaiheessa kun ahto on suurempi kuin pyydetty. Noilla kierroksilla kone syö ilmaa sen verran hanakasti, että se ylipaine tipuu imusarjassa ihan ilman bypassejä. Sitä paitsi sen bypassin pitäisi aueta "vain" kun kaasuläppä lämähtää kiinni.

                                              Muutenkin kun kuvia kattoo, niin sulla näyttäisi enneminkin olen ongelmaa ahtopaineen ohjauksessa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuo on kyllä totta mikä Miikka kirjoittelet. Kierrokset tosiaankin nousevat vielä ja kun kierrosten nousu päättyy laskee ahtopaine.

                                                Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikös wastegate ohjaus ole niin ikään "mekaaninen" eli moottorinohjausyksikkö ei säädä sen asentoa?

                                                Osaako joku kertoa tarkemmin mitä kaikkea VAGin koneissa otetaan huomioon ahtopainetta säädettäessä ja miten ahtopaineen säätö itseasiassa tehdään jos säätöventtiilit ovat "mekaanisesti" ohjattuja? Diagnostiikan mukaan mitään vikaa ei ole, mutta ei nuo käyrät ainakaan mun mielestä ole parhaita mahdollisia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä se hukkaportti on täysin mekaaninen, mutta sille menevää painetta eku kyllä sääätää n75 tai audikielellä WGFV:n avulla.
                                                  Eli kyllä se eku sitä ahtopainetta säätää vaikka fyysisesti ei hukkaporttin tangossa mitään servomoottoria olekaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tapasin Motecin edustajia männäviikolla. Rauta vaikutti todella lupaavalta. CPU nyt ei mikään erikoinen ollut, mutta muutoin se oli ihan pro laite, jonka parissa oltiin vietetty enemmänkin aikaa.

                                                    Softapuoli vaikutti myös varsin hyvältä - viimmeistellyltä. Myöskin varsin helpolta käyttää. Ei ihme, että rallipiireissä käyttävät tuota (vaihtovat jopa Magneti Mirellin muutamassa tapauksessa tuohon - no, ehkä rahalla ei saakkaan kaikkea).

                                                    Valitettavasti boxista ei löydy valmista pakettia VAGin moottoreille. Subarulle löytyisi, mutta ei paljoa auta. Hinta on myöskin kohtuullisen suolainen. Perusboxi menee jonkin verran päälle 1000?, mutta siihen kylkeen pitää ostaa laajennoksia, joten todellinen kustannus nousee 2000-3000? välimaastoon. Ja sillä ei sitten saa mitään valmiita konfigurointeja (I/O:t, funktiot, safetyt, mapit jne.jne.), joten siinä palaa sitten viikko poikineen ennen kuin on käyttökelpoinen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täällä olis kokemusta hieman tuosta "after-market" ruiskun asennuksesta s4 2.7bt:oon, tänään lähti käyntiin ensimmäinen s4:nen tatechin boxilla.. projektin aikana on tullut useita ihmeellisyyksiä vastaan (audista) ja sen soveltuvuudesta jälki asennus ruiskuun, niitä ei viitsi tähän heti ruveta listaamaan.. mutta sen verta osaan sanoa jo ylläkäytyihin keskusteluihin, ettei anturi muutoksia juuri tarvitse tehdä minulla vaihtui laajakaista lambda ja 3bar map anturi.. ja mitä tulee toimivuuteen niin laakista käymään neitsytkäynnistyksellä..

                                                      ja mitä tulee tyhjäkäynnin heiluntaan se taitaa olla ennemminkin motronicin ongelma (isoilla suuttimilla) koska suuttimet ovat korkea ohmiset ja motronic omalla tavallaan hidas.

                                                      ainiin jos -00 malli on nyt yhtään samanlainen kun -99 niin eculla ei oo mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itse vaan ihmettelen mitä ideaa on vaihtaa vakio koneeseen koko ecu kun tässäkin tapauksessa moottorin "viallisen" olemuksen saa muutettua ihan pelkällä esim. Karalan lastutuksella? Tietysti asia on erikseen jos haluaa itse karttoja yms pihassa raplata mutta väittäisin että siten on pihassa kohta kallis sulanut metallinpala.

                                                        Sitten kun aletaan lapiolla kaatamaan ahtimia, suuttimia yms roinaa konehuoneeseen niin alkaisi omasta mielestäni olemaan vasta tuollaisen ohjelmoitavan ecun vuoro. Tosin lastutettu Motroniccikin ilmeisesti pitää pintansa normaalikäytössä aika pitkäälle. Kisakäyttö sitten erikseen.

                                                        Itse kyllä katsoisin tuon Tatechin perään JOS harrasteautoon tuollaista pitäisi virittää mutta käyttöautoon en näkisi mitenkään niin paljon vaivaa että saisi "normaali" ajettavuuden säädettyä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          siinä oon ihan samaa mieltä ettei vakio moottoriin ole tarvetta asentaa kuin lastu tjms.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sulla on nyt ilmeisesti uudempi tatech purkki siinä, eli sähkökaasuläpän ja nokka-akselin ajoituksen ohjaus?

                                                            Kun on tarkemmin säädöstä kokemuksia, niin kertoileppas täällä. Asia kiinnostaa, kun yksi zipale 2,7T koneita tulossa näillä näkymin tatechilla ohjattavaksi (autronicia ei vaan näy eikä kuulu), tosin alkuperäinen kaasuläppä oli sen verran pieni, että se on korvattu mekaanisella.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X