Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AMK vaihteisto ulisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AMK vaihteisto ulisee

    Terve!

    Nyt kun Audin (100 2,0E vm 89 ajettu 320 000) sähköt alkaa hiljalleen toimia, on aika siirtyä tekniikan puolelle.

    Ongelma siis on se, että auton etupäästä kuuluu ulinaa, jonka taajuus suurenee nopeuden suurentuessa. Se, mikä vaihde on päällä tai onko vaihde ollenkaan päällä ei vaikuta ulinaan millään tavalla. Myöskään kaasujalan raskaus tai kytkimen painaminen pohjaan ei muuta ääntä mihinkään suuntaan.

    Pyöränlaakerit on vaihdettu, joten vika on pakko olla vaihteistossa? Ääni on sinänsä ollut autossa "aina", eikä se ole muuttunut mitenkään voimakkaammaksi. Ääni ei ole myöskään voimakas, mutta selkeästi kuultavissa jos radio on pois päältä ja puhallin pienellä teholla.

    Ajattelin kyllä vaihtaa autoon uudet vaihteistoöljyt jos se vielä hieman tekohengittäisi tuota ulinaa pois. Mutta toki mietityttää, että onko pian jo edessä koko laatikon irroitus ja laakereiden vaihto...

  • #2
    Kannattaa kokeilla forten lisäainetta jos ääni tosiaan tulee laatikosta. Hiacen perä lakkas huutamasta ku sinne pantiin tämä.

    Comment


    • #3
      Poskilaakerit, tai pinioni. Toki aina kannattaa yrittää elvyttää.
      Omassa huutanu jo neljä vuotta, siis tässä satkussa.

      Täyytiikin tässä kesänmittaan itsekin kokeilla tuota Anssin myrkkyä, jos tuo Öljyparoni suostuis ne "halvalla" lootaaan heittämään.
      Jos ei anna, niin ei otakaan, eikä vie konkurssiin;)

      Comment


      • #4
        Vika oli tiedossa jo kun ostin auton ja korjaamolla oli "kuulemma" :D sanottu että vika olisi luultavasti poskilaakereissa, mikä sinänsä ei olisi vielä mahdottoman hankalaa korjata itsekin kun laatikkoa ei tarvitse irrottaa.

        Mutta nyt ensiksi koetan nyt saada sen haynesin korjausoppaan ja vaihdan lähiaikoina tuohon auton ölpät ja lisään sitten vaikka tuubin tuota myrkkyä jos ulina katoaisi. Mutta ilmeisesti ei mikään järin akuutti vika siihen asti kunnes alkaa oikeasti huutamaan, nyt ei haittaa menoa mitenkään.

        Ongelma vain on että en ole löytänyt vaihteiston täyttöroppua, eikös sen pitäisi olla jommankumman vetarin läheisyydessä? :O Vai olenko aivan kuutamolla...

        Comment


        • #5
          haynesin korjausoppaan
          Tuossa just kattelin haynesia "kotikirjastosta" tuosta satasesta ja täytyy todeta, että aika ylimalkainen, ei löytynyt kysymääsi propun paikkaa edes.

          Oliko se Bentleyn opas jotensakin parempi muistaakseni, mutta tuon propun paikan kyllä sulle joku ystävällinen sielu kertoo, kunhan kysymyksesi ehtii lukea, siis älä huoli (kesäaika).

          Comment


          • #6
            Juu mulla on kyllä toi bentleyn manuaali, mutta siinä taas se tiedosto on monissa osissa ja otsikot on ties millä itä-euroopan kielellä --> tietojen hakeminen harvinaisen hankalaa:D

            Mutta eipä tässä nyt mikään kiire ole, mutta kun tyhjennyspropun löysi helposti kun auto oli ylhäällä niin olisi kiva myös löytää se täyttöpaikkakin että saa lootan ikivanhat öljyt vaihtoon..

            Comment


            • #7
              Kuskinpuolella oli muistaakseni, (ja oli) kun Parooni mulle ne viimeks vaihtoi, tais olla kylläkin jonkunlainen erikoispää siinä avaimen päässä.

              Comment


              • #8
                Taitaa torx-hylsyllä se roppu avautua, pitääpi kattoa löytyykö niitä omasta takaa.

                Comment


                • #9
                  Eikö kukaan tiedä? Ei kiinnostaisi mennä kämmäämään ja mennä kaatamaan öljyt vahingossa kytkimen puolelle... :D

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se on siinä kuskin puolen vetoakselin juures. Aikalailla akselin tasolla, katot vain tarkemmin :) Iso kuusiokolo (17mm), luultavimmin.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin löytyhän se:) Semmonen iso kuusikolohan sieltä vasemman vetarin vierestä löyty akselin tasolta. Samanlainen kuusiokolo löytyy myös vaihteiston pohjasta eli siitä sitten tyhjennetään laatikon öljyt. Vielä kun tietäisi että miten nuo yli 20 vuotta paikallaan olleet mutterit saa auki...

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä ne lähtee. Hyvä 17mm kuusiokolohylsy ja räikkä niin lähtee. Vääntää toki saa :)

                        Comment


                        • #13
                          Juu saatiin ne lootaöljyt vaihdettuu, vähän paremmi menee nyt vaihteet päälle ja ulina vähän hiljeni. Joten ei se ainakaan huonommaksi mennyt :)

                          Comment


                          • #14
                            Oliko minkälaisessa kunnossa ex ölpät ja mitäpä laittelit tilalle?
                            Ihan mielenkiinnosta kyselen?

                            Comment


                            • #15
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=33794

                              Tuolta laakeritietoutta, jos haluat siitä lootasta hyvän. Kuvat ovat valitettavasti kadonneet vuosien varrella.

                              Vaihteisto on vielä tallella, jos kiinnostaa :)

                              Comment


                              • #16
                                Ex öljyt oli vielä ihan kohtuullisen näköset mutta kyllähän siitä näky ettei ne ihan tuoreet enää olleet :D Mutta mitään hiluja tai muuta ei öljyn mukana näyttänyt tulevan.

                                Lootaan kaadettiin hiljaiseen tahtiin 75W/90 Gl 4/5 valvolinen (kakka?)ölppää sen verran mitä sinne laatikkoon meni, eli noin 2,5 litraa.

                                Johtuen rajallisista mahdollisuuksista seisottaa autoa tallissa, olen varmaan jo tuohon kohtuulliseen vaihteistoon tyytyväinen. Eri asia on sitten, että jos tuo alkaa jossakin vaiheessa huutamaan kunnolla.

                                Toki olen kyllä huomannut että nälkä kasvaa syödessä, auto tuntuu olevan ihan kohtuuhyvässä tikissä (tehostaja ei vuoda, kone ei naputa, sähköt pelaa ja jarrut on balanssissa) niin siitä olisi toki kiva kunnostaa helmi :)

                                Comment


                                • #17
                                  Tuli tuossa kyllä huomattua, mikä ero on kohtuuvähän (270 000) matka-ajoa nähneellä laatikolla ja omalla (320 000) pk-seutusuharointia nähneellä laatikolla :D

                                  Hiljalleen ehkä voisi alkaa miettiä laakerijumpan aloittamista jos vaikka aloittaisi laatikon poskilaakereista. Onko kukaan niitä vaihtanu laatikko kiinni autossa ja jos on, millainen projekti se sitten olisi? Ja mistä ihmeestä tuohon saa vielä johonkin järkevään hintaan uusia poskilaakereita?

                                  Ei viitsi oppia asioita kantapään kautta :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Päivitystä:

                                    Laatikko on nyt nähnyt uusia öljyjä sen 2000 km ja kaikki toimii aivan samalla tavalla kuin aina ennenkin, eli ihan ok ulisemista lukuunottamatta.

                                    Kakkonen on kehnoin vaihde; ensimmäinen vaihto koneen käynnistämisen jälkeen 2. vaihteelle kylmänä voi olla välilllä hieman raskas, mutta mikäli vaihdekaavion käy läpi ennen ajamaan ryhtymistä, niin mitään ongelmaa ei ole.

                                    Kuitenkin, kun autoon alkaa rahaa palaa ja auto on muuten toimivuudeltaan hyvää käyttistasoa enkä aio autosta luopua (koska auto on varsin mainio), niin olisi varalta hyvä tietää että paljon tuollaisen parempikuntoisen laatikon hommaaminen tulisi maksamaan ja jos jollain tuon AMK-tyypin toimiva meluamaton laatikko löytyy, niin kohtuuhinnalla sen olisin vaikka varalle valmis ostamaan.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X