Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyä coupe typ89 1.8 moottoriin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä öljyä coupe typ89 1.8 moottoriin?

    Elikkäs mitä moottoriöljyä suosittelette tuommoseen audin 1.8 mekaanisella nelipisteruiskulla varustettuun moottoriin?

    En tiedä mitä öljyä entinen omistaja on käyttänyt, mutta moottori on kuiva, eikä ole öljyä kuluttanutkaan.

    Ainut vaan että nyt kylmänä käynnistäessä kuulostaa pahalta ennen kun öljynpaineet nousee, ja lämpimänä säksättää tietyllä kierrosalueella pintakaasulla ajaessa. Näin ei mielestäni ostaessa tehnyt, vaan alkanut lähiaikoina tekemään... (Oisko nostaja menossa vaihtoon, vai auttaako öljynvaihto?)

    EDIT: vai onks näissä moottoreissa hydraulinen venttiilikoneisto? :O

  • #2
    Ainiin ja öljynpaineistakin vielä unohtui mainita. Kylmällä koneella mittari pomppaa 5bar tyhjäkäynnillä- sekä ajaessa, mutta kun kone lämpenee niin tyhjäkäynnillä n.1bar vaan. Heti kierroksia antaessa kyllä nousee, ja lämpimällä koneella ajaessakin on tuolla 5barissa. Onko tuo matala öljynpaine lämpinä tyhjäkäynnillä normaalia :( Voiko nousta öljynvaihdon yhteydessä?

    Comment


      #3
      Kuulostaa normaalilta nuo öljynpaineet. Säksätys johtuu hydraulisista venttiilinnostimista. Eivät maksa paljoa ja saattavat hiljentyä hyvillä öljyillä. Öljyistä löytyy keskustelua paljon, vähän omatoimisuutta hakuun.

      Comment


      • #4
        Oon hakua kyllä kovasti käytellyt, mutta en suosituksia juuri kyseiselle moottorille löytänyt.

        Mites esim. Castrol MagnaTec 5W-40 (täyssynteettinen) kävisi? Kun joskus kaveri mainitsi hyvää evästä hydraulisille olevan.

        Ja paljonko öljytilavuus tossa 1.8 on, että riittääkö 4litran pönttö.

        Comment


          #5
          Riittää, Magnatec on hyvä. Ei se 1.8-moottori sen ihmeellisempi ole öljyjen suhteen kuin muutkaan. Kannattaa muistaa, että kyseessä on 23 vuotta vanha moottori, niin se ei varmaan tarvitse aivan viimeisen teknologian öljyjä.

          Comment


            #6
            Joku shellin 10w40 tai tebskan vastaava ajaa varmasti asiansa noin vanhassa pannussa. Omista kokemuksista tosin 5cyl koneista, niin välttelisin Mobilin F1:stä, kun on niin juoksevaa (ainakin 10 vuotta sitten), että sitä ei jää "makaamaan" venttiilikoneistoon ja kylmäkäynnistyksessä auto kalkattaa kovempaa kuin kalkkarokäärme (ja pari nokka-akseliakin toi öljy tuhos... juuri ton takia)

            Comment


              #7
              Hydraulinostajia syötetään paineellisella öljyllä, joten en usko siihen auttavan, vaikka kaataisi päälle litran öljyä.

              Comment


                #8
                Khyl sielä nokan ja nostajankin välissä olis kiva olla öljyä käynnistykses... ja kuka täs puhui edes hytikkanostajista tuossa tuhoutuneessa koneessa.

                Comment


                • #9
                  Juha-Matti meinaa varmaan sitä, että vanha ja kulahtanut hytikkanostin vuotaa ohuimmilla öljyillä auton seisoessa itseään tyhjemmäksi kuin paksummilla ja naputtaa pidempään kylmäkäynnistyksessa.

                  Nostajan sisäistä vuotoa ehkäpä tarkoitettiin :)

                  Jaaha, tekstiä tulikin jo väliin
                  Viimeksi muokannut janskuman; 26.6.2012, 21:41. Perustelu: Hidas taas

                  Comment


                  • #10
                    Perinteinen RF1 on 5W-50:stä ja näin ollen paksumpaa kuin 10W-40. Yleensä nuo 10W-40:t taitavat olla mineraalia, joita ei kannata laittaa koneeseen muuta kuin seisontaöljyiksi.

                    Comment


                    • #11
                      5W-40:stä syöttelen itse - huomaa säksätyksestä millon mennään alle minimin :)

                      Comment


                      • #12
                        Noh, nyt on myllyssä noi castrollin magnatec 5w-40, ja heitin ensiksi vanhoihin öljyihin STP motorflushin (tuli sitten tosi mustana ulos) - Joidenka perään vielä mobilin jotkut mitä sattui löytymään että huuhtelen loputkin kurat, vähän aikaa pyöritettyä nekin tuli tosi mustana ulos. Sitten uus filsu ja castrollit sisään...

                        Lopputulos: Empä huomannut eroa juuri muualla kun rahapussissa :( Vieläkin säkättää mielestäni ihan samallalailla, eniten ehkä kuuluu jossain 2Krpm paikkeilla...

                        Onko kellään kokemusta auttaisiko tuollainen Liquimoly hydraulinostin lisä yhtään? Ei olisi kovin kallis pönikkäkään, vai olisiko nuilla öljyillä jo pitänyt asettua, jos on asettuakseen.

                        Comment


                          #13
                          Jospa vaikka vaihdat ne nostajat.

                          Comment


                            #14
                            Nostin vaihdolle ääni. Nuo kaikenmaailman STP:t, RVS:t, Fortet ja yms. vain tekevät öljystä paksumpaa. Eli eivät korjaa, vaan muuttavat viskositeettia.

                            Comment


                            • #15
                              Eipä oikein tommosesta hommasta ole kokemusta. Purattanee tossa moottorissa venakopan (ja tietysti mitä sen tiellä on) ja nokan irti? Eikä muuta?

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Jaako Näytä viesti
                                Nostin vaihdolle ääni. Nuo kaikenmaailman STP:t, RVS:t, Fortet ja yms. vain tekevät öljystä paksumpaa. Eli eivät korjaa, vaan muuttavat viskositeettia.
                                Tuo käytetty STP oli puhdistusaine ja samoin Forte on puhdistusaine. RVS:kään ei ole perinteinen "muovi-lisäaine". Muuten samaa mieltä, uusilla nostimilla se varmiten hiljenee.

                                Comment


                                  #17
                                  Jakokoppa auki, että saa remmin löysättyä. Venttiilikoppa auki, nokka-akselin pyörä pois, nokkapukit pois, nokka-akseli pois. sitten pääseekin jo noihin painimiin käsiksi.

                                  Kyllä siltä STP:ltä löytyy noita samankaltaisia litkuja, ku muiltakin. Joskus kokeilin STP:n Stop smokea, mut eipä paljo ollu vaikutusta. Ohjurinkumit vaihtamalla loppui savutus.
                                  Viimeksi muokannut Jaako; 27.6.2012, 22:54.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X