Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 moottori sammui eikä enää käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 moottori sammui eikä enää käynnisty

    Elikkä 1.8TQ moottorilla oleva B7 audi kävi viime keskiviikkona öljyn vaihdossa ja 400km jälkeen alkoi öljynpainevalo vilkkumaan, käytin moottorin sammuksissa ja vika "hävisi".
    Meni noin 100km aikaa ja valo syttyi jälleen ja moottorin sammutuksen jälkeen sammui taas. Noh sen jälkeen valo alkoi vilkkumaan heti kun lähsin liikenteeseen ja ajoin sitten Oulussa erääseen huoltamoon ja he lukivat vikalistan, eikä siltä löytynyt yhtään mitään!!??
    Epäilivät että öljunpaineanturi olisi suurella todennäkoisyydellä menossa, sanoivat että voin hyvinkin ajella kotiin, kun asun kuitenkin Rovaniemellä, eikä heillä ei ollut sitä anturia hyllyssä.
    Auto kuitenkin kävi aivan normaalisti ja kaikki tehot oli tallella.
    Lähdin ajelemaan valon vilkkuessa ja hieman ennen kotia auto "nykäisi" ja sammui, eikä lähtenyt sen jälkeen enään käyntiin, starttaa kyllä, mutta ei lähde käytiin.
    Loppuvaiheessa huomasit ehkä hieman vääntöjen hiipumista isommilla vaihteilla.
    Moottoriöljyt on ovat kokoajan ollut ylärajassa ja lämmöt normaalit.

    Missä vika?

    Autolla ajettu nyt 172tkm ja jakopääremontti tulossa seuraavaan huoltoon (13tkm sisällä) ensimmäinen jakopaa vaihdettiin 120tkm kohdalla.

  • #2
    Moottorin aukaisu paljastanee vauriot, jos ei venttiilikopan avaus riitä. Öljynpaineiden puuttuessa moottori ei saa voitelua, ainakaan jokapaikkaan ja tarpeeksi.

    Varsinkin B6:ssa on raportoitu öljysihdin tukkeutumista, mistä syystä öljynpaineet putoaa ja edessä on moottorituho, jos ei hoksaa sammuttaa autoa ajoissa.

    Comment


      #3
      Miten huollossa pääteltiin että olisi anturivika kun ei kerran mitään koodejakaan ollut? Toisin sanoen, mitattiinko öljynpaineet ja siten pääteltiin, vai oliko kenties puhdas veikkaus?

      Kuten Arto tuossa vihjasi, näissä autoissa on ihan oikeasti haasteita öljynpaineen kanssa, johtuen öljysihdin tukkeutumisesta etenkin jos on ajettu pitkiä (ns. LL) öljynvaihtovälejä. Valitettavasti öljynpainevalon syttyessä taitaa olla huomattavasti todennäköisempää että öljynpaineet ovat hukassa kuin että anturissa olisi vikaa. Ja tunnetusti jos öljynpaineet eivät ole kunnossa, autolla ei ajeta metriäkään. Enkä kyllä millään autolla (varsinkaan 1.8T-koneisella) ajaisi öljynpainevalon syttyessä, olkoonkin että vika VOI olla myös anturissa.

      Valitettavasti on siis mahdollista että kone on kohdannut mittavahkon tuhon.

      Comment


        #4
        Toivottavasti sinulla on kuitti, jossa lukee tuo lupa ajella öljynpaineen varoitusvalon kanssa. Näin löysit moottorituholle maksajan. Jos ei, niin kättä taskuun, tonneja palaa.

        Comment


        • #5
          Tämä pohdiskelu ei nyt tässä tapauksessa auta enää mitään, mutta saiskohan jotenkin foorumille näkyvään paikkaan jutun öljynpainevalon tärkeydestä? Ja kustannuksista... Monessa ketjussahan tästä on ollut mainintoja, mutta joitakin vuosia foorumia seuranneena aina säännöllisen epäsäännöllisin välein joku kertoo "öljynpainevalon syttyneen, mutta jatkoin ajoa kunnes..." Sen vähän minkä autoista ymmärrän, niin ehkä tuon öljynpainevalon kanssa se mutu-sana pitäisi olla kielletty. No kaikki autoilijat ei tietysti seuraa tätä saittia, mutta jos yhdenkin konerikon joskus pelastais.

          Comment


            #6
            Jo auton käyttö-ohjekirja kertoo öljynpainevalon vakavuuden, sen pitäisi riittää. Ja itse sana öljynpaine, pitäisi kertoa jo aika paljon. Punainen valo mittaristossa pitäisi jo kertoa "STOP".

            Keltainen valo mittaristossa= Ajoa voi jatkaa mutta varoen.
            Punainen valo mittaristossa= Keskeytä ajo ja ota yhteys korjaamoon/ hinausliikkeeseen.

            Suurin osa ei ymmärrä autoista mitään, mutta käyttö-ohjekirjaan olisi syytä sen verran tutustua, että ymmärtää koska on aika pysähtyä. Kaikki ei sitäkään ymmärrä, joten oppirahat maksetaan kalliimman kautta.

            Comment


            • #7
              Totta. Ja useinhan tänne kirjaudutaan eka kertaa, kun kysellään tapahtuneesta vahingosta. Ja tämä ei mitään viisastelua topicin aloittajalle, katseen kääntäisin tuonne erääseen huoltamon suuntaan, joka antoi ajoluvan.

              Comment


              • #8
                Kaverin B7 teki viime vuonna saman tempun valo vilahti ja POKS.Laakkoselta "pikku lasku" uuden moottorin vaihdosta ja syynä nimenomaan öljysihdin tukkeutuminen+long life öljyt.Ruotsista saa kuulemma tuliterän moottorin n.4000€

                Comment


                  #9
                  Eipä 7-8v vanhaan autoon kannata tehdasuutta konetta ostaa ellei aio itse ajaa sillä maailman tappiin saakka. Alle parin tonnin saa 100-200tkm ajetun koneen ja siitä sitten vaikka kunnostaa (laakeroi yms.) samalla jos siltä tuntuu. Vaurioista riippuen ylä- ja alakertoja saa toki halvemmalla, ja siinähän harrastaja samalla vaihtaa vähän vahvempaa sisuskalua, niin kestää vähän enempi vääntöäkin ottaa...

                  Eiköhän kannata vaan ne mahdolliset/todennäköiset vauriot tutkia alkuun.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                    Miten huollossa pääteltiin että olisi anturivika kun ei kerran mitään koodejakaan ollut? Toisin sanoen, mitattiinko öljynpaineet ja siten pääteltiin, vai oliko kenties puhdas veikkaus?

                    Kuten Arto tuossa vihjasi, näissä autoissa on ihan oikeasti haasteita öljynpaineen kanssa, johtuen öljysihdin tukkeutumisesta etenkin jos on ajettu pitkiä (ns. LL) öljynvaihtovälejä. Valitettavasti öljynpainevalon syttyessä taitaa olla huomattavasti todennäköisempää että öljynpaineet ovat hukassa kuin että anturissa olisi vikaa. Ja tunnetusti jos öljynpaineet eivät ole kunnossa, autolla ei ajeta metriäkään. Enkä kyllä millään autolla (varsinkaan 1.8T-koneisella) ajaisi öljynpainevalon syttyessä, olkoonkin että vika VOI olla myös anturissa.

                    Valitettavasti on siis mahdollista että kone on kohdannut mittavahkon tuhon.
                    Oululaisessa huoltamossa mittasivat öljynpaineet ja ne olivat normaalit.
                    LL-öljyillä en ole ajanut koskaan, vaihtoväli on ollut koko ajan max 15tkm välein.
                    Torstaille sain pajalle ajan ja siellä sitten selviää että mitä sieltä koneestä löytyy, jos vikalista on tuota mitä täältä olen lukenut, niin otan kyllä Oululaiseen huoltamoon yhteyttä että mistä syystä päästivät minut lähtemään ajaan Rovaniemelle. Luulisi että sentään "AMMATTILAISEN" huoltamotyöntekijällä pitäisi tietää tuollaiset asiat. Minulla on kuitit ja mittaustulokset tallessa kyseisestä huoltamosta, niiden luulisi riittävän, vai miten on?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                      Eipä 7-8v vanhaan autoon kannata tehdasuutta konetta ostaa ellei aio itse ajaa sillä maailman tappiin saakka. Alle parin tonnin saa 100-200tkm ajetun koneen ja siitä sitten vaikka kunnostaa (laakeroi yms.) samalla jos siltä tuntuu. Vaurioista riippuen ylä- ja alakertoja saa toki halvemmalla, ja siinähän harrastaja samalla vaihtaa vähän vahvempaa sisuskalua, niin kestää vähän enempi vääntöäkin ottaa...

                      Eiköhän kannata vaan ne mahdolliset/todennäköiset vauriot tutkia alkuun.
                      Jos Tortain jälkeen tulee tieto että moottori on sökö, niin mistä minun kannattisi alkaa kyselemään "uutta" moottoria?

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja kuukasjarvi Näytä viesti
                        Jos Tortain jälkeen tulee tieto että moottori on sökö, niin mistä minun kannattisi alkaa kyselemään "uutta" moottoria?
                        http://www.bildelsbasen.se/?link=lis...c[0]=120101100

                        Muista, että siirrät kilsoissa pilkua yhden oikealle, niin näet ajokilsat meidän tuntemassa muodossa.

                        Comment


                        • #13
                          Paloiko öljynpainevalo silloin, kun mittaus näytti paineiden olevan OK? Jos paloi ja paineet todellakin olivat kohdallaan, niin eipä siinä kohtaa voi muuta diagnoosia voi tehdä kuin rikkoutuneen anturin.

                          Comment


                          • #14
                            Ei sillä hetkellä palanut, kun auto oli hetkeä aikaisemmin sammutettu.

                            Comment


                            • #15
                              Tuntuu ehkä holmöltä kysyä, mutta mitä tapahtuu jos jakopäänremmi menee poikki? Millainen ääni siitä kuuluu? Sen tiedän että se luultavasti lyö moottorissa kaikki solmuun ja äänen luulisi olian reilusti kuultavissa?

                              Itsellä se osuisi tosiaan vasta seuraavaan huoltoon, mutta voisiko se hajota ennenaikaisesti?

                              Comment


                              • #16
                                Eipä sitä jakohihnan katkeamista välttämättä kuule. Moottori vaan sammu.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                  Eipä sitä jakohihnan katkeamista välttämättä kuule. Moottori vaan sammu.
                                  Mutta mitä kaikkea se voi lyödä moottorista solmuun?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kansi siinä lähinnä menee. Joskus riittää jopa koneistamokeikka ja uudet venttiilirojut. plus tietysti jakopään rojut. Työkaveri osti vastikään passatin missä oli 2.0 fsi koneen hihna mennyt poikki. Vanha kansi sillä on paikallaan uusilla rojuilla nyt kun se ajaa menemään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                      Kansi siinä lähinnä menee. Joskus riittää jopa koneistamokeikka ja uudet venttiilirojut. plus tietysti jakopään rojut. Työkaveri osti vastikään passatin missä oli 2.0 fsi koneen hihna mennyt poikki. Vanha kansi sillä on paikallaan uusilla rojuilla nyt kun se ajaa menemään.
                                      olisko tuo jakopään hajoaminen täysin suljettu tuosta hommasta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vähän erikoinen sattumahan se olis tuon öljynpainevalon kanssa, mutta kyllä sieltä on voinut jakopääkin mennä. Sillon kyllä luulis kuulevan startatessa että ei oo kaikki kohallaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hiukan arvelen että olisit kuullut,jos yritit sen viimeisen sammumisen jälkeen käyntiin ja jakohihna tai jako ylipäätään olis mennyt...Ja tosiaan kaverin audi oli vm-07 ja ajettu 112tkm.Ihmettelen ettei 1.8T huolto-ohjelmaan kuulu toi öljysihti,kun niitä on "jokunen" menny tukkoon..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viimesimmässä jakopää rempassa tehtiin kyllä vaikka mitä, mutta ei sihtiä vaihdettu. Oliskohan se sit kuulunut seuraavaan huoltoon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oliskohan se sit kuulunut seuraavaan huoltoon.
                                              Ei kuulu mihinkää huoltoon. Erikseen tilattava työ.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja halpa sellanen, kun joskus kysyin Tampereen laakkoselta niin olis maksanu 650€ pelkkä tarkistus.. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  BFB koneessahan öljyroppu on vaaka-asennossa. Eikös siitä jonkun kiinalaisen USB endoskoopin saisi työnnettyä ledivalon kera ja saisi kuvaa sihdistä?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itsellä kun hihna katkesi, ääni kuulosti aivan samalta kuin yrittäisi laittaa vaihteen silmään ilman kytkintä. Ja startatessa ei kuulunut mitään ylimääräistä ääntä, muistaakseni 5 pako ja 1 imuventtiiliä solmussa v6 koneessa. Kannet koneistamolle,uudet venttiilit ja kasaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eikös siitä jonkun kiinalaisen USB endoskoopin saisi työnnettyä ledivalon kera ja saisi kuvaa sihdistä?
                                                      Mitä nyt omasta koneesta (BGB proppu alaspäin) yritin kaverin kanssa kattella edoskoopilla niin aika kirurgin vehkeet saa olla, että sihtiin näkee.. Sihti ei oo hirveen montaa milliä (varmaan jotain 10mm) irti öljypohjasta ja että sihdin sisälle kunnolla näkis pitäis kameran pää saada käännettyä yli 90 astetta. Kyllä siinä yritettiin kameraa väännella ja oli aika homma, että päästiin edes sihdille asti. Tosin mentiin kyllä propun reijän sijaan öljyanturin reijästä, kun oli huomattavasti isompi..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja tarpeeksi vanhat koneet vain sammuvat, mutta mäntä ei yltä venttiileihin koskaan... Konetuhon laajuus on aikalailla verrannollinen kierroslukuun katastrofin hetkellä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt kun tarkemmin luin noita huoltoliikkestä saatuja papereita/vikakoodi merkintöjä. Siellä luki mm. "mitatuissa-arvoista testeri ilmoitti välillä öljynpaineen olevan liian alhainen", eikö tuossa vaiheessa huoltamon työntekijällä olisi pitänyt alkaa raksuttamaan? eikä päästää minua jatkamaan matkaa..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Työpaikka ei valitettavasti usein korreloi mitenkään ymmärrykseen/taitoihin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X