Pitkäaikainen haave toteutui ja liityin Audi-omistajien joukkoon. Nyt täydellisenä noviisina täytyy hakea vinkkiä viisaammilta.
Saksasta tuli uitettua Audi TT Quattro 225, vm. 2000. Kun auto saapui perjantaina, niin näytti siltä, että kerrankin kävi hyvä munkki. Maalipinta toden totta virheettömässä kunnossa, nahkasisustus valehtelematta uuden veroinen... Kyllä suupielet nyki ylöspäin kun auton näin. Kilometrejä autolle oli kertynyt edellisellä omistajalla 62000, joten tosi vähällä ajolla ollut. Täydellisten huoltokuittien ja aukottoman huoltokirjan perusteella kilometrit pystyi vieläpä varmistamaan, keskimäärin 12tkm oli vuodessa kertynyt ajoa. Kuittien ja kauppakirjan perusteella auto oli ollut kauppakassina berliiniläisellä rouvalla, aviomiehen ostamana :-)
No, annapas kun kotimatka suuntautui moottoritielle, ja tietysti piti koittaa ripeä kiihdytys n. 130 km/h nopeuteen... Kierrokset nousee 4000 paikkeille eikä oikein mitään tapahdu. Sitten iskee hirveä, n. parin sekunnin viive ja auto tuntuu hyytyvän, jonka jälkeen tuntuu kuin selkään potkaisisi ja auto ampaisee eteenpäin ihan vikuripäänä. Sitten pätkäisee taas puoleksi sekunniksi, ja toinen samanlainen muulinpotku. Myöhemmin pienellä sivutiellä koittaessa kevyempää kiihdytystä kakkosvaihteella, niin kierrokset vetää tappiin saakka eikä minkäänlaista potkua/nykäisyä/vetoa tunnu, vaan auto ikäänkuin hyytyy. Hetken kuluttua sama kokeilu kakkosella, kaasu pohjaan, ja tällä kertaa sekunnin-kahden viive iskee 4000 kierroksessa ja sitten hirveä nykäisy...
Olen koeajanut pari TT 225 Quattroa aikaisemmin, ja vaikka niissäkin huomasin pientä turboviivettä, niin ei puhettakaan tällaisesta epäröinnistä ja nykimisestä.
Kysymys siis on...
Onkohan kellään viisaammalla ja kokeneemmalla aavistusta, että missä vika mahtaa olla? Olisikohan kyseessä vaan säätöhomma, vaiko vika sytytyksessä, polttoaineen syötössä, vai onko turbo paskana? Voisiko tämä nyt olla se tyypillinen sytytyspuolaongelma? Päästääkö turbo paineet laskemaan jostain syystä (vuoto...?)?
Mitään vikailmoitusta ei mittaristossa tai ajotietokoneessa näy. Kun auton käynnistää, niin ruutuun tulee iso O.K. Alakierroksilla meno tuntuu ihan normaalilta ja tasaiselta, tyhjäkäynti on siisti ja tasainen. Saksalaiset katsastuspaperit löytyy keväältä, ja läpi on mennyt, ja päästöarvot olivat ihan rajoissaan.
Auton yleisestä kuosista päätellen se on tosiaan ollut hyvin vähällä ajolla, ja ennen kauppaa se on papereiden mukaan ollut seisonnassa reilu pari kuukautta. Ajomäärästä, jarrujen vähäisestä kuluneisuudesta ja edellisestä omistajasta päätellen auto ei kovin paljon tossua ole saanut. Olisiko mahdollista, että auton tietokone on sopeuttanut syöttökäyrät sun muut letkeään ajotahtiin, eikä siksi oikein tunnu reagoivan? Akku on ollut irti jossain vaiheessa, koska stereot olivat Safe-moodissa.
Hyvistä neuvoista kiittäen :-)
Saksasta tuli uitettua Audi TT Quattro 225, vm. 2000. Kun auto saapui perjantaina, niin näytti siltä, että kerrankin kävi hyvä munkki. Maalipinta toden totta virheettömässä kunnossa, nahkasisustus valehtelematta uuden veroinen... Kyllä suupielet nyki ylöspäin kun auton näin. Kilometrejä autolle oli kertynyt edellisellä omistajalla 62000, joten tosi vähällä ajolla ollut. Täydellisten huoltokuittien ja aukottoman huoltokirjan perusteella kilometrit pystyi vieläpä varmistamaan, keskimäärin 12tkm oli vuodessa kertynyt ajoa. Kuittien ja kauppakirjan perusteella auto oli ollut kauppakassina berliiniläisellä rouvalla, aviomiehen ostamana :-)
No, annapas kun kotimatka suuntautui moottoritielle, ja tietysti piti koittaa ripeä kiihdytys n. 130 km/h nopeuteen... Kierrokset nousee 4000 paikkeille eikä oikein mitään tapahdu. Sitten iskee hirveä, n. parin sekunnin viive ja auto tuntuu hyytyvän, jonka jälkeen tuntuu kuin selkään potkaisisi ja auto ampaisee eteenpäin ihan vikuripäänä. Sitten pätkäisee taas puoleksi sekunniksi, ja toinen samanlainen muulinpotku. Myöhemmin pienellä sivutiellä koittaessa kevyempää kiihdytystä kakkosvaihteella, niin kierrokset vetää tappiin saakka eikä minkäänlaista potkua/nykäisyä/vetoa tunnu, vaan auto ikäänkuin hyytyy. Hetken kuluttua sama kokeilu kakkosella, kaasu pohjaan, ja tällä kertaa sekunnin-kahden viive iskee 4000 kierroksessa ja sitten hirveä nykäisy...
Olen koeajanut pari TT 225 Quattroa aikaisemmin, ja vaikka niissäkin huomasin pientä turboviivettä, niin ei puhettakaan tällaisesta epäröinnistä ja nykimisestä.
Kysymys siis on...
Onkohan kellään viisaammalla ja kokeneemmalla aavistusta, että missä vika mahtaa olla? Olisikohan kyseessä vaan säätöhomma, vaiko vika sytytyksessä, polttoaineen syötössä, vai onko turbo paskana? Voisiko tämä nyt olla se tyypillinen sytytyspuolaongelma? Päästääkö turbo paineet laskemaan jostain syystä (vuoto...?)?
Mitään vikailmoitusta ei mittaristossa tai ajotietokoneessa näy. Kun auton käynnistää, niin ruutuun tulee iso O.K. Alakierroksilla meno tuntuu ihan normaalilta ja tasaiselta, tyhjäkäynti on siisti ja tasainen. Saksalaiset katsastuspaperit löytyy keväältä, ja läpi on mennyt, ja päästöarvot olivat ihan rajoissaan.
Auton yleisestä kuosista päätellen se on tosiaan ollut hyvin vähällä ajolla, ja ennen kauppaa se on papereiden mukaan ollut seisonnassa reilu pari kuukautta. Ajomäärästä, jarrujen vähäisestä kuluneisuudesta ja edellisestä omistajasta päätellen auto ei kovin paljon tossua ole saanut. Olisiko mahdollista, että auton tietokone on sopeuttanut syöttökäyrät sun muut letkeään ajotahtiin, eikä siksi oikein tunnu reagoivan? Akku on ollut irti jossain vaiheessa, koska stereot olivat Safe-moodissa.
Hyvistä neuvoista kiittäen :-)
Comment