Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autotohtorilta terveisiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Autotohtorilta terveisiä

    Käytin koslani tuossa hetki sitten autotohtorilla ja sieltäpä herrat sitten diagnosoivat:
    -takajarrulevyt vaihtoon (kannattaako vaihtaa jarrupalatkin samalla vai vasta sitten jos huoltamoherrat toteavat että ne kannattaisi vaihtaa?)
    -polttoaineputket paikka paikoin ruostuneet
    -jarrujen painevaraaja vaurioitunut
    -oikea taka moottorin hela murtunut
    -käynnistyvyys heikko - joutokäynti epätasainen (mistä mahtaisi johtua?)
    -öljynpohjatiivisteen ympäristö kostea
    -vaihteiston/pakoputken tuenta löystynyt
    -vasen etualatukivarren sisähela murtunut
    -vasen alapallonivelen suojakumi murtunut
    -vasen etuiskunvaimennin tehoton (aion vaihtaa molemmat etuiskarit samalla kertaa)
    -vasemman etuiskunvaimentimen yläpään laakeri ääntelee
    -apu- sekä äänenvaimentajien kannatinkumeja murtunut, äänenvaimennin ottaa alustaan kiinni

    Eli tässähän tätä on kivaa koko perheelle, eli olisi mukavaa jos joku jaksaisi vaivautua kertomaan että mihin tärkeysjärjestykseen nämä pitäisi laittaa.
    Juuri tällä hetkellä en autolla voi ajaa olleenkaan, vasemman eturenkaan puolelta kuuluu lonksuntaa hitaassa vauhdissa kun kääntää, ja yli 80km/h kun mennään niin renkaan puolelta alkaa tuntumaan tärinää koko autossa. Siksi ajattelinkin että tämä olisi nyt se ensimmäinen homma joka pitäisi hoitaa, mutta en sitten tiedä että mitä siinä kannattaisi samalla niiden iskarien kanssa vaihtaa
    Käynnistyvyydestä sen verran, että starttia pitää pitää pohjassa 3-4s, sitten moottori vasta yleensä käynnistyy, mutta ei ole kyllä vielä kertaakaan jättänyttä käynnistymättä. Tiedä sitten että miten enää käynnistyy kun ilmat tästä kylmenevät.

    Kiitoksia jo etukäteen ;)

    Ja auto on sitten mallia -86, ajettu 190tkm.

    Ai niin, pari pahaa unohtui vielä, eli venttiilikopantiiviste sekä turboöljyputki vuotaa.

    #2
    Vaikea sanoa mistä kannattaisi aloittaa kun ei ole nähnyt livenä.. itse laittaisin turbon öljyputken ja polttoaine linjan ensimmäisenä kuntoon , öljypohjantiivisteen ympäristöön nyt ei kannata niin paljoa huomiota kiinnittää kun tuppaa aina olemaan hiukka "kostea" vaikka itse pohja ei vuotaisikaan , nuo kumet/tiivisteet jne ei nyt niin kalliita ole ostaa , vähemmän inspiroivaa hommaa vain vaihdella vanhaan autoon :)

    Comment


      #3
      Vaihdatin vasta lötköön pa-järjestelmän painevaraajan (vuoto) ja pienehköt sahaamiset käynnistyvyydessä hävisivät myöskin. Liekö olleet bensapaineet harakoilla alkavan vuodon takia.

      Comment


        #4
        Apurungon puslat ja öljypohjantiivisteet kannaattaa hoitaa samanaikaisella operaatiolla kun öljypohjan irroittamiseen apurunkoa pitää vähän löysätä.

        Comment


        • #5
          Ja korjaamalla

          -vasen etualatukivarren sisähela murtunut
          -vasen alapallonivelen suojakumi murtunut
          -vasen etuiskunvaimennin tehoton (aion vaihtaa molemmat etuiskarit samalla kertaa)
          -vasemman etuiskunvaimentimen yläpään laakeri ääntelee

          Pääset eroon tuosta lonksumisesta mikä kuuluu vasemmalta edestä :)
          Nuo osat ei maksa paljoa, motonetista saapi halvalla (no iskaria en ostais välttämättä motonetistä).

          Comment


          • #6
            Pikkuvikoja, heleppo korjata. Sanoi junnu "Katsastuksessa".

            - Alusta kuntoon edellämainituin neuvoin.
            - Polttoaineputket puhtaaksi ja viottuneiden vaihto, ettei pala koko värkki. Muuton teräasharjalla ruosteet pois ja ruostesuojaus.
            - Turbon öljyputki voi losahtaa pahemmin jos ei korjaa.
            - Painevaraaja kuntoon, niin saa koslan käyntiin ja baanalle.
            - Takajarrulevyt ei paljoa maksa, kannattaa vaihtaa, koska ilmeisesti laahaa kuitenkin ja bensaa palaa. Jos paloissa on pintaa, ei välttämättä tarvitse vaihtaa, ei ne kyllä kallita ole. Käsijarrun herkistely ja rasvanipan asennus (haulla ohjeita).
            - Käyntihäiriöihin auttaa sytytysosien (eritoten tulpat ja johdot) huolto ja vaihto.
            - Venttiilikopan tiivisteen voi vaihtaa kumiseksi, loppuu vuoto.
            - Alapää hikoilee hieman joka tapauksessa.

            Ihan perushuoltoahan nuo kaikki viat ovat tuonikäiseen autoon.

            Comment


              #7
              Nuo on ihan tyypillisiä vanhan auton vikoja. Mun mielestä kannattaisi ihan ensiksi miettiä, mikä on auton tulevaisuus. Jos itse meinaat pitää sitä pidemmän ajan, niin sitten kannattaa vaan kääriä hihat ja laittaa kaikki kuntoon vaikka vähä kerrallaan. Jos taas et meinaa pitää autoa pitkään, niin sitten tekisin vaan ns. pakolliset remontit. Positiivista kuitenkin, ettei tullut sanomista korkeapinehydrauliikan vuodoista, ne kun on riesana lähes jokaisessa tuon ikäisessä 44:sessa, kun systeemi on pahimmassa tapauksessa sen verran arvokas korjata, että kaikki ei siihen viitsi ryhtyä.

              Jos meinaat pitää autoa pidempään, niin itse tekisin hommat tässä järjestyksessä:

              1. Etupää kuntoon. Motonetista saa kohtuu hintaan suht. laadukkaita Sachsin Advantages -kaasuiskareita. Samasta paikasta myös iskarin yläpään laakerit/tuet ja alatukivarren puslat yms. tai sitten ostat kokonaan uudet alatukivarret, niin vältyt puslajumpalta.

              2. Vaihteiston tuenta. Ei kun uudet laatikon kumityynyt peliin. Eivät ole kalliita ja ovat helppo vaihtaa. Vaihteiston kumit lienevät juuri nuo "moottorin takatuennan helat".

              3. Pommi kuntoon. Tästä ei välttämättä halvalla selviä, mutta jarrupainevaraaja on kuitenkin tärkeä turvallisuustekijä. Homman kiirellisyys on melko pitkälti kiinni pommin kunnosta. Jos auto antaa täydet jarrutehostukset koneen käydessä eikä vilkuta varoitusvaloa, niin homma ei silloin ole niin akuutti. Niin tai näin, pommi kannattaa joka vaihtaa/kunnostaa.

              4. Pakoputken tuenta, tällä suuri vaikutus ajomukavuuteen. Pohjaan koliseva putki on melko ärsyttävä tapaus.

              5. Polttoaineputket. On sanomattakin selvää, että tuon ikäisessä autossa pa-putket on enempi tai vähempi ruosteessa, jos ovat alkuperäiset. Voi ne vielä kestää pitkäänkin. Jos ne nyt on tosi rapeat, niin helpommalla pääset, kun vaihdat ne ennenkuin putki sanoo sopimuksen irti.

              6. Käynnistyvyys, jos ei sinua häiritse niin anna olla. Ei se itsekseen kuitenkaan parane.

              7. Takajarrulevyt. Ei noiden vaihdolla kiire ole jos jarrut kuitenkin toimii.

              8. Moottorin öljyvuodot, ainahan nuo vanhemmat koneet vähän tihkuu öljyä. Jos se ei häiritse niin anna olla.

              Comment


              • #8
                Jäi se mainitsematta, että on niin vähän ajettu auto, että se kannattaa melkein laittaa kuntoon ja pitää vaikka väkisin 8) Omassani on tuplaten tuon verran.

                Comment


                • #9
                  Kukaan ei maininnut mitään tuosta täristyksestä/naputuksesta rattia käännettäessä...
                  Minä ainakin muutaman vetonivelen vaihtaneena veikkaisin ulomman tai sisemmän vetonivelen olevan kaput. Noilla kilsoilla ja Audin vetareilla on pakko olla kyseessä jo pidempään rikki (jossain vaiheessa) ollut vetarin suojakumi.Tahi sitten on mennyt pyörän laakeri rikki (nimim. itsekin vaihtanut)
                  Muissa korjauksissa samalla linjalla edellisten kommentoijien kanssa. Bensapuoli on nro. 1, sitten turbon öljyputki (ellei halua että rusetti leipoo kiinni).
                  Vaikka auto on vähän ajettu, niin suosittelen ruveta rasvailemaan etupeltoon kaikki mahdolliset ja mahdolliset pultit vaihdettavien osien ympäriltä...tuppaavat perhanat ryytymään ajan saatossa. Sitten tulee turhaa riuhtomista,kiroilua, tupakan savua etc. kun jumppaa niitä osia auki. CRC-All you need....tai etten antaisi ilmaista mainosta, muutkin ruosteenirroituslitkut on OK. WD-40 esim. aivan ihana :o)
                  Tsemppiä vaan, ja älä ihmeessä hyvää hoppaa tosiaan mene hukkaamaan. Kuntoon vaan ja kovaa ajoa!!!

                  Comment

                  Working...
                  X