Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 nykii ja yskii.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 nykii ja yskii.

    Veljen Audi 90 2.3 -89 temppuilee. Kylmällä koneella se röpöttää ja nykii. Jos väkisin kaasua polkee niin paukuttaa putkee ja meinaa tukehtua. Lämpösellä koneella tilanne on vähän parempi, mutta samat oireet ovat sielläkin välillä ja tyhjäkäynti seilaa jonnin verran.

    Ollaan vaihdettu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä, mutta eipä ole auttanut. Olisiko kellään hajua mistä lähteä vikaa paikallistamaan seuraavaksi ettei tule turhaan ihan kaikkia osia vaihdettua?

  • #2
    Bensapumppukin on nyt vaihdettu mutta ei saanut sekään audia toimimaan. Kone on siis tuo 10-tappinen 2.3.

    Comment


    • #3
      Sytytyksenohjausyksikkö, kiinni siellä tulipellissä. Vilkaiseppas samalla onko ruiskun "vessanpöntöltä" kaasuläpälle menevä iso kuminen letku ehjä? Usein rikki nimenomaan esim. alapuolelta sisämutkasta.

      Comment


        #4
        Minun autossa samoja ongelmia. Kylmä kone räjähtää hyvin käyntiin ja pyörii tasaiseen. Kun kone on haaleahko, tai ollut sammuksissa jonkin aikaa ja käynnistää niin saattaa rynkyttää ja röplättää tyhjäkäynnillä kunnes viimeistään minuutin pyörityksen jälkeen rauhoittuu. Ja kylmällä koneella kun lähtee ajamaan, rupeaa rykimään pienillä kierroksilla vedätetäessä. Luulen että minun tilanteessa asialle ei ole paljoakaan tehtävissä. Kyllä sitä itekkin rykis jos kylmiltään joutus lähteen.

        Comment


        • #5
          No jos männän ja sylinterin väliin mahtuu peukalo, niin sitten ei taida olla tarjolla muuta kuin saattohoitoa. Sitä odotellessa kannattaa käydä järjestelmällisesti mahdollisia vikakohtia läpi, kuten juuri tuo sytkänohjausyksikkö tai vaikkapa moottorin lämpötila-anturi.

          Comment


          • #6
            Noita vikakohtia on tosiaan yks kerrallaan pyritty poistamaan, mutta toistaiseksi tuloksetta. Sen takia neuvoja vähän kyselin että ei tarvis kaikkia osia turhaan ostaa. Pitää tota ohjausyksikköä ja lämpötila-anturia seuraavaksi ihmetellä. Onkohan normaalia että auton käynti ei muutu ollenkaan kun nappasee lennossa tuon lämpötila-anturin irti? Se varmaan pitäisi seuraavaksi vaihtaa jos ei muuta keksi. Reilun satkun taisi sekin osa olla :/

            Mistähän johtuu että auto rupeaa käymään paljon paremmin ilman ilmanputsaria? Ilman sitä jos viitsis ajella niin toimis ihan hienosti. Ilmeisesti ei sitten saa tarpeeks happea. Mikä avuksi?

            Comment


              #7
              Kyllä se varmaan happee saa tarpeeksi, mutta bensan saanti tuntuisi olevan vähissä. Bensan paineenmittaus varmaan kannattaa suorittaa seuraavaksi, tulee tosiaan kalliiksi jos vaan osia uusimalla koittaa vikaa löytää.
              En tiedä noin ´uudesta´ laitteesta, mistä paineen saa mitattua, vanhemmasta ryyppysuuttimen liittimestä olen paineen mitannut. Painetta voi niinikään vanhemmasta säätää vessanpöntön juuressa olevasta ohivirtausventtiilitä, josta saattaa olla jousi poikki eli paineet on silloin melko minimissä. Konetta voi myös käyttää niin, että kääntelee käsin ilmamäärämittarin lautasta, silloin huomaa saako kone tarpeeksi bensaa vai ei.
              Onkohan tuossa laitteessa ohjauspaineen säädintä, onko se kunnossa?

              Comment


              • #8
                Hyviä vinkkejä varmaan jos tajuais jotain tosta 'ammattisanastosta' :). Mikähän tuo esiin tullut vessanpönttö on? Liikutaan ilmeisesti jossain tuolla ilmanputsarikotelon alueella? Sieltä alueelta siis jostain etsimään ohivirtausventtiiliä? Tuossa isossa kumiletkussa tosiaan oli halkeamia joita yritettiin paikata vaihtelevalla menestyksellä. Ei kuitenkaan tuntunut tuovan apua. Tuntuu että mikä tahansa osa vaihdetaankin niin se maksaa aina sen satasen. Tuo pätkä letkua ei liene poikkeus.

                Sitten toinen: missä tuo ilmamäärämittari tässä ysikympissä on? Sekin lienee jossain samalla seudulla, mutta kun ei oikein tiedä minkä näkönen tekele se on. Se ei ilmeisesti kuitenkaan muistuta omassa autossa olevaa ilmamassamittaria? Pitäis varmaan joku huolto-ohjekirja hommata. Harmi kun tuo vitoskoneella oleva 90 on sen verran harvinainen vempele ettei varaosia tai ohjeita löydy ihan samaan malliin kun omaan aaneloseen.

                Comment


                • #9
                  Jetronicin ilmamäärämittari on ilmaputsarikotelon päällä oleva, juuri siinä ison kumiletkun alla, iso möykky. Sehän on siis ns. vessanpöntön kansi, eli malliltaan pyöreä metallinen kansi joka liikkuu ylös ja alas. Jos se haitariletku joka menee kaasuläpälle vuotaa, aiheuttaa se juuri ko. oireita. Silloin menee koneeseen mittaamatonta ilmaa, ja seos ei muodostu oikein.

                  Ai niin, se haitariletku muuten maksaa......SATASEN! =)

                  Comment


                  • #10
                    Tuo imuvuoto on mahdollinen, samoin pakovuoto, eli tällöin lambda antaa väärää signaalia. Ilmamassamittarista ei ole kokemuksia miten se käyttäytyy.

                    Kuitenkin kaikesta ensimmäisenä ruiskuttaisin CRC:tä kaikkiin johtojen liitoksiin, pari kertaa kun käynti/käynnistyshäiriöitä ilmeni entisessä kasikymppisessä, niin juuri tuo operaatio sai auton käyttäytymään jälleen järkevästi...

                    Mutta toisaalta tämä kaikki oli taas kerran mutua...

                    Comment

                    Working...
                    X