Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-98 s4 ulinaa vedossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -98 s4 ulinaa vedossa

    koitin noita ketjuja lueskella mut ei aivan vastaavaa sattunu kohdalle..ni koitetaas tälleen

    eli ongelmana et ainoastaan 4. vaihteella auto pitää ulinaa,muilla vaihteilla ei mitään ääniä,ulina voimistuu kun 4. vaihteella vedättää enemmän,kaasun nostolla ulina häviää kokonaan..

    eli onko normaali vaihteiston kulumaa? saiskohan tota hillittyä vaihtamalla laatikkoon jotkin "priimat" öljyt??

    vai mikä aiheuttajana?

    muuten vaihteet pelaa hyvin..menee hyvin päälle ja jne...

    #2
    Laitat RVS aineen. Ajat 2000km ja vaihdat uudet öljyt.

    Comment


      #3
      Kulumisesta johtuvaa ulinaa. Laakerijumpalla saa hiljaisuuden.

      Comment


      • #4
        löytyykös tota rvs ainetta ihan normi varaosaliikkeistä? jos koittais sillä niin ennen tota laakerijumppaa

        Comment


          #5
          http://www.rvs.fi/dealers/page26.html
          Mikään ihmeaine ei laakerivikaa korjaa. Voi vaimentaa ääntä ja "lieventää" vikaa.

          Comment


            #6
            100% sama oire täälläkin. RVS hiljensi vähän muttei kokonaan.

            Comment


            • #7
              koitetaan nyt tota rvs ainetta ihan mielenkiinnosta josko tolla oikeasti sais apuja ko. ongelmaan..vai onko janilla omakohtaista kokemusta asiasta?

              kerron sit et miten itelle kävi ton kans.

              Comment


                #8
                On paljon kokemuksia. Kaikki hyviä :)
                Ja hyllystäkin löytyy noita.

                Comment


                • #9
                  Itselläni sama juttu, mutta ulisee kaikilla vaihteilla. RVS:t olleet ehkä juuri nyt tuon 2000 km, eikä ole ääni hävinnyt yhtään, päin vastoin. Toki voisi heittää vielä uudet öljyt. Onko ehdotuksia mitä tuonne kannattaisi nyt laittaa ja kannattaako heittää vielä toisen kerran noi RVS:t uusien öljyjen kanssa?

                  Comment


                  • #10
                    En löytänyt millään haulla tätä viestiketjua, en googlen, enkä foorumin. Lopulta törmäsin tähän puolivahingossa. Outoa.

                    Itellä on S6:ssa samaa vikaa. 4, 5 ja 6 vaihteilla kiihdytettäessä/tasakaasulla alkaa ulina kuulua noin 2000 rpm kohdilta. Korkeammilla kierroksilla ulinaa ei ainakaan enää erota. 1, 2 ja 3 aivan hiljaisia. 4-vaihde on selkeästi pahin. Pakki ulisee myös erittäin kovaäänisesti.

                    Edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt kytkinremontin yhteydessä. Ei ole tietoa mitä öljyä sinne on laitettu, joten RVS vois olla eka temppu ja sitten öljyjen vaihto.

                    Tämä S6 näyttäisi olevan EEY-laatikolla. Käykö tohon periaatteessa vaihtolaitteeksi mikä tahansa 01E-aski bensakoneisesta? Esim. A6 2.7Tq:sta? Jos sattuis jostain tulemaan halvalla vastaan, niin ois kivempi rauhassa huoltaa laatikko ja vaihtaa sitten päikseen.

                    Comment


                      #11
                      Eikö nuo aineet yms. ole vain tekohengitystä itse ongelmaan. Laatikko remonttiin ja saa kerralla hyvän, jossain vaiheessa tuo pitää kuitenkin tehdä =)

                      Comment


                        #12
                        Tuolta RVS sivuilta voi lukea onko ne vain tekohengitystä.
                        http://rvs.fi/

                        Tietty jos se vika ei ole laatikossa niin silloinhan ei auta vaikka mitä sinne tunkisi :)

                        Comment


                          #13
                          Mä olen aina ollut hiukan skeptinen näihin aineisiin. Mulla on kuitenkin sattumalta tallissa yksi harrastepeli johon tota voisin kokeilla. Autoon on toki jo uusi(ttu) laatikko joka vain odottaa paikalleen laittoa, mutta täytyy laittaa tuohon vanhaan nuo aineet ja tutkia ihan käytännössä miten se vaikuttaa. Paikallaan olevakin laatikko on tarkoitus kuitenkin kunnostaa, joten avattaessa näkee mitä tuo aine on saanut aikaan...

                          Oireet siis samat kuin yllä eli ulisee/kihisee vedätettäessä, mutta tuossa yksilössä vain 3:s vaihteella.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on RVS:ät vaihdelaatikossa. Kävin ajamassa noin tunnin lenkin autolla heti aineet laitettuani. Ensimmäisen vartin jälkeen olin havaitsevani, että ulina olisi hieman vaimentunut. Lopulta tulin kuitenkin siihen tulokseen tunnin lenkin jälkeen, että muutosta ei tullut. Voihan se toki vielä ruveta auttamaan. Kilometrejä tuli kuitenkin vasta noin 60.

                            Täytyy seurailla tilannetta ja jos ulina pahenee, niin sitten ei muuta kun laatikko pöydälle täys rebuild synkroilla, laakereilla ja tiivisteillä.

                            Tässä oli muuten 10mm kuusiokoloavaimella kaikki öljyroput, vaikka netistä luin, että ois 14mm tai 17mm..

                            Comment


                              #15
                              Ne on pyörännavan pultit, edessä 17 ja takana 14 ;)

                              Comment


                              • #16
                                Tässä ilmeisesti tulee nyt tuo laatikkoremppa loppuvuodesta eteen tuosta ulinasta johtuen, niin mitähän kautta noita laakereita kannattaisi alkaa metsästelemään? Tietty ekaksi pitää saada tuo loota auki, niin näkee mitä sieltä alkaa uusimaan. Varmaan ainaki isot päälaakerit. Marmorilta etukäteen jo kyselin, niin sieltä saa kyllä parin päivän varoitusajalla tilattua. Jos uusisi ihan kaikki laakerit mitä sieltä löytyy, niin hinta menisi jo reilusti päälle 1k. Edullistahan tästä hommasta ei saa, mutta jos tiedätte esim jonkun ulkolaisen paikan, mistä saisi tilattua kohtuu hintaa, nopeasti ja luotettavasti?

                                Niin ja RVS aineilla olen ajanut jo usemman tuhat km ja ääni on vain koko ajan kasvanut.

                                Comment


                                  #17
                                  Kalske? Itsellä kanssa pitäis laatikon laakerit saada hyvät ja halvalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muutaman kerran olen kysellyt, mutta en ole saanut vastausta, liekö sitten pysty toimittamaan..

                                    Comment


                                      #19
                                      Halvalla ei saa yleensä hyvää :D ottaisin yhteyttä kalskeesee http://speed-autoteile.fi/index.php?route=common/home ja häneltä kyselisin noita audien laatikon osia.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuolta myös saa: http://jhmotorsports.com/shop/catalo...60_102_26.html
                                        Ja tuolta: http://www.advancedautomotion.com/pr...roducts_id=263

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mutta onko esim. tuossa JHM setissä noita laakereita? Vai onko jollain kokemusta, että johtuuko se edes laakereista. Itselleni selitettiin, että voisi johtua siitä, kun laakerit on väljät ja siten rattaiden kosketuspinta muuttuu ja alkaa ääntämään aina veto päällä. Ilman vetoa ei pidä mitään ulinaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ite kattelin noille laakereille Tepon hinnat, saatavuutta en ole kysellyt.
                                            Input-akselin laakereille ei tulisi hintaa kuin noin 180 euroa (tähän ei siis sisälly niitä hammaspyörien "vapaarullaus-laakereita", nekään ei ole kuin 16,70/kpl).

                                            Output-akselin laakerit ovatkin sitten hieman kalliimpi paukku, noin 600 euroa.

                                            Eli varmaan järkevintä omassa tapauksessa (ääni tulee input-akselilta?) olisi vaihtaa kaikki input puolen laakerit ja vain tarkastaa output puoli.

                                            Toi rebuild paketti, joka sisältää tiivisteitä ja kaikki synkrot maksaa noin 850-900 euroa. Sit vielä varmaan kytkimen painelaakeri kandee vaihtaa samalla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Maxpres Näytä viesti
                                              Mutta onko esim. tuossa JHM setissä noita laakereita? Vai onko jollain kokemusta, että johtuuko se edes laakereista. Itselleni selitettiin, että voisi johtua siitä, kun laakerit on väljät ja siten rattaiden kosketuspinta muuttuu ja alkaa ääntämään aina veto päällä. Ilman vetoa ei pidä mitään ulinaa.
                                              Tohon JHM:n settiin ei kuulu laakereita, vaan pelkästään "1-2-vaihdepakka", synkrot ja tiivisteitä. (Multa löytyy toi JHM:n video, jos kiinnostaa).

                                              Itellä toi ulinan taajuus on suunnilleen sama aina. Jos ääni kuuluisi hampaitten kosketuksesta, niin silloinhan taajuus muuttuisi sen mukaan millä vaihteella ollaan. Lisäksi noin pitkillä akseleilla laakereiden pitäisi olla aika älyttömän väljät, jotta mitään tuntuvia kulmien muutoksia pääsisi tulemaan. Tää on kyllä ihan arvailua kuitenkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Miten sulla Simo ilmenee tuo ääni, pelkästään veto päällä vai koko ajan, kaikilla vaihteilla..? Entäpä mistä päättelit että syyllinen olisi tuo input-askeli?

                                                Muokkaus: Jaa ehditkin jo selittää..

                                                Itselläni se ulina on suunnilleen sama, oli vaihde mikä tahansa ja tietty mitä kovempaa ajaa sitä korkeampi taajuus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Maxpres Näytä viesti
                                                  Miten sulla Simo ilmenee tuo ääni, pelkästään veto päällä vai koko ajan, kaikilla vaihteilla..? Entäpä mistä päättelit että syyllinen olisi tuo input-askeli?

                                                  Muokkaus: Jaa ehditkin jo selittää..

                                                  Itselläni se ulina on suunnilleen sama, oli vaihde mikä tahansa ja tietty mitä kovempaa ajaa sitä korkeampi taajuus.
                                                  Mulla kuuluu toi ääni pelkästään veto päällä ja 3,4,5 ja 6-vaihteilla.

                                                  Output-akselin kierrosnopeus kasvaa suhteessa pyörien kierrosnopeuteen, eli sillon ulinan taajuuden pitäisi muuttua suhteessa nopeuteen. Mulla ulina kuitenkin alkaa kuulua noin 2000rpm paikkeilla ja aina saman taajuisena riippumatta vaihteesta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noitten 3,4,5 ja 6-vaihteiden välityksien erot on kuitenkin niin pienet, että output-akselin laakerivika ei ole pois suljettua. Itellä ääni kuuluu pahiten 4-vaihteella, kun kierroksia on 2000rpm. Tällöin 3-vaihteella olisi sama output-akselin nopeus noin 2600rpm. 5-vaihteella 1700rpm.. jne. Eli enpä olekaan tosta enää ihan niin varma. Kolmosella nimittäin ääni ei kuulu vielä 2000rpm, vaan vähän korkeammilla kierroksilla. Ääni häviää/peittyy muun melun alle yläkierroksilla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No vähän samalta tuo kyllä kuulostaa kuin itselläni. Niin ja ei sitä kyllä tosiaan 1 ja 2 vaihteilla sillä tavalla erota. Sitten esim jossain 115 vauhdissa se peittyy aika hyvin muihin ääniin, mutta taas jossain motarivauhdissa tietyllä nopeudella se taas kuului pirun hyvin, että vaihtelee kyllä aika hyvin. Ei se varmaan auta kuin avata ja katsoa mikä siellä on särki ja vasta sitten tilata osat.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X