Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon öljyt A4:seen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihdelaatikon öljyt A4:seen?

    Tervehdys!
    Eli ois tarkotus vaihtaa vaihteistoon öljyt ny ennen talvea, mutta heräs muutama kyssäri aiheesta:
    Mitäs "litkua" sinne suosittelisitte, kenties (Mobil VS200, Redline MT-90, Castrol TAF-X) ??

    Onko manuaalilootallisessa mitään suodatinta mikä kannattais vaihtaa samalla, luin jostai että automaateissa ois ainakin??

    Paljonko on oikea määrä öljyä tuonne laatikkoon??

    Poistoproppu/ lisäys reikä helpossa paikkaa?? Missä??

    Niin ja auto on: A4 avant 1.8 T -97 manuaalilootalla!

    Kiitos jo etukäteen :)

  • #2
    Ite laitoin mobilit ennen talvea ja vaihteistosta tuli kankea jo -10 asteessa. Jos nyt vaihtaisin öljyjä koittaisin kyl jotain Castrollin tuotetta....

    Ei taida manuaali lootassa olla mitään suodattimia, joku magneetti voi olla jossain joka kerää metallin murua jos sitä on tullakseen....

    Comment


    • #3
      Itse olen kokeillut VS200 ja TAF-X. Parannusta on tapahtunut mutta aika kankee (kylmänä varsinkin) ja hidas loota vielä on. Seuraavaksi sitten MT-90:en :-) Kyllä ne varaosapuljussa varmaan tietää tuon laatikon öljytilavuuden kun meet ostaan ja kysäset.

      Comment


      • #4
        Pistä noi RedLinen MT-90 niin ei tartte kikkailla.

        Comment


        • #5
          Jani, paljonko RedLinen MT-90 maksaa litra? ja mistä oot sitä ostanu? Vois itekin koittaa sitä ja vaihtaa ennen talvea....

          Comment


            #6
            Samoja ajatuksia itsellänikin ja ennen talvea olisi vaihto paikallaan - missä tuota Redline MT90 myydään? Muutama suomalainen jälleenmyyjä "alan harrastajien" sivuilta näytti googlella löytyvän, mutta onkos tuota öljyä saatavilla yleisesti varaosamyymälöistä vai pitääkö pistää postitilauksella?

            Comment


            • #7
              No multa saa ainakin ja hinta on jokapaikassa sen 19.50?/ plo. Tai siis pitäs ainakin olla tuon verran.

              Comment


              • #8
                Kyl taidan noi Redlinen MT-90 laittaa talveks, niin paljon on porukka niitä ny kehunu täällä ja ffp:eellä!
                Mahtaako riittää 2 pulloa tuota Redlineä, näyttää olevan 0,95 L pulloissa??


                Löyty muuten Ffp:ltä tuollainen linkki: http://www.nic.fi/~marlin/dealers.html

                Comment


                • #9
                  Miten muistelen että MT90 olis GL5 (vaikka marlin sivu muuta sanookin, typo??). Audin askiin MTL olisi turvallinen valinta.

                  Comment


                  • #10
                    MTL ja MT-90 on GL4 mutta 75W90 on GL5.

                    Comment


                    • #11
                      Asia selevä. Luin jostain että M90 ei sais laatikkoon laittaa. Kyseessä tosin aivan eri vekotin, mutta konsernin sisällä pysytään.

                      Comment


                      • #12
                        Mahtaako riittää 2 pulloa tuota Redlineä, näyttää olevan 0,95 L pulloissa?? Eli 1,9 litraa....

                        Comment


                          #13
                          Castrolin sivuilla on suht näppärä hakukone jolla voi autoonsa hakea öljysuosituksia.
                          Omalle 1.8 20v ei-turbolle sanoopi vaihteistosta:
                          Käsivaihteisto TAF-X 2.3l

                          Eli tuosta päätellen pitäisi Redlineä 3 pulloa ostaa - tuleekin suht kalliiksi :/

                          Comment


                          • #14
                            Castrolin taffit ja saffit eivät myöskään ole ihan hullunhalpoja öljyjä. Niiden hinnat pyörii n. 16-19e/l. Onneksi lodjuöljyjä ei ihan alvariinsa tarvitse vaihtaa.

                            Comment


                            • #15
                              ^kuinka usein ne pitää vaihtaa?Onko ne huolto-ohjelmas mukana?Entäs perään?

                              Comment


                              • #16
                                En tiedä kuinka usein tarvii vaihtaa, mutta oma näkemys on että sit kun "siltä tuntuu" eli noin kerran kahteen vuoteen! Kertyyhän sinne jonkunverran vettäkin öljyn sekaan kosteuden muodossa...

                                Comment


                                • #17
                                  Eikai manuaaleja ole mainittu huolto-ohjelmissa ollenkaan eli ei koskaan tehtaan mielestä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tehtaan mielestä autoilla ajetaan se 200tkm ja sitten ne romutetaan. Siksi eivät vissiin katso tarpeelliseksi laittaa lootaöljyjen vaihtoja huolto-ohjelmaan.

                                    Nykyisestä ja edellisestä quattrosta kun vaihdoin lootaöljyt, niin aika mustan näköistä tavaraa tuli laatikosta ulos. Uskon vahvasti laatikkoöljyn vaihdon järkevin väliajoin pidentävän laatikon elinkaarta, tuleehan öljyjen mukana laatikosta ulos kaikenmaailman metallihiukkasia yms. ja silloin ne ei ole ainakaan laakereiden kiusana. Myös öljyn sekaan emulgoitunut vesi ei varmasti paranna laatikon toimintaa kovilla pakkasilla.

                                    Oli miten oli, mutta öljynvaihto on kuitenkin pieni kustannus laatikkoremppaan verrattuna.

                                    Edit: Typoja korjattu

                                    Comment


                                      #19
                                      Se oli Ilkka hyvin ja vakuuttavasti sanottu. Sait minutkin innostumaan aiheesta ja kenties öljyjen vaihtoon. Hyvä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        On tuossa vuosien saatossa tullut aika montaa öljyä käytettyä A4:n laatikossa.

                                        Kokeilluista paras kesäaikana on mun mielestä ollut Redline. Se vaan meni niin jäykäksi talvella, ettei sillä viittinyt ajaa (90% ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, missä laatikko ei kauheesti ehdi lämmetä).

                                        Nyt sisällä on originaali G 052 911 ja se on ollut paras ympärivuotisessa käytössä.

                                        Hyvää A4:n laatikosta tuskin saa millään öljyllä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
                                          Myös öljyn sekaan emulgoitunut öljy...
                                          Tarkoittanet kuitenkin vettä;-)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vettä tietysti tarkoitin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä ei äSsässä ainakaan talvellakaan olluna mitään ongelmaa noill RedLinen öljyillä. Oiskohan voimaa olluna tarpeeksi enemmän että jaksoi mennäkkin :D

                                              Comment


                                                #24
                                                Aamujäykkyyteen minäkin tuota voitelua hieman kaipaisin omaan tapaukseeni, vaikkei niin suorituskykyinen olekkaan.
                                                On monasti talviaamuin niin jähmeä keppi että ilkeää tekee veivata niin kovakouraisesti, töihin kuitenkin pitää lähteä silloinkin. Yleensä on tosin vähän ajan päästä sen verran vetristynyt ettei ole ollut syytä huoleen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Aamujäykkyyteen minäkin tuota voitelua hieman kaipaisin omaan tapaukseeni, vaikkei niin suorituskykyinen olekkaan.
                                                  Sama täällä, vaikka armeijassa jonkin kikan opinkin niin taas on alkanut vaivaamaan.

                                                  TAF-X:ään ei oikein tuota kylmänkankeutta poista ja luultavasti mikään 75W90 ei tule auttamaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Poistoproppu/ lisäys reikä helpossa paikkaa?? Missä??
                                                    Tuohon liittyen, onko manuaalilootan öljynvaihdossa mitään erikoista huomioonotettavaa vai toimiiko vaihto helposti vain valuttamalla vanhat pois ja uudet sisään? Lisäksi kyselen että riittääkö kun täyttää ilmoitetun määrän, vai onko täyttöproppu öljyn ylärajalla siten että kun enempää öljyä ei enää sovi, on homma valmis?

                                                    Vielä lisäkysymys eli oletettavasti autossa (vm. -97) on orkkisöljyt sisässä niin voiko vaihtaa ns. heittämällä esim. Castrolin TAF-X:t, eli aiheuttaako laatikkooon jäävät vanhojen öljyjen rippeet jotakin eri öljytyyppien sekoittumisesta aiheutuvaa probleemaa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Enpä ole huomannt mitään ongelmia aiheutuvan vanhan öljyn rippeistä laattiöljynvaihdossa. Jos se kovasti huolettaa, niin vaihda öljyt uudestaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ja pistä laatikkoon samaa tavaraa, mitä sinne tuli ekalla öljynvaihdolla. Lompakon päälle tuo kyllä käy, kun noi Castrolin öljyt ei ihan ilmaisia ole.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ittelläni on laatikossa sisällä Vs200 ja huomasin kyllä tiivisteremontin ja öljynvaihdon jälkeen että toiminta muuttui astetta sujuvammaksi, voi tietty johtua entisen öljyn hienoisesta vähyydestä.

                                                        IMO tuolla laatikkoöljyn jäykkyydellä ei ole kauheasti merkitystä jos vaan laatikko toimii normaalin sujuvasti talvella, gl5 peräöljy kun menee aika siirapiksi kylmässä ja jarruttaa menoa enemmän kylmässä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikös VAG-laatikoissa pidä olla VS200, jossa on VAG:n vaatima lisäaineistus. Muuten menee ykkösen ja kakkosen synkronointi rikki. Onko Redlinellä ja Castrolilla näin ?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sanomattakin on selvää, että kannattaa käyttää vain tehtaan suosittelemia öljyjä lootassa. Audin ( ainakin vanhemman) loota on tarkka öljyn laadusta. Vaihtakee lootan öljyt vaikka sitä ei mainitakaan missään huolto ohjeessa. Muistakaa myös peräöljyt ( neliveto/ automaatti)

                                                            Comment

                                                            Working...