Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 (C5) Tiptronicin toimii sittenkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 (C5) Tiptronicin toimii sittenkin

    Niinhän siinä kävi, kuten pelkäsinkin: Juuri hankitun A6:n laatikko alkoi luistamaan. D-asennolla ajellessa 2. vaihteella luistaa vähäsen ja 3:lla pahemmin. Manuaaliasennossa toimii melko hyvin. Ajoa on takana 398 tkm, joten kauanhan tuo on kestänytkin.

    Tarkoitus olisi laittaa laatikko Recrolle remppaan, mutta se pitäisi saada ensin autosta pois. Onkohan kenelläkään käytännön kokemuksia asiasta?

    Elsasta lueskelin ohjeita ja vaikutti aika isolta hommalta, kun apurunkokin pitää tiputtaa kokonaan irti. Muutenhan siinä ei mitään erikoisempaa ollut, mutta moottorin tukeminen kotokonstein vähän arveluttaa. Nosturi ja vaihdelaatikkonostinkin on käytössä.

    Autossa 2.5TDI kone.
    Viimeksi muokannut kevinc; 7.6.2012, 11:47.

    #2
    Vaihda ensin ne lämpöanturit moottorista. Juurikin sekin aiheuttaa tuota luistamista.
    Voipi olla, ettei tarvitse rempata. Ja öljyt +SUODATTIMET voisi myös vaihtaa. Ja nollata laatikon asetukset.

    Comment


    • #3
      Laatikkoon on juuri vaihdettu öljyt ja suodatin, noin 2000km ajettu vasta. Kaipa noiden lämpöantureiden arvot näkee vagcomilla ja siitä voisi päätellä johtuuko siitä?

      Edit: Laatikkoon on vaihdettu öljyt ja suodatin säännöllisesti 80-100tkm välein, joten ei ollut ensi kerta nyt.
      Viimeksi muokannut kevinc; 6.6.2012, 07:51.

      Comment


      • #4
        Kävin Vagcomin kera koeajolla ja vaikuttaisi nyt tilanne paremmalta kuin aluksi pelkäsin. Luisto taitaakin tulla turbiinista...

        Vikakoodeja ei ole moottorin eikä laatikon ohjauksessa.

        Ennen käynnistystä moottorin ja laatikon lämmöt olivat 15 asteessa molemmat. Auto oli seisonut lähes vuorokauden ja ulkona tuon verran kans lämmintä. Reippaan 10km lenkin jälkeen moottorin lämmöt 82 ja laatikossa öljy 55, joten vaikuttaisivat olevan lämpöanturit kunnossa. Kelasin moottorin osalta kaikki kanavat läpi, enkä löytänyt muuta "coolant" lämpötilaa kuin tuon 82, joten eikai niitä moottorinohjauksen antureita ole kuin tuo yksi? Toinen on kait mittaristolle, niinkuin tuossa vanhassakin Audissa.

        Ajaessa seurasin laatikon group 007 "TC Open/ctrl/Close" viestejä ja luistoa/rpm siinä vieressä. Aina kun luistoa esiintyy, on turbiini "TC Open" tilassa. Turbiinin lukitusta ennen "TC ctrl reg" tilassa kuuluu välillä omituista jurinaa. "TC Close" tilassa luisto katoaa ja reippaamminkin kiihdyttäessä luistomittari näyttää 0 rpm, joten ei luista yhtään.

        Mystistä on kuitenkin se, että miksi tuo nyt luistattaa turbiinia lämpimälläkin koneella ja tuo jurinakin huolettaa. Kun ostin auton, pelasi kaikki mielestäni hienosti. Öljyt olis silloin vaihdettu noin 400km aiemmin laatikkoon.

        Comment


        • #5
          Samoja oireita tutkin joskus, lopputulema on että niin se vaan toimii.....
          Turbiinia nämä luistattaa tosi paljon 1 ja 2 vaihteella. Aina. Saa olla kierroksia se >3000 ennen kuin turbiini edes yrittää ottaa kiinni. Tekee vähän turhan reilun kuminauha-efektin, katoaa se moottorin alavääntö öljyn vatkaukseen. D-asennolla ei varmaan ikinä kerkeä turbiini lukittua 1&2 vaihteilla, ellei sitten ihan täyskaasu kiihdytyksessä.


          Jurinaa ei havaittavissa tässä rakkineessa. Liekkö laatikon keston ja auton painon takia softa sellainen että luistoa on ohjelmoitu paljon, mutta 100 000 km oon nyt ite ajellu (yht 270 000) eikä käytös ole muuttunu, niin jatketaan :)

          Comment


          • #6
            Tarkoitat ilmeisesti että turbiini ei lukitu kiihdyttäessä alle 3000 kierroksilla. Tuossa 2.5tdi:ssä on vissiin sen verran paljon voimaa alakierroksillakin että tällä on tosiaan haluttu suojella momentinmuuntajaa. Tuossa omassa 2.8:ssa nimittäin minusta turbiini lukittuu kiihdyttäessäkin jo alemmilla kierroksilla.
            Tasakaasulla turbiinin pitäisi lukittua jo jossain 2000 rpm:n tienoilla.
            Turbiinin luistoahan ei voi softalla määrätä vaan se on mekaaninen ominaisuus. Lukitus taas tapahtuu sähköisesti tietokoneen ohjaamana (tai napilla joissain vanhemmissa).

            Comment


              #7
              Tuohon turbiinin "luistamiseen" auttaa hieman reippaampi kaasun käyttö. Kun about puolenvälin yli kun painaa kaasun, niin auto tuntuu käyttäytyvän pikkusen luontevammin.

              En tiedä, että auttaisko kyseiseen ominaisuuteen auton lastuttaminen.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka
                Tuohon turbiinin "luistamiseen" auttaa hieman reippaampi kaasun käyttö. Kun about puolenvälin yli kun painaa kaasun, niin auto tuntuu käyttäytyvän pikkusen luontevammin.
                Tämä taitaa oikeastaan selittää sen, että aluksi laatikko tuntui toimivan paremmin. Ensimmäinen viikkohan meni vähän reippaammin kiihdytellessä, niinkuin aina "uuden" auton kanssa tahtoo olla, jolloin vaihdotkin sujuivat. Nyt kun on välillä malttanut ajella hissukseenkin, alkoi tuo reilu "luistaminen" tulla ilmi. Mutta kaipa se sitten näin vain toimii, kun kerran turbiini lukittuu silloin kun "TC Closed" viesti tulee ohjaukselta.

                Saattaahan se olla, että tuo juriseva ääni tulee turbiinin lukitsevalta kytkimeltä, kun levyt alkavat mennä kiinni. Kyllähän ne nyt tuolla ajomäärällä ovat kuluneetkin. Turbiinin kunnostus taisi olla muutaman satasen, joten ajelen nyt niin pitkään kuin toimii.

                Toisaalta hyvä opetus mihin kaikkeen sitä alkaa uskomaan, kun lukee liikaa näitä foorumeita :)
                Viimeksi muokannut kevinc; 7.6.2012, 11:49.

                Comment


                • #9
                  ---> on toki hyvä muistaa mihin se kitkapinnoista irtoava muhju päätyy...
                  Itse kunnostaisin turbiinin ennen suurempia luistoja ja kunnon huuhtelut perään. Ex-kasissa annoin luistaa vuoden. Sitten vaihdettiinkin loota kun venttiilikoneisto ja öljypumppu tukossa ja kaputt.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja kevinc
                    "TC Close" tilassa luisto katoaa ja reippaamminkin kiihdyttäessä luistomittari näyttää 0 rpm, joten ei luista yhtään.
                    Alkuperäinen kirjoittaja Jassi
                    Itse kunnostaisin turbiinin ennen suurempia luistoja ja kunnon huuhtelut perään.
                    Turbiinin lukitus ei käsittääkseni luista, koska VagComilla seuratessa en tuohon turbiinin luisto "ikkunaan" saanut 0 rpm poikkeavaa lukemaa, vaikka kiihdyttelin rajumminkin.

                    Toki se lukitusta ennen kuuluva jurina/murina täytyy selvitellä. Reippaammin ajellessa sitä ei kuulu, kun turbiini lukittuu silloin napakammin, kuten tuossa J-M ohjeistikin.

                    Comment


                      #11
                      Ja tosiaankin jos liikaa häirittee, niin aina voi ajella tippipuolella :) monesti tulee kaupungis kikkailtua tipillä, kun alkaa koneen huudattaminen ottaa päähän.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja kevinc Näytä viesti
                        Ensimmäinen viikkohan meni vähän reippaammin kiihdytellessä, niinkuin aina "uuden" auton kanssa tahtoo olla, jolloin vaihdotkin sujuivat.
                        Mulla on näköjään jatkunut jo reilu kaks ja puol vuotta tuo ensimmäinen viikko =P

                        Comment

                        Working...
                        X