Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

MC1 moottorin arvoitus! [Minne huohotinletku?]

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • MC1 moottorin arvoitus! [Minne huohotinletku?]

    Noniin, ne ketkä ei tiedä, niin kerron lyhyesti mitä oon sooloillut ja mitä on käynyt jne jne jne ja silleen.

    Kuitenkin, ostin jereltä hänen 200tq:nsa moottorin (mc1:sen) ja asensin sen oman KV:n tilalle, homma meni näppäristi siihen asti, kunnes auto piti käynnistää/lähteä ajamaan.

    Auto ei meinaan kiertänyt yli 2700rpm, vikaa haettiin hieman sieltä/täältä ilman 100% varmuutta mistä lähtisi hakemaan vikaa, katsottiin jako kohilleen, sytkäjärjestystä, suuttimia, megaa jne jne, mutta mistään ei mitään "varmaa" löytynyt. Viime lauantain jälkeen auto ei enää käynnistynyt sitten ollenkaan, ja tänään koneistajalta hain painemittarin lainaan, jotta saadaan mitattua puristuspaineet sylintereistä, jännitys tiivistyy kun ykköseen pyöritetään mittari, ja käydään sahaamassa hieman. 5 pyöritystä koneesta ja tarkistus, 0 bar oli tulos. Siinä sitten mietittiin, että mikä ----- nyt on? Siinä muistinkin samalla, että kaasuläppähän pitää olla auki kun mitataan paineita, noh. siirryimme sylinteriin nro 2. Kaasuläppä auki ja sahaamaan, tulos näytti 8bar. Siitä sitten hieman paremmilla odotuksilla takasin ykkösen kimppuun. Ruuvattiin mittari taas kiinni, ja sahaamaan, tällä kertaa kaasuläppä auki :). Tulos 0bar, mitattiin vielä muut sylinterit ja jokaisesta tuli jotain välillä 7bar-11bar. Joten nyt onkin jännäkakka housussa, mitä huomenna löytyy kun puretaan kansi irti. Onko kansipahvipalanut? Kenties vain venttiilit jumissa? Männässä reikä? Vai mitä.

    "Pikkuvikoja, helppo korjata!"

    Onko teillä jotain veikkauksia? Se on varma, että mulla ei tuo kone ole käynyt KERTAAKAAN kaikilla viidellä pytyllä, mutta kuitenkin moottori on toimivana irroitettu kompostista, ja konetta ei avattu tai tehty mitään muutakaan, niin mistä kaikki on lähtöisin? Öljynpainetta kuitenkin on ollut. (uuden mittarin kun vaihto, niin alkoi näyttämään jotain muutakin kuin sitä 5bar pelkillä virtojen ollessa päällä)

    Pidetään ihmiset jännityksessä huomiseen asti!

  • #2
    Noniin, kansi on nyt sitten irti ja jotain saatu selvillekin.

    Tuossa edellisessä postauksessa en saanut sanottua, että auto todellakin "nakutti" hieman reippaasti, piti kovempaa ääntä kuin riisseli auto. Koneistajalta kysyttiin vielä tuota, niin sanoi jotta melko normaali, runtua vaan hetken aikaa niin pitäis lakata.

    Noh, takaisin kanteen. Ensimmäisen sylinterin takimmainen venttiili (pako ilmeisesti) on kyllä totaalisen jumissa, ei liiku eteen eikä taakse, kenties johtuu siitä kun on venttiilin varsi kiero kuin hullun mu***u. Lisäksi jokaisessa männässä näkyy/tuntuu jäljet, että venttiilit olisivat ottaneet kiinni jo pitemmän aikaa, mutta miten tämä on mahdollista?

    Ostovaiheessa auto ei nakuttanut kyllä niin paljao mitä se nakutti minulla, konetta ei ole pyöritetty ilman hihnaa missään vaiheessa joten jako on ollut kokoajan sama, ja vaikka se olikin hampaan pielessä, niin eihän se nyt voi niinpaljoa olla viturallaan, että pääsisi männät lyömään venttiileihin?

    Joten mitä tämä on sitten päässyt tapahtumaan? Jakoa vaihtaessa otettiin hihna irti, ja käännettiin nokka-akselista yksi hammas eteenpäin, jotta se tuli kohdalleen, joten ei siinäkään tietääkseni mitään väärin olla tehty. (katsottiin siis nokka-akselin hammarattaasta, sekä vauhtipyörästä. Vai voiko sitten olla, että eri vauhtipyörissä on merkit eri kohdissa? Autoon on vakio vauhtipyörän tilalle vaihdettu 7A moottorin vauhtipyörä.

    Olisko teillä asiantuntijat jotain vinkkejä?

    Comment


      #3
      Ee oo vinkkejä, mutta mielenkiinnosta: mihin moottoriin meinasit verrata tuota MC-1 mottia?

      Comment


        #4
        Ymmärsin että vertaus tapahtuu siihen köyhänmiehen ässään, oli onko se nyt sitten joku 2.016v ?

        Comment


        • #5
          ^Köyhän miehen ässä on tää meikäläisen kärri. Vain turbo puuttuu. 2.0 16v taitaa olla kuitenkin liian vähätehoinen vertailukone.

          Comment


          • #6
            Ajattelin ihan verrata tuohon "köyhän miehen ässään" jossa on hieman parempi varustelutaso, mutta ei muuta. Oliko tuo nyt sitten se nm kone. (160hv taisi olla, "competition" malli :) ) Juurikin sen takia, kun ko. autosta löytyy samat jarrut kuin minulta, sekä sama alusta. Ja mc1 moottorista löytyy tuo 165hv vakiona, niin eiköhän tuo loppupelissä aika läpihuutojuttu ole.

            Comment


            • #7
              Päivitystä aiheeseen!

              Auton kansi saatiin takaisin, hintaa tuli kokonaiset 210e, vaihdettiin imuventtiilit/osa pakoventtiileistä, hiottiin seetit, uudet tukikumit venttiilienvarsille, nostajat jne jne...

              Auto saatiin eilen taas kasaan, mutta se ei starttaa. B-paine nousee 3bar, mutta en tajunnut eilen kokeilla suuttimista, naksuuko se, tai tekeekö se mitään. Ilmaakin moottori saa, joten virranjakaja on mun "vikalistalla" ensimmäisenä. Koko kansikun oli purettu/irti, samalla myös virranjakajan akseli ja muut hilppeet, eikä jakajan akselin kohtaa tajunnut merkata poisottaessa, niin vituixhan se on mennyt. Olisko joku helppo keino tarkistaa, tuo sytkäjärjestys kohdalle? Onko tämä mun tyyli ihan väärä?

              Vauhtipyörästä jakomerkki kohdalleen (nyt se siis on OIKEASTI kohdallaan), pyörijän kansi auki, katsoo minne tuo saarnaaja osoittaa, ja laittaa siihen ykkössylinterin tulpanjohdon, sitten kääntää jakajaa vielä hieman jompaankumpaan suuntaan, jotta se kipinä tulisi hieman ennen jakomerkin ollessa kohdallaan. Tästä lähtisi sitten tökkimään johtoja oikeassa järjestyksessä virranjakajan kanteen.

              Vai olisko teillä vielä parempaa/helpompaa keinoa? Vai onko tuo edes toimiva noin?


              Edit: RPM tieto tulee megalle, samaten muut tarvittavat tiedot, vika ei ole siinä.

              Comment


              • #8
                Moro!

                Jos siihen vaihdettu eri vauhtipyörä, niin siinä voi olla jakomerkki eri kohdassa kuin alkuperäsessä.
                Ois kannattanu tarkistaa heittokellolla yläkoulokohta sillon kun kansi oli irti.

                Comment


                  #9
                  Kyllä onnistuu kuvailemallasi tavalla jakajan ajoitus. Ykkössylinterin yläkuolokohdan voi kyllä tarkastaa myös esim. ruuvimeisselillä: tulppa irti ja ruuvari tai muu tikku reikään ja mäntä varovasti konetta pyörittäen ylös. On riittävän tarkka ajoitus auton käyntiin saamiseksi, strobollahan se loppujen lopuksi säädetään.

                  Comment


                  • #10
                    Siellä virranajakajassa on myös hall-anturi, ja jos megaruutta sitä tietoaan hyväksi käyttää jollaintavalla niin olisi hyvä että se olisi juuri siinä asennossa missä pitääkin.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä siinä jako on nyt 100% kohillaan, paremmin sitä ei saa sormi/silmätuntumalla. (Vaikka vauhtipyörä on vaihdettu, täsmää silti vauhtipyörän merkki sekä hihnapyörän merkki.)

                      Katsottiin tuo asia juurikin heittokellolla.

                      Comment


                      • #12
                        Aivan totta Roni, isoveli vaan kerkes mennä säätämään/kääntämään sitä ennenkuin kerkesin asiasta mainita. Onko virranjakassa jonkinnäköisiä merkkejä, mistä sen saisi laitettua tehdasasentoon?

                        Comment


                          #13
                          Kun pyörijä on ykköspytylle, pitää jakajan rungon reunassa oleva merkki olla pyörijän kohdalla.

                          Comment


                          • #14
                            Noniin, autosta on otettu tänään taas savut, ja savua sieltä todellakin tuli :----D

                            Auto savuttaa ihan kiitettävästi, tiedä vielä mistä johtuu, huomenna katsotaan hieman lambda arvoja, että miltä ne näyttää.

                            Comment


                            • #15
                              Noniin arvon herrat. Minne pitäisi mc1 moottorista lähteä huohotinletku venttiilikopan kannesta perästä? Minne sen letkun toinen pää menee? Meneekö se suoraan lohkonkylkeen jonnekin? Vai imusarjaan jotenkin?!?!?

                              Ai miksi kysyn? No Jerellä oli letku ollut irtipoikkirikki jo pitemmän aikaa, enkä tiedä sen määränpäätä.

                              Comment


                              • #16
                                Orkkiksena se menee kjetin likelle yhdistyy muistaakseni lohkon huohotusletkun kanssa siinä kannen takapäässä.
                                Vedä vaan molemmat letkut (lohko sekä kansi) suoraan ulkoilmaan.
                                Jotkut käyttää filtteriä päässä ettei ime roskaa koneeseen, mulla oli noin metrinpitkänä pätkänä auton alla ilman filtteria eikä ainakaan nokka silmissä kulunut eikä löytynyt kiloa hiekkaa öljypohjasta.
                                Toinen huohotusletku lähtee lohkosta sieltä kuskin puolelta ja se varmaan roikkuu kanssa vapaana tai sitten yhdistyy tuoho kannen huohotusletkuun jossain siellä koneen takareunalla. Itselaittaisin ja laitoinkin aikanaan metrinpätkät jotain kumiletkua ja ohjasin huohotusilmat autonalle, niin ei sotke huohotushöyryt turhaan konehuonetta. Lohkon huohotus kannattaa vielä kierrättää niin että se letku käy noin kannen korkeudella, ennen kuin kääntää sen auton alle. Ainakin oma pata tykkäs huohotella/roiskia öljyä sen verta kun letku kulki lohkosta jyrkällä mutkalla auton alle että alkoi olemaan pohja kunnolla öljyssä. Kun letkua kierrätti korkeammalta auton alle niin ei enään edes letkun sisäpinta tullut öljyiseksi

                                Comment


                                  #17
                                  Ja näin se kulkee alkuperäisesti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos ja kumarrus. Ulkoilmaan ne sitten päätyvät suoraan.

                                    Mitä luulette? Tilasin tuossa äskön 200tq:n kaasuvaijerin edesmenneen liian lyhyen tilalle, niin eikös molemmissa autoissa ole samanlainen kaasupoljin mekanismi, joten vaijerit käy ristiin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Huohotinletkusta vielä, jos meinaat ajella autolla talvella, niin katso että huohotinletku ei tee mitään mutkaa mihin vesi voisi jäädä seisomaan. Jäädyttyään se tekee hassuja juttuja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        KariM, joo... Oon kuullu näistä "hassuista" jutuista, ne on yleensä käyny meleko kalliiksi? ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Matti, mistä löysit ko. vaijerin? Raumalla varaosaputka myi eioota.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei mulla tullu muita kustannuksia kun huosujen pesu, meinasin paskoa alleni kun auto oli ollut viikon ja konehuone yltäpäältä öljyssä :) ( ei sitä tullut ulos kun joku 5dl)

                                            Comment


                                              #23
                                              Etka pelastaa. Urkin vaijeri vagilta 55e. Sinne siis!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kustannukset rajoittuivat minullakin suunilleen samalle tasolle kuin Aapolla. Vilkaisu taustapeiliin eikä maisemaa näkynyt savulta ollenkaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ostin sitten tuon 200tq:n alkup. kaasuvaijerin, pientä sovittelua, jotta sen sai istumaan hyvin, mutta lopultahan tuo toimii. Suurin ongelma oli läpiviennin "tulpan" kanssa, johon lopuksi tein metallilevyn.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X