Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 1.6 aiheuttaa päänvaivaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 1.6 aiheuttaa päänvaivaa

    Ostin tuossa jonkin aikaa sitten Audi 80 1.6 litrasen bensankäristimen työmatka-autoksi. Autossa on kuitenkin muutama asia mitkä aiheuttaa pientä huolta.
    1. Auton ostaessa kaasuttimen säädöt oli päi pe****tä, säädöt on saatu jo jotenkin hallintaan mutta aina välillä se sammuilee tyhjäkäynnillä ja käy epätasaisesti. Seuraavalla ajokerralla minkäänlaisia ongelmia ei välttämättä ole ole vaikka matka/nopeus/ajotyyli olisi aivan sama.
    2. Auto käy mielestäni melko kuumana, se kuluttaa myös jäähdytin-nestettä ja öljyä tasaiseen tahtiin. Pellin alla saa olla tarkistamassa tasoja melko säännöllisesti.
    3. Pistettäessä autoon virrat päälle jäähdytin-nesteen varoitus valo vilkkuu. Valo ei kuitenkaan pala ajon aikana. Ymmärtääkseni tämä ilmoittaa vikaa niin sanotussa "multivikasensorissa". Mistäpäin autoa se mahtaisi löytyä?

    Olisi kiva saada nuo muutama pikkuasia pois päiväjärjestyksestä mutta itsellä ei ole käytännön kokemusta niiden korjaamisesta, jos joku osaisi neuvoa miten saisin nuo viat korjattua olisin siitä erittäin kiitollinen. Niin ja sanotaan vielä että auton vieminen jollekkin pajalle korjattavaksi ei ole suunnitelmissa ihan taloudellisista syistä. Sitä paitsi uuden oppiminen on kivaa jos sen saa oppia itse tekemällä.

  • #2
    Mikähän mahtaa olla "käy melko kuumana". Muistan omassa 80:ssä jossa oli sama pannukoko pellin alla, että ei se se kaikkein viilein koneisto ollut. Oli omassakin tuota, että jäähdytysnestettä sai olla usein tarkistelemassa, mutta se johtui pienistä vuodoista, eli kannattaa se tarkistaa ettei missään ole vuotoa.
    Toinen vaihtoehto mikä voisi olla, on että kiertääkö vesi hyvin järjestelmässä?

    Tuosta jäähdytinnesteen varoitusvalosta sanoisin että se on ominaisuus, että aina vilkkuu kun laittaa virrat päälle. En olisi huomannut, että olisiko se indikoinut, että jossain on vikaa kun kaikki toimi moitteetta. Korjatkaa toki jos olen väärässä. :)

    Tyhjäkäynnistä ja säädöistä en osaa sen enempää sanoa, koska kokemusta ei asian tiimoilta ole.

    Comment


    • #3
      Moottorin lämpötilamittari ei toimi joten en tiedä kuinka kuumana kone käy mutta normaalin ajon yhteydessä flekti pyörii lähes jatkuvasti, se käynnistyy uudestaan lähes minuutin välein.

      Comment


      • #4
        Sitten olisi varmaan ihan hyvä, jos saisi sen lämpötilan mitattua jollain infrapuna/lasermittarilla, mikänytlieonkaan. Ei varmaankaan olis kovinkaan kallista vaihtaa lämpötila-anturi ja mahd. myös mittari(sto).

        Voisin illemmalla kotona ollessa tarkistaa tuon normaalin lämpötilan arvot mitä pitää olla kun kone on "normaalisti" lämmin, ellei joku kerkiä ennen sitä asiaa mainitsemaan.

        Comment


        • #5
          90 on normaali lämpötila. Anturi ei montaa euroa maksa. Valon vilkkuminen virrat päällä on ominaisuus. Kaasarin purkaminen ja putsaaminen voisi olla hyvä idea.

          Comment


          • #6
            Kaasutinkoneellisten kumilaippa kaasarin ja imusarjan välistä kannattaa ekana uusia, se on melkein kaikista laho/hajalla/yms.

            Jäähynesteen anturi voi olla vain likainen, huuhtelulla vois koettaa avittaa.

            Comment


            • #7
              Allright, täytyypi alkaa kokeilemaan. Kiitoksia neuvoista.

              Comment


              • #8
                1. Jo mainittu kumilaippa, kaasarin alipaineletkut uusiksi kaikki, ja myös se sähköpiuha (jos on) liitoksineen tarkistaen. Ei haittaa vaikka tarkistaisit myös jakopään & virranjakajan asetukset..
                2. Termostaatti uusiksi ( 87 asteen )

                Näillä askareilla ollaan saatu tämä pojan kärry jo toimimaan siedettävästi, mutta edelleen esiintyy tuota satunnaista sammahtelua etenkin tiukemmissa jarrutuksissa..

                Comment


                • #9
                  Kumilaippa kaasarin alta vaihdettu ja auto käy paljon paremmin jahka sain haettua kaasariin säädöt uudelleen. Vaihdon jälkeen auto on kuitenkin alkanu nykimään ja pätkimään aina jos alkaa kiihdyttämään vähän kovemmalla kaasujalalla, aivan kuin auto ei saisi tarpeeksi bensaa kiihdytystilanteessa. Mistä tämä johtuu ja miten sen saa korjattua?

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa tarkistaa ettei ne pultit joilla kaasutin tulee siihen kumilaippaan kiinni ole liian pitkät, muuten kumilaipan ikä ei ole montaakaan päivää.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä nuo tuntuisi olevan oikean mittaiset. Täytyykö tuon ikäisessä autossa polttoainejärjestelmä ilmata jos bensa pääsee loppumaan ajossa, voisiko tuo pätkiminen johtua siitä?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Tomi_To Näytä viesti
                        Täytyykö tuon ikäisessä autossa polttoainejärjestelmä ilmata jos bensa pääsee loppumaan ajossa, voisiko tuo pätkiminen johtua siitä?
                        Ei tarvitse, kerran kyllä jouduin kaatamaan suoraan kaasuttimeen bensaa jotta lähtisi käyntiin, vaikka olin 4 litraa laittanut tankkiin.

                        Comment


                        • #13
                          Juu taisin löytää syyn nykimiseen, olin sitten epähuomiossa jättäny kaasarin maajohdon kytkemättä ku asensin sen takasin. Löin piuhan takasin kiinni ja kiihdyttäminen onnistuu taas normaalisti.

                          Comment


                          • #14
                            "jäähdytinnesteen varoitusvalo vilkkuu"... voisko myös olla jarrutehostimesta nesteet alamerkissä? Nimittäin noin luulin itsekin kyseessä olevan jäähdytinnesteen vähäisyydestä kertova vilkkuvalo käynnistettäessä, mutta olikin jarruneste laskenut alamerkkiin, syynä vasemman etujarruletkun pykiminen. Nesteen lisäys lopetti valon vilkuttamisen, nyt edessä jarruletkujen vaihto ja ilmaus. Eli tuo varoitusvalo on ainakin omassa yhdistetty jäähyn/jarrunesteen valo.

                            Comment

                            Working...