No niin, tänään sitten iski meikäläisen ysikymppiin omituinen (ainakin minun mielestäni) vika. Elikkä, tässä noin tunti sitten lähdin vanhempieni talosta kohti omaa asuntoani pitkin Espoon Kehä II:ta, kunnes saavutin Matinkylän kohdalla ruuhkan. Yhtäkkiä alkoi moottorin kierrosluku laskea vaikka painoin kaasua. Yritin saada koneen pysymään käynnissä iskemällä pienempää silmään ja painelemalla kaasua - tuloksetta. Lopulta rullasin taktisesti Länsiväylän alittavan sillan alle tukkien koko liikenteen. Noin 20 käynnistysyrityksen jälkeen kone lopulta käynnistyi iloisesti, aiemmin ei oikeastaan edes luvannut. Käynnistyttyään kone vastasi kaasuun normaalisti, piti normaalia ääntä, tyhjäkäyntikiekat normaalit, yms.
No, 1km eteenpäin ja risteyksessä sama homma - tehot katoaa ja kiekat tippuu, eikä konetta saa käyntiin vasta kuin jonkin ajan päästä. Kolmannen kerran teki vielä samat temput kunnes pääsin perille. Alkumatkasta ajoin suht. normaalisti ainakin melkein nopeusrajoitusten mukaan ja kiihdyttäen öbaut täyskaasulla tavoitenopeuteen asti. Ajomatka oli siinä 6-8km.
Mikään varoitusvalo ei syttynyt paitsi tietenkin perinteiset latausvalo yms. kun kierrokset tippuivat tarpeeksi alas. Jäähdytysnesteen lämpötila oli 90 kieppeillä ja jottei kukaan kysyisi aivan älyttömiä - kyllä, tankki oli yli puolillaan ysikasia. Mitään erikoisempaa ääntä, tehon katoamista, kierrosluvun heittelemistä tjsp. ei ennen varsinaista tehon menetystä/sammumista tapahtunut.
Lisää ihmetystä aiheutti se, että kun todella kiireellä piti äskettäin vielä päästä Matinkylästä tänne Otaniemeen, jouduin ottamaan noin 15min viime keikan jälkeen levänneen auton. No, varmuuden vuoksi pidin kaikki sähkölaitteet poissa, ja kabiinissa lämmön ja puhaltimen täysillä ettei ainakaan moottori lämpene. Ajoin todella rauhallisesti, pintakaasulla kiihdyttäen ja käytännössä koko matkan neljääkymppiä neljänkympin alueella. Tällä matkalla auto ei sammunut kertaakaan!
Muuta en itse nyt osannut päätellä kuin että kone ei saa bensaa, sähköä tai ilmaa ;). Kaikki filtterit, nesteet yms. on noin 2000km sitten vaihdettu. Miten olisi joku ilmamassamittarin tjsp vika?
Jos joku viitsii auttaa niin kiitän kovasti, en viitsisi seuraavan kerran joutua hinaukseen kun auto ei enää käynnisty ollenkaan... Nyt on pakko mennä, mutta illemmalla tulen vastaamaan jos joku kaipaa tarkennusta.
No, 1km eteenpäin ja risteyksessä sama homma - tehot katoaa ja kiekat tippuu, eikä konetta saa käyntiin vasta kuin jonkin ajan päästä. Kolmannen kerran teki vielä samat temput kunnes pääsin perille. Alkumatkasta ajoin suht. normaalisti ainakin melkein nopeusrajoitusten mukaan ja kiihdyttäen öbaut täyskaasulla tavoitenopeuteen asti. Ajomatka oli siinä 6-8km.
Mikään varoitusvalo ei syttynyt paitsi tietenkin perinteiset latausvalo yms. kun kierrokset tippuivat tarpeeksi alas. Jäähdytysnesteen lämpötila oli 90 kieppeillä ja jottei kukaan kysyisi aivan älyttömiä - kyllä, tankki oli yli puolillaan ysikasia. Mitään erikoisempaa ääntä, tehon katoamista, kierrosluvun heittelemistä tjsp. ei ennen varsinaista tehon menetystä/sammumista tapahtunut.
Lisää ihmetystä aiheutti se, että kun todella kiireellä piti äskettäin vielä päästä Matinkylästä tänne Otaniemeen, jouduin ottamaan noin 15min viime keikan jälkeen levänneen auton. No, varmuuden vuoksi pidin kaikki sähkölaitteet poissa, ja kabiinissa lämmön ja puhaltimen täysillä ettei ainakaan moottori lämpene. Ajoin todella rauhallisesti, pintakaasulla kiihdyttäen ja käytännössä koko matkan neljääkymppiä neljänkympin alueella. Tällä matkalla auto ei sammunut kertaakaan!
Muuta en itse nyt osannut päätellä kuin että kone ei saa bensaa, sähköä tai ilmaa ;). Kaikki filtterit, nesteet yms. on noin 2000km sitten vaihdettu. Miten olisi joku ilmamassamittarin tjsp vika?
Jos joku viitsii auttaa niin kiitän kovasti, en viitsisi seuraavan kerran joutua hinaukseen kun auto ei enää käynnisty ollenkaan... Nyt on pakko mennä, mutta illemmalla tulen vastaamaan jos joku kaipaa tarkennusta.
Comment