Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KV:n (Audi 90) pätkiminen (sammuilu johtui pumpun releestä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mulla oli samanlainen vika/oireyhtymä Typ89'ssä. Oulusta pääsi matkavauhtia tasan Revonlahden Shellille, josta matka jatkui toiset 75 km kahvitauon jälkeen. Kaikki tehtiin pajalla, kunnes yhdessä vaiheessa ns. hovikorjaaja - koneen käydessä - harmistuneena torppasi ilmanputsaria/kaasaria. Kone sammui heti.

    Vikana oli ns. kaasarin kumijalassa ollut vuoto, joka jossain vaiheessa ajoa alkoi oirehtimaan. Samassa yhteydessä käytiin sitten läpi KAIKKI kumiletkut, mitä keulapellin alta löytyi, pari uusittiin ja katso! Moitteetonta toimintaa ja alentunutta bensan kulutusta!

    Comment


      #32
      porkkis, releen jalkojen numerointi on seuraavanlainen: Iso nasta pumpulle 87, toinen iso nasta 30, pienet nastat 31 ja 15 ja minikokoinen nasta 1.

      Helmi: Voisihan noita imuvuotoja vielä yrittää etsiä, jotenkin vaan tuntuu vähän oudolta tässä tapauksessa.

      Tänään kiireessä luennolle otin auton ja kappas vain, selvisin noin 10km matkan Otaniemeen ongelmitta. Pitää varmaan ruveta ajamaan aina yleismittari releessä kiinni kun ei enää suostu sammumaan :).

      Comment


        #33
        Voisit koittaa sellaista juttua, että korvaat releen hyppylangalla. Kytke hyppylanka releen kannassa niihin isoihin liittimiin eli 87-30 nastojen välille. Nyt pensapumpun pitäisi hörähtää laakista käyntiin. Jos käytät tuota viritelmää autolla ajellessasi ja omituinen sammahtelu loppuu, niin voit hyvillä mielin tuomita releen syylliseksi. Hankalaa tässä on tuo langan kytkeminen joka kerta autolla liikenteeseen lähdettäessä. Tosin tuolla yleismittarisysteemillä voit samalla tavalla tutkailla asiaa.

        On myös mahdollista, että jos releen kannalle tulevat piuhat kärsivät kontaktiviasta joka ilmenee säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos vika piuhoissa, niin releen vaihto ei auta mitään. Vika voi olla releen ohjauksessa -> silloin hyppylankaviritys auttaa, mutta jos vika on itse pensapumpun syöttövirtajohtimissa, niin sitten on hankalampi tapaus.

        Edellä kuvatun perusteella uskoisin kuitenkin vian olevan pa-pumpun releessä.

        Comment


        • #34
          Juuri palasi mieleen: Minulla kärähti aikanaan GTI golfista releen kanta huonon kosketuksen takia. Vesi oli valunut suoraan koskettimien päälle. Meno oli pätkivää ennen sitä.
          Uutta relettä ei kantaan saanut ahdettua, joten korvasin sen tavallisella releellä, jonka sijoitin johtojen päähän sulakerasian lähelle. Ohjauksen releelle otin virtalukolta.
          Ei ole suositeltava kytkentä, koska pumppu voi jäädä päälle esim. kolaritilanteessa.

          Comment


            #35
            Kyllä tuon vian täytyy releeseen jotenkin liittyä. Tänään kiireessä olin lähdössä ja tietenkään ei kone suostunut käynnistymään, ei edes luvannut vaikka x kertaa yritin. Mittari näytti releen kannalla ~10V startatessa ja kun päästi avaimen asentoon II, noin 8V. Pumpun ääni kuului kyllä sisään. No, otin releen irti ja lähti ekalla käyntiin mutta toki sammui heti paineiden laskettua. Rele takaisin ja toimi taas aivan normaalisti 10km matkan Otaniemeen. Voisi melkeimpä sijoittaa 29eur uuteen releeseen ja avata tuon relekannan ja putsata kontaktipinnat...

            Comment


            • #36
              Omassa autossani oli samat oireet. Polttoainepumpun releen juotokset sen verran huonot(parissa juotos kohdassa hius murtuma), että ei muuta kun rele auki ja kolvia ja tinaa niin hyvin toimii taas ainakin itellä.

              Comment


                #37
                Onpa nähty noihin vikakuvauksiin joskus sellainenkin syy, että polttoainetankin korvausilmaputki oli tukossa ja kun alipainetta syntyi tarpeeksi tankkiin niin meno hyytyy. Pienen seisomisen jäkeen paine tasaantuu ja taas mennään - hetki.

                Comment


                • #38
                  Tuollainen korvausilman puuttuminen tankista oli joskus aikoinaan tuttua. 70-80 luvuilla kun ajoi lumipöllyssä saattoi korkin ympäristö kerätä lunta niin ettei tankki päässyt hengittämään. Silloin oli kaasutinmoottoreita ilman paluuvirtausta ja ilma piti saada korkin välistä tilalle. Nykyisin bensa kiertää läpi ja ilmanvaihto on hyvin järjestetty, mutta lienee kuitenkin mahdollista. Yhdestä uudenkarheasta firman autosta meni 90 luvulla bensatankki rikki kun huohotus ei toiminut, tankki painui kasaan monta kertaa päivässä ja lopulta halkesi. Hölmöt vain vaihtoivat takuuna uuden tankin ja sama vika tuli uudestaan kun eivät osanneet selvittää syytä.

                  Kuvatunlainen ongelma oli joskus Coupe Audissani, sammui aina tietyn ajan kuluttua käynnistyksestä. Melkoisten jäljitysten jälkeen löysin lopulta syyn viallisesta sulakerasian pohjasta. Tuokin voisi olla mahdollista mutta jos ilmiö muuttuu kuormituksen mukaan se ei ehkä täsmää. Tosin sähkölaitteiden käyttö voi vaikuttaa jonkun katkokohdan lämpiämiseen ja sitä kautta ongelman ilmaantumisaikaan.

                  Comment


                    #39
                    Enpä tiedä. Irrotin ja putsasin releen sisältä ja samalla hieman puhdistin relekantaa ja vähän crc:tä kehiin. Eipä ole kertaakaa sammunut parin viime viikon aikana, tosin joskus satunnaisesti on hieman uhkaillut (veto katkennut hetkellisesti).

                    Comment


                      #40
                      Voi jumaliste, tää on just tätä. Just kun kirjoitan että nyt taas kiesi kulkee niin eiköhän sammu ruuhka-aikaan kauppakeskus ison omenan edessä olevaan risteykseen. Meni varmaan 5 min ennen kuin starttasi ja senkin jälkeen pääsi 10-100m kerralla kun sai työllä ja tuskalla käyntiin. Releen heiluttelu, crc tai mikään ei enää auttanut. Ei edes lievä väkivalta. No, ei muuta kuin pätkä piuhaa vahvarin herätevirtajohdosta ja taas kulki, nyt on ainakin 100% varma että rele on p..kana. Pitänee maanantaina hakea Motonetistä. Kaupan päälle jäi vielä käsijarru jumiin - kirskuvat jarrut mukavasti kun ajaa. Taas pitäis repiä jostain aikaa (ja taitoa) korjailuun... No, kohta on kaikki tyyppiviat käyty läpi.

                      Comment


                        #41
                        Laitoin tuossa jokin aika sitten uuden motonetin releen paikoilleen eikä ole kertaakaan auto yskinyt sen jälkeen (kop-kop...). Nyt äskettäin kotiin ajaessani vain huomasin erikoisen "ongelman", jos nyt ongelmaksi voi kutsua. Kun kiihdyttää täyskaasulla (rajoitusten puitteissa kokeilin lähinnä kakkosvaihteella), kiekat nousevat iloisesti kunnes aika tarkalleen 5000rpm kohdalla veto katkeaa. Kokeilin vielä useampaan kertaan - aina melko tarkalleen samassa kohdassa tehot katoavat, mutta toimii taas kun kaasua höllää (ei sammu). Maksimiteho kuitenkin tietääkseni saavutetaan jossain hieman alle 6000rpm kohdalla, olisiko 5700rpm ja lisäksi olen kyllä lähinnä kokeilumielessä aiemmin kierrättänyt konetta hieman päälle 6000rpm. Ei tuo siis normaaliakaan voi olla, tuskin uudessa releessä mitään kiekka/bensamäärärajoitinta on ;-) .

                        En nyt jaksa hirveästi aikaa haaskata vian tutkimiseen kun kerran muuten auto toimii, mutta olisihan se toki hyvä tietää mistä moinen voisi johtua, en nimittäin hypi riemusta jos Audi jättää tien poskeen. Ei tule oikein mitään mieleen kun vielä samoilla kiekoilla katkaisee vedon. Tosiaan bensapumppu ja rele on uusittu, joten niiden puolesta polttoaineensyötön pitäisi olla kunnossa. Voisiko esim. olla että kun kierrosluku/sylinteriin ruiskutettava bensamäärä nousee riittäväksi, tipahtaa sytytys kyydistä esim. parhaat päivänsä nähneen Hall-anturin takia? Tosin luulisi että silloinkin olisi satunnaisempaa... Vai onko tuo sittenkin vain omaa harhaa ja täysin normaali ominaisuus :)...

                        Hyviä ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan :)

                        Comment


                          #42
                          Vaikuttaisi vialliselta kierrosrajoittimelta. Alkaako kone pätkiä viidessätonnissa joka vaihteella, myös vapaalla/kytkin pohjassa kaasuteltaessa?

                          Jos vika on kierrosrajoittimessa, niin se muistaakseni sijaitsee virranjakajan pyörijässä, jos koneesi siis on vanhempaa mallia eli siinä ei ole ECUa. Jos näin, niin pyörijän vaihtaminen uuteen voi korjata vian.

                          Comment


                            #43
                            Ilkka: Kiitoksia vastauksesta, en edes ole tietoinen onko tuossa mitään rajoitinta kun ei ole ollut tarvetta kierrättää kiekkoja niin tappiin asti :). ECU:a ei tosiaan löydy, ihan mekaaninen K-Jetti. En ehtinyt sen enempää kokeilemaan, täytyy huomen aamulla testailla. Tosiaan olisi ollut varsin fiksua ennen kysymistä kokeilla ottaako kiinni myös vapaalla kaasutellessa (luulisin kyllä kun ykkösellä ja kakkosella otti...). Toisaalta aika hyökkäävältä vaikutti rajoittimeksi, en sitten tiiä miten nuo mekaaniset yleensä toimivat (katkaiseeko sytytyksen kokonaan vai miten?). Aika harmiton vika kunhan ei paukauta rajoitinta vaikkapa 1500rpm tuntumaan jos nyt on tuosta kiinni.

                            Comment


                            • #44
                              Mekaanisessa rajoittimessa on tappi joka liikkuu keskipakoisvoimasta ja maadoittaa kipinän runkoon kun säädetty kierrosluku on saavutettu. Näin siis yksinkertaisessa mallissa joka on pyörijassä. Tuota voi itsekin hieman viritellä taivuttamalla jousen kiinnityskielekettä jos haluaa tarkentaa kipinän katkaisua. Uudessa palikassa on usein kierrosluku merkitty tarralla ja samaan jakajaan voi saada eri malleja (eri kierroslukuja) erilaisista koneista johtuen.

                              Aikoinaan kun olin tutuille apuna käytettyä autoa valitsemassa kurkkasin joskus jakajan kannen sisään. Pyörijästä näki kuinka paljon konetta oli rääkätty ylikierroksille jos tuossa tapissa oli jälkiä katkaisusta.

                              Comment


                                #45
                                Pyörijöitä on myös saatavilla ilman rajoitinta ja sellainen on yleensä selvästi halvempi mitä rajoittimellinen pyörijä.

                                Comment


                                  #46
                                  Joo, elikkä veto pätkii tosiaan kuormituksesta/vaihteesta riippumatta vähän ennen 5000rpm. Esim. jos vapaalla pitää kaasua pohjassa pomppii kiekkamittari ko. kierrosluvun paikkeilla. Taitaa siis olla pyörijä/kierroslukurajoitin ottanut siipeensä. Toivottavasti ei mene pahempaan suuntaan tilanne, tuolla kun pärjää hyvin kunnes saa tutkittua tarkemmin vikaa. Pyörijät näemmä melko halpoja, esim. motonetistä Boschin rajoittimeton pyörijä 2,69eur tai 6700rpm rajoittimella 9,25eur (tosin rajoittimellisen vuosiluvuiksi merkattu 84-87, että en sitten tiiä meneekö tuohon). Mieluummin kyllä rajoittimellisen vaihtaisin...

                                  Comment


                                    #47
                                    Ennen rajoittimettoman pyörijän asentamista varmistan vielä, että onhan tuossa varmasti pyörijässä rajoitin? Nimittäin ainakin Haynes-kirjan mukaan ainakin KE-Jetissä ja muissa: "rpm limiter: fuel pump relay". Ei kai voi olla "tarvikereleestä" siis ongelmani kiinni? Tosin releen hoitama rajoitus vaatisi jonkunlaisen ECU:n tjsp. Olisi vaan hyvä tietää etten turhaan käy ostamassa (halpa kylläkin) pyörijää ja käytä aikaa asennukseen kun onkin muualla syy.

                                    Comment


                                      #48
                                      K-jettiläisen rele voi hyvinkin olla sytytyspulsseista aktivoituva, KE-jetissä ECU ohjaa relettä. Voisiko olla että sinulla on nyt neloskoneen pulsseista aktivoituva rele, jossa joku sisäänrakennettu rajoitin?
                                      Esim 6500rpm jaettuna 5 kertaa 4 ~ 5200

                                      Alkuperäisenä rele on 443 907 385 F (moottoreille KV ja PS, molemmat 5syl K-jet)
                                      DZ-moottorille (4syl K-jet) on eri rele eli 385 G

                                      Hintaa tuollaisella on 55 euroa. Melkein jo näiden vaikeuksien jälkeen hakisin originaalin.

                                      Pyörijät kaikki noin 10 euroa. Oletan tämän perusteella että niissä ei alkuperäisenä mitään rajoitinta ole. Rajoittimellinen pyörijä ei varmastikaan ole näin halpa.

                                      Comment


                                        #49
                                        Olenpas mä taas tyhmä, helppohan tuota on testata: Releen tilalle hyppylanka ja kaasu pohjaan. Palaan asiaan kunhan ehdin tänään tuon kokeilla.

                                        Petri: Kiitoksia vastauksesta! Joo, tuo voi hyvinkin olla totta että aktivoituu sytytyspulsseista - sisältä kuitenkin löytyy IC-piirit yms. Jos hyppylangan kanssa toimii normaalisti niin osuit oikeaan :). En edes tiedä miksi ostin tarvikereleen, ei ole valtava hintaero 30eur vs. 55 eur. No, jos tuo 4/5cyl juttu tosiaan selviää todeksi niin haen paikallisesta Audi-Centeristä uuden releen ja lampsin prkleen Motonettiin tarvikerele kourassa ja vaadin rahat takaisin, koska: A) Sivuilla mainitaan releen olevan vm.87-91 Audi 90 2.0 ja 2.2 koneisiin, jotka tunnetusti ovat viisipyttyisiä. B) Sanoin myyjälle haluavani pumpun releen Audi 90:een vm-89, koneena 2.2E ja sivuhuomautuksena että viisisylinterinen KV-kone. En sitten tiedä jos releen sisältä löytyisi tyyliin säätöpotikka tjsp, mutta siinä vaiheessa kun kuoren avaa, tuskin enää palauttaminenkaan on ihan helppo homma...

                                        PS. En tiedä noista pyörijöiden hinnoista sen enempää, mutta tarvikepyörijän saa parilla eurolla ja rajoittimellisen ainakin joihinkin malleihin kympillä - alkuperäisenä luultavimmin n kertaa tuo hinta

                                        Comment


                                          #50
                                          Jep. KV:n bensarelettä ohjataan hallilla, mutta sen sisältämästä rajoittimesta en ole tietoinen. Jakajassa on kyllä keskipakorajotin.

                                          Comment


                                            #51
                                            Kurkkaa nyt ihan ensimmäiseksi sinne virranjakajan sisään, ennenkuin käyt uusia releitä hankkimaan. Rajoittimellisen pyörijän erottaa rajoittamattomasti yhdellä vilkaisulla.

                                            Vähän vaikea selittää noiden pyörijöiden eroja, rajoittamattomassa pyörijässä ei ole kuitenkaan liikkuvia osia. Minuutin homma toi pyörijän tsekkaus. Virrajakajan kansi vaan irti ja siinä se pyörijä heti on esillä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Nonnih, porkkis vei pisimmän korren. Hyppylanka releen tilalle, kone käyntiin ja kyllähän ne kierrokset menivät iloisesti yli 5k. Liekö siis totta tuo 4/5cyl-juttu...

                                              Nyt sitten mielestäni jää 2 vaihtoehtoa: A) Alkuperäisessä releessä ei ole rajoitinta -> Ostan sellaisen B) Alkuperäisessä releessä on 6700rpm tjsp. rajoitin -> Ostan sellaisen. Eli joka tapauksessa taitaa olla ainoa vaihtoehto hakea alkuperäisosa ja palauttaa tuo nykyinen.

                                              (Tiedän ettei olisi ollut liikaa vaadittu avata virranjakajan kantta, mutta en ollut varma miten olisin erottanut rajoitetun pyörijän rajoittamattomasta.)

                                              Comment


                                                #53
                                                Hyvä juttu, että homma selvisi. Enpä olisi uskonut releen olevan syyllinen, mutta aina sitä oppii uutta.

                                                Motonetilla on tavaran vaihto pelannut ainakin omalla kohdalla hyvin. Kuitin kanssa vaan vaihtoa tekemään.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ilkka: Heh, en kyllä minäkään alunperin olisi uskonut. Joo, kyllä liikkeen kuin liikkeen on syytä ottaa tavara takaisin jos se on jotain muuta kuin väitetään olevan, mutta Motonetissä kyllä toiminut ihan hyvin muutenkin. btw. lähetin sulle vastausta niistä suvikumeista mutta jumittunut lähteviin, en sitten tiedä foorumin toiminnasta että näkyykö lähetetyissä vasta kun on luettu vai miten...

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    yv oli tullut perille. Vastaus vähän viivästyi, kun voorumi ei jostain syystä ilmoittanut saapuneesta viestistä, kuten se yleensä on tehnyt. Hoksasin käydä lukemassa yv:t vasta luettuni edellisen viestin.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      K-Jet GTI:ssä kosahti bensapumpun rele matkalla ja poltti myös releen kannan. Pistin releen tilalle hyppylangan ja matka jatkui. Kotona korvasin releen perusmallisella ja laitoin johtojen varaan roikkumaan (releen kanta oli hajalla). Rele sai ohjauksen suoraan virtalukolta. Ei ihan turvallisin onnettomuustapauksissa.

                                                      OT: Motonetistä ja Biltemasta tulee joskus tilattua tavaraa sillä periaatteella, että otetaan varalle toinen vastaava, jos se "pitäisi sopia" ei käykään. Kuluttajasuojalain mukainen asiakaspalautus toimii molemmissa.
                                                      Jos kävelet varaosaliikkeen tiskille ostamaan tavaraa, voi olla vaikea palauttaa tavaraa, jota ei tarvitsekaan.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X