Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KV:n (Audi 90) pätkiminen (sammuilu johtui pumpun releestä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KV:n (Audi 90) pätkiminen (sammuilu johtui pumpun releestä)

    No niin, tänään sitten iski meikäläisen ysikymppiin omituinen (ainakin minun mielestäni) vika. Elikkä, tässä noin tunti sitten lähdin vanhempieni talosta kohti omaa asuntoani pitkin Espoon Kehä II:ta, kunnes saavutin Matinkylän kohdalla ruuhkan. Yhtäkkiä alkoi moottorin kierrosluku laskea vaikka painoin kaasua. Yritin saada koneen pysymään käynnissä iskemällä pienempää silmään ja painelemalla kaasua - tuloksetta. Lopulta rullasin taktisesti Länsiväylän alittavan sillan alle tukkien koko liikenteen. Noin 20 käynnistysyrityksen jälkeen kone lopulta käynnistyi iloisesti, aiemmin ei oikeastaan edes luvannut. Käynnistyttyään kone vastasi kaasuun normaalisti, piti normaalia ääntä, tyhjäkäyntikiekat normaalit, yms.

    No, 1km eteenpäin ja risteyksessä sama homma - tehot katoaa ja kiekat tippuu, eikä konetta saa käyntiin vasta kuin jonkin ajan päästä. Kolmannen kerran teki vielä samat temput kunnes pääsin perille. Alkumatkasta ajoin suht. normaalisti ainakin melkein nopeusrajoitusten mukaan ja kiihdyttäen öbaut täyskaasulla tavoitenopeuteen asti. Ajomatka oli siinä 6-8km.

    Mikään varoitusvalo ei syttynyt paitsi tietenkin perinteiset latausvalo yms. kun kierrokset tippuivat tarpeeksi alas. Jäähdytysnesteen lämpötila oli 90 kieppeillä ja jottei kukaan kysyisi aivan älyttömiä - kyllä, tankki oli yli puolillaan ysikasia. Mitään erikoisempaa ääntä, tehon katoamista, kierrosluvun heittelemistä tjsp. ei ennen varsinaista tehon menetystä/sammumista tapahtunut.

    Lisää ihmetystä aiheutti se, että kun todella kiireellä piti äskettäin vielä päästä Matinkylästä tänne Otaniemeen, jouduin ottamaan noin 15min viime keikan jälkeen levänneen auton. No, varmuuden vuoksi pidin kaikki sähkölaitteet poissa, ja kabiinissa lämmön ja puhaltimen täysillä ettei ainakaan moottori lämpene. Ajoin todella rauhallisesti, pintakaasulla kiihdyttäen ja käytännössä koko matkan neljääkymppiä neljänkympin alueella. Tällä matkalla auto ei sammunut kertaakaan!

    Muuta en itse nyt osannut päätellä kuin että kone ei saa bensaa, sähköä tai ilmaa ;). Kaikki filtterit, nesteet yms. on noin 2000km sitten vaihdettu. Miten olisi joku ilmamassamittarin tjsp vika?

    Jos joku viitsii auttaa niin kiitän kovasti, en viitsisi seuraavan kerran joutua hinaukseen kun auto ei enää käynnisty ollenkaan... Nyt on pakko mennä, mutta illemmalla tulen vastaamaan jos joku kaipaa tarkennusta.

    #2
    Ilmamassamittari on KV:ssa täysin mekaaninen ja ns. pommivarma. Pyörikö bensapumppu joka käynnistyksellä? Pölläyttikö paksut bensat lopulta käynnistyessään ja lähti "väkisin käymään" vai ontuen vähän bensan saattelemana?

    Comment


      #3
      Kuulostais pikkusen imuvuodolle, kun kerta käy melkein normaalisti. Mutta kiihdyttäessä sammahtelee. Eli tarkastele niitä letkuja siitä vessankannelta imppasarjalle. Toinen mikä haperoituu ja alkaa falskaamaan on huohotin letku venttiilikopalta siihen imuletkuun.

      Comment


        #4
        Kiitoksia vinkeistä!

        Joo tosiaan en ole hirveästi ehtinyt tuon auton sielunmaailmaan perehtyä, joten jos kerran ilmamassamittari on lähestulkoon pomminvarma niin unohdetaan se. Bensapumpun pyörimisestä en osaa sanoa mitään, mutta siis koneen sammuttua sitä ei saanut kirveelläkään käyntiin, ei kaasua painamalla tai mitenkään muutenkaan. Riittävän monen turhan yrityksen ja odotuksen jälkeen kone taas käynnistyi ja toimi kuin ei olisi mitään vikaa ollutkaan (taas myöhemmin sammuakseen uudelleen). Bensapuolella voisi siis tosiaan olla jotain häikkää. Mitään erityistä savua käynnistyessä en kyennyt ruuhkassa tietä tukkiessani havaitsemaan, no ensi kerralla kun sammuu niin pitää tarkemmin katsoa.

        Imuvuotokin lienee ihan mahdollinen, toisaalta vähän outoa koska esim. juuri äsken ajoin täysin normaalisti ja ongelmitta noin 10km - outoa jos vuotaa välillä ja välillä taas ei. Pitää tutkia vähän letkuja kunhan tuo aurinko seuraavan kerran nousee.

        Jos joltain löytyy muita hyviä ehdotuksia niin antaa palaa, kiitän jo etukäteen :). Itse voisin ehkä hieman kallistua nyt tuohon bensapumppuun. Pieni AKTE ja Haynesin workshop tjsp. kirjan tutkiskelu voisi olla tämän illan homma.

        Comment


        • #5
          Toisessa saksalaismerkissä (K-Jet) oli muutama vuosi sitten samankaltainen vika. Völillä kävi kuin unelma, sitten meno saattoi hyytyä pitkäksi aikaa ja taas pitkän sahauksen jälkeen liike jatkui.

          Bensapumppu oli vaihdettu edelliskesänä, joten en osannut epäillä sitä. Otin pumpun irti ja totesin, että se oli jumissa. Pumpun vaihdolla homma korjaantui.

          Korkkasin pumpun auki, se piti avata kuin säilyketölkki. Pumpun rattaiden välissä oli oikeasti hiekkaa. Tulopuolella ei ollut minkäänlaista siivilää, joten ei ihme.

          Liekö yleistä K-Jetissä: kuuden vuoden aikana vaihdoin kahteen koojetilliseen yhteensä kolme pumppua, kaikki jumissa?

          Comment


            #6
            Noniin, eilen illalla noin 10km vaihtelevaa kaupunki/moottoritie-ajoa ajaessani oikein yritin saada konetta sammumaan. Olin jo melkein perillä ja luovuttamassa, kunnes valoista täyskaasulla kiihdyttäessä alkoi tapahtua. Kierrokset nousivat kakkosella nätisti noin 4500rpm asti, kunnes tuli stoppi - kaasupolkimen painamisella ei ollut mitään merkitystä ja kone hyytyi, juuri ennen pysähtymistä kone käynnistyi uudestaan. Uudestaan kiihdyttäessä ei mitään ongelmaa ollut.

            Bensapumppu vaikuttaisi varsin realistiselta vaihtoehdolta, täytynee tutkia tarkemmin!

            Comment


              #7
              Jep. Bensapumpulta alkaa kuulostaa.

              Comment


                #8
                No nyt se sitten on aika varma. Mitä suurempi "absoluuttinen" kulutus ja mitä pidempään, sitä varmemmin auto sammuu viimeistään seuraavassa kiihdytyksessä. Just tossa totesin että jos ajaa alle 80km/h ja jurruttaa koko ajan vitosella ja kiihdyttää rauhallisesti, kaikki toimii hyvin. Heti kun antaa koneen vähän kiertää tai ajaa moottoritietä, sammuu kone ennemmin ja myöhemmin ja sitten onkin prkl vaikea saada käyntiin. Bensapumppua siis tutkimaan kunhan aikataulu antaa myöten.

                Kiitoksia vastauksista, eiköhän auto taas kohta kulje :)

                Comment


                  #9
                  Prkl kun menee hankalaksi, autolla ei pääse enää kuin aivan pienen matkan sammumatta, eikä mulla ole oikein tässä tallia missä autoa voisi korjailla. Voi olla aika ikävä vaihtaa pumppua auto ainoastaan pukkien päällä, mutta kaipa tuokin onnistuu...

                  Ei siis viitsisi pumppua "turhaan" vaihtaa, jos vika onkin muualla, varsinkin kun näyttäisivät pyytävän ikävän kovia hintoja tuollaista. (Mistähän saisi halvimmalla laadukkaan pumpun?) Pisti vain hieman vielä epäilemään tuo, että kun käynnistää kylmänä, auto toimii jonkin aikaa ihan ok ja kun on jonkin verran ajettu, alkaa sammuileminen. Tänään pääsi n. 500m kerralla. Kun kone sammuu, pitää odottaa jonkin aikaa ennen kuin starttaa uudestaan... Jos yrittää heti käynnistää, käynnistyy sekunniksi vain sammuakseen uudestaan. Sitten kun lopulta starttaa, käy kohtalaisesti kunnes jonkin ajan päästä sammuu uusiksi.

                  Comment


                  • #10
                    Ite hommasin Motonetista Boshin pumpun. Samalla laitoin uuden suodattimen. Nuo kaikkihan löytyvät vasemman takapyörän etupuolelta auton alta. Joten ei se asfalttipihakaan paha vaihtoehto ole..

                    Comment


                      #11
                      EsaT: Ihanko yleismallin vai, ja meni ilman sen suurempi tuskia paikoilleen? Itse en ainakaan suoraan löytänyt Motonetin sivustoilta tuohon kuuluvaa pumppua, mutta eikö lähinnä kaikissa K-Jeteissä ole sama? Päivänvalo auttoi huomattavasti, tuossahan on pumppu todella hyvin käsillä, ei siis paha homma vaihtaa ilman nosturia/monttuakaan.

                      Nyt yritän juuri tutkia tarkemmin, kone ollut päällä ~10min pihassa ja hyvin käy. Bensapumpusta kuuluu suht vaimea "sirrr" - ääni, en sitten tiedä miltä sen pitäisi kuulostaa. Voiko olla, että bensapumppu viimeisiään vedellessään alkaa vikuroimaan vasta lämmettyään?[/quote]

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se oli tuohon Audiin tarkoitettu. Ainoastaan sähköjohtojen liittimet joutui uusimaan.

                        Comment


                          #13
                          EsaT: Ok, täytyy kysellä Motonetistä kun kerran sivuilta ei löydy tai sitten jostain purkaamosta, alkuperäisosan hinta on aika tiukka nimittäin.

                          On se kumma. Yritin oikein saada auton sammumaan ensin lämmittämällä tyhjäkäynnillä 15min ja sitten vielä ajamalla n.10km kaikki kiihdytykset täyskaasulla - tottakai pysyi käynnissä, mutta annas olla kun pääsee aamuruuhkaan, kyllä sitten kelpaa temppuilla :P.

                          Oli miten oli, pumppu pitää jatkuvasti koneen ollessa päällä sirisevää ääntä, jonka kuulee vielä parin metrin päähän. Tuo ei ilmeisesti ole normaalia, vai onko?

                          Comment


                          • #14
                            Haulla esim bensapumppu on lisää tietoa.

                            Comment


                            • #15
                              90 2,0i-2,3i/20V 4.87--91 Bosch-pumppu. . . . . . . . . . . 28-1387 139.90 ???

                              Tommonen pumppu on meikäläisen kv:ssä, joka on vuosimallia -89. Itse vaihdoin viime keväänä, aikas
                              simppeli homma. Ja uus pumppu pitää yhtä lailla sirinää kuin vanhaki jolla oli ajettu250tkm., joten eipä siitä välttämättä kauheesti voi päätellä. Itsellä aiheutti kerran auton sammumisen hapertunut virranjakajan pyörijä, mutta se oli kerrrasta selvä, eli ei aiheuttanut silloin kuvailemaasi sammuilua.

                              Comment


                                #16
                                thunder: Jeps, motonetin sivut hämäsivät, enhän mä tajunnut että niiden mielestä bensapumppu=ruiskupumppu :). Nyt sain varmistettua tuon vian: Siinä vaiheessa kun kone sammuu ja yrittää käynnistää, niin bensapumppu ei pyöri. Vasta (sinänsä yllättäen ;)) siinä vaiheessa, kun pumppu herää henkiin, lähtee kone iloisesti käyntiin. Voisi vielä releen tarkistaa kunhan löytää sen jostain, ilmeisesti rele on siellä kuskin penkin edessä. Sitten vain vauhdilla kauppaan uutta pumppua hakemaan jos rele on hengissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tässä vaiheessa ei voi muuta sanoa kuin että voi perkele. 140eur köyhän opiskelijan vähistä rahoista meni kankkulan kaivoon. Uusi pumppu saatiin kovalla vaivalla paikoilleen, mutta ihan yhtä huonosti tuo auto edelleen toimii. Mikähän tossa nyt vois olla. En sitä relettä sitten ikinä löytänyt, mistähän se löytyy (ja mikä numero päällä)? Voisiko rele aiheuttaa tuollaista sammuilua, että ensin toimii ihan ok noin 1-5km, jonka jälkeen sammuilee noin 500m välein? En usko, mutta kai senkin voisi tarkistaa. Alkaa todella pahasti aika, rahat ja hermot loppumaan.

                                  Nyt niitä hyviä ehdotuksia todella kaivataan... Olisin sangen kiitollinen jos joku keksisi mikä tuossa nyt mättää. K-Jetti sökönä, virranjakaja tjsp. entinen vai jotain ihan muuta?

                                  PS. Myydään toimiva, tuskin edes kovin vanha Boschin bensapumppu (sama jota Motonetissä myydään)

                                  Comment


                                    #18
                                    Voi se tuntua aika kaukaa haetulta, mutta sittenkin... oletko tarkistanut virranjakajan sivulla olevan Hall-anturin liittimen? Siitä on aikoinaan jos jonkinmoista mysteeriä aiheutunut (mm. samanlaisia käynnistysvaikeuksia).

                                    Comment


                                      #19
                                      tim71: En oikein tuohon jaksa uskoa, mutta voihan toki tarkistaa. Et muuten sattuisi tietämään mistä tuo bensapumpun rele löytyy?

                                      Comment


                                        #20
                                        bensapumpun relen pitäisi olla sulakeboksissa ja sen kannessa pitäisi olla releiden paikat näkyvissä (bensapumppu -> Kraftstoffpumpe tjsp)

                                        Comment


                                          #21
                                          Sulakeboksista löytyy vaan kraftstoffpumpen sulake, ei relettä. Tai sitten olen aivan sokea. Nojoo, ei tässä mikään auta muuta kuin lopettaa toi vääntäminen tältä päivältä ja kattoa jos huomenna taas ehtisi...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vika voisi olla myös Hall -anturissa tai sytytysyksikön ohjaimessa.

                                            Minulla oli juuri tuollaisia oireita aikoinaan Audi 100 vm-89:ssä.
                                            Moottori sammui milloin sattuu ja käynnistyi aina noin 30 min odottelun jälkeen.
                                            Hall -anturi löytyy sieltä virranjakajan sisältä ja sytytysyksikkö oli ainakin Audi 100:ssa kuskin jalkatilassa vasemmalla puolella osittain maton alla.
                                            Vaihdoin itse saman tien molemmat, kun vika tuli niin satunnaisesti etten saanut vikaa päälle kun sitä etsin. Molemmat löysin tarvikeliikkeestä, eikä ollut kalliita!

                                            Comment


                                              #23
                                              Sukulaismiehen 80 B4 2.0 E hyytyi juuri tuollain tässä keväällä, aina kun oli ajettu noin 10 kilsaa. Lähti hienosti käyntiin jne. ,mutta sitten se halvaantui kuin salamaniskusta. HALL-anturi meni vaihtoon ja nyt on meno ollut haluttua.

                                              Itselläni meni aikoinaan omasta B4:sesta bensapumppu oireilematta sen kummemmin. Sattumoisin
                                              ajoin parkkipaikalle ja juuri ennen ruutua meno loppui. Startilla peli asettui ruutuun. Sen jälkeen se ei inahtanutkaan ennen kuin pumppu oli vaihdettu.

                                              Toivottavasti se vika löytyy.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitoksia paljon neuvoista jälleen. Hiton Audisähkö, mä en ymmärrä miten en löydä bensapumpun relettä mistään. AKTE:sta ei löydy (tai ainakaan mä en löydä), eikä myöskään Haynesin kirjasta. Ainoa rele mikä selkeästi naksuu kun laittaa virrat päälle+kun starttaa, on jälkiasenteisten sähköikkunoiden rele (en sitten tiiä miksi se startatessa naksahtaa...) Jos joku tuon kertoisi niin voisin uskoa että bensansyöttöpuoli on ok ja hyökkäisin sytkän kimppuun.

                                                Millähän tuon Hall-anturin viallisuuden näkisi helpoiten?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No siellä se on konehuoneen kulmassa tuulilasin alla olevassa sulakerasiassa. Vähän normaalia korkeampi harmaa rele jossa saattaa olla sulakkeen paikka päällä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    HALL-vian voi tulkita vaikka ledillä, mutta vika pitää olla päällä.

                                                    Helpointa lienee vaihtaa, kyseessä on kuitennin edukas osa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiitoksia porkkis, taas saa tuntea itsensä helvetin tyhmäksi (tosin rele musta eikä sulekantaa, ilmeisesti vasta noissa KE-jeteissä yms. löytyy kanta). Toisaalta, mitäs Haynesin kirjassa pitää lukea ko. releen kohdalla "Intake manifold pre-heating" ja sulakeboksin kansitarrassa jotain mitä saksaa taitamaton ei ymmärrä, ei sitten millään. Millähän ton releen testais, hyppylanka kehiin ja baanalle vai?

                                                      Hall-anturin vois toki vaihtaa, ei tosiaan kovin kallis. Ei ilmeisesti mikään kamala homma, vai pitääköhän tuo virranjakaja räjäyttää atomeihin.

                                                      Lisää osaamista, aikaa ja rahaa niin olisi elämä ja auton pito paljon helpompaa :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        On toi velmu auto. Otin releen irti, ihan mielenkiinnosta avasin sen ja ihmettelin sisällä olevan IC-piirin yms. funktiota. Samalla toki piti vähän tökkiä sitä jotta näkisi onko sillä potentiaalia toimia. No, piuha nastalle 52 ja ikkunasta sisään ja toinen piuha maihin ja piuhat kiinni vanhaan kunnon analogiseen (kiertokäämi) yleismittariin. Sitten vain koeajolle odottamaan sammumista ja samalla vilkuillaan tipahtaako ennen sammumista yleismittarin viisari nollille. Hyvä suunnitelma, paitsi että yli 10km vaihtelevaa ajoa sisältävällä koeajolla auto toimi täydellisesti, ilmeisesti alkoi ujostuttaa mittarin läsnäolo sen verran ettei uskaltanut sammua.

                                                        No, eipä tässä muu auta kuin lähteä huomenna aamuruuhkassa luennolle yleismittari autossa. Jos murphyn laki yhtään toimii, niin aivan varmasti sammuu länsiväylän rampille, oli sitten mittari tai ei :).

                                                        Nojoo, vähän jotenkin epäilen tuota releen toimimattomuutta (ellei sitten korjaantunut pienestä tökkimisestä). Jos nyt mittaukset todistavat luulot vääriksi niin täytynee sitten tuo HALL-anturi käydä hakemassa ja iskeä paikoilleen. Täytyy sanoa että autothan on melkein yhtä vaikeita ja oikukkaita kuin naiset, ja se jos joku on jo paljon sanottu ;).

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Millainen numerointi releen jaloilla on?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            porkkis: Ääh, nyt en enää pysty lähteä hakemaan relettä, ei oo meinaan parkissa ihan lähellä, enkä nyt mitenkään muista numerointia. 5 nastaa siinä ainakin on (2 isoa, 2 pienempää ja 1 pieni). Tuohon releen kannassa olevaan 52:een (nastan numeroa en tiedä) kytkin tosiaan yleismittarin, koska jossain mainittiin sen menevän pumpulle, ja selvästi niin onkin. Nimittäin kun avaimesta kääntää virrat päälle, ei tapahdu mitään, mutta startatessa pamahtaa 12v mittarille, jota mittari myös näyttää kunnes koneen sammuttaa.

                                                            Nyt ajoin taas tuollaisen reilut 5km normaalia taajama-ajoa ja hyvin toimi, taitaa oikeasti autoa ujostuttaa toi mittarin läsnäolo. Jos jotain merkitsee, niin kun tuon matkan jälkeen irrotin releen jalalta yleismittarille menevän piuhan, oli rele selvästi lämmennyt toiselta puoleltaan.

                                                            Nyt painun pehkuihin, mutta voin vaikka huomisaamuksi katsoa ne numerot jos niistä voi jotain päätellä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X