Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABY:n vesipumpun siivet irtosi. Missä siivet?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABY:n vesipumpun siivet irtosi. Missä siivet?

    Kotiin tullessa aloin ihmettelemään lämpöjen outoa käytöstä ja syyksi paljastui vesipumppu josta oli kaikki siivet katkenneet.

    Nyt kysymys kuuluukin että mistäpäin vesijärjestelmää nuo kadonneet siivet voisi löytää.

    Vesijärjestelmää on huuhdottu josko ne sieltä tulisivat, mutta ei ole yhtään näkynyt.

    Pumppu oli n. 2 vuotta vanha Tepolta tilattu orkkis.
    Attached Files

    #2
    Minkälaisia oli nuo oudot lämpöoireet ? En nyt lähtis panikoimaan vaikkei löytyskään. Vois kuvitella että ovat lohkossa jossain.

    Comment


      #3
      Mittariston mukaan lähemmäs 100 ja ilmastoinnin paneelissa 88. Ilmastointipaneelin mukaan lämmöt nousi mutta flekti ei vaikuttanut mitään ja moottoritiellä lämmöt tippui 80 eli alle termarin avautumislämmön.

      Se lähinnä mietityttää mitä uusi pumppu tykkää jos sattuvat vanhan osat tielle.

      Comment


        #4
        Sehän siinä varmaan se ainoa riski on, mutta aika vaikeat nuo on varmaan löytääkkin.

        Comment


        • #5
          Kait nuo voi sopivasti osuessaan tukkia kiertoakin jostain kohtaa? Mutta totta tuokin, että vaikea niitä on pois saada. Huuhtelitteko vastavirtaan?

          Comment


            #6
            Alavesiletku kannattaa varmaan pois ottaa ja ronkkia jollakin rautalangalla läpi. Samoin syylärin alapäädyn pystynee ehkä jollakin tavalla ronkkimaan. Muuten onkin sitten haasteellista ilman että purkaa koko moottoria autosta.

            Comment


              #7
              En usko osien päässeen syyläriin johtuen vesiharavan tiukista mutkista ja reikien pienuudesta, enkä usko alakauttakaan termarin ohi päässeen. Toki käytin kaikki letkut auki ja huuhtelin läpi.

              Vastavirtaan koitin ensin huuhdella pitkän aikaa välillä paineilmaa tarjoillen. Ylävesiletkusta ja sisälämppärin tuloletkusta. Välillä niin että tukin alavesiletkun lähdön ja painoin pumpun paikalleen jolloin lohko täyttyi vedestä ja päästin pumpun pois.

              Epäilin jossain vaiheessa että muoviosat kelluvat (ei kellu) ja löysäsin vesiharavan josko oisivat kanteen osat päässeet. Sitten pumppu paikalleen ja lämppärin paluuletkusta vettä koneeseen, vesi valui vesiharavan reijistäkin pitkä aikaa ja tännekkin annettiin paineilmaa avuksi.

              Lohkossa nuiden varmaan täytyy olla. Ihmetyttää kyllä että yhtään viidestä siivestä ei ole ulos tullut. Pitää vielä huomenna koittaa uudella mielenkiinnolla josko ne sieltä tulis. Hain jo tarvikeliikkeestä metallisiipisen pumpun joten jos eivät suostu tulemaan niin jääkööt sinne ja ongelmien ilmetessä sitten isommin konetta auki.

              Comment


                #8
                Kyllä voi olla tosiaan aika haastava homma saada pois. Minkä merkkinen on tuo metallisiipinen pumppu ?

                Comment


                  #9
                  Joo tosiaan, tuskinpa ne alavesiletkuun olisivatkaan päätyneet. Vilkaisin eilen tallissa olevaa tyhjää lohkoa ja äkkiseltään kyllä näyttäisi juuri siltä, että mikäli siivet ovat ropelista irrotakseen, niin lohkon sisään ne päätyvät. Varsin ikävä homma, kun pahimmoillaan siiven kappale voi tukkia jonkun vesikanavan.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                    Minkä merkkinen on tuo metallisiipinen pumppu ?
                    ......
                    Pumppu oli n. 2 vuotta vanha Tepolta tilattu orkkis.
                    Eikujoo, unohtakaa koko juttu :)
                    Viimeksi muokannut okkim; 24.5.2012, 12:04.

                    Comment


                      #11
                      Minä kyllä ymmärsin että Tepolta tilattu oli tuo hajonnut muovisiipinen? Se onkin pirullista tänä päivänä, kun orkkispumpuissa onkin muovipyörä.

                      Comment


                      • #12
                        Onkohan ne siivet nyt kokonaisina vai palasina siellä? Voisi koittaa miten tuo jäljellä oleva muovi murenee jos vasaralla lohkaisee. Ei taida nämä muoviset oikein Suomen oloissa kestää jatkuvaa kylmettymistä ja lämmitystä talvella. Jollain kameralla tähystämään lohkon sisään..

                        Comment


                        • #13
                          Viime kesänä kansiremontin yhteydessä omasta ADU:sta löytyi yllättäen sylinterinkannesta useampia kumitiivisteen palasia joita kaivelin koukulla esiin ahtaista vesikanavista, yksi oli jopa tukkinut osittain kansitiivisteessä olevan vesireiän. Jossain vaiheessa joku ilmeisesti hölmöillyt termarin tai vesipumpun vaihdon yhteydessä vai missä mahtaa olla tuollainen tiiviste koneessa? Kansi lienee paikka mihin tavara päätyy kun kanavat kapenevat, muovisiiven palakin voisi tuonne kulkeutua jos mahtuu kanavaa pitkin kanteen asti mutta toivotaan ettei ollut niin pieninä muruina.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut sami; 24.5.2012, 13:07. Perustelu: Korjattu

                          Comment


                            #14
                            Uusi metallinen on bugatti ja tosiaan vanha hajonnut muovinen oli Tepolta.

                            Ei oikeen ollut tänään mielenkiintoa rassata. Ihmettelin myös että miten osat ovat nuin pitkälle päässeet, kun veden virtaus on luultavimmin loppunut siipien hajotessa.

                            Vasarasta vesipumpun lätkä ei tiennyt mitään, muutama pieni "lommo" vain.

                            Tuskimpa nuo palaset isommin vesikanavia tukkii ja vaikka joku pieni kanava tukkoon menisikin ei välttämättä näy missään, ajetaanhan sitä vaikka millä betonilohkoillakin. Ja jos alkaakin oireilemaan niin sitten se kone auki.

                            Pitää vielä huomenna kokeilla viimeinen kikka jos tulisi ulos. Sitten konetta nippuun ja koettamaan.

                            Comment


                              #15
                              Aargh, mulla leikkas joskus Bugatti kiinni 2tkm jälkeen. Ehkä oli vaan maanantaikappale..? :D

                              Comment


                                #16
                                Kohta nähdään. Eipä tarpeeksi pitkään kestänyt alkuperäinenkään pumppu.

                                Comment


                                • #17
                                  2000 ongelmatonta kilometriä ilman sivuääniä on pitkä ikä Bugattille. Monesti ne on jollottaneet uudesta asti. Uskoisin että toimii sillä siivettömälläkin pidemmälle kuin mitä uusi Bugatti kestää. Ihme että sellaista paskaa kehdataan myydä vuodesta toiseen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pystyykö tuota huonoutta toteamaan muuten kuin kokeilemalla. Olisi paketissa vielä jos vaikka veisi takaisin. Näin hyvin kyllä kaikki taas mennyt että varmaan vastustaa sekin.

                                    Mitä hyviä merkkejä saa metallisiivellä? Mielenkiintoset ohjeet oli ainakin bugattin laatikossa.

                                    e. Skannasin tuon ohjeen tännekkin, ei ookkaan ihan simppeli homma tuo pumpun vaihto.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut Mik4--; 25.5.2012, 23:26.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jollotus taitaa yleensä johtua liian tiukalle kiristetystä jakohihnasta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Omassa oli taatusti oikealla kireydellä hihna. Jotain kun on vuosien aikana oppinutkin. :) Audissa jollottanut Bugatti oli vähän nihkeä lähtemään pyörimään. Luulin sitä uutuuden jäykkyydeksi, mutta samalla tavalla se tahmasi myöhemmin, tai pahemminkin, kun sitä takuuseen vaihdettiin. Mutta tahmaus oli kuitenkin sen verran pientä, että vaikea sitä on viaksi tunnistaa. Huomasi vain takuuseen saatuun verrattuna, että vanha ja ajettu olikin kankeampi, kun normaalisti se uusi tahmaa enemmän kuin vanha.

                                        Oire oli tässä pumpussa sellainen, että kylmänä pumpun laakereista kuului jollotusta moottorin käydessä joutokäyntiä. Kun moottori lämpesi, niin ääni katosi. Samoin jos nosti vähänkin kierroksia, niin ääni katosi. Ääni ilmestyi samalla kun tehtiin jakopää + vesipumppu ja katosi, kun vesipumppu vaihdettiin takuuseen.

                                        Tämä yksi esimerkki. Ei ole ainoa harmia tuottanut Bugatti. Yleensä kun jollain on jo kertaalleen vaihdetun vesipumpun kanssa murheita, niin Bugatti liittyy tavalla tai toisella ongelmiin.

                                        Comment


                                          #21
                                          En usko et itellänikään oli liian tiukalle remmi kiristetty. Vaihtotyön teki silloin ABC koneeseen yks foorumillakin vaikuttava kaveri jolla pitkä kokemus Audien kanssa. Pumppu ei pitänyt mitään ääntä heti mutta yks kaks alko kaamee ujellus. Onni onnettomuudessa ei menny remmi poikki, mutta pumppua ei saanu enää käsivoimin pyöritettyä. Sen jälkeen en oo kertaakaan suosinut tarvikepumppuja, mitä nyt Tepolta tuli Febi-bilsteinin pumppu AAN:ään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko tuossa febi-bilsteinissä metallisiipi?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ole, vaan muovinen on siinäkin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Biturboissa alkuperäinen pumppu on muovisilla siivillä, enkä ole missään törmännyt siihen että se olisi ollut jotenkin rikki.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ja muutenkin muovisiipisten yleisin ongelmahan taitaa olla et alkavat luistamaan akselilla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Muuten laittaisin ehdottomasti uuden orggiksen mutta ne irtosiivet lohkossa epäilyttää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei kai tuo pitäisi olla ameriikan temppu vaihtaa siivet tarvikepumpusta orkkikseen? Vanhojen orkkispumppujen metallisiivet ovat käsittääkseni krympillä kiinni akselissa, varovasti lämmittelemällä saisi kenties siiven irrotettua ja asennettua uuteen pumppuun.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kävi mielessä mutta ainakin tässä tarvikepumpussa on ohuempi akseli.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Juu, kyllä sitä itekin on tullut aika monta jakopäätä tehtyä orkkis- ja tarvikepumpuilla. Jokainen on jäänyt ihan aavistuksen verran jollottamaan, kun tarkemmin kuuntelee. Hihna on joka kerta jätetty niin löysälle kun sen nyt uskaltaa jättää, kun tuo jollotus on tiedossa. Tiedä häntä sitten, että mistä johtuu.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jollottaminen ei kyllä haittaa. Peittyy kyllä hytikkapumpun rallattamisen ja putken pörinän alle. Kunhan nipussa pysyisi. Naapurin tarvike kauppias tarjoili raf merkkistä pumppua ja motonetistä lupasivat tilata jonkun metallisiipisen ihmeteltäväksi. Motonetin 32e hinta ei kyllä lupaa kovin hyvää. Raf oli 60 tietämillä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X