Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 10v -> 20v byrokratiasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ44 10v -> 20v byrokratiasta

    Mitä noin byrokratian kannalta vaaditaan, että ei-vähäpäästöiseen 10v typ44 koriin saa laittaa 20v-tekniikan? Onko ainoa hyväksytty vaihtoehto 3B 220v:stä ja mitä kaikkea muuta pitää ensileimaa ajatellen olla myös vaihdettuna? Ei saatavuudeltaan paras, mutta vissiin ainoa vaihtoehto?

    Onko pakko nöyrtyä laittamaan UFOt? Entä alusta muuten? Teknisesti ollaan hyvin lähellä, mutta pilkutarkasti papereita viilaten löytyy lieviä eroja. Entä muu voimansiirtolinja? Pitääkö myös laatikko ja loppulinja olla 220v:stä?

    Aihiona on pre-facelift 200:sen, joka ei siis ole vähäpäästöinen. Noin ruuvin kiristyksen kannalta olisi mielekkäämpää päästä 20v-kantaan, mutta naurettavien osien etsiminen ja alle ruuvaaminen ikään kuin vain ensimmäistä muutoskatsastusta varten ei kauheasti nappaa. Mieluummin sitten käyttää ajan vaikka taistellen sen ahtaamman kannen kanssa, kuin taistellen byrokraattien kanssa konttorilla. Tekniikkaa tarkoitus molemmissa vaihtoehdoissa rakentaa alusta alkaen, mutta mieluummin ottaisi sen missä on paremmat lähtökohdat.

    Vähäpäästöisyys ilmeisesti on korikohtaista, vaikka vähäpäästöisen moottorin sinne änkisikin?

    Kun en omaa tästä asiasta kokemusta, niin pakko kysellä ehkä hölmöltäkin kuulostavia, jotta ei tarvitse turhaan hakata päätä seinään. Ja satun nyt pitämään lötköistä ja pre-facelift aihiosta :) Lötköt alkavat valua retropuolelle, joten kyllä ne teidänkin pinttyneimmätkin karvaat muistot kultaantuvat lähivuosien aikana ja useampi ymmärtää tätä paremmin :)
    Viimeksi muokannut jasso; 20.5.2012, 14:03.

    #2
    Vähäpäästöisyys on korikohtainen, ei siis seuraa moottorin mukana. Mikä tahansa 5-zyl kelpaa, ei ole pakko olla 3B, saa olla vaikka ADU. Teholappu on se, minkä tarvitset eli tässä kohtaa 220 hv + max. 20% eli 264 hv. Voimalinjalla ei ymmärtääkseni ole merkitystä, eipä se tosin poikkeakaan tässä tapauksessa muuten kuin keskilukon osalta.

    Alustan ja jarrujen täytyy vastata mallisarjan tehokkainta, mutta tähän ufokysymykseen saa joku viisaampi vastata. Luulisi esim. HP2-jarrujen olevan laskettavissa vastaaviksi, niitähän on käytetty huomattavasti tehokkaammissakin autoissa ja saatavuus on tältä planeetalta. Asiat ovat usein myös paljolti katsastusmieskohtaisia. Käy myös konttorilla kyselemässä, heillä on lakisääteinen velvollisuus selvittää asioita.

    Comment


      #3
      Saastemallin kopalle saat tosiaan tehdä ns "omavalmiste" turbomoottorin. Alustan ja voimansiirron pitää vastata vertailumallia. Mikä sitten on typ44 satkun ns tehokkain verrokkimalli, en tiedä.

      Eli saat vaikka otteelle asti HX40/Pro52 ahtimen ja Samsonite kokoa olevan välijäähdyttimen, kunhan on näyttää teholappu, että ahtopaineita on ja tehot pysyy rajoissa ;)

      Comment


        #4
        Saastemallin koppa on kieltämättä yksi iso syy koriaihion valikoitumiselle. Pre-faceliftin tehokkain taitaa olla 182hv KG, faceliftin tehokkain on 200hv 1B ja 20v:ssä sitten 220hp 3B. Typ44:sia kaikki, joten olen ymmärtänyt niin kuin Wisakin eli 220*1,2=264hp on maksimi lailliset tehot.

        HP2:set tulee kuitenkin, joten semisti ottaisi otsaan vääntää jotkut UFOt ensin kulmiin, joiden saatavuus ymmärrettävästi tosiaan vähän Area51-luokkaa.

        Mutta eli periaatteessa minkä vain padanko saisi laittaa, kunhan vain menee painon puolesta +20%, litratilavuuden puolesta +25% ja penkityslapun tehoista +20% mallisarjan tehokkaimmasta? Silloin käytännössä vakio 3B:kin menisi tuohon KG:n 182hv+20% luokkaan eikä tarvitsisi murehtia lainkaan 20v:n alustaa tai jarruja noin byrokratian kannalta?

        Tehorajohan nyt luonnollisesti kukaan yritäkään rikkoa. Paineet pidetään ilman muuta puutarhaletkuluokassa... :) Mutta tuo kaikki muu menee helposti kikkailuksi.
        Viimeksi muokannut jasso; 20.5.2012, 19:06.

        Comment


        • #5
          Tuo +20% teho lasketaan vain mallisarjan tehokkaimmasta. Muuten jos menee muista malleista yli niin siirrytään aina seuraavaan tehokkaampaan malliin vertaamaan. Kannattaa käydä konttorilta kysymässä mihin saa verrata kun niissäkin tuntuu olevan eroja.

          Comment


            #6
            99% katsastusmiehistä ei ole koskaan ennen nähnytkään Ufoja.

            Teknisissä selosteissa 3B/200 jarrut on 310x25mm, joten jos nakkaat sinne suoraan HP2:set tolppineen, kukaan muu kuin joku poikkeuksellinen nihilisti kysele mitään.

            Comment


              #7
              Onko 20v:n tolpissa mitään eroa edes? CAC myy HP2-settejä 10v:n tolppiin. Eli periaatteessa vain takajarrut ovat ongelmallisempi.

              Entä jos on näyttää penkityslappu asennettavasta 2,2l 5-syl moottorista, oli venttiileitä 10 tai 20, että jää alle 200hv:n niin meneekö sitten 10v:n jarrujen mukaan? Koska 1B:n 200hp:ssa on samat alustan ja jarrujen osat kuin mitä tuossa koriaihiossa on vakiona. Eli periaatteessako ei edes tarvitsisi lähteä 220v muutoslinjalle noin katsastusmielessä? Rakentaa sinne valitsemastaan 5-pyttyisestä aihiosta mieluisen, penkittää alle 200hp ja käy muutoskatsastamassa muuten samoilla alusta osilla alustassa/jarruissa?

              Onko se noin yksinkertaista?
              Viimeksi muokannut jasso; 21.5.2012, 15:57.

              Comment


              • #8
                Kyllä sen pitäs olla noin yksinkertasta. Jos alkaa valittaa niin ainahan sitä voi ahdetuks 7A koneeks sanoo. Snurraa vaan kannesta merkinnät veks.

                Comment


                  #9
                  jaa niin joo, koneen minimitehothan pitää olla siis vähintään samat kuin käytetyn kannen alkuperäisessä, eli NM 20v kansia taitaa löytyä ns riittävästi ;)

                  Comment


                    #10
                    Älä laita tuollaiseen koppaan mitään lakiteknisesti vakiomoottoria, äläkä mitään vakiojarruja. Pääset itse nyt ja jatkossa helpoimmalla, kun toteat moottorin iskutilavuuden olevan x, osoitat tehon olevan y ja toimitat konttorille asentamiesi jarrujen speksit. Käytännössä levyjen koko pitäisi riittää ja hp2 levythän on isommat kuin ufoissa. Tueksi ja turvaksi voit tarvittaessa printata jostain c4 s4 etuakselimassan ja kokonaismassan. Cooleriksi laitat niin ison kuin arvelet koskaan tarvitsevasi, sen ne saattaa mitata ja merkata ylös.

                    Käy juttelemassa konttorilla inssin kanssa aiheesta. Sen kyseisen inssin, joka tulee suorittamaan autosi muutoskatsastuksen. Niin tein itse ja homma hoitui aika kivuttomasti kun molemmilla oli selvät sävelet mitä brosyyreitä homma vaatii.

                    Comment


                      #11
                      Ok. Teen noin. Riittääkö todistukseksi ihan tehopenkityslaput paikasta x vai pitääkö olla TUKES+STUK+UKK hyväksymät paperit? Suht helposti kyllä pääsen esim. AMK:n autopuolen penkkiin ns. inssipenkitykseen, jonka luulisi ainakin riittävän. Tilavuuden nyt varmaan toteaa ihan lohkon ja sisuskalujen spekseistä, jarrujutut vastaavasti.

                      Katsastusinssien kanssa keskustelusta on vähän nihkeät kokemukset. Lähes kaikki vastaukset ovat tuntuneet perustuvan aina mutuun, eivät lakipykäliin. Mutta toisaalta sama mihin perustuu, kun pääsee yhteisymmärykseen :)

                      Mutta muutenhan tämä kuulostaa positiiviselta. Viranomaisten kanssa toimimisesta jos jotain on oppinut, niin oleta aina pahinta ja varaa varaa kolme kansiota todistuksia mukaan kopioineen - ja jätä kotiin vaimolle kassakaappiin kolmannet :)

                      Hienoa, että on keltä kysyä kokemuksia, niin ei tarvitse hakata jokaisen erikseen päätä seinään.
                      Viimeksi muokannut jasso; 22.5.2012, 19:41.

                      Comment


                        #12
                        En tiedä, onko enää Kilon A1 asemalla muutokset suorittava vanhempi herrasmies töissä vai eläkkeellä. Sain kyllä niin hyvää palvelua, että oksat pois.

                        Comment


                          #13
                          Minkälaista näyttöä tuosta moottorin iskutilavuudesta on vaadittu?

                          Lötkössä suurin bensakone taitaa olla tuo 2226 ksm ja isoin diesel 2461 ksm (AAT:n mitat, mutta 1T lie sama mosa ilman VAF-anturia). Voisikohan dieseliä käyttää tilavuuden suhteen verrokkina ja tehoille sitten bensakonetta? Joskus oli jotain puhetta, että ensimmäiset V8:t olivat WAUZZZ44... runkonumeroisia, kuten muutkin lötköt, mutta se tuskin tekee siitä typ.44:sta, eli niitä ei saane samaan mallisarjaan mitenkään. Olisi vaan poistunut koko iskutilavuusongelma laakista ja tehorajaakin olisi saanut hilattua ylemmäs.

                          Comment


                            #14
                            Teho, tilavuus ja paino voivat olla kaikki eri koneista otettu.

                            Comment


                              #15
                              Teholapun tarvitset, riittää kun siinä on jonkun olemassa olevan autoalan firman leima, ja dokumentit oman autosi ja vertailuauton yhtäläisyydestä/ eroavaisuudesta. VV-Auto oli ainakin oman projektini osalta hyvin yhteistyöhaluinen.

                              Comment


                                #16
                                Kuten Terho totesi, vertailuautoa en taida tarvita, kun vaihdan vain moottorin omavalmisteiseen ja pidän tehot 10vt vakioluokassa.
                                Viimeksi muokannut jasso; 24.5.2012, 12:21.

                                Comment


                                  #17
                                  Ai niin kun sulla oli jo 10vt alunperinkin. Pitäisi lukea koko ketju paremmin ajatuksella läpi.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X