Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Naputus poistui. (Erikoinen juttu...taas!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Naputus poistui. (Erikoinen juttu...taas!)

    Kuuloa häiritsevänä ja miksei yleisesti hävettävä juttuna on autoani vaivannut naputtava/naputtavat hydrauliset nostajat moottorin ollessa kylmä. no sinälläänsä asia ei niin erikoinen ole mutta kun käytin viikko sitten autoani öljyn vaihdossa oil boyssilla ja vein omat öljyt ja puhdistajan mukanani.

    Sanoin ohimennen öljyn vaihtajalle että piti tulla vaihdattamaan öljyt kun nostajat naputtaa, ihan niin kuin vitsinä vain.

    No mies hoiti hommansa joka muuten kesti aika kauan, antoi öljy purkin takasin minulle, ensiksi ihmettelin että miksi öljyä jäi vain ehkä kaksi desiä kun normaalisti sitä jää kun itse vaihdan öljyt ni ehkä noin puoli litraa 4 litran purkista.

    Ja hetken kuluttua äijä toi myös puhdistaja paketin takaisin, en sillä hetkellä vilkaissut pakettiin enkä ihmetellyt miksi hän toi paketin minulle vaan heitin sen peräkonttiin ja lähdin maksamaan vaihto työtä.

    Ajelin kotiin ja koti pihassa aloin ottamaan öljy purkkia kontista ja sitten tuli vasta mieleen että miksi mies antoi vanhan suodattimen mukaani, katsoin pakettiin ja kummastuksekseni huomasin että paketissa oli ostamani uusi puhdistaja!! ensin luulin että mies ei vaihtanut suodatinta ollenkaan mutta vilkaisu konehuoneeseen paljasti että uusi suodatin siellä oli ja noin puolet isompi kuin mitä ostamassani paketissa oli! hmmm...miksi?

    Nyt olen sitten ilokseni huomannut myös ettei kone nakuta kylmänä enää kuin ne normaalit pari kolme sekuntia käynnistyksen jälkeen. mietin vain että oisko öljynvaihtaja lirauttanut fortea öljyn sekaan vai voiko isommalla öljyn puhdistajalla ja siten isommalla öljy määrällä olla vaikutus nakutuksen loppumiseen!??? itse en usko siihen mutta positiivista on se että nakutus tosiaan loppui.

    Ihmeitä näköjään tapahtuu :)

  • #2
    Nostajien naputus on yleensä suurimmillaan tai voisko sanoa "herkimmillään", kun öljyt ovat vaihtoiässä. Eli ihan normaalia että naputus katoaa, mutta varaudu sen paluuseen taas ennen seuraavaa vaihtoa. =) Suodattimesi saattoi olla väärä, ja siksi asentaja laittoi sen hyllystä.

    Comment


    • #3
      Lisäyksenä vielä että yleensä öljyn vaihdon jälkeen koneen kylmä naputus on aivan samanlaista kuin ennen öljyn vaihtoa ,vasta noin 2000km ajon jälkeen koneen toiminta kuulostaa hetken paremmalta mutta naputus alkaa palata taas noin 8000 ajetun kilometrin jälkeen...

      Ostamani suodatin oli kyllä muistini mukaan aivan normaali kokoinen, millaisia olen ennenkin ostanut ja vieläpä samaisesta varaosa liikkeestä....

      Mutta täytyypä kuulostella että josko nuo nostajat kuitenkin alkaisi taas naputella ni sais jalat takaisin maan pinnalle sekä sais aloittaa taas pohdiskelun että josko sittenkin tilais ajan remonttiin :)

      Comment


      • #4
        Käytettiinkö samaa öljyä kuin aikaisemmin?

        Comment


        • #5
          Kyllä. Castrol magnatec 5w40. tämä on neljäs kerta perä jälkeen kun noi öljyt saa luvan voidella rakkaani sielua :)

          Comment


          • #6
            Hieman samanlainen tapaus, paljon ajetun typ44:n bensapumpun hiljentämiskikka: vaihdetaan polttoainesuodatin.
            Itse en nykyään käytä ihan ohkaismpia öljyjä, vaan tyydyn puolisynteettisiin. Olen ollut havaitsevinani, että nostajat naputtaisivat vähemmän ja öljyn kulutus olisi pienempää kuin synteettisillä.

            Comment


              #7
              Mun nelkulla on nyt ajettu n. 10000km samoilla öljyillä, enkä vieläkään ole mitään naputusta havainnut. Eikö se sopiva öljynvaihdon väli ole juuri n.10000km?

              Comment


                #8
                No eine naputtele jollei ne ole hieman kuluneet, joten ihan normaalia jos ei kuulu ääniä :)

                Comment


                • #9
                  "että uusi suodatin siellä oli ja noin puolet isompi kuin mitä ostamassani paketissa oli! hmmm...miksi? " Onko tarvike vai merkkiliikkeen tuote? Tuntuu vain siltä, että edellinen suodatin on ollut väärä ja uusi oikea? Öljyä menee / saa laittaa( suodatin ml) vain se määrä mitä ohjekirjassa sanotaan.

                  Comment


                  • #10
                    Omaa lusikkaa soppaan. Ainakin jyväskylässä, keljon oilboys ei asenna asiakkaan tuomia osia ollenkaan. Öljyt kuulemma laittavat, mutta ottavat aina oman suodattimensa. Voivat kuulemma näin antaa takuun työlleen. Näin kertoi korjaamopäällikkö eräällä kerralla kun kysyi aikaa varatessa kannattaako tuoda omat suodattimet.

                    Eli suodattimesi on saattanut olla ihan oikea, mutta ovat käyttäneet omaa suodatintaan. Kuitista varmaan selviää jotain. Yleensä ainakin mikä suodatin on vaihdettu. Näin ainakin muistelisin omissa oilboys kuiteissa olleen.

                    Janne, itse ainakin olen uskotellut että se olisi 12000-15000km se 1.8-20v öljynvaihtoväli. Pitäisi viedäkin tuo rassi öljynvaihtoon. Tosin huomenna pitäisi kaverin kanssa kierrellä autoliikkeitä jolla on kova autokuume, josko sieltä se Diesel-Audi löytyisi itsellekin...

                    Comment


                    • #11
                      Tuli huomattua öljyn suodattimessa sellainen seikka et tarvike liike huusi Framista 43e ja merkkiliike myi originaalin kympin halvemmalla (ovh 36e), vaikee arvata haenko originaalin. Siltä öljynvaihtajalta kyllä kannattais käydä kysymässä siitä suodattimesta, onko ollu väärä tai jotain ja pistikö Fortea tms joukkoon. Saatais me clubilaiset ainakin mielen rauha takas.

                      Comment


                      • #12
                        Sauli, ei kai öljynvaihtaja laita Fortea sekaan ilman asiaan lupaa? Suodatin kannattaa ostaa aina merkkiliikkeestä.

                        Comment


                          #13
                          Saattaahan se olla niinkin, että asentaja on huomannut (kokemuksella) ko. suodatin tyypin huonoksi esim. takaisku falskaa jonka seurauksena koneen yläkerrasta valuu öljyt pois joka edelleen lisää nakutusta. olikohan riittävän hyvä selitys.

                          Comment


                          • #14
                            Jorma tosta Fortesta, Juha topicia aloittaessaan vaan mietti että olisko laittanut ku oli maininnu venttiilien naputtamisesta ja nyt ei enää ollu naputtanut. Ja se ettei suodatin kelvannu, vois johtua tosta J:kylän noudattamasta kannasta. Ja koska vaihto työn jälkeen ei asiasta ilmeisesti ollut puhetta, niin vois varmistaa asian. Framin suodatin kyllä kelpaa mulle laatunsa puolesta, lähinnä toi hinta vaikutti ostopaikkaan.

                            Comment


                            • #15
                              Ilmeisesti ja suurella todennäköisyydellä suodatin oli väärä, ovat sitten aina antaneet tarvike liikkeestä väärän suodattimen, fram on merkki molemmissa. Kuitissa ei ole eritelty kuin öljynvaihto työ 25e ja pohjapanssarin irroitus ja kiinnitys 9e. mutta jospa tuo suodatin on tossa 25 eurossa...

                              En jaksa vaivautua kyselemään mitä ovat tehneet kun kone ei edelleenkään naputa (ajoin viikonlopun aikaan n.800km) pidän vain kuitin tallessa jos vaikka kone hajoaisi ja syy olisi öljyissä (fortea seassa) ni voin ainakin todeta missä öljyt on viimeksi vaihdettu...

                              Comment


                              • #16
                                Eiköhän se Forté laiteta sinne vanhan öljyn sekaan ja se poistuu, kun uudet öljyt vaihdetaan. Näin ainakin "virallisessa" Forté -käsittelyssä tehdään.

                                Comment


                                • #17
                                  Näinhän se tehdään mutta jos haluaa hetkellisesti koneesta hiljaisemman ni laittaa öljyn sekaan fortea ni se käy hiljaisemmin jos ko. koneessa on vikaa... nimim.kokemusta on. ja monet jobbarit käyttää tätä myös myynti kikkana :) Oiii hyvä mies osta hyvä autooo , kone ehjääää..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Forte Motor Flush laitetaan ennen öljyn vaihtoa ja Oil Treatment vaihdon jälkeen. TuoltaForte löytyy hyvät selostukset käytöstä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jippii! Pakkasten tultua palasi myös nakutus, hurraa. Tosin öljyillä ajettu jo 7000km vaihdon jälkeen että pianhan sitä saa taas vaihtaa uutta kehiin....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos olet käyttänyt jotain muuta öljyä kun 0-40 tai 5-40:stä, niin naputus voi johtua myös siitä? Nostajien naputuksesta on ollut paljon puhetta. Olet varmaan katsonut hakua. Kylmänä saa hetken kolista. Jos kolisee pitempään on nostajien vaihto suositeltava toimenpide.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuohon omaan vessaani tein hiljan nostinrempan kun ääni alkoi ottaa päähän.
                                          Nyt taas kehtaa laittaa auton kylmänä käymään yleisellä paikallakin.
                                          Forte tuli kokeiltua jo viime syksynä kun auton olin hetken jo omistanut.
                                          Ei auttanut juuri ollenkaan tässä tapauksessa.
                                          Huoltohommia selaillessani ihmettelin kun löysin kuitin jossa yksi remontin kohde oli "vaihdettu 1kpl venttiilinnostaja"?? En oikein ymmärtänyt minkä takia vain yksi,miksei kaikki...
                                          Tuolloin mittarissakaan ei ollut kuin vähän toistasataa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En ymmärrä minäkään yhden nostajan vaihtoa. Työtä joutuu tekemään sen verran, että samalla vaihtaisi kaikki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              En ymmärrä minäkään yhden nostajan vaihtoa. Työtä joutuu tekemään sen verran, että samalla vaihtaisi kaikki.
                                              Joo tosiaan,samalla tein jakopäärempan ja vaihdoin nokka-akselin- ja kampuran etu-stefan.
                                              Kun nokkakeppi oli irti niin nostinten vaihtoon ei kyllä hyvällä tahdollakaan saanut menemään kahta minuuttia kauempaa...(sisältäen tupakin ja asennus-olusen) :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Castrol magnatec 5w40. tämä on neljäs kerta perä jälkeen kun noi öljyt saa luvan voidella rakkaani sielua :)

                                                Samat litkut sisässä edelleen.....ja hakua olen kyllä käyttänyt ja aiheha on vanha. ajattelin vain ilmoittaa että naputus ei kadonnutkaan lopullisesti niin kuin ensin hehkutin....

                                                Nostajat vaihtoon kunhan saan aikaiseksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  OT:
                                                  No ei pitäisi vikojen ainakaan miehen nimestä johtua...näyttää olevan taattua voittaja-laatua!
                                                  Tai sitten meillä on se ikuinen tyhjä arpa:)
                                                  :OT

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    hehhehhehhehheeee :D

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X