Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 (4.2) 2003 kolisee käynnistyksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 (4.2) 2003 kolisee käynnistyksen jälkeen

    Eli pikkuveljen talvella hankkima S4 pitää käynnistyksen jälkeen sekunnin-pari sellaista jännää kolinaa, kuuluis tulevan kuskin puolelta moottorin takaosasta.

    Äänen suunnan perusteella ensin kävi mielessä, että olisiko kenties startti mikä jää hetkeksi mukaan, mut toisaalta.. Tuntuu, et kun öljynpaineet nousee niin hiljenee?

    Eli arvon gurut, ideoita? Toki voi kävellä suoraan marmoritiskille (veli kävikin jo, eivät osanneet sanoa juuri muuta kuin et lasku tulee olemaan mitä tahansa väliltä 1000-10000e) mut jotenkin tekis mieli selvitellä ensin joskos olisi itse korjattavissa oleva ongelma.

    Mun tuurilla tätä asiaa on jo käsitelty tietty ennemminkin ja kyse on jostain tyyppiviasta, pahoittelut jos näin on, mut en löytänyt vaikka yritinkin hakea.

    Niin, kilsoja on takana reilut 180t, tuskin nyt noilla maileilla pitäisi mitään suurempaa olla? Käy ja kukkuu muuten hyvin, ei pidä mielestäni mitään sen suurempaa omituista mekkalaa, ja vedotkin tuntuu olevan kohdillaan.

    Manuaalilaatikolla, ei vaikuta kytkimen pohjassa pitäminen tai pitämättä jättäminen.

    Ilmastointi ei myöskään lähden päälle, mutta vikamuistista löytyi koodi korkeapaineanturista, ei liittyne asiaan? Just juolahti vain päähän, että voisikos olla kompura mikä kolisee?

  • #2
    Sikälimikäli oikein muistan forumilta lukeneeni, on noissa jotain ääntä lähtenyt imusarjan läpistä käynnistyksen jälkeen. Täällä jotain ja tässäkin ketjussa aiheesta on muistaakseni keskusteltu, ei muuta kuin lukaisemaan läpi.

    Comment


    • #3
      tai jakoketjun kiristin / jakoketju rapisee.

      Comment


      • #4
        Pitääpä lueskella nuo kunnolla läpi, toivottavasti ei ole jakopääremppaa tiedossa.

        Tässä vielä se ääni huonona tallennuksena, toivottavasti linkki toimii.

        Jos vaikka tuon äänen perusteella joku osaisi sanoa, onko imusarjan läpät vai ihan jotain muuta.

        Comment


        • #5
          Imusarjan läpiltä kuulostaa, omakin pitää sen pari sekuntia "kolisevaa" ääntä.

          Comment


          • #6
            Imusarjan läpät pitää sen äänen. Itse ketju on luja, mutta pääketjun ohjurit / nokkien säätimet saattaa tulla joillakin tiensä päähän. Silloin antaa kyllä vikakoodia nokkien säädöstä tai lähinnä että se ei riitä. Siihen imusarjaan liittyen on olemassa ohjelmistopäivitys, mutta sekään ei poista ääntä. Imusarjan läpän ohjausromuille on olemassa korjaussarja, mutta en ole vielä sitä asentanut niin ei ole tietoa auttaako se. Mutta pari sekuntia kestävä ropina on vielä vaaratonta eikä pitäisi aiheutaa toimenpiteitä.
            Viimeksi muokannut LauriJT; 16.5.2012, 20:46.

            Comment


            • #7
              Olis kyllä hienoa jos olis ne imusarjan läpät, ei tartteis murehtia.
              Jotenkin tuntuu vain kovin mekaaniselta ääneltä, sisälle kuskin paikalle kuulostaa pahemmalta, enemmin kolisevalta.

              Olikos pk-seudulla joku Audeihin erikoistunut paja jossa kannattaisi käydä näyttämässä tuota? Oikea etupyöränlaakerikin pitäisi vaihtaa, ja selvittää toi ilmastointi, että onko vain tuo anturiongelma vai jotain muutakin (ECON-siis palaa koko ajan ja G65-herja tulee jollen väärin muista).

              Comment


              • #8
                Mulla tekee kans heti käynnistyksen jälkee samaa, vika korostuu mitä kylmempää on yleensä. Semmonen pauke melkee. Siis että paukkuis putkeen vähän. Tää vika tuskin liittyy jakopäähän mitenkää? Jakopäällä kilsoja tullu vasta 20tkm mutta vuosia jo aika paljon, noin 6v. Kelasin että jos toi oma vika liittyis jotenkin bensan saantiin?

                Comment


                • #9
                  Toi on aika helppo kokeilla et onko imusarjan läpät. Imusarjan etupäässä on läppien säädin. Ottaa ennen käynnistystä sen 4.2 V8 lätkän pois ja etsii säädön. Musta alipaineohjattu mötikkä josta varsi jousitetulle vivulle. Kun vipua kampee suuntaan tai toiseen niin äänen pitäs voimistua tai lakata. Itsellä kolisee kanssa ja tarkoitus laitella tuo Laurin mainitsema korjaussarja myös kiinni ja samalla tehdä perusparannus tuohon läppään, johon löytyy DIY linkki audizinen foorumille tuolta essonbaarin B6 S4 keskustelusta.

                  Comment


                  • #10
                    Omasta autosta kuuluu myös tuollainen roklatus kylmäkäynnistyksen jälkeen. Vähän on ollut pelko persiissä, että onko kyse siitä "vähän" hinnakkaammasta tyyppiviasta eli jakoketjun kiristimien/ohjurien väsymisestä. Pitänee perehtyä vielä lisää tuohon imusarjan läppäkoneistoon ja toivoa parasta.

                    Comment


                    • #11
                      Eilen pari Audeista enemmän tietävää tuota kuunteli, ja molemmat oli kyllä sitä mieltä, että jakopäähän tuo liittyy. Pitää vielä tuo läppäjuttu kokeilla jossain välissä.

                      Ensineuvona tuli välitön öljyjen vaihto, joskos sillä olisi vaikutusta tuohon ääneen. Ja eilen tuli huomattua, että kolina ilmenee vain kun kone on jonkun tovin ollut sammuksissa, eli jos sammuttaa ja laittaa käyntiin heti uudelleen, ei kolise tai pidä muutakaan ylimääräistä ääntä, mutta jos antaa puoli tuntia olla niin johan kolisee taas.

                      Comment


                      • #12
                        ketjukiristin pääsee valumaan tyhjäksi kun moottori ei käy, yhdistettunä vähän liian paljon venyneeseen ketjuun voip tulla ajotushärjöistä vikakoodeja tai ajotus hypätä startatessa, eritoten jos on pidetty vaihdetta vasten mäkeen parkissa (ei siis käsijarrua vasten)

                        Comment


                        • #13
                          Mulla kuuluu kans sellanen rallatus kun auton käynnistää. Se on sellanen räpättävä rallatus, ja kestää max 2 sekuntia. Kuuluukohan se nyt niistä läpistä vai jakopäästä? Vähän ehkä viittais jakopäähän kun se ääni kuuluu vaan kun auto on seissyt tarpeeksi kauan, toisaalta taas voisko olla mahdollista että se läppien säätömötikkä vuotaa alipaineet pikkuhiljaa pois, ja sitten räpättää kun auton käynnistää. Ääni ei mielestäni ole samanlainen kuin tossa jarkkoo:n näytteessä, eikä se kestä noin kauaa. Jos se on ketju, niin onko noita hajoillut tai onko tuo ääni vaarallinen? 3.0 V6 tdi:ssähän tuo ketjun kolina on tyyppivika, eikä vissiin ihan välitöntä korjausta vaadi. Tuon ketjun tai kiristimenhän nyt korjais kohtuu helposti jos se olis koneen etupäässä. Autolla ajettu 200 tkm.

                          Comment


                            #14
                            Veikkaan ketjua äänilähteeksi. Kokemusta on foorumilaisiltakin minkälainen homma on vaihto tai mitä käy jos ehtii ketju katketa/hypätä.

                            Comment


                            • #15
                              Hienoa. Onkohan sellasta audia olemassakaan jossa ei olis jotain kivaa "pikku" tyyppivikaa? Järjestään susia joka mylly. No ei vaan, aika nopeesti ääni katoaa, ja kun se tuntuu melkein kaikilla kuuluvan niin kannattaako tuota sen enempää murehtia. Öljyt vois vaihtaa, niillä ajettu 7000km.

                              Comment


                              • #16
                                Voi periaatteessa olla ketju tai nokka-akselin säädin jos kuuluu moottorin takaosasta. Vaimon Touranissa kuului tuo hetkellinen ääni mitä eka veikkasin startiksi ja sittemmin ketjuksi mutta syylliseksi paikantui tuo kiekko.
                                Omassa Audissa oli tasaisempaa rohinaa kunnes ketju sitten katkesi. Meni venttiileitä yms roinaa vaihtoon.

                                Comment


                                • #17
                                  Mun autossa ääni on sellanen räpätys, ei juurikaan metallista kilinää tai kolinaa. Täytyy tutkia sitä imusarjaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Veekuutosessa on kannessa öljynkierron takaiskuventtiilit joiden mallia on alkuvaiheen ongelmien jälkeen muutettu. Ne kannattanee vaihtaa ensin ennenkuin epäilee ketjunkiristäjää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No onko sellaset takaiskut v8:ssa??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Taisi olla juurikin nuo takaiskut mitkä juuri vaihdoin. Imusarjan alla on kansi minkä alta löytyy kaksi takaiskua ja yksi ruisku. Vähän ne oli muuttunut erinäköiseksi kasissakin. Vaihdoin ne ihan jo siksi kun käytin levällään paikkoja, mutta manuaalin mukaan "mikäli ilmenee epäsäännöllisä venttiilimelua, joka häviää pitemmän ajomatkan jälkeen ja kuuluu uudelleen katkoajossa, täytyy öljynpidätinventtiilit vaihtaa".

                                        Pitää vielä venakoppia vaihtaessa katsoa pystyykö kiristimen päällä olevan muoviliukupalan vaihtamaan uuteen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko noille takaiskuille osanumeroa? Eli nekö on sielä V haarassa sen kannen alla? Pitääkö ne öljynpaineen kiristimillä, ja jos ne vuotaa niin kiristimet löystyy? Voiko tuohon myllyyn vaihtaa mitään kiristimiä ilman että koko koneen ottaa pois?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei kait ne painetta pidä, mutta öljyä sen verran etteivät valu kuivaksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin no, kai sinne pieni paine jää kun kiristetty ketju sitä painaa :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos haluat kokeilla niin venttiilit on 079 103 175 C kertaa kaksi. Tarviit myös sen kannen peltitiivisteen 079 103 161 D ja öljynsuodatinjalan tiivisteet ja imusarjan tiivisteet. Imusarjan tiivisteitä saa myös Viktor reinzinä. Suodatinjalan ja imusarjan tiivisteitä en osaa sanoa numeroita kun kuitissa on niin monta dichtung kohtaa ettei niitä erota toisistaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eivät näytä olevan edes kalliita. Täytyy tehdä lista mitä kaikkea pitää ja kannattaa vaihtaa samalla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Startti rempan jälkeen ja reilu räminä, ei yllätys koska seissyt 2kk ja rempan aikana moni paikka tyhjeni öljystä. Nyt kävin pyörittämässä 1,5 viikon seisomisen jälkeen taas ja yllättäen hiljainen startti. Tästähän ei vielä voi mitään päätellä, mutta jos joku tekee vähän enemmällä käytöllä olevaan koneeseen noiden takaiskujen vaihdon, niin olisi kiva kuulla havainnoista. Minullakaan kun se ei muutenkaan aina kuulu. Niin tai näin, accusump on jo matkalla suomeen ja ohjeet kytkentään etsitty. Se viimeistään ainakin paineistaa paikat ennen starttia. Ne takaiskut on tainnut joskus päivittyä, sillä uudet oli aika erinäköiset vanhoihin verrattuna.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Liekkö tämä palsta voimissaa... Itsellä kanssa roklattanu kun käymään laittaa...
                                                      Osaisiko kukkaa sanoa, että missä vika: kerran talvella teki kesken ajon että alkoi keltainen moottorin valo palaan ja välillä vilkku 3 kertaa pyttyjä tipahteli pois pelistä, kaarsin pysäkille sammutin hetkeksi kurkkasin pellin alle ja kohta käymään pelas normaalisti... Nyt sitten eilen ajeltiin perheen kanssa kotia rekan ohituksen jälkeen alkoi moottorin keltainen valo palaa ja vilkkuun ja pyttyjä tipahteli pois pelistä, jouduin aika pitkästi ajamaan kun ei parkkia. No lopulta parkkii ja auto sammuksiin ja jäähytelyä mutta eipä lähekkää käymään, jotain puoli tuntia jäähtyi ja lähti käymään mutta vajailla. vaihoin puolat mutta ei vaikutusta.. starttaus ääni jotenki kuulostaa ouvolta mut en kyllä tiiä onko se kuonostaan semmoinen kun enne tärähtäny heti käyntiin.. vikakoodit luettu ja jokainen pytty on käynyt pois pelistä ja startatessa sytytys "hyppii" miten sattuun..

                                                      Olisiko jako voinut hypätä?
                                                      Onko näissä samanlaista systeemiä ku bemarin v8ssa öljyn huohotin putkessa on jonkunlainen takaiskuventiili? bemarissa se sekottaa ainaskin käynnin..

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X