Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4:n kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4:n kulutus

    Heräsi tuossa sellanen homma mieleen, että onkohan mulla jotain "vikaa" autossa koska kulutus suht. rauhallisessa maantieajossa on 10.7l/100km. Mitä oon muiden ässän omistajien kanssa jutellut, niin heillä kulutus pyörii maantieajossa reilusti alle 10 litran, vaikka autoja on viritelty.
    Kaupunkikulutus on n. 15-16l/100km.

    Sinänsä tuo vika vois olla lastussa, koska voimakkaasti kiihdyttäessä auton sisään puskee voimakas rikin haju. Eli viittais siihen, että bensa palaa katalysaattoreissa!? Eli käviskö liian rikkaalla? Kävin mittaamassa arvot ja pienillä kierroksilla kaikki oli ihan kunnossa.

    Autossa on aa-tuningin lastu, forgen bypass, k&n kartiosuodatin ja putkisto yhdellä Remuksen vaimentajalla.
    Vinkkejä?

  • #2
    Kävin pyhänä heittämässä lenkin etelä suomessa ja auton kulutus mittari näytti keskikulutukseksi 8.4 (lähtiessä ainetta oli n.50l ja takas pääsin)! Matkaa kerty reilu 500km. Yllättävän vähällä mun mielestä menee. Autossa pitäis olla MTM-lastu, muuten vakio. Toikin lastun olemassa olo on hiukan epävarma...

    Comment


      #3
      Mulla on vakio ja maantiellä menee 10 +/- litra riippuen nopeudesta. Kaupungissa jotain 15 +/- 2. Erittäin rauhallisella ja tasaisella ajolla olen päässyt kerran tai kaks alle ysin. Nämä arvot ajotietokoneelta, jonka lukemat päässälaskun perusteella (tankkauksen yhteydessä) natsaa tripin matkaan. Tietty sekin voi heittää.

      Comment


        #4
        Lambda-anturi huudettu!

        Comment


          #5
          lampaadaa huutaisin minäkin. Sen lisäksi voisin hieman uskaltaa epäillä tuota aa-tuning -lastun laatua kun en moisesta firmasta ole koskaan kuullut. Saattaa toki olla jonkin nimekkäämmän pajan tuoteesta tehty piraatti ja jos näin on niin on jokin ko. softaan liittynyt lisämodi saattanut jäädä tekemättä.

          Comment


            #6
            Lisätäänpä vielä Tepon kommentin selvennykseksi, että vanhemmissa "ei kopiosuojatuissa" merkkilastuissa on joissain kopiosuojaus tehty niin, että lastun yhteydessä tehdään joku pieni muutos (bensapaineen nosto, hukkaportin jousen kiristäminen jne). Tällöin lastu ei toimi ihan optimaalisesti jos se lyödään täysin vakioon autoon.

            Comment


            • #7
              Keskiverroin 10l maantiellä ja 14,5l kaupungissa /100km. Kyseessä automaatilla oleva yksilö. Mulla herjas ilmamäärämittari jokunen aika sitten ja silloin oli vastaavat lukemat 13 ja 18l/100km. Samalla ilmeni ajoittainen katissa palamisen haju.

              Comment


              • #8
                Niinpä. Tuo lambdakin katottiin ja kunnossa pitäisi olla. Tuosta aa-tuningista ei mullakaan oo sen kummemmin kokemusta, mutta saksanmaalla oli hilut autoon asennettu.
                www.aa-tuning.de löytyy jotain tietoa. Siellä ei tosin oo enään näitä vanhoja 100:ia, eli lähinnä Audi 80 kohdalta löytyi s2 aby:llä jotain infoa....

                Aika jännältä vaan tuntuu et esim. tuolla mtm:n lastulla olevat pelit menee alle kympin. Kun nyt oikein muistelen niin yhen ainoan kerran oon päässy 9.5l/100 lukemaan, ja silloinkaan ei keskinopeus ollut kuin jotain 80-85km/h

                Comment


                • #9
                  Aika paljon menee. Mulla pari Suomen päästä päähän reissua, tasasta satasta, parilla reippaalla ohituksella ja kulutus oli alle yhdeksän litraa/ 100km. Mulla kans joku tuntematon lastu, ettei olis peräti tuo aa-tuning, 280hv ohjelmalla kumminkin. Kaupunkilukemat aika samoja. 6v-manuaali.

                  Comment


                  • #10
                    Saman 280hv lupasivat just tuolla aa:n lastulla.....

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on myös "ihmelastu", jolla kulutus erittäin rauhallisella ajolla karvan alle 9 litraa, kaupungissa sitten mitä lie. Sekalainen kulutus näyttäis menevän tuonne 16 -pintaan...
                      Nuo arvot ajotietokoneelta. MTM:n stage 1:llä lukemat oli suunnilleen samat, mutta tällä kiihtyi mielestäni hiukan paremmin joten valitsin tämän lastun.

                      Comment


                        #12
                        Vakio S4 löytyy täältäkin. Kulutus pyörii tuossa 10.8 ltr pinnassa matka-ajossa ja kaupungissa menee 13 - 14 riippuen ajotavasta. Kulutukset on siis tietämyskoneen mukaan. Vähän kyllä korkealta tuntuu tuo kulutus. Eikös tuolla anturillakin ole joku elinikä. Meinaan kun auto on 94 niin alkaa olla korkea aika vaihtaa lambda. Onkos tuolle oma osanro vai onko audilla käytössä joku yleismalli?

                        Comment


                          #13
                          VAG 034 906 265 F, Bosch 0 258 003 957

                          Comment


                            #14
                            Meikän vakio urS4:n kulutusluvut:
                            - Maantie 8.5-9l/100km (~100km/h)
                            - Maantie 10l/100km (~120km/h)
                            - Kaupunki (Espoo) 10-12l/100km

                            Kyseessä on manuaali, avant ja vm.94.

                            Comment


                              #15
                              Hyvin pitkälle samaa linjaa menee mullakin. Vakio UrS4 -91, maantiellä 9.5, kaupungissa (taajama ajoa) 11 - 12.

                              Comment


                                #16
                                Hieman aihetta sivuava kysymys: onko tapoja/vinkkejä joilla voisi testata lambda-anturin toiminnan?
                                Testauskalustona olisi käytettävissä yleismittari, oskilloskooppi yms. sälää.

                                Comment


                                  #17
                                  Yleismittari riittää.
                                  Mittaat kolmijohtoisessa lambdassa sen yksittäisen ja maan väliltä jännitteen (0-1V). Selkeesti vanhentuneella arvo oskilloi 3-4 sekuntia per pulssi ellei enempikin ja kierroksilla vähän hätäisempää.
                                  Uusi anturi sahaa pari kertaa sekunnissa ylös ja alas.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä tuon ajotietokoneen pitäisi olla tarkin mahdollinen polttoaineen kulutuksen mittari. Se kun saa jatkuvasti tiedon moottorin ECU.lta suuttimien aukioloajoista ja laskee sen perusteella kulutuksen. Muutahan ei tarvita. Sitä en sitten tiedä jos polttoaineen painetta on nostettu, tämä siis paineensäätimen avulla, lastuhan ei siihen pysty vaikuttamaan. Polttoaineen paineestahan ECU.lla ei ole tietoa koska polttoaineen paineelle ei erillistä anturia ole. Eli noin niinkuin maalaisjärjellä ajatellen voisi kuvitella että ajotietokoneen lukema näyttää päin honkia jos polttoaineen painetta on muutettu. Onko jollakulla parempaa tietoa?

                                    Comment


                                      #19
                                      No sen verran parempaa tietoa löytyy että suuttimien aukioloaika on vain toinen parametri.

                                      Olit jo jäljillä. Siis tottahan tarkkaan laskentaan pitää tietää se polttoaineen paine! Nimittäin suuttimille tuleva paine pidetään vakiona imusarjan paineeseen nähden ja näinollen kyllä se jostakin pitää tietää. Useat ECU:t taas saavat imusarjan paineen MAP-anturilta, joten homma etenee...

                                      Comment


                                        #20
                                        Käytiin eilen ässällä mutka Saarijärvellä (Raahe - Saarijärvi - Raahe n. 620km). Ja kummaa, mutta kulutus on pudonnut sitten viimeksi ajetun matkan jälkeen lähes litralla satasella. Nyt meni nopeusrajoutuksia noudattamalla 8.8L/100km, kun kesällä vielä pidemmän lenkin aikana samoilla nopeuksilla minimissään 9.7L/100km. Välissä autoon on tehty nokkaremmihuolto ja tulpat uusittu. Voiko esim tulppien vaihto saada aikaan noinkin suuren eron kulutuksessa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä tuo tulppien vaihtokin auttaa asiaan. Oon kokeillu 3:n eri merkin tulppia ennenkuin ne suistui myymään mulle oikeat tulpat, eli ne Boschilaiset. Ja kulutus tippui hieman.
                                          Tuohon kulutukseen vielä vois lisätä toki senkin, että rengaskoolla näyttäis olevan aika suuri rooli tässä kulutusasiassa, nyt kun on alla 17" rinkulat niin kulutus on tippunut jonkin verran, mutta alle kympin ei mee sit millään..... :-(

                                          Comment


                                            #22
                                            Minkä kokoset oli vanhat kiekot?

                                            Comment


                                              #23
                                              Toni, mikä ikäinen lambda-anturi ajossa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt kun olen ajanut S2 ABY KAt-versiona ja A200 ilman katteja, niin 200 3B + ADU 20v suorasytkä vie vähemmän bensaa, mutta myönnettävä, että S2 niin hauska ajaa, että sillä ei tule ajettua säästöajoa vaan karstanpoistomailaa aina kun voi.

                                                Kokoonpanot ei ole ihan vertailukelpoiset, koska S2:ssa on kkk24 vakioahdin ja 200:ssa isompi kkk 48mm/54mm. Tosin S2:ssa on ohivuotoja enemmän, joten kone enemmän ehtoopuolella ja se nostaa aina kulutusta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Edelliset kiekot olivat edessä 235/40-18" ja takana 265/35-18". Lambdaa on tuskin koskaan vaihdettu...!?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä ehdottaisin vaihtamaan lambda-anturin jokaiseen 90-l alun autoon, johon ei vielä ole vaihdettu. Luultavasti maksaa itsensä bensalaskussa takaisin aika nopeasti. Bosch speksien mukaan eri anturityypeille on vähän eri vaihtovälisuositukset. Pisin kaikista oli 160tkm.

                                                    Itselläni putosi kulutus noin litralla uudella anturilla.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kuinak paljon noin suhteessa bensan kulutus nouse/laskee rengaskokoa vaihdettaessa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pitääpäs kysästä tuota uutta lambdaa jostain. Mulla kulutus putos renkaiden vaihdon yhteydessä n. 0.5l /100km:llä

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Lambda vaihdettu, mutta edelleen kuluttaa rauhallisessa matka-ajossa 12l/100km ajotietokoneen mukaan. Kaupungissa sit vähän enempi.
                                                          Ja vakio automaatti kyseessä.
                                                          Mitäs muuta tuohon kannattais vaihtaa, jolla tuohon kulutukseen on vaikutusta? Ja mitä tuohon ihan huoltomielessä kannattais uusia, kun ei vissiin viimesten vuosien aikana oo mitään turhia kilikkeitä vaiheltu..?

                                                          Tuossa noin kuukausi sitten tuon pirssin laitoin että vähän hakusalla vielä tuon sielunelämä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Pistä search:iin s2 tai s4 kulutus niin löytyy monta topiccia aiheesta.
                                                            Mut vinkkinä annettakoon että maffin puhdistus/uusi maffi tekee ihmeitä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X