Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin tukikumit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin tukikumit

    Vauhtipyörärempan yhteydessä huomasin, että moottorin vasemmalla puolella olevasta tukikumista vuotaa öljyä limpun alapuolella olevasta reiästä. Arvelisin, että tuki on sökö.

    Kyseessä on siis sellainen tuki, johon menee myös johto liittimeen.

    Mitä on edessä, jos tukea ei vaihda...???

    Mistä kannattaa hankkia uusi osa..???

    Entä miten vaihto...??
    Onnistuuko, jos konetta tukee/nostaa hivenen alhaaltapäin...???
    Mitä huomioitava vaihdossa....??? Mitä helpottavia jippoja on käytännössä havaittu ...???

  • #2
    Kyseistä konetyyppiä tuntematta voisi yleisesti mainita pari ongelmaa mitä huono kannatin aiheuttaa. Ainakin koneen äänet johtuvat auton runkoon, varsinkin dieselissä. Suurempi ongelma on kuitenkin se että kone pääsee liikkumaan jolloin ainakin pakoputki on kovilla, jotkut anturit tai muut herkät osat voivat rikkoutua osuessaan kiinni johonkin koneen liikkuessa enemmän. Loputkin kannattimet repeävät jonkin ajan kuluttua kun kone pääsee elämään enemmän. Tehoautoissa saattaa tulla konepeltiin hauskan näköinen subaruscooppi kun hevoset pyrkivät ulos konehuoneesta.

    En suosittele vippaskonsteja, ellei käy hakemassa traktorikaupasta vastaavankokoisia tukikumeja. Alkuperäiset nestetäytteiset ovat kuulemani mukaan sairaan kalliita, Merteilissä näyttävät pyytävän 130 euroa. Kannattaa kysellä tarvikeliikkeistä, kyllä ne sieltä kirjasta löytyvät jos ei ole ihan laiska kaveri tiskillä.

    Konetta/laatikkoa kannattaa nostaa tunkeilla/nosturilla varovasti etteivät paikat mene rikki, muista irrottaa myös muiden tukien pultit etteivät repeä Merteilin iloksi.

    Comment


      #3
      No siis ne perinteiset vitoskoneiden alkoholi- tms mömmöllä täytetyt ovat sairaan kalliita ja dieselin sähköohjatusti jäykistyvät suorastaan tähtitieteellisen. Että näin.

      Comment


      • #4
        Oliskohan joku deeku makaillut auton alla ja vetänyt pillillä glykolit Audin moottorin tukikumista, ainakin maksaa enemmän kuin merkki-shampanja :-)

        Mitenkäs tuo sähköllä ohjattu tuki oikein toimii teknisesti, eli lämmitetäänkö vai mitä siinä tapahtuu?

        Edellisessä elämässäni kun modifioin autoja eri tilanteisiin sopiviksi niin tarvittiin joskus jämäkkää moottorin tukikumia. Eräänä päivänä huomasin katselevani työstökoneen tärinänvaimennustassuja sillä silmällä, perverssiä vai luovaa innovaatiota? Tuosta valikoimasta saattaisi löytyä jotain sopivaa jos oikein lähtee soveltamaan omia juttuja. Itse lähden mieluummin tallille kaivelemaan laatikoita ja kehittämään uutta sovellusta kuin nojaamaan tiukassa etukenossa merkkiliikkeen varaosatiskille.

        Comment


        • #5
          > Mitenkäs tuo sähköllä ohjattu tuki oikein toimii teknisesti, eli lämmitetäänkö vai mitä siinä tapahtuu?

          Jostain kuvasta olin hahmottavinani, että jonkinlainen sähkötoiminen venttiili sopivasti rajoittaa nesteen liikkumista.

          Voisi tietysti ihan aktivoitua vetämään noista piuhat irti, niin tulisi tuonkin vaikutus kokeiltua.

          Comment


          • #6
            alkoholitäytteisiä moottorintukikumeja...? SÄHKÖtoimisia kanssa....? Voi hyvä humala näiden audien keksintöjä....!

            Comment


            • #7
              Tuollaisissa asioissa tulee hyvin esiin autojen erot, eihän sitä normaalikuluttaja huomaa millä auto on esim. saatu miellyttävän hiljaiseksi. Yksi mikä tulee mieleen on 80-90 luvun autojen ovien tiivisteet, eroja löytyy jopa mallisarjan sisältä. Moni lukee vain varustelistaa ja tekee ostopäätöksen hatarilla perusteilla kun pitäisi AJAA autoja. Tuskin löytyy vastaavia himmeleitä monistakaan malleista, negatiivisenä puolena pitää sitten varautua korkeisiin korjauskustannuksiin jossain vaiheessa.

              Comment


              • #8
                Tuki ilmeisesti rikkoutui, kun viallinen vauhtipyörä aiheutti reippaammissa kiihdytyksissä voimakkaan tärinän moottoriin. Vauhtipyörä on nyt vaihdettu ja värinät poissa, vielä pitänee ko. tuki vaihtaa. Siihen asti vielä vähän varovaisempia vedätyksiä...!!!!

                Hinta merkkiosana 165 eur.
                Tuki erilainen, jos auto ilman ilmastointia (johtunee siitä, että kompura on koneen vasemmalla puolella).

                Tuki jäykistyy sähköohjatulla venttiilillä, kun moottorin kierrokset nousevat yli 1600 tai oliko se 1800 rpm.

                PS. Minulla on myytävänä yksi käytetty 2-massa-vauhtipyörä AEL- tai AAT-moottoriin. Lisää infoa tästä pian myynnissä-osiossa.

                Comment


                • #9
                  Tuki jäykistyy sähköohjatulla venttiilillä, kun moottorin kierrokset nousevat yli 1600 tai oliko se 1800 rpm.
                  Tuo on mielenkiintoista, kaikkea sitä kehitelläänkin mukavuuden eteen. Tavallaanhan tuo on niin että tuki "pehmenee" alemmilla kierroksilla ettei värinä välity koriin. Maksimijäykkyys lienee samaa luokkaa kuin kiinteillä tukipalikoilla.

                  Comment


                  • #10
                    > PS. Minulla on myytävänä yksi käytetty 2-massa-vauhtipyörä AEL- tai AAT-moottoriin.

                    Onko tuo pyörä sillä tavalla koottu, että siihen pystyisi vaihtamaan uudet jouset? Jos jousien speksit olisi tiedossa, niin jatkossa kunnostukset/viritykset voisi ehkä tehdä vain jouset vaihtamalla.

                    Comment


                    • #11
                      Jostakin juttulangasta (huom. suomenkielinen termi) löytyy linkki kuviin, jossa näkyy ko. vauhtipöyrä tai vastaava rajäytettynä.

                      Sen taitaa saada auki, jos poraa pari tukevaa stanssattua tappia/niittiä auki.

                      Jousien hankinta ei ole vaikeaa, mutta kokoonpano, sulkeminen/stanssaus ja tasapainoitus lienevätkin sitten eri juttu.

                      Voisin kyllä luovuttaa autostani irroitetun pyörän jollekin, joka haluaa sitä tutkia tarkemmin...Itselläni ei siihen ole mahdollisuutta.

                      Comment


                        #12
                        Minun sivuilla on purettuna kaksoismassavauhtipyörä. Ensin pitää porata niitit pois ja sitten ne jouset on hitsattu piiloon sinne kotelon sisään. Eli todella vaikeaksi menee tuollaisen korjaaminen. Itse aukaisin sen kotelon sorvilla.

                        Comment


                        • #13
                          > Voisi tietysti ihan aktivoitua vetämään noista piuhat irti, niin tulisi tuonkin vaikutus kokeiltua.

                          No enpä mitään eroa kyllä äkkiseltään huomannut. Ehkä tuo oli sitten se mukavuusmoodi ja jäykempää tukea tarvitaan lähinnä konetta ja voimansiirtoa suojelemaan.

                          Comment


                            #14
                            Onkos kukaan vaihtanut R5 TDI:n sika kalliiden moottorin tukikumien tilalle ihan normi R5 bensan kumeja?

                            Toinen vuotanut talven aikana nesteitään pihalle ja tuo 165euron vara-osa tuntuu pikkasen liian tyyriiltä pelkäksi tukikumiksi.

                            Comment

                            Working...
                            X