Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Longlife vs normiöljyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Longlife vs normiöljyt

    Olisi mukava tehdä pieni galluppi siitä, että kuinka iso prosentti käyttää longlife-huoltojärjestelmää ja kuinka moni on siirtynyt perinteiseen (15tkm) huoltoväliin. Helposti sellaisen klikattavan threadin varmaan tekisi kunhan osaisi...

    [e] tein äänestyksen, jottei tarvia jokasen viestillä vastata /Jarkko
    18
    Longlife
    33,33%
    6
    Normiöljyt 10-15tkm vaihtovälillä
    55,56%
    10
    Normiöljyt alle 10tkm vaihtovälillä
    11,11%
    2

  • #2
    Perinteiseen tyyliin huollatan autoa huoltokirjan ilmoittamien kilometrien kohdalla ja lisäks vaihdan vielä öljyt+suodattimen n. 7000km välein...

    Comment


    • #3
      LongLiffit näkyy olevan. Ei hermo kestänyt, vaan piti viedä huoltoon jo 15 tuhannen ajetun km:n paikkeilla. Painottivat että kyllä se sitten ilmoittaa kun pitää tulla seuraavan kerran (90tkm)...

      Comment


      • #4
        10 tkm:n välein, öljy on halpaa.

        Comment


        • #5
          10 tkm välein öljyt vaihtoon

          Comment


          • #6
            LL käytössä, öljythän voi vaihdella silti useamminkin jos lystää.

            Comment


            • #7
              Kerran vuodessa olen pyrkinyt öljyt putsareineen vaihtamaan. Ehkä vähän turhan tiheään, mutta eipä tuo juuri kukkaron päälle käy.

              Comment


              • #8
                Ja taas tämä öljykeskustelu alkaa...
                Autokauppiaat ovat keksineet tuon longlife jutun myydäkseen pitkillä huoltoväleillä uusia autoja. Muiden huoltokohteiden määrä on vähentynyt ja vaihtoväli pidentynyt, huonosti virtaavalla suodattimella ja kuluneilla tulpilla ajetaan pidempään. Tekniikka on kyllä mennyt ainakin sytytystulpissa eteenpäin. Koska perushuolto maksaa enemmän kuin vanhan auton ylläpito vuodessa, pitää markkinamiesten kehitellä jotain uusia kikkoja.

                Öljynvaihto on kaikkein tärkein toimenpide auton kannalta, ei ole mitään perusteltua järkisyytä ajaa vanhoilla öljyillä yli kymppitonnin ellei satu olemaan juuri jossain Intiassa kun kilsat tulee täyteen. Öljynvaihto on myös halpaa siihen verrattuna miten paljon koneen käyttöikä pitenee, itse vaihdan kaikissa mitä ylläpidän n. 6-8000km välein.

                Comment


                • #9
                  Sami: teetätin huvikseni testin öljyille aikoinaan.
                  Ajoin noin 10tkm 10W/60 Öljyillä karvan yli 400hevosvoimaisella 10V koneella moottorilla oli ajettu pitkälti yli 2000tkm tai tiiä vaikka 4000tkm (saksan tuontipelistä lainattu moottori).
                  Öljyn viskositeetti ja voiteluominaisuudet olivat vielä uutta vastaavat, ainut mitä testissä näkyin ihmeellistä oli se että öljyssä oli poikkeuksellisen paljon alumiinia ja kuparia. Samanverran kuin yleensä ihan uusissa moottoreissa, eli ns sisäänajosta johtuvaa kulumista. Tässä moottorissahan kuluminen johtui tietysti siitä että voimaa oli aavistus vakiota enemmän joten on selvää että vähän metalleja öljynsekaan lähteekin.
                  En näe mitään syytä miksi nykyöljyillä (laadukkailla) ei voisi ajaa pitempäänkinkuin 10tkm, jos ne tuommoisessakin moottorissa pysyy uutta vastaavina 10 tkm. Toki voihan niitä öljyjä vaihdella vaikka joka kuukausi jos siitä mielihyvää saa mitään muuta siitä öljyjen turhasta vaihdosta ei saakaan.

                  Tiesitkö muuten että raskaankaluston autoissa saattaa vaihtoväli olla jopa 100tkm.

                  Comment


                  • #10
                    Roni puhuu kyllä ihan asiaa noista ölpistä. Nykyöljyt kun ei karstoitu tai tee muutakaan vähätuhkaisuutensa takia. Ei se vaihto kyllä muuta anna itelle kun sen hyvän mielen.

                    Comment


                    • #11
                      Long Life öljyt on koneessa,mutta vaihtuu kerran huoltojen välissä.

                      Comment


                      • #12
                        Olenko väärässä: Pitkäikäiset öljyt soveltuvat pitkine vaihtoväleineen vain uudenpiin autoihin, joiden huoltokirjassa on siitä maininta?

                        Comment


                          #13
                          Audimme on ensimmäinen vuosikerta longlife huoltojärjestelmällä.
                          Tänään tuli mittariin 140 000 km. Autoon on vaihdettu neljä kertaa öljyt.
                          Kone nakuttaa hienosti, nokka-akselit on kunnossa, öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä. Huoltomuistio näytti tänään seuraavaan huoltoon 44 400 km; taitaapi olla joskus ensi kesänä.

                          ... VV-lennossa sanoivat, että shellin longlife öljyä kuluisi ajossa ja sitä joutuu välillä lisäilemään. Mobil 1 on meillä ja lisätä ei siis ole tarvinnut.

                          Kuka tietää, miksi dieseleissä on longlife väli 50 000 km ja bensiinikoneissa 30 000 km?

                          Comment


                          • #14
                            Tiesitkö muuten että raskaankaluston autoissa saattaa vaihtoväli olla jopa 100tkm.
                            Itsehän tuosta puhuin juuri yhdessä niistä monista öljykeskusteluista joskus viime vuonna. Cumminsin 500hp koneella oli ajettu 100tkm ja öljyt vaihdettiin ensimmäisen kerran, ulos tuli ihan kirkasta tavaraa mutta öljyntilavuus taisi olla 50 litraa ja suodattimet vähän eri luokkaa kuin henkilöautoissa. Olin 80 luvun alussa Mechelininkadun autokomppaniassa kuorma-autojoukkueessa aliupseerina ja raskas kalusto on muutenkin tuttua. Siellähän se E-korttikin tuli ajettua Hgin keskustassa. Pitäisi laittaa hauskoja kuvia nettiin noilta ajoilta, ilmavoimien komentajalla oli 99 turposaappi ja sitä pidettiin nopeana autona :). Pari amerikkalaista lotjaakin vielä löytyi kalustosta siihen aikaan, itse ajelin mieluimmin maastosisulla aina kun se oli mahdollista.

                            Juuri tänään kävin hakemassa kilpuriin kannun 10W-60 TWS:ää, edellisen vaihdon jälkeen on ajettu vain n.500km mutta aikaa on kulunut. Käyttötarkoitus ratkaisee öljyjenkin kohdalla. Likaa tulee mualtakin kuin laakerimetalleista, huohotuksen kautta pääsee suuri osa epäpuhtauksista ainakin nillä jotka ovat jättäneet huohotusputken roikkumaan vapaana konehuoneeseen. Jos ajaa vain lyhyitä matkoja kosteus ei pääse poistumaan kunnolla.

                            Yksi olennainen pointti on se ettei longlife asialla ole kestävyyden suhteen mitään merkitystä uuden auton käyttäjälle, tuskin ajaa samalla autolla 400tkm minkä jälkeen alkupään huoltojen merkitys alkaa näkyä.

                            Comment


                              #15
                              Longlife jutusta vielä: jotkuthan tässä viesti ketjussa kirjoittivat, että eivät "uskalla" ajella longlifejärjestelmällä ja vaihtavat öljyn varmuuden vuoksi. No tuskin haitannee jos liian usein öljyn vaihtaa.
                              Eihän ole kuin muutama vuosikymmen, kun öljyt piti vaihtaa 5000 km välein. Öljyn laatu ei antanut ajaa pitempää vaihtoväliä.
                              Sitten tulivat synteettiset öljyt ja ajeltiin jopa 15 000 km öljynvaihtovälein.
                              No nyt on taas litkut kehittyneet ja vaihtoväli voi olla jopa lähes 50 000 km; tosin compuutteri autossa voi päätellä öljynvaihdon tarpeelliseksi jo 15 000 km ajon jälkeen; ajotapa ja olosuhteet ratkaisevat.
                              Itse mielelläni haluaisin uskoa siihen, että jos maailman suurimpiin kuuluva autokonserni lanseeraa tälläisen järjestelmän, asiaa on testattu asiaan kuuluvalla hartaudella; uskomatonta olisi jos näin ei olisi tehty!
                              Ajatuksena Audia ostaessa oli/on ajella sillä kymmenen vuotta; sitten olen/ollaan vähän kokeneempia homman suhteen.

                              Comment


                                #16
                                No nyt on ajeltu vähän yli 16 000 km edellisestä öljynvaihdosta. Seuravaan öljynvaihtoon kertoo auton järjestemä olevan 34 400 km. Tällöin öljynvaihtoväliksi tullee noin 50 000 km. Saas nähdä mitä talvi ja kylmäkäynnistykset vaikuttavat asiaan.
                                Valtuutettu huolto kertoi joidenkin kaupparatsujen pääsevän 40 000 km lukemiin...
                                Mikä on vialla; pitäisikö auto viedä korjattavaksi? [; )

                                Comment


                                • #17
                                  Mikä on vialla; pitäisikö auto viedä korjattavaksi? [; )
                                  Ei korjattavaksi vaan öljynvaihtoon, järjen käyttö varmaan sallitaan

                                  Comment


                                  • #18
                                    viime vuosina on tullut vaihdettua kone, ennenkuin on ollut aika vaihtaa öljyjä, no kantapään kauttahan näitä oppii. Viimeisimmällä ajoin hippa yli 2000km ja poks, muttei öljyjen takia...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hieman OT, mutta Mobileista tuli mieleen, että edellisen auton hydraulikiristin rääkyi mojevasti kunnes vaihdoin öljymerkkiä Mobil:ista Shelll Helix:iin. Kyseessä oli 0W-40 öljyt, eikä tuosta nyt voi oikein vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä, mutta jostain syystä olen jättänyt Mobilit aina hyllyyn sen jälkeen. Omituinen otus tuo ihminen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mikä on vialla; pitäisikö auto viedä korjattavaksi? [; )
                                        Ei korjattavaksi vaan öljynvaihtoon, järjen käyttö varmaan sallitaan

                                        ... niin eikös kysymys oikeastaan kuulu: jos öljy on kunnossa ja voitelu toimii, niin miksi pitää vaihtaa? Öljyä ei kulu, moottori raksuttaa hienosti; juuri tuli Audilla 150 000 km täyteen. Moottorissa on viidennet öljyt sisällä. Tällä hetkellä Mobil ESP tavaraa.
                                        Onhan noita työkoneita joihin ei juuri koskaan vaihdeta öljyjä; kuinka moni on vaihtanut ruohonleikkurinsa briggs & strattonin öljyt ja kuinka usein on niitä koneita rikkoutunut... Ei taida olla kovin usein.

                                        Minkälaisia kilometrilukemia muut ovat "päässeet" longlifejärjestelmällä; edellinen öljynvaihtoväli oli noin 30 000 km, taisivat edellisessä edellisessä öljynvaihdossa VV lennossa laittaa bensakoneen öjynvaihtovälin, joka on 30 000 km.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuka tietää, miksi dieseleissä on longlife väli 50 000 km ja bensiinikoneissa 30 000 km?
                                          Villi arvaus: bensakoneessa öljy menettää ominaisutensa / laimenee, kun bensaa joutuu öljyn joukkoon. Asiaan ei juuri voi vaikuttaa.

                                          Dieselissä öljy menettää ominaisuutensa hapettumalla. Tarpeeksi suurella emäspuskurin määrällä asiaan voidaan vaikuttaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä ne yleensä tulee vaihdettua 10tkm välein, välillä allekin. Nyt on Castrol:n Magnatec 5-50w.

                                            Työmaalla on vaihdettu 50-60tkm välein yhdistelmiin öljyjä joilla ajetaan vuodessa 250-373tkm, silloin tulee rasvattuakin sopivasti. Enemmän ajettuja kun muutenkin pitäis rasvailla hiukan useammin kuin tuoreita autoja. Omaan FM-12 420hv ajettuun tulee nykyään kk:ssa n. 24tkm eli n, 5-6vk:n välein huolletaan. Oma mikä on erityisen hyvin huollettu oltuaan eräällä torpparilla, joka oli pitänyt tarkkaa huolta autostaa. Mittarissa tällä hetkellä 1480tkm ja vastaa kunnoltaa täysin jotain 500tkm ajettua ja konetta ei ole avattu. Vie tosin n. 4L öljyä viikossa, mut Volvon kohdalla on ihan normaalia (=2001 vm:n koneelle). Itse kyllä vaihtaisin useammin kuin 100tkm välein (se suositus), kuten työnantaja tekeekin. Itse varmaan kuulun sitten vanhaan koulukuntaan huollon suhteen.

                                            Kyllä säännöllinen hieman taajempi huoltaminen tulee auton kestossa takaisin, varsinkin kun niitä työmaalla on yli 100kpl. Tosin ha:n kohdalla 95% (?) uuden auton ostajasta ei sitä loppuun aja (=yli 10v).

                                            Comment


                                            • #23
                                              http://www.castrol.com/castrol/multi...tentId=6030017

                                              http://www.castrol.com/castrol/produ...tentId=7009480


                                              Typdata
                                              __________________________________________________ ______________________________

                                              Testmetod Enhet Värde:
                                              __________________________________________________ ______________________________

                                              SAE 10W-60
                                              __________________________________________________ ______________________________
                                              Test Metod Enhet Värde
                                              Relativ Densitet 15°C ASTM D4052 0.838
                                              Utseende Visual Ljus & klar
                                              Viskositet 100°C ASTM D445 mm²/s 23.5
                                              Viskositet 40°C ASTM D445 mm²/s 174
                                              Viskositets Index ASTM D2270 None 164
                                              CCS -25C ASTM D5293 cP 6100
                                              Sulfataska ASTM D874 % wt 1.2
                                              Bastal, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 10.2

                                              Typdata
                                              __________________________________________________ ______________________________

                                              Testmetod Enhet Värde:
                                              __________________________________________________ ______________________________

                                              SAE 0W-40
                                              __________________________________________________ ______________________________
                                              Test Metod Enhet Värde
                                              Relativ Densitet 15°C ASTM D4052 0.838
                                              Utseende Visual Ljus & klar
                                              Viskositet 100°C ASTM D445 mm²/s 12.8
                                              Viskositet 40°C ASTM D445 mm²/s 75.7
                                              Viskositets Index ASTM D2270 None 171
                                              CCS -20°C ASTM D5293 cP 5850
                                              Sulfataska ASTM D874 % wt 0.73
                                              Bastal, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 6.6
                                              Lägsta flyttemp. ASTM D97 °C -60

                                              Miksiköhän vastaavat Suomen Castrol sivut ilman dataa ?

                                              Comment


                                                #24
                                                Juttu on niin ettei hyvää öljyä voita mikään, vaihtoväli on kysymysmerkki jos ajatellaan normaaliautoja. Vois ajatella niin et vaihdetaan sit kun alkaa kulumaan n.10-25 tkm (riippuen öljymäärästä/moot. koosta) +1 ltr tai katsotan vk. kuten osa-auto tehtaista tekee.
                                                Osassa autoja öljyä "kuuluu" kulua johtuen hoonauksesta ja/ öljyrenkaat jne. Se et joku luulee synteettistä (litku) öljyä kuluvan enemmän on väärässä koska 150 asteessa synteettinen öljy on todellisuudessa "jäykempää" (moottorin normaali tila ei vaihto keissi) kuin ns. jäykkä mineraaliöljy öljy ja mikä tärkeintä pysyy vielä seinämillä.
                                                Mä ottaisin hk. öljyn jossa. vk. indeksi on iso eli 5W-50 tai 10W-65 normaali ajoon riittää vk. 0W-40 tai 5w-40 hyvällä öljyllä konetta ei saa rikki.
                                                Meillä ei ole koskaan rikottu kilpaautossa konetta (paitsi ahtopaine/tyhmyys) öljyn takia ja siviili Hiacella ajettu samoilla periaateilla (vaihtoväli 20tkm) eikä mitään ongelmia. ps laitan linkin jossa lisää asiasta kunhan saan sivun valmiiiksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tommy: Hyvä kysymys -- pieni markkina-alue?

                                                  Toisaalta, kaikki nuo tiedothan sisältyvät noihin kuluttajille ilmoitettuihin SAE/API standardeihin, eli 0W-40:set on kaikki _uutena_ melkeinpä samaa tavaraa,

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä itse ajan LL:llä ja eiköhän ne sensorit siellä ihan hyvin tunnista sen öljynvaihtovälin, ainakin paremmin kuin tälläinen pulliainen. 30tkm luvattaisiin, mutta itse ajelen hieman pätkittäistä ajoa ja edellinen öljynvaihto oli 14tkm kohdalla. Siispä kyllä se järjestelmä sen huomioi, että öljyä on kulunut. Enpä näe mitään syytä käydä vaihtamassa sitä aikaisemminkaan, kyllä sillä suunnalla eteenpäin on kuitenkin menty.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X