Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En tunne 1.8 konehuonetta, mutta jos tilaa niin vähän että joutuu keulan purkamaan niin 2-6h riippuen siitä riittääkö vain keulapalan eteenpäintuonti vai joutuuko koko palan ottamaan pois.
Ei tuossa tainnut mennä itseltäni kuin pieni tovi. Oma auto oli kylläkin 1,8 ilman turboa mutta jos suunnilleen samanlainen niin ei paha homma. Keulaa en ainakaan purkanut mutta jouduin muistaakseni ropaamaan jotain alakauttakin joten pohjamuovi oli irti.
Hyvä niin, pitäis olla sitten helppo vaihtaa. Kiristintä on helppo löysätä esim. kun ottaa isommalla jakoavaimella siitä päällä olevasta neliskanttisesta mutikasta kiinni ja kääntää.
Todellisuus ei ollutkaan niin ruusuinen. Hihna on nyt sitten vaihdettu ja kiristin myös (se kuulemma rikkoi hihnan). Ja se taas vaati sen keulan purkamisen "huoltotilaan", eli 2,5 tuntia se vei... Mikä törkeä rahastus-systeemi! Hyvin on Audilla ajateltu huoltojen työllisyyttä.
Kaikki vanhemmat autot, mitä mulla on ollut, niin hetkessä on voinut vaihtaa laturin hihnan (hinta n. 3-5 euroa). Vaikkapa tien päällä. Iso jakoavain on riittänyt. Mutta tämä on nyt sitä nykyaikaa...
Itselläni samanlainen auto ja oli sama vika. Kiristimen hihnan vaihto kesti n.1h kaiken kaikkiaan. Kiristimen saa kyllä yläpuolelta vaihdettua ihan tavallisella kuusiokolo sarjalla eikä ole mahdoton homma. Vähän on tuossa rahastuksen ja ammattitaidonpuutetta ollut.
Joo, yhteensä 309 euroa imivät lompsasta... Voi herranjestas sanoi mun isoisä. Komeat puitteet ja isot organisaatiot tekevät sen, että remonttimiehen tuntiveloitus on 70,00 ? tunti (420 MK!!).
Mutta minkäs teit, sunnuntai-iltana, 150 km kotoa. Merkkihuoltoon...
Ajattelin tosiaan, että ei se hihna vaihto nyt maltaita maksa.
Omassa autotallissa sama homma olisi maksanut 54 tai 114?.
Hihna 14? ja kiristin 100? alkuper. / 40? tarvike.
Katselin nyt myöhemmin, että ihme kun eivät ammattilaiset saa niinkin "tilavassa" raossa vaihdettua tuota kiristintä. Factory Service Manual myös kehoittaa purkamaan keulan...Tarvii ihan huvikseen katsoa ja kokeilla, onnistuuko yläkautta.
Jos työ on tehty autovalmistajan korjausohjeiden ja ohjeaikoijen mukaan ei tuossa ole mitään syytä haukkua Turun VV-Autoa. He toimivat kuten autonvalmistaja on ohjeistanut ja laskuttavat sen mukaan.
Ja mitä noihin lasipalatseihin ja komeisiin puitteisiin tulee, ovat nekin autovalmistajan vaatimuksia. Kyllä Premium ajattelu on tehtalta peräisin ja se valitettavasti näkyy myös huoltojen hinnoissa. Nykyaikainen Audi huolto vaati mielettömän määrän erikoistyökaluja ja testereitä jotka ovat todella kalliita. Huolto on yritystoimintaa, joka pitää yrittää pitää vielä kannattavana. Jotenkinhan investoinnit on saatava kuoletettua.
Vaikka on kuinka tehtaan ohjeistusta tiloista ja hinnoista jne, niin voisi se työkin vastata sitten sitä mitä olettaa saavan.
Minä olen pettynyt kyllä noihin merkkihuoltoihin. Perusasioita mokaillaan.
Kuitenkin olin viemässä autoa merkkihuoltoon aurauskulmien säätöön. 100 euroa olis pulittanu. Ei paha, jos tulee hyvä.
Noh soittivat tänään, että pitää perua aika. Olivat tiputtaneet laitteet lattialle ja ne jouduttiin lähettään huoltoon. Sikäli olivat asiallisia, että ehdottivat jos Euromasterilla olis aikaa. No onhan siellä ja huomiseksi jo sai ajan. Uutta aikaa eivät uskaltaneet antaa ja mulla on vähän hoppu ton asian kanssa. Renkaat ei kestä ikuisesti totaalisen persiillän olevia kulmia jotka tuli ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä.
On tuo mun auto menossa laatikkoöljyjen vaihtoon kuitenkin merkkihuoltoon perjantaina. Jos vaikka tällä kertaa saisivat tehtyä sen kerralla oikein.
No tämän olen joskus ennenkin kirjoittanut, mutta laitetaan nyt uusiksi.
Tuossa telee esiin taas se pikku- ja isojen pajojen ero. Isoa autoliikettä ei oikeastaa v*ttuakaan kiinnosta se työn laatu, kuhan nyt paripäivää kestää. Asiakkaita/ autoja riittää jonoksi asti, jossei yksityisiä, niin firmoja/ leasing-autoja ainakin. Ja kun hommia tehdään siihen tahtiin kun vaan asentajat kerkiää, niin kyllähän sen tietää että välissä syntyy suttakin.
Pieni paja taas joutuu panostamaan laatuun enempi kuin edellämainittu. Pikkupajalla palvellaan asiakasta, koska niitä ei ole montaasataa jonossa. Pikkupajoilla yleensä ei ole varaa edes testereihin/muihin puitteisiin. Jossei puitteet ja työkalut ole kunnossa niin ei ole edustustakaan. Jossei ole edustusta, niin ei ole myöskään uuden auton takuita voimassa, koska autoa ei ole huollatettu merkkiliikkeessä. Kannattanee melkein muistaa että merkkiliikkeessä maksetaan siitä takuun säilymisestä myös. 90 % takuutöistä se merkkiliikekkin tekee persnettoa. Eli se korjaamon pitäminen ei ole halpaa, vaikka niin luullaan. Enkä itse nyt ihan jojoon tosta 70 eurosta vetäisi, kallimpiakin vaihtoehtoja on.. Ja jos ei sitä halua maksaa, niin on niitä muitakin vaihtoehtoja, Masan nyrkkipaja saattaa tehdä ihan hyvääkin jälkeä.
Ja siitä, että kukaan ei tunnu osaavan hommiaan, no ehkä se on Vw:llä osittain tottakin(omiinkin korviin on jotain kantautunut), mutta tuntuu se vieressä seisominen ja koulutetun ammattimiehen neuvominen olevan kanssa yksi kansanhuvi.. Ei kovin moni asentaja varmaan jaksaisi tulla sinne konttoriin istumaan näytön eteen, ja kyselemään ja neuvomaan/ vittuilemaan. Ja jos ne asennushommat on niin helppoja, niin haluan nähä kun joku elämänsä loistossa ja asentajaa viksumpi rupeaa huoltoa, taikka vaihtoehtoisesti jotain oikeasti vaikeampaa toimenpidettä suorittamaan..
Eikä sitten herneitä, eikä mitään suurempaakaan sinne nenään. Näin se vaan menee.
[e] Ja se firma sen 70 ? ottaa, asentajalle jää ~1/7 osa
Täytyy kyllä vaan ihmetellä että jääkö maalaisjärki hyllylle kun tehtaan opas tipahtaa sieltä käteen. Ja varmasti jonkin verran A4:n keulan kanssa värkännyt pystyy jo arvioimaan että tulisko se kiristin siitä ilman keulan purkamista ja uskon että on tullutkin. Hihna voi olla se hankalampi homma mutta luultavasti onnistuu myös sen vaihto. Laskutus vaan menee ihan muitten mutkien kautta.
Markkinathan tämänkin määräävät: jos tällaiset jakarilla tehtävät hommat tästä lähin teetetään nyrkkipajalla niin huolto-organisaatiolla on vaihtoehtoina nostaa jäljelle jäävistä hommista hinnat ihan pilviin tai sitten kertoa valmistajalle että jos ei sieltä kautta tule työkaluja järkevään hintaan hitechin korjaamiseen niin joutuu lopettamaan hommat. Jännä nähä miten käy, tosin suomen nöyrä kansa luultavasti jatkaa aika huimien tuntitaksojen maksamista.
Taulukoiden ohjeajat ovat kuitenkin keskimäärin ehkä(?) reippaita, mutta toisaalta kuka olisi valmis maksamaan toteutuneesta ajasta, silloin kun projekti ylittää ohjeajan? Taulukoinnin ideanahan on jokseenkin standartoida töiden hinta, vaikka ihmistyötä ei koskaan voi absoluuttisesti pakottaa tiettyyn raamiin.
Vastaus Alkuperäiseen kysymykseen. (ehkä vähän liian myöhään, mutta kuitenkin tulevaa varten)
Eli moniurahihna meni poikki eilen illalla. joten tänään aamupäivällä klo 10.30 kävimme kaverin kanssa katsomassa tilanteen ja totesimme, että kiristäjä täytyy vaihtaa myös. Joten lähdimme suunnittelemaan vaihtoa(pizzalle). 12.00 kävimme irroittamassa vanhan kiristäjärullan ja pohjapanssarin (etupuskuri ja kaikki muut kilkkeet paikoillaan) aikaa kului 12.30:en. Tämän jälkeen lähdimme metsästämään uutta kirstäjärullaa ja hihnaa. Hihna motonetistä 14.80? ja kiristäjä paikalliselta VW- ja Audi kauppiaalta 105?. 14.30 aloitimme vaihtotyön. Ensin vanhan hihnan pois repimisellä 5min. Ilmastoinnin hihnan pois otto alakautta 10min. Uuden hihnan paikoilleen laitto + tupakin poltto 15min. Uuden kiristäjän ihmetteleminen ja kiinnilaitto 30min. Ilmastoinin hihnan paikalleen laitto ja kiristys ja pohjapanssarin laitto 30min. Ja näin ollen kello olikin jo 16.00. Tosiaan "asentajia" oli kaksi, kummalakaan ei ollut kokemusta Audi A4 entuudestaan(olen ostanut auton pari viikkoa sitten). Työ olosuhteet olivat huonot: omakotitalon piha ja työkalut olivat tasoa "ruuvari ja vasara". Työhön kulunut aika oli yhteensä 2 tuntia(ammattitaitonen asentaja joka tuntee auton, niin olisi varmaan suoriutunut tunnissa). Myönnän kyllä, että paikat ovat ahtaat eteenkin kiristäjää laitettaessa, mutta etupalan pois otto on mielestäni turhaa. Myöskään pohjapanssarin irroitus ja kiinnitys ei ollut mukavita hommaa.
Kiitos hyvästä kommentista/kokemuksestasi. Noin vähän arvelin/katselin homman menevän... että sen saa ilman keulan purkua "service"-tilaan.
Turun VV-auton asentajat sitä eivät osaa tai pysty vaihtamaan ilman keulan purkamista!!
Tai sitten siellä on tosiaan poropeukalot hommissa. Ja niiden tuntiveloitus 70,00 EUROA/TUNTI on
sikamaista kiskontaa. Ei auton huoltaminen ja korjaaminen ole mitään NIIN ihmeellistä työtä.
En tosiaan voi muuta kuin tuntea tulleeni petetyksi. Tuo tuntiveloitus on niin korkea, että sillä pitäisi saada PRO-tason miehet hoitamaan autoni kuntoon. Laturin hihnan+kiristimen vaihto vie 2,5 tuntia, tumpelot! Katselin laajemmaltikin Audin tehdas-ohjekirjaa, niin melkein jokaikiseen korjaukseen auto pitäisi ensin laittaa "service"-tilaan, eli puretaan keula. Saadaan se 1,5 tuntia veloittaa joka kerta.
Onneksi omassa tallissa ja Tallinnassa (missä korjautan yleensä) nämä hommat sujuvat ilman tuota purkamista. Audi-merkkihuolloissa se ei onnistu...
Jatketaanpa tätä vanhaa topiccia..elikkäs homman nimenä on moniurahihnan kiristin rullan vaihto koska on tullut tiensä päähän (moniurahihna pomppas pois paikaltaan ajossa, syynä vääntynyt ja väljä kiristinrulla..autoon ei onneksi tullut mitään ylimääräistä).. Nyt on vanha remmi poistettu ja kiristinrulla löysätty kun ei mahtunut tulemaan pois..kysymys kuuluukin että pitääkö flekti ottaa edestä pois jotta kiristin mahtuu pois vai onko jokin muu keino? Jos flekti pitää ottaa pois niin millä lukita se että saa takaa pultin pois? Autohan on a4 b5 1.9tdi ahu-koneella..
Comment