Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli B5 1.8t

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Öljynvaihtoväli B5 1.8t

Auto A4 vm. 1995 1.8t koneella, riittääkö 15tkm välein öljynvaihto?
    Ostin tuossa vajaa kuukausi sitten tuollaisen, ja katselin huoltokirjasta, että oli tuohon tahtiin vaihdeltu öljyjä. Ajettu on jo 240tkm, mutta ei tunnu vievän öljyä ainakaan ihan hirveitä määriä (+1000km ehtinyt oon jo ajaa).
    Pelastaako/kannattaako alkaa vaihtaa itse nyt esim. 10tkm välein?

Olettaen tietenkin, että rankemman ajon jälkeen ei heti moottoria sammuteta jne.

Itse olen AEB-koneeseen vaihdattanut öljyt n. 15 tkm välein eli kahdesti vuodessa. Käytännössä kaikki ajo mitä mulla tulee, on sellaista jossa moottori ehtii lämmitä normaaliin käyttölämpötilaansa. Lisäksi kun on vakiolastulla, niin en ole katsonut tarpeelliseksi tihentää öljynvaihtoväliä. Toki jos lastutetulla autolla tulee paljon pätkäajoa / muutoin moottoria erityisesti rasittavaa ajoa, niin lyhempi vaihtoväli voi olla perusteltu. Tuskin kuitenkaan silloinkaan alle 10 tkm välein kannattaa litkuja vekslata.

Comment

Itse käytän auto-checkin huoltovälimittarin arviota. Ajo pääasiassa matka-ajoa ja öljynvaihtoväliksi taitaa mennä lähelle 20tkm. Ei tarvii lisätä välillä, ajettu ~100tkm.

Comment

O.J. Ilmeisesti Sulla on LongLife tai sitä edeltävä systeemi, joka osaa haistella auton käyttöä. Mun tietojen mukaan näissä ensimmäisissä nelkuissa on pelkästään kilometrejä laskeva järjestelmä. Näissä kun ei saa edes huoltovälinäyttöä itse nollattua vaan aina pitää joko pistää VAG-Com tai virallinen systeemi autoon kiinni ja nollata sitä kautta.

Comment

Joku semmonen siinä ilmeisesti on. Huoltovälimittari ei käy samassa tahdissa matkamittarin suhteen.

Kuinka se muuten haistelee auton käyttöä? Vai osaako se analysoida öljyn kuntoa tjms?

Comment

Villi arvaus on, että se osaa laskea käynnistykset ja sen että lämpiääkö moottori yhdellä ajokerralla täysin lämpimäksi asti. Olen jäänyt siihen käsitykseen, että vasta "oikea" LongLife osaa vasta arvioida öljun kunnon.

Comment

Omaani olen vaihtanut 10tkm välein, moottorina lastutettu AEB.

Lisäkysymyksenä tähän, että mikä on vaihdelaatikon ja perän öljynvaihtoväli? En löytänyt huoltokirjasta.

Comment

LongLife järjestelmässäkään ei ole öljyn laatua mittaavia antureita, vaan laskennallinen useampaan parametriin sidottu öljyn käyttöikä ennuste (polttoaineen kulutus tärkeimpänä).

Öljyn "laadun" mittaaminen vaatisi aikas kalliit instrumentit.

Comment

Ameriikan ihmemiehet ajelee 1.8t moottoreilla oikein dealereitten suosituksella halvoilla mineraaliöljyillä 5000 mailin vaihtoväleillä. Kun ne synteettiset öljyt ovat niin kalliita... Ja sitten pihi amerikkalainen lukee vielä auton ohjekirjasta longlife -öljyjen pitkistä vaihtoväleistä, ja saa kuningasidean että säästämpä vielä vähän lisää ja ajelen longlife-öljyn vaihtovälin verran niillä mineraaliöljyillä. Seuraksena 1.8t moottoreita vaivaava epidemia, jossa yli-ikäinen mineraaliöljysakka/terva tukkii öljypumpun imusihdin ja kone kilahtaa voitelun puutteessa.

Arvatkaapa mitä tekee maahantuoja eli VW/Audi of America? Syyttää auton omistajia moottorin tahallisesta rikkomisesta väärillä öljyillä ja liian pitkillä vaihtoväleillä? Ei suinkaan vaan lähettää kaikille 1997-2004 valmistettujen Passattien ja A4:sten omistajille kirjeen jossa kerrotaan että 1.8t moottorien takuuajan rajaksi nostetaan kahdeksan vuotta ilman kilometrirajaa, kun ne moottorit on niin huonoja...

Tarina lontoon murteella http://www.autosafety.org/article.php?did=948&scid=122

Suomessa kai ajetaan niin kiltisti kunnon synteettisillä öljyillä että vastaavia ongelmia ei ole esiintynyt, mutta esim briteille ovat jo tuttuja.

Asiasta kolmanteen, jostain lueskelin testistä jossa todettiin, että nykyiset synteettiset öljyt ovat jo niin hyviä että pelkällä öljynsuodattimen ja sen sisältämän öljyn vaihdolla sopivin välein voisi ajella ongelmitta maailman tappiin asti normaalikäytössä. En suosittele kyllä kokeilemaan varsinkaan suomen olosuhteissa.

Comment

Rohkenen epäillä että aluksi on ollut vastaus "mitäs läksit" mutta uhkaavan oikeusprosessin lähetessä ovat johtajat tulleet tulokseen että parempi korjata kuin itkeä ja korjata.

Topikin aloittajalle: mitä maksoit autostasi? Onko millainen varustetaso?

Comment

11te.
                      Varustetaso alkeellinen. Eli hyvä kun ratti ja jarrut löytyy noin niinkuin kuvainnollisesti sanottuna.

Comment

Tuukka kysyi laatikon ja perän öljynvaihtoväliä. Taitaa olla ns ainaistäyttö, joten ei tarvitse vaihtaa? Järkevä immeinen vaihtaa kuitenkin kotimaisissa olosuhteissane esim 100000 km välein. Syytä on ainakin tarkistaa vuotaako ko osat/ tarkistaa öljymäärä silloin tällöin.

Comment

Joo eli vaikuttaa juurikin vastaavalta autolta kuin omanikin, eli mallia hinnat-alkaen.

Comment

Tuo perä/vaihteistoöljyn vaihto on mielenkiintoinen aihe. Autonvalmistajat väittävät vaihdon olevan tarpeetonta, mutta ainakin Suomen oloissa jossa öljyyn kondensoituu vettä tuo vaihto tulisi suorittaa muutaman vuoden välein. Näin ainakin väittävät jotkut alaa tuntevat. Selitys kuulostaa ainkin minusta loogiselta. Itse vaihdan myös vaihteistoöljyjä n 3 vuoden välein. Siinä tulee samalla tarkistettua öljymäärätkin.

Comment

Sattuipa tänään käsiini käyttämätöntä tunnetun valmistajan täyssynteettistä 5W-50:stä 4 l:n astiasta ja toisen tunnetun maailman vanhimman m-öljyn valmistajan käyttämätöntä täyssynteettistä 0W-40:stä öljyä 5 l:n astiasta. Koska pakkaset ovat tulollaan heräsi mielessä ajatus testata noiden molempien viskositeettejä pakastamisen (mittarin mukaan -22 C) jälkeen. Pistin senttimetrin verran kyseisiä ölkkyjä lasisiin tyhjennettyihin tietysti pilttipurkkeihin ja purkit kyljelleen pakastimeen muutamaksi tunniksi.
                              Pakastamisen jälkeen nostin purkit muun perheen ihastellessa varovasti pyörittelemättä keittiön pöydälle aluksi kyljelleen. Nostin purkit pystyyn peräperää ja mittasin öljypintojen tasaantumisajat, jotka olivat 5W-50:lle 27 s ja 0W-40:lle 15 s. Samat suhteet ajoissa säilyivät n. 1 min välein testaten öljyjen vähitellen lämmetessä.
                              Tuota samaista 5W-50:stä olen käyttänyt Audissani läpi vuoden yli 4:n vuoden ajan. Vaan en taida käyttää talvisin enää. Sillä tuo öljy oli tuossa lämpötilassa sikajankkia verrattuna tuohon toiseen maailman vanhimman öljynvalmistajan litrahinnaltaan samaan 0W-40 een.

Notta ... valitkaat oikea viskositeetti m-öljyihinne talveksi.

PS. Samalla testasin öljyn lisäaineen (0,5 l) viskositeetin pakastamisen jälkeen. Tuon lisäaineen kehutaan valmistajan mukaan pienentävän kitkaa jne... ja olevan muutoinkin erinomaista.
                              Pinnan tasaantumisaika kyseiselle ainekselle oli vastaavasti pakkasen jälkeen testaten 6 min 15 s.
                              Sitä en tule laittamaan mihinkään koneeseen en sitten milloinkaan.

Comment

Mitä öljyä kannattaa laittaa 1.8T AEB koneeseen?

Comment

Itse suosittelen AEB:hen normaaliin ajoon Castrol Magnatec 5w40. Sopivan halpaa ja hyvä öljy :) Raahesta saa neljä litraa hintaan 24,90 €..

Comment

Working...
                                  X